2009-08-09, 23:41
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Det ska väl egentligen inte vara så svårt att kunna räkna ut vilken sport som är tekniskt svårast. Ju svårare den är desto längre tid tar det att få den "perfekta" tekniken. Eller hur?

Vi ska då helt enkelt leta upp den sporten där 23-åringar får jättedäng av 35-åringar. Där man räknas som junior tills man är 25 eller nått sånt..
Och för att inte sporter som bara gamlingar håller på med ska letas fram så kan vi ju säga att det ska vara sporter där en 20-åring inte ska kunna vinna. Boule kan säkert en ung person vinna om han bara försökte men det är ju ingen som vill försöka.

Då kan vi alltså glömma alla varianter av gymnastik och liknande som en del föreslagit. Vinner man VM-guld när man är 12 år gammal så är det inte den tekniskt svåraste sporten...

Golf? Kanske.. Den yngsta som nånsin vunnit en major på herrsidan kan väl inte vara så jätteung? Och det är mååånga som har försökt.

Hockey? Möjligt. Där hjälper ju fysiken ungtupparna men trots det så är världens bästa spelare ofta på andra sidan 30-strecket. Och det är klart att det är svårare att hålla på med en sport ju fler olika krångligheter som ingår i den.

Vattenpolo? Säger samma sak som om hockey där. En sport som man håller på med i vattnet eller på isen är självklart svårare än en där man springer omkring..

Bandy? Samma som ovan igen.

Det är dom jag kommer att tänka på just nu. Vilka har jag missat?
Citera
2009-08-10, 00:38
Medlem
JokkMokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClintMcPants
Hurling ( http://en.wikipedia.org/wiki/Hurling ) är enligt min mening en otroligt svår sport att bli riktigt duktig på. Sporten är både förhållandevis våldsam och fysisk krävande men för att kunna utöva den måste man också kunna kontrollera en boll i luften med hjälp av ett slagträ med en platt rund slagyta, vilket i sig är fruktansvärt krångligt.

Håller med helt och hållet, testade någon gång under min skolgång när jag bodde i Dublin, grymt svårt. Gaelisk fotboll är svårare än vad det ser ut att vara likaså.
Citera
2009-08-10, 01:10
Medlem
Bara jag som vill slå ett slag för motocross?
En av dom mest krävande sporterna fysiskt
Teknik utöver det vanliga för att kunna hantera en hoj som dom gör på toppnivå
Ett misstag på banan kan ju som ge lite konsekvenser..
Ett randomklipp på supercrossen som gick i år..
http://www.youtube.com/watch?v=ScHfSCcmyb8
Citera
2009-08-12, 11:22
Medlem
Kul tråd!

Jag har provat:

och jag måste säga att de svåraste att lära sig ifrån att inte kunna ett skit måste nog vara curling.

Frågan är svår då vi svenskar t.ex vuxit upp med mycket innebandy så våran klubbhantering är ifrån början ganska bra. Sedan har vi åkt en hel del skridskor som unga också just för vårat klimat tillåter de. Då har vi redan otroliga förutsättningar för både hockey och innebandy/bandy så därför tror jag att för oss så blir de inte lika svårt att lära sig de.

Sedan kan man kanske inte jämföra konkurrensen i sporter för då handlar de isf om att vara bäst, inte att lära sig sporten bara.

Dessutom kanske de inte går att kolla på sporter som kräver minst antal tekniska fel för de har ju egentligen ingenting med de tekniskt krävande att lära sig sporten, då handlar de om konkurrensen igen.

En annan sport som jag kan tänka mig är svårt rent tekniskt måste vara stavhopp(ffs jänkarna får inte utöva de utan o ha hjälm på sig ). Provade bara lite när jag var ung men då var de ju inte snack om att böja staven eller något utan bara spjärna lite med den för o få till ett hopp på otroliga 2m ;D
Citera
2009-08-12, 12:34
Medlem
det är nog typsikt svenskt att inte nämna basket..

jag har själv tränat basket sen jag var tio år och är väl helt ok på det antar jag.. men när jag spelar mot kompisar eller dylikt som inte tränat, märker man att de verkligen inte kan någonting... inte dribbla, inte skjuta, inte spela försvar, inte ta returer

nu kommer säkert flera säga att basket är en 'bögsport' och mitt svar till det är att ni antagligen bara lirat basket på gympan i skolan.. och det är inte basket, det kan jag faktiskt hålla med om att det är 'bögbasket', men riktigt basket är väldigt fysiskt..

kolla bara på top-spelare i Europa men framförallt USA.. det är riktiga muskelpaket (som lebron, dwight howard, shaq).

det jag menar är att det tar sin tid att bli bra på basket, det är en väldigt balanserad sport där måste måste ha teknik, snabbhet, explosivitet, styrka och hjärna..

konkurrensen, som jag såg att ni skrivit om tidigare, är liksom hockey och fotboll väldigt hög.. om man ser på populariteten för basket i världen är den väldigt hög.. det är en av de större sporterna i Nord- och Sydamerika, Asien, Australien, södra och östra Europa, flera afrikanska länder..

enligt fiba.com (International Basketball Federation, A:t kvarstår från gamla namnet Fédération Internationale de Basketball Amateur) har basket gått förbi fotboll i popularitet i Asien och Australien och är på god väg att gå förbi fotboll world-wide (det behövs givetvis källkritik på detta då de inte visar någon statistik på uttalandet)

fotboll samt innebandy tycker jag inte alls är svåra, det är sjukt många som är hyfsat bra på fotboll utan att ha tränat det.. jag är ett exempel, visst jag har väl hyfsat bollsinne men fotboll och innebandy är väldigt lätta sporter tycker jag.. självklart skulle jag aldrig kunna spela på en högre nivå men om man jämför mig, som inte tränat fotboll eller innebandy och spelar det, med någon som inte tränat basket som testar att spela basket är det stooor skillnad.. jag är helt ok på fotboll/innebandy trots att jag inte tränat medan personen som inte tränat basket verkligen suger på basket..

hockey har jag dock lite svårt för, men enda orsaken till det är att man åker med skridskor.. skulle jag träna på att åka skridskor (utan att träna hockey) skulle jag nog vara helt ok på det också..

övriga idrotter som jag kan tänka mig är svåra är de mest tekniska sporterna, såsom gymnastik av alla dess slag , konståkning och olika slag av danser.
Citera
2009-08-12, 15:32
Medlem
Får väl nämna Orientering då. Där är det ultimata loppet en hägring långt, långt bort. För att ens komma nära gäller det att orka hålla full koncentration i 30-120 min, beroende på distans, och samtidigt pressa kroppen till det yttersta fysiskt. Det flesta människor skulle antagligen aldrig komma runt banorna ens om de fick gå. Det finns inget prickfritt lopp..än...någonsin?

Ett lopp med mannen som varit närmast detta kan ses här: http://tero1.free.fr/cartes/woc/woc2007-middlef.jpg
Citera
2009-08-12, 16:25
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbas
det är nog typsikt svenskt att inte nämna basket..

jag har själv tränat basket sen jag var tio år och är väl helt ok på det antar jag.. men när jag spelar mot kompisar eller dylikt som inte tränat, märker man att de verkligen inte kan någonting... inte dribbla, inte skjuta, inte spela försvar, inte ta returer

nu kommer säkert flera säga att basket är en 'bögsport' och mitt svar till det är att ni antagligen bara lirat basket på gympan i skolan.. och det är inte basket, det kan jag faktiskt hålla med om att det är 'bögbasket', men riktigt basket är väldigt fysiskt..

kolla bara på top-spelare i Europa men framförallt USA.. det är riktiga muskelpaket (som lebron, dwight howard, shaq).

det jag menar är att det tar sin tid att bli bra på basket, det är en väldigt balanserad sport där måste måste ha teknik, snabbhet, explosivitet, styrka och hjärna..

konkurrensen, som jag såg att ni skrivit om tidigare, är liksom hockey och fotboll väldigt hög.. om man ser på populariteten för basket i världen är den väldigt hög.. det är en av de större sporterna i Nord- och Sydamerika, Asien, Australien, södra och östra Europa, flera afrikanska länder..

enligt fiba.com (International Basketball Federation, A:t kvarstår från gamla namnet Fédération Internationale de Basketball Amateur) har basket gått förbi fotboll i popularitet i Asien och Australien och är på god väg att gå förbi fotboll world-wide (det behövs givetvis källkritik på detta då de inte visar någon statistik på uttalandet)

fotboll samt innebandy tycker jag inte alls är svåra, det är sjukt många som är hyfsat bra på fotboll utan att ha tränat det.. jag är ett exempel, visst jag har väl hyfsat bollsinne men fotboll och innebandy är väldigt lätta sporter tycker jag.. självklart skulle jag aldrig kunna spela på en högre nivå men om man jämför mig, som inte tränat fotboll eller innebandy och spelar det, med någon som inte tränat basket som testar att spela basket är det stooor skillnad.. jag är helt ok på fotboll/innebandy trots att jag inte tränat medan personen som inte tränat basket verkligen suger på basket..

Samma sak gäller med fotboll, och handboll, och alla andra bollsporter i världen.
Ju mer man tränar desto bättre blir man, så enkelt är det.
Citera
2009-08-12, 16:52
Medlem
Freddykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prarpa
Får väl nämna Orientering då. Där är det ultimata loppet en hägring långt, långt bort. För att ens komma nära gäller det att orka hålla full koncentration i 30-120 min, beroende på distans, och samtidigt pressa kroppen till det yttersta fysiskt. Det flesta människor skulle antagligen aldrig komma runt banorna ens om de fick gå. Det finns inget prickfritt lopp..än...någonsin?

Ett lopp med mannen som varit närmast detta kan ses här: http://tero1.free.fr/cartes/woc/woc2007-middlef.jpg

Du kan ju inte ta fågelvägen til lvarje kontroll. Du navigerar lättare genom att springa på stigar
Citera
2009-08-12, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyking
Du kan ju inte ta fågelvägen til lvarje kontroll. Du navigerar lättare genom att springa på stigar

Är de verkligen sant?
Citera
2009-10-15, 11:52
Medlem
tragic.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det ska väl egentligen inte vara så svårt att kunna räkna ut vilken sport som är tekniskt svårast. Ju svårare den är desto längre tid tar det att få den "perfekta" tekniken. Eller hur?

Vi ska då helt enkelt leta upp den sporten där 23-åringar får jättedäng av 35-åringar. Där man räknas som junior tills man är 25 eller nått sånt..
Och för att inte sporter som bara gamlingar håller på med ska letas fram så kan vi ju säga att det ska vara sporter där en 20-åring inte ska kunna vinna. Boule kan säkert en ung person vinna om han bara försökte men det är ju ingen som vill försöka.

Då kan vi alltså glömma alla varianter av gymnastik och liknande som en del föreslagit. Vinner man VM-guld när man är 12 år gammal så är det inte den tekniskt svåraste sporten...

Golf? Kanske.. Den yngsta som nånsin vunnit en major på herrsidan kan väl inte vara så jätteung? Och det är mååånga som har försökt.

Hockey? Möjligt. Där hjälper ju fysiken ungtupparna men trots det så är världens bästa spelare ofta på andra sidan 30-strecket. Och det är klart att det är svårare att hålla på med en sport ju fler olika krångligheter som ingår i den.

Vattenpolo? Säger samma sak som om hockey där. En sport som man håller på med i vattnet eller på isen är självklart svårare än en där man springer omkring..

Bandy? Samma som ovan igen.

Det är dom jag kommer att tänka på just nu. Vilka har jag missat?

Jag håller delvis med dig i ditt tankesätt, däremot tycker jag inte att bara för att många i topp-eliten är över 30år så kvalificeras det som en svår teknisk idrott. Ju längre man kan hålla på desto bättre blir man rent tekniskt sett, vilken idrott det än handlar om.

Jag tycker stavhopp borde vara en av de mer tekniskt svåraste, just för att det är en massa detaljer som ska klaffa och de måste göra det i precis rätt tidpunkt. Dessutom är det egentligen ingen riktigt som vet den "perfekta" tekniken utan det är fortfarande ganska öppet kring vissa detaljer i hoppet (när man är uppe på elitnivå, dvs riktigt små detaljer).

Visst krävs det teknik i lagsporter, men det går att spela ganska bra även om man har dålig koordination. I stavhopp måste du kunna tekniken för att ens kunna hoppa.
Citera
2009-10-15, 21:01
Medlem
Schlaktarnns avatar
Golf är iaf top 3 bland de svåraste sporterna imo.. Spelat i snart 7 år (11-18) med 3 i hcp och än är jag inte fulllärd.. Golf kräver både mental och psykisk styrka av hög kvalite och det tar riktigt lång tid att bygga upp och väl ute på banan ska du "hälst" slå i golfbollen i ett hål dom har en diameter på 1 dm och du står från 350 m från det hålet, tänk er själva
Citera
2009-10-20, 14:47
Medlem
wh0res avatar
Jag tycker personligen att ni är HELT fel ute.

Okej, Golf är svårt att vara proffs på.
Men så är det i fucking ALLA sporter.

Själv spelar jag biljard. och visst. Det tar många år att bli bra på det.
MEN vem som helst kan stå i en biljardhall och putta på bollar.
Exakt samma med hockey och golf. Vem som helst kan slå på bollarna/puckarna.

Ni är ju bara partiska mot eran egen sport typ.

Den svåraste sporten måste vara en sport där en nybörjare kommer in och behöver längst tid för att lära sig att utöva sporten. Eller är jag helt fel ute?

Erat prat om golf som svårt är ju korkat.
VEM som helst kan slå på en boll med en klubba okej att man inte gör som proffsen, men vem som helst KAN genomföra en runda golf förutsatt att man har två fullt fungerande armar, att man inte kan vinna USA touren har inget med hur svår sporten är, det har med hur bra motståndet är.
Cykling är förmodligen en svår sport på elitnivå. Men face it.
ALLA som inte bor i ett höghus kan cykla...

Backhoppning däremot. vem som helst kan inte ge sig på det. Och hur fan börjar man träna på det?
Stavhopp känns lite likadant. Hur startar man?

En svår sport borde vara en sport där man kan delta i en tävling, utan att kunna genomföra sporten...

Hästpolo borde förövrigt vara mer avancerat än hockey.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in