Citat:
Ursprungligen postat av leon666
Det är väldigt många som dopar sig idag, bara för att du inte ser ut som Arnold så betyder det inte att du inte dopat dig. I de flesta elitidrottsgrenar har folk brukat nån form av doping.
Självklart! Jag är inte naiv! Men ämnet var inte elitidrott, utan enbart hur stor kan man bi utan steroider. Och absolut inte alla elitidrottare dopar sig, vilket många verkar tro.
Citat:
Och doping bygger inte muskler av sig själv utan du måste ju självklart sköta allt annat också.
Visst måste dom sköta sig, men i många fall med dom som dopar sig så kan dom fuska och ändå växa. Tyvärr finns det också undersökningar som visar på att personer växer även utan träning med doping, så helt sant är inte det heller. Men visst, på det stora hela så måste dom sköta diet, träning, vila etc.
Men just detta påpekar jag i ett tidigare inlägg. Egentligen är ditt påstående något som inte har med frågan "Hur stor kan man bli utan steroider".
Det finns också faktiskt en aspekt till att ta hänsyn till.
Eftersom en person som "trycker" växer betydligt lättare än en ren person så kan det leda till att den tryckande personen inte är lika noggrann i allt det övriga.
Tex så kanske han inte är beroende av den totalstimulerande effekt på kroppens hormonsystem som tunga basrörelser har, tex knäböj och marklyft.
Han kan växa bra ändå på andra rörelser. En person som dessutom har ett sånt tryck att han måste avbryta vissa rörelser (vilket sker om man kollar forumet för doping och även lyssnar på de som dopat sig) så är det ändå inte optimalt, eller? Så spelplanen är mycket annorlunda.
Citat:
Finns idioter som dopar sig självklart men det finns helt fungerande individer med som hur du än vrider på det med ett bra psyke också.
Visst är det så!
Kan inte se hur du får det till att jag påstår att alla som dopar sig skulle ha ett dåligt psyke!
Dom kan ha samma förutsättningar i det fallet innan dom går på sina kurer.
Dock så påverkar bruk av AAS i sig definitivt psyket, på både negativa och (för individen) positiva sätt.
Dessutom så påverkas dom i en riktning där dom får större träningslust, då kroppen återhämtar sig plus att dom har mer energi pga den totala effekten på kroppen som AAS-bruket ofta har (påverkar nivån av dopamin, adrenalin mm).
Dom känner mer energi och kör eventuellt hårdare under passet.
Det är också en form av påverkan på psyket.
Dom har helt enkelt lagt in en överväxel i sitt race.
Citat:
Så det jag egentligen vill få fram är att inte bara bodybuildare dopar sig utan du har allt från simmare,brottare,friidrottare,boxare ja i de flesta elitidrottsgrenar förekommer doping så är det bara.
Varför vill du få fram det i en diskussion om "hur stor kan man bli utan doping"?
Det du säger låter som ett väldigt dåligt argument för att ge grönt ljus till att dopa sig.
Elitidrott är inget som är hälsosamt, tvärsemot vad många tror.
Även då man inte väger in doping.
Höga hematokritvärden som kan och har lett till dödsfall har man sett inom olika uthållighetssporter tex. Och många kan hamna på gränsen till dessa värden genom att dels ha viss genetik för detta, dels träna i höghöjdshus (vilket är lite snett).
Visst doping
förekommer tyvärr precis som överallt annars i samhället.
Tror dock att det skiljer mycket mellan sporter och att det största problemet är att en hel del varit dopade under tex ungdoms/junioråren och sen drar fördelen av det då man startar en seniorkarriär ren, samt att väldigt många också är och har varit helt rena i hela sitt idrottsliga liv.
Citat:
Och förmodligen har du inte träffat folk som dopat sig för då hade du inte dragit alla över en kam. Personligen har jag stött på båda delar, dopade som är fullkomliga idioter både kvinnor och män. Men jag har även stött på dopade som är helt normala precis som alla andra.
Var i mitt argument ser du att jag drar alla över en kam? Jag ifrågasatte bara hur man kan resonera ifråga om sitt val att dopa sig vid några specifika situationer.
Jag påstår inte att alla som dopat sig är idioter. Tvärtom finns det en hel del som verkar både rationellt smarta och välbalanserade och som ändå dopar sig.
Många av dom rationaliserar sitt beteende så att man har miljoner med argument för att försvara sitt bruk. Och även vill sprida sitt budskap om dess fördelar likt väckelsepredikanter.
Smarta och i många fall trevliga personer (tex Bengtzz mfl) men för den delen kanske inte direkt kloka i det långa loppet. Just deras förmåga att rationalisera sitt beteende och alltid söka argument som stöder det, gör att dom i längden riskerar att skjuta sig själva i foten...
Som sagt, det är två helt olika race vi snackar om...
Citat:
Sen förstår jag inte ditt resonemang, om två byggare står på scen och skall tävla och den ena dopat sig och den andra inte så tycker i alla fall jag att det är fullkomligt onaturligt att stå å posera i badkalsonger i ett icke hälsovänligt tillstånd där gränsen för anorektiker passerat gränsen för länge sen. Man blir inlagd om man passerar en viss fettprocent men byggare på scen som passerat gränsen med skall vara helt normala då? dopad eller ej.
I det påståendet kan jag hålla med dig fullständigt. Men var i mitt resonemang ser du att jag säger att det skulle vara naturligt med en byggare i tävlingsform. Jag snackade om att 10% kroppsfett var mer en eftersträvansvärd nivå för en "vanlig person" (vilket också är tufft för många).
Håller alltså med dig där att det är fullständigt onormalt. Många ser ut som om dom kom direkt ut från ett koncentrationsläger i ansiktena.
Ser i alla fall inte direkt hälsosamt ut!
Tycker att symmetri borde gå före deff, faktiskt till den grad att onaturligt låg fettprocent borde ge avdrag! Ser rent fördjävligt ut tycker jag.
Sen är det ju inte någon större prestation som utförs på själva scenen.
Dock så har alla som står där utfört ett otroligt jobb innan. Psyket att palla den formen av dietande i kombination med träning under många månaders tid kan bara beundras.
Men inte fasiken är det naturligt.
Tycker faktiskt att Athletic fitness eller för den delen tyngdlyftning är mycket intressantare...