2009-08-07, 16:31
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zatacka
Oavsätt om jag tränar ren eller med AAS i kroppen så kommer jag förlora det jag har byggt upp om jag slarvar med kost och träning.
Skillnaden är att med steroider går det snabbare att bygga och man har mer att förlora i slutändan. OM man missköter kosten.

Fel. Klart man förlorar muskelmassa och blir svagare om man slarvar med träning och kost. Oavsätt om du använder steroider eller är ren!
Skärping axon

Ang. biverkningar:
Vad för sorts biverkningar är inte relevant om det inte klargörs hur vanliga dessa biverkningar är.

Man kan få blodproppar och dö av p-piller. Ändå är det miljoner kvinnor över hela världen som dagligen använder p-piller. (som för övrigt är en steroid )
Varför?
Jo eftersom risken för att få livshotande eller ens milda biverkningar av p-piller är ytterst små!

Hur vanlig en biverkning är spelar alltid roll oavsätt läkemedel/drog. Fast i fallet med steroider så utesluter man hur vanligt det är med dessa biverkningar.

Så hur många får biverkningar och vad beror det på?
Det är vanligt med biverkningar. Du har tur om du inte får några.
Jag tänker inte ta upp alla biverkningar. Saker som nedstämdhet och sömnsvårigheter och huvudvärk är bara löjligt och går ofta över relativt snabbt.
Man kan få samma besvär av någon sorts personlig, känslomässig kris. Säg att flickvännen dumpar dig? ajaj, anabola-biverkningar, skaffa inte flickvän! (jo överdrivet, men ni fattar)

Testiklarna krymper, javisst! Men dom återgår till sin naturliga storlek och funktion efter att man slutar använda steroider.

Kanske den mest fruktade (och ganska vanlig) biverkning är gynekomasti.
Gynekomasti är som du beskriver i din blog bröstkörtel och bröstvävnad som växer och blir större precis som för unga tjejer i puberteten. Alltså början till kvinnobröst.
Detta undviks dock med hjälp av Nolvadex som är en SERM och hindrar bröstvävnad och körtel från att växa. (eller en AI eller andra sorters SERM's. Det finns en del effektiva alternativ)
Är situationen värre än att det kliar och man känner en "kula" i bröstet så skall kuren helst avbrytas.

Endast okunskap och övermod ger seriösa biverkningar bland steroid (miss?)brukare.

Källa på dom två påståendena tack?
Att jämföra det med P-piller och steroider p.g.a. då de båda höjer blodtrycket blir lite missvisande.

Det ena görs efter läkares utskrift (voltaren dödar också människor) och de andra för att få mer muskler - ser du skillnaden?

Angående att det är farligare att kura yngre är påståendet hämtat från en internetperson kallad "Sparta" som många nog känner till så de bör räcka som källa.

Angående att sjunka ihop så sjunker man aldrig ihop ren som man gör efter en en kur oavsett om man sköter kost och träning då det har med hormonbalansen att göra. Lite svagare om man slarvar med kost som ren och tappa 10-12kg (självklart mycket vätska) efter en kur är olika saker.

Klart man kan hålla på med cancermedicin (nolva) för att motverka gynot, men det finns starka biverkningar med det preparatet och de borde du veta.

Jag förstår att försöker säga att det inte är så farligt som det är med steroider men jag håller inte med. Läser man dina andra inlägg på Flashback ser man att du är väldigt dopingliberal och det tycker jag inte är särskillt bra speciellt att du inte förstår preparatens farlighet inte negligerar dem.
Senast redigerad av Axon 2009-08-07 kl. 16:36.
Citera
2009-08-07, 17:04
Medlem
Naabois avatar
Nu är jag lite lost, men under alla mina år har folk alltid sagt att man får ett större(?) hjärta av AAS och att om man fortsätter bruka det dör man eftersom hjärtat inte får tillräckligt med blod. Är det något som är en myt för att skrämma folk eller stämmer det? Alltid trott att man inte kan dö av AAS, men är osäker på den här punkten.
Citera
2009-08-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naaboi
Nu är jag lite lost, men under alla mina år har folk alltid sagt att man får ett större(?) hjärta av AAS och att om man fortsätter bruka det dör man eftersom hjärtat inte får tillräckligt med blod. Är det något som är en myt för att skrämma folk eller stämmer det? Alltid trott att man inte kan dö av AAS, men är osäker på den här punkten.

Man KAN dö av dopingpreparat, det är däremot rätt tunga grejer och/eller stora doser du får ta för att verkligen dö. Däremot är det lätt hänt att kroppen reagerar på ett sätt som inte är önskvärt.

Nu väntar jag bara på att bengan kommer och slår mig på fingrarna
Citera
2009-08-07, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naaboi

Citat:
(utav bengtzz) Nej hjärtat växer inte av kondition. Hjärtat växer på grund av arbete som det möjligtvis behöver genomföra och framför allt, av högt blodtryck. Är du stor behöver hjärtat genomföra mer arbete, därför blir det större. Otroligt feta människor, tex 200kg fett har också väldigt stora hjärtan.

Många AAS ger högt blodtryck, desto mer androgen, desto högre blocktryck brukar vara grundregeln. Tex Tren och Masteron kan ge användaren otroligt högt blodtryck.

Det finns tre olika muskulaturer i kroppen, den enda typen som får ut en anabol aktivitet av androgener är skelettmuskulatur.

Glatt-muskulatur och Hjärtmuskulatur erhåller ingen anabol(vävnadsuppbyggande) effekt av androgener. Vissa androgener påverkar heller inte vävnadsuppbyggandet i skelettmuskulatur, tex Proviron.

Citat:
Kronisk effekt av konditionsträning minskar det relativa blodtrycket, att arbeta mycket med hjärtat gör det dock större alltid. Vill man ha så litet hjärta som möjligt skall man helst sitta still så mycket som möjligt men detta är såklart sämre än att konditonsträna.

En marathonathlet på 55kg har större hjärta än en datornörd på 55kg. Blodtrycket varierar nog väldigt individuellt, även om konditionsträning har många långsiktiga kroniska effekter på blodtrycket vilket är bra. Man vill varken ha för högt eller för lågt blodtryck. Lågt blodtryck är dock sällan farligt, högt blodtryck är dock farligt för hälsan.

Här är tråden: https://www.flashback.org/showthread.php?t=972787
Citera
2009-08-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Man KAN dö av dopingpreparat, det är däremot rätt tunga grejer och/eller stora doser du får ta för att verkligen dö. Däremot är det lätt hänt att kroppen reagerar på ett sätt som inte är önskvärt.

Nu väntar jag bara på att bengan kommer och slår mig på fingrarna

Du kan dö utav proteinpulver också, du kan dö utav att få hanteln i huvudet när du tränar osv..

Att man slänger in alla kurande killar i en och samma påse och säger DOM kommer dö och bli sterila är totat helt fel.

Dom som verkligen dör utav dopingpreparat är dom som verkligen överdriver doser, samt kör väldigt länge på dödliga doser. Doserna är så stora att ni inte ens skulle kunna föreställa er att det ens gick att trycka in så mycket olja i kroppen.

Jag, samt många andra blir faktiskt grymt mycket bättre som person när man kurar, och man blir grymt mycket trevligare osv. Beroende på hur länge man ligger på, så blir ju självklart det jobbigare efteråt. Jag har legat på som längst ungefär 25veckor och jag var sur i ungefär 1vecka efteråt, men dock kunde jag enkelt kontrollera detta då jag har ganska starkt psyke osv..

Om dom personerna som det står om i aftonbladet, som har dödat sin familj etc, det är dom personerna som har adhd, eller annan psykisk sjukdom och missbrukar steroiderna. En vanlig kille skulle inte göra detta.
Citera
2009-08-07, 17:42
Medlem
Axons avatar
(utav bengtzz) Nej hjärtat växer inte av kondition. Hjärtat växer på grund av arbete som det möjligtvis behöver genomföra och framför allt, av högt blodtryck. Är du stor behöver hjärtat genomföra mer arbete, därför blir det större. Otroligt feta människor, tex 200kg fett har också väldigt stora hjärtan.

Många AAS ger högt blodtryck, desto mer androgen, desto högre blocktryck brukar vara grundregeln. Tex Tren och Masteron kan ge användaren otroligt högt blodtryck.

Det finns tre olika muskulaturer i kroppen, den enda typen som får ut en anabol aktivitet av androgener är skelettmuskulatur.

Glatt-muskulatur och Hjärtmuskulatur erhåller ingen anabol(vävnadsuppbyggande) effekt av androgener. Vissa androgener påverkar heller inte vävnadsuppbyggandet i skelettmuskulatur, tex Proviron
.

Men hur är det med GH?
Citera
2009-08-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Men hur är det med GH?

Ska se om jag hittar något, återkommer. Dock har jag för mig vänster kammare växer? Återkommer som sagt.
Citera
2009-08-07, 17:48
Medlem
Citat:
Your hands and feet become abnormally large and your internal organs grow, including your heart,

http://www.bodybuildingweb.net/blog/hgh-human-growth-hormone-effects/

Ska se om jag hittar lite mer.
Citera
2009-08-07, 17:49
Bannlyst
Citat:
Att jämföra det med P-piller och steroider p.g.a. då de båda höjer blodtrycket blir lite missvisande.

Det ena görs efter läkares utskrift (voltaren dödar också människor) och de andra för att få mer muskler - ser du skillnaden?

Angående att det är farligare att kura yngre är påståendet hämtat från en internetperson kallad "Sparta" som många nog känner till så de bör räcka som källa.

Angående att sjunka ihop så sjunker man aldrig ihop ren som man gör efter en en kur oavsett om man sköter kost och träning då det har med hormonbalansen att göra. Lite svagare om man slarvar med kost som ren och tappa 10-12kg (självklart mycket vätska) efter en kur är olika saker.

Klart man kan hålla på med cancermedicin (nolva) för att motverka gynot, men det finns starka biverkningar med det preparatet och de borde du veta.

Jag förstår att försöker säga att det inte är så farligt som det är med steroider men jag håller inte med. Läser man dina andra inlägg på Flashback ser man att du är väldigt dopingliberal och det tycker jag inte är särskillt bra speciellt att du inte förstår preparatens farlighet inte negligerar dem.

Hm, om unga tar mer skada eller inte vet jag inte men det sägs det. Utan några egentliga undersökningar.
Främst skulle jag avråda unga dels pga psykiska aspekter och dels pga att man bör skaffa sig erfarenhet och kunskap ang. träning och kost innan man tar steget till Anabola Androgena Steroider.

Som sagt, "sjunker ihop" kan man göra på samma villkor efter en kur som efter en periods tränande ren. Dock är det mer att förlora efter en kur och att man tappar mycket vätska ökar bara intrycket att man "tappar" efter en kur såväl synligt som på vågen.
Marginellt med styrka också oftast.
Dock ingenting som du förklarar när du liknar det med en paff ballong. Förutsatt självklart att man sköter kost.

Nolva är ursprungligen bröstcancer medicin främst för kvinnor och fyller precis samma syfte för användare av anabola. Alltså tar östrogenets plats (antagonist till östrogen) och hindrar det från att binda och verka i receptorerna främst i bröstvävnad.

Det finns biverkningar på Nolvadex men dessa har blivit noterade på kvinnor efter flera års konstant bruk. En steroidbrukare använder nova max ett 1-2 månader om året.
Det är ovanligt med biverkningar av Nolva bland steroidbrukare.

Jag är högst medveten om riskerna och du som har nära och kära som brukar borde veta att det är inga döds-droger som aftonbladet och annan media får det att framstå som.
Bara en sån grej som skrämselpropaganda som bla genomfördes när jag gick i gymnasiet. En kille kom och föreläste och "skröt" om hur mycket han tryckte i sig och vad det kostade samt påföljderna av det.
Visst, skit kasst tänkte man. Nu i efterhand när man tänker tillbaka så preppade han ungefär hälften så mycket som en elite-BB och hade med största sannolikhet noll koll på vad han gjorde. Han tog allt han fick tag i erkände han.
Det är dessa människor som syns och som offentliggörs som avskräckande exempel.
Det är skillnad mellan en missbrukare och en brukare.

Sen vet jag inte hur många som har hört detsamma som jag fick höra när jag gick i grundskolan;
"Musklerna blir större av anabola men man blir inte starkare."
Till och med en 6åring tycker det låter idiotisk.

Man börjar ju undra om vi lever i Sverige eller Nordkorea.
Citera
2009-08-07, 18:27
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Utveckla gärna så att jag kan rätta till de fel du anser finnas

Mvh

Citat:
Oavsett vilken nivå man tränar på och oavsett om man tävlar i längskidåkning, friidrott eller kroppsbyggning så är träning hälsa och välmående i mina ögon. Man gör det för att man älskar att pressa sin kropp mot nya mål och se vad den klarar av. Man gör det för att man mår så himla bra av det.
Låter bra. Man mår ännu bättre av doping, men sämre efteråt. Jmft alkohol, mår ju rätt bra på kvällen och sämre dagen efter. Samma gäller doping, fast det känns inte overkligt bra som alkohol, aka drogbra. Utan mer verkligt och inte överdrivet bra.

För övrigt mådde jag bra efter min senaste (min andra kur totalt). Då använde jag Testosteron enbart, och avslutade lite på Stanozolol. Stanozolol är för övrigt en mycket stygg anabol androgen jag kommer nog inte använda den igen, fick ont i lederna av den. Tydligen skall den sabba lipidprofilen i blodet väldigt bra också, vilket är jävligt kasst.

Citat:
När man väl känner till allt detta blir det så oerhört svårt för mig att förstå hur man kan ta allt detta som jag nyss nämnt och bara ställa det åt sidan för att istället förstöra sin hälsa.
Har du ens någon forskning som stödjer dina teorier? Nej det har du inte, jag har det dock.

Artikel om Testosteron
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2104626
Citat:
Ursprungligen postat av ncbi
After a 4- to 6-month control period, 51 normal men were randomly assigned to treatment groups (n = 9-12/group) receiving either sesame oil (1 mL) or T enanthate (25, 50, 100, or 300 mg, im) weekly for 6 months.

Except for mild truncal acne, weight gain, and increases in hematocrit, we detected no significant adverse health effects of chronic high dosage T administration.
Mild acne, viktuppgång(konstigt ), och bättre blodprofil, i övrigt inga negativa hälsoeffekter av kroniskt högdos testosteronadministration. Tänk på att det var under 6 månader också, vilket är väldigt lång tid.

Ni får ju avgöra själva vad ni upplever är farligast, AAS är oftare mer hälsosamt än ohälsosamt. Insulin behöver jag dock knappast redogöra för hur farligt det är, det kan man till och med dö av.[/quote]

Citat:
Varför är då någon beredd att offra sin hälsa för något? Är det pengar, berömmelse, respekt eller något annat som lockar? Antagligen allt detta men är det värt det och speciellt undrar man ju hur de personer tänker som använder steroider och inte ens tävlar (vilka är i en klar majoritet).
Kurar du ordentligt förbättrar du din hälsa betydligt mycket mer än du försämrar den. Testosteron är riktigt bra för män upp till doser på 500mg ew, efter det börjar det för de flesta bli mer negativt än positivt. Har man gått en kur har man hälsoeffekter resten av livet, som uppreglerade androgenreceptorer, fler satellitceller och antagligen mer muskelmassa.

Citat:
I sporter med enorma stora summor pengar kan man förstå att folk är beredda att göra allt för att säkra sin framtid men i kroppsbyggning och då pratar jag framförallt svensk fitness och kroppsbyggning är det ofattbart för mig att någon väljer att offra sin hälsa för att stå överst på pallen.
Förstår inte varför du tror att man MÅSTE offra sin hälsa för att man dopar sig. Självklart finns det farlig doping, men du kan ju inte dra all doping över en kam.

Citat:
Prispengarna är obefintliga och täcker inte ens 10% av kostnaden för de steroider man köpt för att vinna tävlingen. Respekten från samhället finns inte heller där och berömmelsen behöver vi inte ens ta upp.
Testosteron är grymt billigt. 2.5g kostar cirka 350-500kr. För övrigt tycker jag testosteron är den bästa anabola steroiden med hästlängder.

Citat:
Det enda man då har kvar är sitt ett ego och frågan är om preparatens biverkningar är värt det?
Alla människor är egotrippade.

Citat:
Att inte tro att doping har några biverkningar är väldig naivt.
Inte mer naivt än att tro att doping alltid har mer negativa effekter än positiva. Det är stor skillnad på AAS och AAS.

Citat:
Självklart styrs väldigt mycket av valet av preparat samt dosering men det finns alltid en risk som ingen kan säga att de undgår. Vissa får acne över hela ryggen och tappar allt hår på skallen från att bara titta på en ryssfemma medans andra kan tävla ett helt decenium utan att ens drabbas av en endaste finne.
Håret på huvudet hade du tappat ändå, det är genetiskt. Doping påskyndar dock effekten av hårtappningen. Jag för övrigt fått grymt mycket finare hy och skägg pga testosteron.

Citat:
Jag har bekannta som drabbats av väldigt allvarliga biverkningar (diabetes)
Insulin och hGH kan orsaka diabetes.
Läs mer om hGH här:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=18031047&postcount=111

Citat:
som de får leva resten av livet med medans andra bara drabbats av lättare hudbristningar. Vad man drabbas av har man ingen aning om förens den anabola substansen börjat utöva sin effekt på kroppen. Det hela blir till en rysk roulette.
Det håller jag med dig om, helt klart. Jag fick hudbristningar, vilket är mindre snyggt, å andra sidan visste jag redan innan att jag var genetiskt lagd att få hudbristningar. Har mycket sådant på stora delar av kroppen.

Citat:
Vad jag däremot vet är att tränar man rent behöver man aldrig oroa sig över någon biverkning över huvudtaget. Man blir starkare och bättre för varje träningspass och gör hela tiden framsteg som inte försvinner när "kuren" är slut och man måste börja träna "rent" igen. Man är hulken hela tiden och inte bara på konstgjort väg under några veckor.
Vad kan du om doping egentligen? :] Det är för övrigt väldigt svårt att förlora syntetiserat muskelprotein.

Citat:
En vanlig dos för en dopingmissbrukare är 250-500mg manligt könshormon i veckan (inte för en tävlande kroppsbyggare, de använder doserar uppemot 1000-3000mg i veckan i kombiantion med massa andra preparat som t ex tillväxthormon, insulin med mera).
1000-3000mg är aningen skadligt, ja. Hur mycket, vet man ej. Men man vet att ju större doser du tar, desto sämre kolesterolvärden får man. Dåliga HDL/LDL-ratio ökar risken för kransartade sjukdomar och kardiovaskulär ohälsa med 100%. Så om risken är 0.1% blir den 0.2%.

Citat:
Vad händer då när kroppen helt plötsligt har ungefär 7-8 gånger så mycket manligt könshormon i blodomloppet som den naturligt brukar ha?

Man blir starkare, större, hårdare än vad man någonsin varit. Under dessa 1-2månader med dessa enormt förhöjda nivåer av manligt könshormon kommer muskelutvecklingen (förutsatt att man tränar korrekt och hårt) vara enorm.
Du blir garanterat starkare, du kanske bli större. Om du inte är helt bakom flötet så bör man växa kanske 2-10ggr snabbare(spekulerar bara)

Citat:
Vad händer då när "kuren" är slut tänker ni?
Exakt - de sjunker ihop. Alla har väl någon gång sett en person på gymmet växa enormt mycket under någon månad och bli starkare än någonsin för att sedan komma tillbaka månaden efter lika svag som från början och lika liten. Detta drabbar i mycket mindre utsträckning de som vet vad de håller på med och får proffesionell hjälp vid uppläggning av sin "kur" men det är i stort sett omöjligt även för dessa att behålla all den enorma muskelmassa de byggt upp under sin "kur".
Då får man vara väldigt okunnig och använda dåliga preparat. Det finns en hel del androgener som knappt är anabola i skelettmuskulatur. Det är dessa androgener som ofta är väldigt androgena, vilket gör dig stenhård och väldigt stark. När du går av kuren så försvinner dessa temporära effekter. Androgener som har en vätejon på femte positionen, jämför Dihydrotestosteron med Testosteron, har knappt någon anabol aktivitet i skelettmuskulatur.

Citat:
Detta leder allt som oftast till att de börjar på en ny kur igen för att det var så trist att va liten och svag igen och sedan är många fast i skiten för en lång tid framöver.
Tror det är väldigt få som gör såhär och tänker såhär dock.

Citat:
Vad finns det då för biverkningar för dem som väljer att använda anabola androgena steroider?

Det ska jag nu tala om. Självklart kommer jag få massor av kommentarer att dessa biverkningar inte alls är så vanliga som jag påstår, att han/hon ej fick dem eller att det hela är väldigt uppförstorat från organisationer som t ex dopingjouren med mera och jag är beredd att ta den diskutionen.
Låt oss diskutera :]

Citat:
Jag tänker inte uppförstora biverkningarna eller hitta på egna utan hålla mig till biverkningar som är uppskriva på stora seriösa internetsajter (www.internetmedicin.se, www.praktiskmedicin.com) skriva av läkare med gedigen utbildning och stor erfarenhet om just hormondoping.
Hämta artiklar i från jcem eller ncbi istället för internetmedicin.se -_-

Citat:
Anabola androgena steroider (AAS)

Lättare biverkningar:

Acne beroende på att hormonbalansen i kroppen rubbas, framförallt p.g.a. att hudens innehåll av kolesterol, talg och vissa bakterier ökar.
Extremt individuellt, väldigt vanligt med mild acne dock. Här är det verkligen rysk roulette, vissa exploderar med bölder och andra får ingenting. Jag får bättre hy på kur, aningen sämre efteråt vilket suger.

I regel gäller det, har du problem med acne nu, så får du ännu värre problem med AAS. Har du inget problem nu så får du med största sannolikhet inget problem heller.

"Steroids will make you more of whatever you are"
Citera
2009-08-07, 18:27
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Hudbristningar. Röda och/eller vita strimmor på huden. Hudbristningarna orsakas troligen av hormonella förändringar i huden och är mycket vanligt hos AAS-missbrukare. De uppkommer ofta mellan stora bröstmuskeln och biceps (biceps-pectoralisfåran). Det ska även tilläggas att detta även kan drabba personer som tränar rent.
Japp. Ganska vanligt, jag har det själv. Det beror nog mest på hur snabbt du växer, underhuden hinner inte växa ikapp den ökade muskelmassan.

Citat:
Senbristningar. När du ökar styrkan markant finns det en stor risk att du råkar slita av en muskelsena eller ett muskelfäste då dessa behöver längre tid på sig att "bygga upp sig" än vad muskelfibrer behöver.
Detta är extremt ovanligt och ens löjligt att det tas upp. Kör man dock på högandrogener och utan preparat som orsakar östrogener är man rätt skör dock. Östrogen är väldigt skyddande, speciellt på kollagenet.

Citat:
Håravfall
Påskyndar effekten, håret hade du tappat förr eller senare ändå.

Citat:
Ökad kroppsberhåring
Individuellt. Detta är ju egentligen en skitbiverkning. Några av de håren jag fick har numera försvunnit.

Citat:
Mörkare röst
Skall vara om du kurar i puberteten eller är tjej. Tjejer bör inte röra androgener. Alla androgener är förmanligande, vissa androgener är anabola. Tjejer bör inte röra preparat som förmanligar dem tycker jag, men aja. Alla gör ju sitt val.

Citat:
Psykiska besvär. Det är inte ovanligt med nedstämdhet, ångest eller depression mot slutet och efter missbruket/kuren
Som sagt, det beror på vad du använder för preparat. Vissa preparat stimulerar den progesterona receptorn vilket kan orsaka allvarliga biverkningar på psyket och potensen. Exempel är Nandrolone och Trenbolone.

Citat:
Allvarligare biverkningar

Gynekomasti. Bröstkortlarna växer och eller fettvävnad lägg runt bröst området. Gynekomasti kan orsakas av intag av anabola androgena steroider (AAS). De flesta AAS kan orsaka gynekomasti, även de som i missbrukskretsar anges vara mindre farliga t ex Nandrolone.Tillståndet är ofta irreversibelt vilket innebär att det inte går tillbaka av sig själv
Har man väl fått det får man operera bort det. I enstaka fall kan det försvinna om det inte blev för allvarligt. Har man kunskap om vad man gör är det fan ta mig omöjligt att drabbas av gynekomasti.

Det finns både SERMs och AIs nuförtiden. Ni kan ju söka på wikipedia om inte annat.

För övrigt kan ingen AAS orsaka gynekomasti, det är östrogener, progestiner och prolaktiner som orsakar bröstvävnad. Vissa AAS enzymomvandlas dock till östrogener i olika utsträckningar. Östrogen är essentiellt för utveckling av bröstvävnad.

Citat:
Ödem, vattenansamlingar som ger ökade påfrestningar på kroppen och de inre organen (höjer blodtrycket). Dopingmissbrukare har ofta ett kraftigt förhöjt blodtryck. Orsaken är inte kartlagd i detalj men teoretiskt kan det förklaras med förändring av blodfetterna (läs nedan) samt ansamling av vätska i kroppen.
Jo det är kartlagt precis i detalj. Ju fler högandrogena preparat du använder, desto högre blodtryck får du. Dihydrotestosteron är väldigt högandrogent men i princip ingen anabol aktivitet.

Ödem som orsakas av östrogener och blir assisterad av progestiner kan man undvika genom att helt enkelt undvika östrogener. Se Aromatase Inhibitors(AI).

Citat:
Blodfettförändringar. En av de mest kända bieffekterna av AAS-missbruk är en markant sänkning av HDL-kolesterolet (det "goda" kolesterolet) både hos män och kvinnor medan koncentrationen av LDL-kolesterolet (det "onda" kolesterolet) ökar. Påpekas bör att inte alla AAS ger samma uttalade effekt och att sänkningen av HDL-kolesterol normaliseras inom veckor/månader efter det att intaget avslutats.
Helt korrekt. Testosteron och Oxandrolone(Anavar) är de snällaste på detta området.

Citat:
Förhöjda levervärden, främmst Serum-ALAT. De flesta orala steroiderna (tabletter) "bryts" ned i levern och kan ge upphov till irreversibla leverskador.Det är även väl kartlagt att AAS kan leda till ökad risk för godartade tumörer i levern, därmed inte sagt att de är ofarliga. Däremot kan sannolikt godartade tumörer i levern orsaka förhöjd bristnings- och blödningsrisk, vilket i sig kan vara dödligt.
Bara om du använder AAS som är alfa methylerade på 17:e positionen. Brukar även kallas 17-aa. Där aa står för alfa alkylerat, då en addition av en methylgrupp kallas alkylering. Detta medför att preparatet överlever genom levern, detta påfrestar dock levern mycket.

Oxymetholone(Anadrol) är även bevisat orsaka större risk för levercancer. Bör undvikas tycker jag.

Citat:
Impotens.Testosteronproduktionen i testiklarna minskar då man tillför AAS. Hypofysen känner av om testosteron finns i normala mängder. Om man missbrukar AAS bortfaller hypofysens stimulerande effekt på testiklarna. Resultatet blir att testiklarna minskar påtagligt i storlek och slutar producera testosteron. Hämningen av hormonproduktionen kan kvarstå en längre tid.Har man en hämmad testosteronproduktion så kan man få potensproblem.
HTP-axelns delfunktioner med tillverkning av gonadtropiner blir i princip nollställd på även låga nivåer av tillförda steroidhormoner. Gonadtropiner(FSH och LH) stimulerar leydigcellerna i testiklarna och får dem att producera testosteron. Tillsätter man testosteron så stängs delfunktioner av HTP-axeln av, och gonadtropintillverkningen blir i princip noll.

Därför kurar man alltid med testosteron så att man slipper dessa problemen, du kan bli aningen sexuellt mindre "aktiv" efter en kur, men detta kompenseras snabbt med uppreglering av androgenreceptorer som sker direkt efter en kur för att kroppen kompenserar för de lägre nivåerna av androgener i systemet.

Citat:
Irreversibla njurskador. Vätskeretention höjer blodtrycket och att under långt tid ha högt blodtryck kan ge irreversibla njurskador (och mycket annat som ökar risk för stroke och andra hjärt-kärlsjukdomar)
Finns inga vetenskapliga bevisa på detta. Har aldrig hört talas om någon som ens fått dessa problem heller.

Citat:
Fettförbrännande prepparat

Sänkt metabolism efter avslutad "kur"
Helt korrekt, den återgår i alla fall till det normala inom ett par veckor.

Citat:
Insomnia (sömnsvårigheter)
Väldigt vanligt på detta området, även av högandrogena AAS preparat.

Citat:
Ökad hjärtfrekvens
Gäller främst Centralstimulantina, tex amfetamin och efedrin.

Citat:
Kramper
Clenbuterol är bra på att orsaka kramper ( för övrigt det ludmila engqvist använde). Det är en beta-2-agonist, ingen AAS som många tror.

Citat:
Huvudvärk
Säkert individuellt.

Citat:
Ökad kroppstemperatur
Pga ökad BMR, tex t3, t4 och DNP.

Citat:
Allergiska reaktioner som kan sluta i dödsfall (DNP)
DNP är livsfarligt.

Citat:
Allvarligare kramper som kan sluta i dödsfall (vätskedrivande)
Mjae haha. Jo om du överdoserar clenbuterol med 50ggr dosen, antagligen. Men a det går säkert.

Citat:
Permanet sänkt metabolism (sköldkörtelhormoner)
Finns inte ens ett dokumenterat fall på att detta har ägt rum. Efter graviditet är det relativt vanligt dock.

Citat:
Tillväxthormon

Platta ben och brosk kan växa (vanligaste är haka, kindben och panna)
Helt korrekt.

Citat:
Oxhjärta, alla muskler växer av GH
Finns ingen bevisad effekt på att hGH ens bygger muskler. hGH i kombination med insulin och extremt höga nivåer av anabola androgener assisterar dock ytterligare i anabol aktivitet i skelettmuskulatur. Tänk dig att man höjer en ribba väldigt högt, då får du höja alla andra ribbor lika högt för att maximera utnyttjingen. hGH ensamt är inte anabolt i skelettmuskulatur och definitivt inte i hjärtmuskulatur.

Citat:
Uppsväld buk (GH-mage) resulteras av höga doser tillväxthormon (insulin påstår även vissa) p.g.a.då det kan få de inre organen att börja växa.
Det är helt sant, titta på Ronnie och Jay, riktigt jävla fult och antagligen farligt också.

Citat:
Insulin

Diabetes

Fetma

Död
Ja, ja ja. Insulin är livsfarligt att inkludera.

Citat:
Allt det här är risker man får kalkylera med ett missbruka av olagliga prepparat. Många av dessa biverkningar går att minska drastiskt med kunskap och ett vettigt synsätt på steroider, men det är alltid en risk och det är den risken som jag vill informera om. Sen vad personen väljer kan jag oftast inte påverka.
Då är det ju också bra om man informerar någorlunda korrekt, om nu syftet ändå är att informera och inte avskräcka.
Citera
2009-08-07, 18:28
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Generellt så gäller att ju yngre man är ju mer biverkningar råkar man ut för, kroppen är känsligare under de yngre åren helt enkelt.
Det enda som egentligen är bevisat farligt är att om du är mycket ung när du kurar kan du ha tendenser till att bli överdrivet manlig i ditt beteende. Medan hjärnan fortfarande utvecklas så är det inte bra att ha överdriven aktivitet av androgenreceptorer. Klassiska grottmänniskodrag. Vill inte lyssna på andra, a ni vet. Typ den stökiga badboy i skolan, typiska androgena drag. Finns ju en anledning till att tjejer gillar badboys, evolutionen är styrd att män skall gilla kvinnor med mycket östrogen och kvinnor skall gilla män med mycket testosteron.

Citat:
Sabbar man sin produktion som 18åring kommer den heller aldrig tillbaka till den nivå den kunnat ha varit om man inte användt dessa preparat, med andra ord sätter man enorma käpper i hjulen för sig själv.
Det vet ingen, för ingen studie har gjorts. Om vi säger att din produktion är 5 enheter innan kur så är den 0 enhter efter kur, inom en vecka är den 2 enheter och inom fyra veckor är den 3 enheter, inom sex veckor är den 4 enheter. Det är inte så att en kur sabbar en hög produktion(rent logiskt tänkt av mig) för alltid så att du blir en 40 åring direkt och aldrig kommer tillbaka till dina gamla nivåer. Det är genetiskt hur mycket du kan producera, dessutom uppregleras androgenreceptorerna av en kur så mindre testosteron ger mer effekt. Tror knappast en kur i unga år magiskt förändrar ditt DNA.

Citat:
Har du inte kommit riktigt långt fram med din träning har du inga anledningar att ta steroider. De flestas anledning att de inte växer är helt enkelt okunskap om kost och träning och då är en förändring av detta lösningen och inte massa olagliga preparat.
Håller med dig.

Citat:
Det enda jag kan göra är att försöka informera om vad anabola steroider är för något och vad de gör med våra kroppar, sen är det upp till var och en att göra ett aktivt val. Man ska inte överdramatisera eller underdramatisera problemet utan bara utgå från saklig fakta anser jag. Eftersom doping är så extremt utbrett i dagens samhälle tycker jag det är bra om man kan prata öppet om det och informera om dess effekter och biverkningar så fler människor kan göra ett riktigt val och acceptera konsekvensera av det.
Moget sagt, men du bör ju skaffa dig mer kunskaper innan du börjar informera. Inte för att dissa dig så, du kan mer än de flesta men du har sjukt mycket fel här också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in