Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-28, 17:25
  #19285
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentLandin
Jag har bara en liten tanke kring detta. OM det nu är så att man redan 1969 kunde skicka människor till månen, varför görs inte det idag? Alla vet att allting idag handlar om pengar pengar pengar. Så sannolikt skulle väl Nasa eller nåt annat privat rymdföretag skickat upp kändisar till månen för länge sen om de kunde tjäna pengar på det? Eller?
Det kanske är så enkelt att ingen kommit fram till att det går att tjäna pengar på det.
För att ”vanligt folk” ska kunna resa måste det ju till helt andra typer av arrangemang och farkoster. Jag misstänker att kändisar inte har lust att ägna särskilt lång tid för träna till astronaut.
Citera
2018-05-28, 17:31
  #19286
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Räkna inte med att få något vettigt svar på den frågan från de som tror att man åkte till månen. Det brukar låta som "det är för dyrt"

Det egentliga svaret är att man inte kan och man har aldrig kunnat
Nej, det är inte det egentliga svaret. Det är ett påstående helt utan belägg. Att ingen åker till månen idag påverkar inte att man åkte till månen förr.
Det är bevisat, bortom allt rimligt tvivel, att mönniskor åkt till månen.
Citera
2018-05-28, 17:51
  #19287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är bevisat, bortom allt rimligt tvivel, att mönniskor åkt till månen.

Det är det inte alls det. Bevis finns när någon oberoende åker till månen, fotar grejerna där och kommer tillbaka och visar upp det. Jag tror på det när jag själv eller någon jag litar på till 100% gör den resan.

Jag vill själv att det ska vara sant eftersom det är den vita mannens största triumf genom historien - om det är sant. Men samtidigt vet jag att eliten skulle kunna avslöja det hela som en bluff i rätt tid för att ytterligare sänka moralen hos den vita västerländska mannen.

Därför ska man vara försiktigt att uttala sig för kategoriskt i denna fråga.
Citera
2018-05-28, 18:02
  #19288
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusMancuso
Det är det inte alls det. Bevis finns när någon oberoende åker till månen, fotar grejerna där och kommer tillbaka och visar upp det. Jag tror på det när jag själv eller någon jag litar på till 100% gör den resan.

Jag vill själv att det ska vara sant eftersom det är den vita mannens största triumf genom historien - om det är sant. Men samtidigt vet jag att eliten skulle kunna avslöja det hela som en bluff i rätt tid för att ytterligare sänka moralen hos den vita västerländska mannen.

Därför ska man vara försiktigt att uttala sig för kategoriskt i denna fråga.

Jo det är bevisat. Att du inte tror på, eller förstår, bevisen gör det inte mindre sant.

Dessutom bygger det du kallar ”den vita mannens största triumf genom historien” i stora delar på en färgad kvinnas matematiska beräkningar.
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2018-05-28 kl. 18:05.
Citera
2018-05-28, 18:02
  #19289
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusMancuso
Det är det inte alls det. Bevis finns när någon oberoende åker till månen, fotar grejerna där och kommer tillbaka och visar upp det. Jag tror på det när jag själv eller någon jag litar på till 100% gör den resan.
Jag misstänker dock att de som gör resan förvandlas till nazi-nasa-lakejer så i samma ögonblick som det bevisas (igen) att månfärderna ägt rum (nu talar jag förstås i allmänhet, inte om dig personligen).
Citera
2018-05-29, 11:39
  #19290
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusMancuso
Det är det inte alls det. Bevis finns när någon oberoende åker till månen, fotar grejerna där och kommer tillbaka och visar upp det. Jag tror på det när jag själv eller någon jag litar på till 100% gör den resan.
Så varför gör du det inte då?
Varför slår inte ni förnekare ihop era påsar och bygger en raket och åker? Den samlade datamängden på projektet 1969 torde motsvara ett par laptop idag. Alla fakta finns ju, ni behöver inte testa eller uppfinna något. Det är bara att göra.

ps
skulle vara kul om du bemötte något i mitt inlägg.
Citera
2018-05-29, 12:26
  #19291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Dessutom bygger det du kallar ”den vita mannens största triumf genom historien” i stora delar på en färgad kvinnas matematiska beräkningar.
Är du allvarlig? Jag hörde också det där för något år sedan. Det kom väl något slags bisarr propagandafilm också. Det hela är så löjligt att jag aldrig brydde mig om att sätta mig in i detaljerna utan bara skakade på huvudet. Vad var det den här halvnegerkvinnan var så duktig på? Förstod det som att hon agerade räknemaskin helt enkelt och beräknade banor etc. efter givna instruktioner. Inte särskilt avancerat och antagligen hade man kunnat ersätta henne med vilken hyfsat begåvad person som helst. Hon har bara fått uppmärksamhet för att hon var halvneger. Och det är coolt med begåvade halvnegrer. Eller? Har du studerat detta så är jag nyfiken!
Citera
2018-05-29, 12:41
  #19292
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramss
Är du allvarlig? Jag hörde också det där för något år sedan. Det kom väl något slags bisarr propagandafilm också. Det hela är så löjligt att jag aldrig brydde mig om att sätta mig in i detaljerna utan bara skakade på huvudet. Vad var det den här halvnegerkvinnan var så duktig på? Förstod det som att hon agerade räknemaskin helt enkelt och beräknade banor etc. efter givna instruktioner. Inte särskilt avancerat och antagligen hade man kunnat ersätta henne med vilken hyfsat begåvad person som helst. Hon har bara fått uppmärksamhet för att hon var halvneger. Och det är coolt med begåvade halvnegrer. Eller? Har du studerat detta så är jag nyfiken!

Katherine Coleman Goble Johnson (born August 26, 1918) is an African-American mathematician whose calculations of orbital mechanics as a NASA employee were critical to the success of the first and subsequent U.S. manned spaceflights. During her 35-year career at NASA and its predecessor, she earned a reputation for mastering complex manual calculations and helped the space agency pioneer the use of computers to perform the tasks.
Her work included calculating trajectories, launch windows and emergency return paths for Project Mercury spaceflights, including those of astronauts Alan Shepard, the first American in space, and John Glenn, the first American in orbit, and rendezevous paths for the Apollo lunar lander and command module on flights to the Moon. Her calculations were also essential to the beginning of the Space Shuttle program, and she worked on plans for a mission to Mars.
....
In 2016, Johnson was included in the list of "100 Women", BBC's list of 100 influential women worldwide. NASA stated, "Her calculations proved as critical to the success of the Apollo Moon landing program and the start of the Space Shuttle program, as they did to those first steps on the country's journey into space
https://en.wikipedia.org/wiki/Katherine_Johnson

Knappast en person du ersätter i brådrasket..
Citera
2018-05-29, 12:45
  #19293
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentLandin
Jag har bara en liten tanke kring detta. OM det nu är så att man redan 1969 kunde skicka människor till månen, varför görs inte det idag? Alla vet att allting idag handlar om pengar pengar pengar. Så sannolikt skulle väl Nasa eller nåt annat privat rymdföretag skickat upp kändisar till månen för länge sen om de kunde tjäna pengar på det? Eller?

När Bill Anders blev utsedd att flyga på Apollo 8 försökte han ordna en livförsäkring. Han fick avslag. Apollo astronauternas chanser att överleva uppskattades i början till 1 av 3. Inga pengar i världen skulle täcka försäkringarna för någon superrik kändis som vill åka till månen idag med den teknologin. Inget försäkringsbolag skulle gå med på det. För att rymdturism till omloppsbana och månen ska bli verklighet måste säkerheten verkligen vara i nivå med att flyga ett vanligt passagerarplan. Vi är inte riktigt där än även om turister fick flyga med ryssarna några gånger. Men Space X har turistplaner för månen så ha tålamod.
Citera
2018-06-11, 06:46
  #19294
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, det är inte det egentliga svaret. Det är ett påstående helt utan belägg. Att ingen åker till månen idag påverkar inte att man åkte till månen förr.
Det är bevisat, bortom allt rimligt tvivel, att mönniskor åkt till månen.

Det är snarare bevisat bortom allt rimligt tvivel att det är en historia som hör hemma i sagornas värld.
"Vi åkte till månen på 60-70 talet men idag 2018 har vi problem med detta eftersom vi förstörde teknologin från de resorna och vi har en väldig utmaning med Van Allens strålningsbälte"
En högteknologisk pickmätning mellan två stormakter som ville överglänsa varandra heter det....
Nästa gång dom ska filma komedier som ska övertyga i en Hollywoodstudio så kanske dom kan komma ihåg att göra en jävla grop eller snarare krater under leksaken som landade.
Citera
2018-06-11, 07:28
  #19295
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Det är snarare bevisat bortom allt rimligt tvivel att det är en historia som hör hemma i sagornas värld.
Ja den här och många andra lögner borde egentligen gått ur tiden för länge sen. Anledningen till att vi tror på dom är att om de inte skulle vara sanna så är det en gigantiska lögner och sådana kan inte finnas anser vi och det är just därför dom fungerar.
Citera
2018-06-11, 07:32
  #19296
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Det är snarare bevisat bortom allt rimligt tvivel att det är en historia som hör hemma i sagornas värld.
"Vi åkte till månen på 60-70 talet men idag 2018 har vi problem med detta eftersom vi förstörde teknologin från de resorna och vi har en väldig utmaning med Van Allens strålningsbälte"
En högteknologisk pickmätning mellan två stormakter som ville överglänsa varandra heter det....
Nästa gång dom ska filma komedier som ska övertyga i en Hollywoodstudio så kanske dom kan komma ihåg att göra en jävla grop eller snarare krater under leksaken som landade.
Det blir ingen krater när en lätt farkost landar i 1/6 av jordens gravitation. Det finnns bilder där man ser att mångrus blåst iväg under landaren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback