2009-10-20, 14:52
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktarnn
Golf är iaf top 3 bland de svåraste sporterna imo.. Spelat i snart 7 år (11-18) med 3 i hcp och än är jag inte fulllärd.. Golf kräver både mental och psykisk styrka av hög kvalite och det tar riktigt lång tid att bygga upp och väl ute på banan ska du "hälst" slå i golfbollen i ett hål dom har en diameter på 1 dm och du står från 350 m från det hålet, tänk er själva

Definiera "fullärd"?

btw. Du har flera slag på dig.

Det är lite som att säga att om du spelar fotboll ska du stå vid ditt eget mål och sparka in bollen i motståndarnas mål...
Citera
2009-10-20, 15:49
Medlem
Hästsport

Jag måste flika in här!

Ridning. Och då menar jag verkligen riktig ridning. Inte att åka och rida islandshäst med kompisgänget, för det klarar de flesta av men jag menar ridning på elitnivå.

Som ryttare och hästmänniska vet jag hur mycket arbete det är i att ta fram en häst, rida in och utbilda den. Det krävs otroligt mycket kunskap, många års erfarenhet, tid och tålamod. Det är dessutom inte billigt.

Bara den saken att ha kontroll över ett så kraftfullt djur är en konst!
Att få den att lyda din minsta vink och att lära sig samspela med detta djuret det är vad man kan kalla för sport!

Ridning är absolut en sport, det vet alla som håller på och påstår man att det inte är det så har man ingen aning.

Så ja, jag vill slå ett slag för ridningen! En fantastisk sport, och kanske den svåraste också...
Citera
2009-10-20, 17:33
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Jag måste säga att jag röstar på traditionell kampsport. När man ser hur en riktigt duktig kampsportare rör sig, hur de använder kroppen för att accelerera tekniker, hur kraften i slaget handlar om hur du skiftar vikten på fötterna, vilken hand du fokuserar på, var i kroppen du tänker dig din vikt finns etc...
Inte bara fysik där, utan mycket mentalt och samtidigt i ett samarbete.

Och när man läser den där artikeln länkat från ESPN så märker man att det inte är någon med en riktig insikt i kampsport som sammanställt poängen för det...
Citera
2009-10-20, 22:21
Medlem
tragic.s avatar
Om den bästa i sin idrott kan förlora en tävling trots sin egentliga överlägsenhet i just den idrotten, borde det då inte klassas som en svår idrott? Se bara på stavhopperskan Yelena Isinbayeva, hon är överlägsen bland kvinnor i stavhopp, men trots det förlorade hon VM i somras, och varför? Hon visste inte själv varför det inte funkade, men tydligen var det något i tekniken som inte klaffade som vanligt.
Citera
2009-10-21, 00:45
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tragic.
Om den bästa i sin idrott kan förlora en tävling trots sin egentliga överlägsenhet i just den idrotten, borde det då inte klassas som en svår idrott? Se bara på stavhopperskan Yelena Isinbayeva, hon är överlägsen bland kvinnor i stavhopp, men trots det förlorade hon VM i somras, och varför? Hon visste inte själv varför det inte funkade, men tydligen var det något i tekniken som inte klaffade som vanligt.

Det är inte helt fel ute. Då är ändå sporten så svår att inte ens den bästa kan den

Annars har jag ett alternativ.

Att kasta ring på hornet på en noshörning från tjugo meters avstånd samtidigt som man hoppar på en hoppstylta av storleken "för liten".
OBS. Detta är ännu ej godkänt som sport även om vi jobbar hårt för det...
Senast redigerad av wh0re 2009-10-21 kl. 00:47.
Citera
2009-10-22, 23:59
Medlem
Leif Ds avatar
Stavhopp. Kräver styrka utöver det vanliga, smidighet och en teknik som knappt finns. Fruktansvärt svårt i alla fall.

Sport eller spel? Svårt att säga men snooker är fan inte lätt. Bordet är enormt, bollarna små, hörnen på fickorna rundade så skjuter du inte rakt i blir det inget. Det räcker inte att ha tekniken heller. Man måste ha spelsinne, kunna planera spelet och även imporvisera om det inte går som man tänkt. Defensivspelet är nästan en sport för sig.

Backhopp har någon varit inne på. Det är ganska enkelt. Unga killar hoppar långt. Mycket handlar om att våga.
Citera
2009-10-23, 00:22
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Stavhopp. Kräver styrka utöver det vanliga, smidighet och en teknik som knappt finns. Fruktansvärt svårt i alla fall.

Sport eller spel? Svårt att säga men snooker är fan inte lätt. Bordet är enormt, bollarna små, hörnen på fickorna rundade så skjuter du inte rakt i blir det inget. Det räcker inte att ha tekniken heller. Man måste ha spelsinne, kunna planera spelet och även imporvisera om det inte går som man tänkt. Defensivspelet är nästan en sport för sig.

Backhopp har någon varit inne på. Det är ganska enkelt. Unga killar hoppar långt. Mycket handlar om att våga.

Jag hade gärna föreslagit snooker också. Men jag ville inte vara så partisk eftersom jag är biljardspelare. Och trots att jag är bra på biljard. (Nu menar vi inte "spelat-på-fritidsgården-bra") utan bra på riktigt.
Så har jag STORA problem med att göra mer än tre bollar på rad i snooker.
Citera
2009-10-23, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Jag hade gärna föreslagit snooker också. Men jag ville inte vara så partisk eftersom jag är biljardspelare. Och trots att jag är bra på biljard. (Nu menar vi inte "spelat-på-fritidsgården-bra") utan bra på riktigt.
Så har jag STORA problem med att göra mer än tre bollar på rad i snooker.

Ja, Snooker är nog den svåraste.
Citera
2009-10-23, 13:52
Medlem
Krafses avatar
Inte för att jag VET hur det ligger till nu men jag tror tresteg är sjukt svårt. Det ser iaf riktigt svårt ut.
Citera
2009-10-24, 22:12
Medlem
Jag sysslar med cykeltrial (kör inte själv elitnivå utan nivån under) men det tror jag är en av de svåraste sporterna på elitnivå.
Citera
2009-10-24, 22:54
Medlem
u_n_mes avatar
Skulle nog säga "Deca Ironman" 10 st ironman på rad.. Inte många människor som klarar det.

http://karimartens.se/bloggen/
Senast redigerad av u_n_me 2009-10-24 kl. 22:56.
Citera
2009-10-24, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Jag håller inte på LHC...

Sen kanske jag är partisk men fakta kvarstår ju, i hockey så finns det en jävla massa moment som man måste klara av för att kunna spela det på elitnivå.
Bara att göra det i den farten och med spelare som försöker tackla en är svårt, lägg sen till is, skridskor, klubba och puck så är det absolut svårt.

Sen om det är den svåraste.. det ska jag låta vara osagt.

Det gäller inte bara att klara av dessa moment, utan allting som händer går ju inte att förutspå. Gymnastik t.ex. är det ju inte samma stress, du behöver inte ändra dina beslut lika fort. Det du gör är intränat. Medan sporter som Hockey och Boxning, då måste du avläsa situationen, och leverera därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in