2017-06-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Jag hade en tanke på att ifrågasätta månlandningarna tills för ca ett år sen då en kompis visade några videoklipp (flaggan, skuggor, ljud på månen). Jag var övertygad om att det var trams och började därför gräva för att kunna motbevisa honom. Men ju mer jag forskade i det desto mer belägg fann jag för motsatsen. Alltså att landningarna aldrig ägt rum. Och det gav mig anledning att granska fler av NASAs aktiviteter och som framgått i den här tråden ifrågasätter jag numera all rymdaktivitet. Och förklaringen till att man i så fall valt att fejka alltihop kan vara väldigt enkel - Det finns inget framdrivningssystem som fungerar i rymden. Raketer fungerar genom att skicka ut gas. Men om det inte finns något att trycka mot som tex luftmolekyler så fungerar inte en raketmotor.
Den här videon tycker jag förklarar saken bra
https://youtu.be/cfFJImcFx3s
Först nu har jag tagit mig tiden att titta genom videon. Tretton minuter av totalt dravel! Inget som helst bevis för att raketer inte fungerar i rymdens vacuum. Ballongbilen handlar inte ens om det!

När han tejpar pappersbiten på plats hindrar han samtidigt luften från att fritt strömma bakåt. I stället tvingas luftströmmen dela sig och böja av 90 grader åt sidan. En motkraft uppstår som hindrar bilen från att röra sig framåt - och det är helt självklart. Effekten blir densamma som om ballongen hade släppt ut luften genom två öppningar, den ena på högra sidan och den andra i motsatt läge på den vänstra. Inte heller det hade lett till att bilen skulle röra sig framåt.

Videon förklarar inte ett enda dugg om raketers funktion i rymden. Den behandlar inte ens det ämnet!
Citera
2017-06-20, 22:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är egentligen inte det som gör att bilen inte fungerar.
Det är att pappret sitter fast i bilen som är felet.
Pappret skapar då ett "bakåt-drag" som neutraliserar "framåt-draget" som ballongen skapar.

Tack.

Jag funderade över det där och testade att putta ifrån en dörr med en fot och om hur det hade varit om jag knutit fast mig i handtaget, men sedan gick jag ändå vilse vid tankar om skillnader mellan gaser och min kropp

Det är nog inte så lätt med fysik ändå.
Citera
2017-06-22, 13:45
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Tack.

Jag funderade över det där och testade att putta ifrån en dörr med en fot och om hur det hade varit om jag knutit fast mig i handtaget, men sedan gick jag ändå vilse vid tankar om skillnader mellan gaser och min kropp

Det är nog inte så lätt med fysik ändå.

Nej det är knepigt att hålla isär begreppen och förstå när/hur saker reagerar med varandra på ett sätt som kan ge en motreaktion enligt Newton.

Jag hade en diskussion om det här med en vän som tog upp exemplet med duschmunstycket som hålls upp av sin vattenstråle och således ska bevisa att raketer arbetar enligt Newtons 3e i vakuum. Jag förstår inte riktigt analogin men det spelar egentligen inte så stor roll för man kan snabbt konstatera att duschen eller vattenslangen inte utgör ett enmassesystem vilket en raket är. Dvs massa tillförs konstant i form av vatten. Och det är klart att om man hade haft en låång slang till raketer så hade saker kunnat fungera annorlunda, men så är det ju inte.

Ska vi ta det igen - Om molekyler lämnar raketen så måste dom stöta på något motstånd utanför raketen som gör att det byggs upp ett tryck som skickar raketen i motsatt riktning. Detta motstånd måste ligga utanför systemet (eller lämna det som i fallet med gevärskulan). Om du har en flaska med luft och öppnar korken i ett utrymme där tycket är lägre kommer luften rusa ur flaskan. Och om antalet luftmolekyler inte är noll/nära noll så bromsas luften av dessa vilket ger ett tryck (en motreaktion) som gör att flaskan rör sig åt andra hållet. Men om det inte finns något att reagera mot, som i vakuum, kommer luften lämna flaskan utan att flaskan rör sig alls. Det här är ju egentligen väldigt logiskt och intuitivt. Om ni är på stranden med en vattenspruta i sommar så kan ni ju testa att trycka ut vatten i sjön visavi göra det i luften. I vattnet blir det rejält motstånd vilket naturligtvis skulle trycka sprutan framåt om man inte höll i den. I luften är det mindre och därför skulle inte sprutan röra sig lika mycket, och tog man bort alla molekyler som vattnet kan reagera mot dvs vakuum, skulle den inte kunna röra sig alls.

Alltså - Antingen fungerar inte raketer i rymden, eller så är det inte vakuum i rymden. Välj själva
Senast redigerad av patrixx 2017-06-22 kl. 13:51.
Citera
2017-06-22, 14:10
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Nej det är knepigt att hålla isär begreppen och förstå när/hur saker reagerar med varandra på ett sätt som kan ge en motreaktion enligt Newton.

Jag hade en diskussion om det här med en vän som tog upp exemplet med duschmunstycket som hålls upp av sin vattenstråle och således ska bevisa att raketer arbetar enligt Newtons 3e i vakuum. Jag förstår inte riktigt analogin men det spelar egentligen inte så stor roll för man kan snabbt konstatera att duschen eller vattenslangen inte utgör ett enmassesystem vilket en raket är. Dvs massa tillförs konstant i form av vatten. Och det är klart att om man hade haft en låång slang till raketer så hade saker kunnat fungera annorlunda, men så är det ju inte.

Ska vi ta det igen - Om molekyler lämnar raketen så måste dom stöta på något motstånd utanför raketen som gör att det byggs upp ett tryck som skickar raketen i motsatt riktning. Detta motstånd måste ligga utanför systemet (eller lämna det som i fallet med gevärskulan). Om du har en flaska med luft och öppnar korken i ett utrymme där tycket är lägre kommer luften rusa ur flaskan. Och om antalet luftmolekyler inte är noll/nära noll så bromsas luften av dessa vilket ger ett tryck (en motreaktion) som gör att flaskan rör sig åt andra hållet. Men om det inte finns något att reagera mot, som i vakuum, kommer luften lämna flaskan utan att flaskan rör sig alls. Det här är ju egentligen väldigt logiskt och intuitivt. Om ni är på stranden med en vattenspruta i sommar så kan ni ju testa att trycka ut vatten i sjön visavi göra det i luften. I vattnet blir det rejält motstånd vilket naturligtvis skulle trycka sprutan framåt om man inte höll i den. I luften är det mindre och därför skulle inte sprutan röra sig lika mycket, och tog man bort alla molekyler som vattnet kan reagera mot dvs vakuum, skulle den inte kunna röra sig alls.

Alltså - Antingen fungerar inte raketer i rymden, eller så är det inte vakuum i rymden. Välj själva
Du är en riktig pajas, men jag ska ge dig en ledtråd tanke på din vattenslang. Ta en högtryck slang på ca 100 bar, håll slangen i luften i visst läge vågrätt. Öppna med fullstyrka och försök håll kvar handen i samma läge. Det går inte, handen kommer backa motsatt riktning rejält. I luften finns knappt något motstånd... men ändå funkar det.. samma med raketer... som det har förklarat en massa gånger för dig...
Citera
2017-06-22, 14:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ska vi ta det igen - Om molekyler lämnar raketen så måste dom stöta på något motstånd utanför raketen som gör att det byggs upp ett tryck som skickar raketen i motsatt riktning.
Där blev det fel igen. Enligt Newtons tredje lag är det molekylernas massa (de som lämnar raketen), som skapar en likvärdig motreaktion och skjuter raketen i motsatt riktning.

Hur menar du att molekylerna informerar raketen om att de har "stött på motstånd", efter det att de har lämnat raketen?
Citera
2017-06-22, 14:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ersätt duschen med en brandsläckare så har du ett "enmassessystem".
Tror du verkligen att brandsläckar-slangen skulle vara helt opåverkad av trycket om vattnet sprutas ut i vakuum?
Citera
2017-06-22, 15:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ska vi ta det igen - Om molekyler lämnar raketen så måste dom stöta på något motstånd utanför raketen som gör att det byggs upp ett tryck som skickar raketen...:

Nej så är det fortfarande inte och det spelar liksom ingen roll att du upprepar samma felaktigheter flera gånger. Ditt påstående var fel första gången du sa det och det är fortfarande fel.

Ska vi ta det igen:
Newtons 2:a ger att om molekyler lämnar raketen (accelererar från raketen) så behövs det en kraft som sätter fart på molekylerna.
Newtons 3:e ger att kraften som accelererar molekylerna ger upphov till en reaktionskraft.

Vad i ovan anser du vara fel? Behövs det inte en kraft för att accelerera molekylerna eller ger den kraften inte upphov till en reaktionskraft? Förklara på vilket sätt rörelselagarna är fel.

Raketekvationen visar med all tydlighet att raketer fungerar i vakuum.
Förklara vad det är för fel på ekvationen
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tsiolkovskijs_raketekvation
Senast redigerad av madtop 2017-06-22 kl. 15:40.
Citera
2017-06-22, 15:27
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ska vi ta det igen - Om molekyler lämnar raketen så måste dom stöta på något motstånd utanför raketen som gör att det byggs upp ett tryck som skickar raketen i motsatt riktning.

Kan du uppvisa någon vetenskaplig källa som stödjer detta påstående, eller svamlar du bara helt fritt som vanligt?

Jag kan dock ge dig att du inte är rädd för att uppvisa din totala okunskap inför dina vänner, jag vet inte om det är någon egenskap att skryta med i,of...

Anser du att gaser, vätskor eller vad som nu skjuts ut ur vad du kallar "enmassesystem" totalt saknar massa? (Vad är det för skillnad om man tillför massa via en slang? Hur uppstår helt plötsligt massa under dessa förhållanden menar du?)

Om ja, förklara hur raketer som befinner sig inom Jordens atmosfär fungerar då du påstår att något som totalt saknar massa ändå utövar tryck mot atmosfären?!?
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2017-06-22 kl. 16:01.
Citera
2017-06-22, 15:35
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Jag för min del nöjer mig med att konstatera att du aldrig satt din fot i fysiksalen under den tid då du genomgick grundskolan varför dina två ovanstående alternativ är ett typexempel på Dunning-Kruegersyndromet och inte behöver tagas i beaktande!
Citera
2017-06-22, 16:27
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
...om molekyler lämnar raketen (accelererar från raketen) så behövs det en kraft som sätter fart på molekylerna...

Det är ungefär lika korkat som att påstå att om du kastar en boll så kommer du studsa bakåt när bollen träffar en vägg...
Citera
2017-06-22, 16:33
Medlem
Citat:

Ha ha ha, vilken pajas du är!

Spelar ingen roll att du skalar upp molekylerna till pistolkula, är fortfarande bara massa som accelerar från raketen!

Och jo, flaskan rör sig lite, hur lite beror på trycket och utsrömningshastigheten tillsammans med luftens massa och hur tung flaskan är, se så, nu får du nog bevisa att den inte rör sig med ett praktiskt experiment.
Citera
2017-06-22, 16:48
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Du är en riktig pajas, men jag ska ge dig en ledtråd tanke på din vattenslang. Ta en högtryck slang på ca 100 bar, håll slangen i luften i visst läge vågrätt. Öppna med fullstyrka och försök håll kvar handen i samma läge. Det går inte, handen kommer backa motsatt riktning rejält. I luften finns knappt något motstånd... men ändå funkar det.. samma med raketer... som det har förklarat en massa gånger för dig...
Och där har vi tankevurpan igen. Handtaget till din högtryckstvätt är inget enmassesystem (single mass system). Massa tillförs hela tiden från vattenledningen. Om du ska likna en raket så får du skaffa dig en rejäl vattentank och ställa denna och högtryckstvätten på en kärra och stå på den och spruta. Sen får du se hur mycket ekipaget rör sig om du sprutar rakt ut i luften...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in