2017-08-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Har du hört talas om Titan-raketerna som användes i t.ex Geminiprogrammet? De använde också hypergoliska drivmedel - precis som månlandaren. Och heureka, nästan ingen eldkvast alls trots jätteraketer, på jorden..,
https://m.youtube.com/watch?v=N64ZeYC9GRU

Kan du sluta nu??

Är ditt bevis en tecknad film?
Har du någon nyare raket som saknar eldkvast om den har bränsle som har någon form av reaktion med syre?
Raketer från apollo är ju lite övernaturliga
Citera
2017-08-18, 17:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Är ditt bevis en tecknad film?
Har du någon nyare raket som saknar eldkvast om den har bränsle som har någon form av reaktion med syre?
Raketer från apollo är ju lite övernaturliga

Sorry, lyckades länka fel film..

https://m.youtube.com/watch?v=a1phOITnI50

Nöjd???
Citera
2017-08-18, 17:39
Medlem
Citat:
Sorry, lyckades länka fel film..

https://m.youtube.com/watch?v=a1phOITnI50

Nöjd???
Menar du att det inte är en kvast på den raketen?
Citera
2017-08-18, 18:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Jag menar precis vad jag skrev, nämligen "nästan ingen eldkvast" och detta tros att raketen ifråga avfyras i atmosfären och att den utan last väger runt 200 gånger mer än månlandarsteget som lyfte från månen..
Citera
2017-08-18, 18:19
Medlem
Citat:
Jag menar precis vad jag skrev, nämligen "nästan ingen eldkvast" och detta tros att raketen ifråga avfyras i atmosfären och att den utan last väger runt 200 gånger mer än månlandarsteget som lyfte från månen..
Ok men alla raketer har en kvast, det är så de drivs frammåt. Filmen på den raketen du skickade var tagen på ett avstånd som vida översteg avståndet mellan kameran och månlandaren och dessutom tagen i dagsljus. Ändå såg man tydligt att det var en kvast

Försök att hitta en raket där du inte ser kvasten, så länge det inte är en sådan där jon-raket så existerar inte sådana raketer

Finns det fler filmer från olika avskjutningar, där landaren åker tillbaka till moderskeppet
Citera
2017-08-18, 18:28
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ok men alla raketer har en kvast, det är så de drivs frammåt. Filmen på den raketen du skickade var tagen på ett avstånd som vida översteg avståndet mellan kameran och månlandaren och dessutom tagen i dagsljus. Ändå såg man tydligt att det var en kvast

Försök att hitta en raket där du inte ser kvasten, så länge det inte är en sådan där jon-raket så existerar inte sådana raketer

Finns det fler filmer från olika avskjutningar, där landaren åker tillbaka till moderskeppet

Du ser ingen kvast på MMU (Manned Maneuvering Unit)

https://www.youtube.com/watch?v=Z7A72HSOzJU
Citera
2017-08-18, 18:51
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Tänk på att detta skulle göras manuellt, inga datorer som kunde räkna ut färdväg och styra raketer

Har Gemini-programmet där man lyckades docka två farkoster redan 1966 försvunnit ur ditt tydligen felaktiga närminne? Du minns väl att jag länkat till info för att du skulle slippa att tjata om detta, ditt minst sagt tvivelaktiga argument?
Citera
2017-08-18, 20:33
Medlem
Citat:

Tor du det blir skillnad på "kvasten" i vakuum resp i tät atmosfär som på jorden?

Om ja; varför?
Om nej; varför?
Citera
2017-08-18, 21:24
Medlem
Citat:
Ni har berättat att bilder och filmer duger bra som bevis för er, i er värld går det inte att tricka fram det som visas från månen,
Har du sett en enda raket som ser ut som den på månlandaren när den startar från månen, jag har aldrig sett en raket bete sig på det viset. Man brukar alltid se en låga som snabbt ökar i kraft tills den blir så kraftig att fordonet (om man får kalla landaren för det) far iväg. Här är det ingen fördröjning och det är mycket svårt att se en klassisk "raketsvans", så fort den lyft så slocknar det under landaren trots att det borde vara där man drar på som mest

Så här är det på område efter område, det är mycket märkliga fenomen som saknar förklaring. Försöker ni förklara blir det svårt att hålla sig för skratt för det är så dumt att man har svårt och ta det på allvar, vuxna brukar inte resonera som små barn

DanielDO: Kan du visa att du klarar processa fakta med minimal logik svarar jag dig, som du agerat i tråden så brister det där och då är en diskussion fullständigt meningslös

Du menar som när jag (och andra) länkat korrekt teknisk bevisning som du inte orkat läsa för att den är för lång och då inte kan vara något bevis? Eller när jag länkat bevis med uppgifter att 400.000 personer arbetade med Apollo-projektet, vilket du trodde var lögn? Eller när jag skickat adresser till museer där du kan besöka och se fysiska bevis (vilket du heller inte trodde fanns). Eller bara som när jag upplyste dig om att mer än en (1) månlandnig ägt rum, vilket du inte kände till. Eller vilken fakta och logik menar du?

Din fakta och logik hittills: "Jag kan datorer" och blir totalt överbevisad. "Jag kan rymden" och blir totalt överbevisad. "Jag kan motorer" och blir totalt överbevisad.

Varför tror du att vi är så många, i princip alla, som ifrågasätter din förmåga rörande bevis och vetenskap? Är det för att vi är elaka?

Jag förstår som sagt att det måste vara jobbigt att hela tiden bli överbevisad och utskrattad. Men när du beskyller andra för att inte bidra med fakta och logik, ja då går faktiskt till och med du över gränsen.
Senast redigerad av DanielDO 2017-08-18 kl. 21:26.
Citera
2017-08-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Tor du det blir skillnad på "kvasten" i vakuum resp i tät atmosfär som på jorden?

Om ja; varför?
Om nej; varför?

Tar man med sig syret eftersom det inte finns syre vakuum kommer man givetvis att optimera förbränningen så det blir så perfekt blandning som möjligt. I en atmosfär där det finns syre i luften kan man försöka använda sig av den. Jag tror dock de går mot fast bränsle då syret i luften är för svårt att få upp effekten med.

Oavsett om man tar med sig syret eller inte så fungerar alla raketer på samma sätt, de kastar iväg saker åt ett håll med mycket hög hastighet vilket gör att fordonet raketen är fäst vid åker åt andra hållet. Alla raketer har en kvast och normalt brukar kvasten vara mycket varm
Citera
2017-08-18, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Du ser ingen kvast på MMU (Manned Maneuvering Unit)

https://www.youtube.com/watch?v=Z7A72HSOzJU
Tror du de placerar raketer med likartat bränsle på en sådan? Då hade det varit förenat med direkt livsfara och den hade varit okontrollerbar
Vi har fortfarande inte lyckats att kontrollera raketer med sådan precision att man exempelvis kan styra en dräkt för hand, än mindre en månlandare manuellt
Citera
2017-08-19, 00:13
Medlem
Citat:
Tar man med sig syret eftersom det inte finns syre vakuum kommer man givetvis att optimera förbränningen så det blir så perfekt blandning som möjligt. I en atmosfär där det finns syre i luften kan man försöka använda sig av den. Jag tror dock de går mot fast bränsle då syret i luften är för svårt att få upp effekten med.

Oavsett om man tar med sig syret eller inte så fungerar alla raketer på samma sätt, de kastar iväg saker åt ett håll med mycket hög hastighet vilket gör att fordonet raketen är fäst vid åker åt andra hållet. Alla raketer har en kvast och normalt brukar kvasten vara mycket varm

Ok, jag ställde tre frågor, du svarade inte på någon. Otippat...

Min intuitiva analys då; en brinnande gasblandning som avger tydligt ljus i en atmosfär gör detta p.g.a att avgaserna är heta och värmer upp omgivande gaser (luft). I vakuum finns inget omgivande att värma upp och avgaserna kommer skingras snabbt, vilket leder till avkylning.

Se SpaceX hur det ser ut IRL; 0:20 liftoff; 2:50 - andra steget visar ingen synlig eldkvast...i vakuum...konstigt va?
Senast redigerad av putteo 2017-08-19 kl. 00:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in