2009-07-23, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av freya
Ja, men kan man konstatera att det är könstillhörigheten som är det grundläggande orsaken till detta och inte vissa yrkeskategorier, varvid främst kvinnor drabbas indirekt? Hur är det med männen inom sådana yrken? Hade det sett annorlunda ut om t ex den offentliga sektorn i huvudsak bestod av manliga yrkesverksamma?

Män är bättre än kvinnor på att ta betalt för sitt arbete. Jag tror att det beror på att män ar vana att få betalt för sitt arbete, medan kvinnor är vana att jobba gratis.

När det gäller den offentliga sektorn, så talas det ofta om kvinnodominansen. Men den gäller oftast enbart inom vården, om ens där.

Den offentliga sektorn består av så mycket mer än enbart vården. Polis, militär, alla myndigheter, domstolsväsendet, fängelser, häkten, sopgubbar, snöröjare...

Alla som arbetar inom de områden där det finns en manlig dominans, har lättare att få högre lön.

Kvinnor måste bli bättre på att kräva betalt för utfört arbete.
Citera
2009-07-23, 01:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun-avSkyman
1. Det är väldigt svårt att dra några säkra slutsatser av en analys, när man inte vet mer än vad som står där. Jag har inte en aning om ifall det är sant.

2. Om det vore sant så skulle det vara dåligt. Inkomstklyftor som inte har någon annan förklaring än att de beror på kön, är alltid dåliga.

3. Det finns alltid en viss lönepott som skall fördelas mellan de anställda. Det är inte svårt att avsätta särskilda låglönepotter till dem som har lägre lön, enbart på grund av kön. Lika lätt att göra, som att säga.

Knäckfrågan är nog om arbetsgivare skall tvingas till att fördela lönepotter på ett visst sätt, genom lagstiftning t.ex?

Orsaken till ökningen av inkomstklyftorna mellan könen är uppenbar enligt V :

Citat:
En orsak till den växande ojämlikheten mellan kvinnor och män är försämringarna i arbetslöshetsförsäkringen, sjukförsäkringen och föräldraförsäkringen. Kvinnor som grupp är oftare visstidsanställda, deltidsarbetslösa, föräldralediga, hemma med sjuka barn, ensamstående med barn eller långtidssjukskrivna än män som grupp. Och det är just dessa grupper som har fått betala notan för den huvudlösa skattesänkarpolitiken. Kvinnor är därför de största förlorarna på regeringens politik.

Så här vill V lösa bristen på jämställdhet:

Citat:
Vår ambition är att en rödgrön regering efter valet 2010 slår rekord i konkret jämställdhetspolitik! Därför vill vi tillsätta ett jämställdhetspolitiskt råd som ska ha till uppgift att följa upp hur de politiska reformerna förhåller sig till de jämställdhetspolitiska målen. I ett sådant jämställdhetspolitiskt råd vill vi se ekonomer med genuskompetens. Till rådet bör det även kopplas en referensgrupp med förträdare för kvinnor i olika livssituationer, till exempel ensamstående föräldrar, välfärdsjobbare, deltidsarbetslösa och långtidssjukskrivna kvinnor.

Alltså mer styrning av arbetsmarknaden och inkomster via transfereringar, högre skatter för att betala utgifterna, samt tillsättningar av mängder av politiska expertkommitéer för att övervaka alltihop.

Men feminismens kamp för lika lön för lika arbete är enbart sunt förnuft och jämställdhet som alla, oavsett politisk inriktning måste hålla med om. Alla som inte håller med om att det är vettigt hatar kvinnor och vill tvinga dem - om de nu kan få några - tillbaka till spisen?
Citera
2009-07-23, 08:33
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Män är bättre än kvinnor på att ta betalt för sitt arbete. Jag tror att det beror på att män ar vana att få betalt för sitt arbete, medan kvinnor är vana att jobba gratis.
Men varför är det då så svårt att få tag i manliga horor?
https://www.flashback.org/showthread.php?t=962046
Citera
2009-07-23, 10:50
Bannlyst
Citat:

Det var nog bland det dummaste jag hört, jag har flertalet väninnor och 3 systrar, ingen av dom har någonsin jobbat gratis en enda dag i sitt liv.
Citera
2009-07-23, 11:26
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Fast det där tycker jag är en felaktig utgångspunkt. För att det resonemanget skulle stämma så måste det alltså finnas ett könsintresse som är specifikt för alla som hör till en viss grupp. Jag är av den åsikten att det inte finns något sådant, återigen tycker jag att det är marx som spökar i det där resonemanget.

Behovet av ett 'könsintresse' påminner om vissa varianter av marxismen, som betonar klasskampen. Förhållandet mellan kapital och arbete är då ett uttryck endast för klasskampen.

Det synsätt jag tog upp säger dock endast att vi kan dela in mänskligheten i två kön, och då - möjligen - se att de är ungefär lika många och att det ena könet har så mycket mer ekonomisk makt än det andra. Denna uppdelning kan vara helt ointressant, och inte visa några olika intressen. Ju mindre ointressant den är, desto mer märkvärdig är den i själva verket.
Citera
2009-07-23, 11:29
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
En lönehöjning för min personliga del innebär att inkomstklyftorna ökar - något du kommit ut med att tycka är "fel". "Inte bra" läste jag också. Inte bra att jag får mer pengar för ett väl utfört arbete. Tack.

Detta allt - vad är det? Kom inte med "nyare bil" eller "häftigare prylar" nu.

Jag skulle säga att vi lever i ett samhälle där den politiska makten är mycket väsentlig. Du är väldigt radikal om du inte håller med om det.

Nej, vad som händer dig personligen är endast en av myriader av rörelser. Den återspeglas inte direkt i vad som händer med makrobegrepp som kön.

Ja, vad är detta allt som är ekonomisk makt? Givetvis har politisk makt betydelse i vårt samhälle. Men det vore mycket besynnerligt att förneka att ekonomin är betydelsefull, med tanke på att vi lever i ett samhälle som är i det närmast sjukligt fixerat vid ekonomi.
Citera
2009-07-23, 11:29
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratatosk66
Det var nog bland det dummaste jag hört, jag har flertalet väninnor och 3 systrar, ingen av dom har någonsin jobbat gratis en enda dag i sitt liv.
Gör de aldrig något nyttigt därhemma?
Citera
2009-07-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Nej, vad som händer dig personligen är endast en av myriader av rörelser. Den återspeglas inte direkt i vad som händer med makrobegrepp som kön.

Jo, det finns en direkt återspegling. När min lön höjs så innebär det att män, som ett makrobegrepp, tjänar mer. Det är enligt dig "fel".

Citat:
Ja, vad är detta allt som är ekonomisk makt?

Nu har både du och jag ställt frågan. Nu börjar det bli dags för dig att svara tycker jag.

Citat:
Givetvis har politisk makt betydelse i vårt samhälle. Men det vore mycket besynnerligt att förneka att ekonomin är betydelsefull, med tanke på att vi lever i ett samhälle som är i det närmast sjukligt fixerat vid ekonomi.

Svenska kvinnor - sjukligt pengakåta? Det är ditt ordval.

Ekonomin är betydelsefull - om... man ska köpa en lyxvilla: ja. Men du pratar om andra, odefinierade saker. Vilka?
Citera
2009-07-23, 11:46
Bannlyst
Citat:
Gör de aldrig något nyttigt därhemma?

Det är inget jobb. Menar du att varje gång jag lagar middag (som jag alltid gör) så ska jag ha lön för det?
Citera
2009-07-23, 12:01
Medlem
Empresss avatar
Citat:

Då får väl kvinnor lära sig att löneförhandla då i stället för att tycka synd om sig själva och sitta och snyfta.

Sedan så är det märkligt att feminister nedvärderar kvinnas arbete och hävdar aatt hon är "van" att jobba gratis.

Bara för att hon inte fick lönecheck varje månad när hon var hemma fru så var det ändå inte gratis arbete hon hade. I stället för lönecheck så gav mannen henne, kläder och husrum. Vanligt att män gav sina hemmafrun fina kläder och bjöd henne på middag på restaurang då och då. Så helt gratis jobbade faktiskt inte kvinna när hon var hemmafru. Men det skall nedvärderas och inte räknas.

Jag säger INTE att vi skall ha tillbaka så OM kvinna vill ut och jobba så skall hon få det och manne skall då givetvis hjälpa till hemma.
Dock så får kvinna lära sig att löneförhandla och lära sig att värdesätta sig själv på arbetsplatserna.
Citera
2009-07-23, 12:44
Medlem
Snövits avatar
Det finns ingen studie gjord som visar att kvinnor och män på samma position med samma erfarenhet har några löneskillnader. De som har gjorts pekar på att lönerna är väldigt rättvisa.

Att sen kvinnor väljer att jobba mindre och på sämre betalda jobb än män ser jag inte som något problem. Det som däremot är ett problem är att de traditionellt kvinnliga jobben ligger inom offentlig sektor och där hålls lönerna nere. Alltså privatisera den offentliga sektorn tjänsterna kan fortfarande skattefinansieras bara utföras av privata näringsidkare.
Citera
2009-07-23, 13:16
Medlem
freyas avatar
Citat:

Nej, kvinnor idag är inte vana att yrkesarbeta gratis. Vi har haft lång tid på oss att inordna oss på arbetsmarknaden, oavsett hur det sett ut historiskt.

Citat:
När det gäller den offentliga sektorn, så talas det ofta om kvinnodominansen. Men den gäller oftast enbart inom vården, om ens där.

Den offentliga sektorn består av så mycket mer än enbart vården. Polis, militär, alla myndigheter, domstolsväsendet, fängelser, häkten, sopgubbar, snöröjare...

Alla som arbetar inom de områden där det finns en manlig dominans, har lättare att få högre lön.

Kvinnor måste bli bättre på att kräva betalt för utfört arbete.

Hur könsfördelningen ser ut i den offentliga sektorn är inte det väsentliga, utan att man drar slutsatsen att kön är den avgörande faktorn fast det saknas reliabelt underlag. Du skriver ju själv att kvinnor behöver bli bättre på att löneförhandla t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in