2009-07-22, 15:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Enligt en ny undersökning ökar inkomstklyftorna mellan könen.

1 Är detta sant?
2 Om detta är sant; Är detta bra eller dåligt?
3 Om det är dåligt; Vad bör då göras åt saken?

V: Inkomstklyftor mellan könen ökar

Inkomstklyftorna mellan män och kvin-
nor ökar. Sedan 2006 har den genom-
snittliga skillnaden ökat med 12.800
kr per år, drygt 1.000 per månad.

Det hävdas i en ny analys som riks-
dagens utredningstjänst (RUT) gjort
på uppdrag av Vänsterpartiet.

Analysen visar också att de senaste
årens skattesänkningar har gynnat män
i högre grad än kvinnor, skriver
vänsterpartisterna Lars Ohly och Ulla
Andersson på DN Debatt.

57 procent av skattesänkningarna går
till män och 43 procent till kvinnor.

http://svt.se/svttext/web/pages/112.html
Citera
2009-07-22, 15:19
Medlem
vet inte om det är sant, men om det är det så är det ju tråkigt för kvinnorna.
Kanske dags för kvinnor att bilda ett feministiskt fack som kan hjälpa dem förhandla fram mer rättvisa lönebrev, eftersom dagens fack verkar totalt misslyckats med detta...
Citera
2009-07-22, 15:30
Medlem
poena.naturaliss avatar
Samma kollektivistiska och individfientliga perspektiv som vanligt. Förstår inte vad som är nyhetsvärdet i den där undersökningen. Ska man vara förvånad över resultatet, absolut inte. Ska man uppröras av det, absolut inte, torde mest vara vänstervridna människor som blir upprörda. Å nej, om en man som är läkare får en skattesänkning med samma procent som en kommunalanställd kvinna, är det då verkligen förvånande att läkaren får mer pengar. Finns inget orättvist alls i den fördelningen som framkommer i undersökningen.

Varför ska man sträva efter att alla ska ha det lika dåligt samt mäta förmögenhet på gruppnivå. Det hela stinker marxism.
Citera
2009-07-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
vet inte om det är sant, men om det är det så är det ju tråkigt för kvinnorna.
Kanske dags för kvinnor att bilda ett feministiskt fack som kan hjälpa dem förhandla fram mer rättvisa lönebrev, eftersom dagens fack verkar totalt misslyckats med detta...

Så om jag får en rejäl löneförhöjning på grund av väl utfört arbete så är det... tråkigt för svenska kvinnor?

Är du själv en sådan jämställdhetsförespråkande, missunsam jävel eller är det något du tror att svenska kvinnor anser?

Kvinnor här som tycker det vore tråkigt om jag fick mer lön, räck upp en hand!
Citera
2009-07-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Så om jag får en rejäl löneförhöjning på grund av väl utfört arbete så är det... tråkigt för svenska kvinnor?

Är du själv en sådan jämställdhetsförespråkande, missunsam jävel eller är det något du tror att svenska kvinnor anser?

Kvinnor här som tycker det vore tråkigt om jag fick mer lön, räck upp en hand!

Är det så att män generellt gör ett bättre jobb?

Jag är liberal och kan konstatera att om kinnor känner sig dåligt behandlade av sina kollektivavtal så beror det nog snarare på facket än på en världsomfattande manlig konspiration. Då kanske det ligger i dessa individers intresse att bilda ett nytt fack som kan se efter kvinnornas intresse?

Folk som inte är anslutna i facket har bara sig själva att skylla om de inte är nöjda med sin lön.
Citera
2009-07-22, 16:07
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

1 Är detta sant?
2 Om detta är sant; Är detta bra eller dåligt?
3 Om det är dåligt; Vad bör då göras åt saken?
1 Ja, det är nog sant. Notera dock att det är skillnad i inkomst det är frågan om. Det handlar alltså inte om löneskillnader i form av olika lön för samma arbete.
2 Det är inte bra. Men eftersom grundförutsättningarna redan finns - jämställdhet och samma lön för samma arbete, lika rättigheter - är det inte ett allvarligt fel. Det är snarare frågan om en kulturell och historisk tröghet, och samhället förändras inte över en dag.
3 Ingenting bör göras åt saken. Låt människor leva sina liv som de vill.
Citera
2009-07-22, 16:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Jag är liberal och kan konstatera att om kinnor känner sig dåligt behandlade av sina kollektivavtal så beror det nog snarare på facket än på en världsomfattande manlig konspiration. Då kanske det ligger i dessa individers intresse att bilda ett nytt fack som kan se efter kvinnornas intresse?

Folk som inte är anslutna i facket har bara sig själva att skylla om de inte är nöjda med sin lön.

Feminismen ser kanske både facket och arbetsgivaren som en del i den världsomfattande manliga konspirationen? Könsmaktsordningen, gubbväldet etc. De vill nog inte bilda ett nytt fack, utan vill att hälften skall vara kvinnor i det befintliga?

Länk till debattartikeln i sommarstiltjen: http://www.dn.se/opinion/debatt/inkomstklyftorna-okar-mellan-man-och-kvinnor-1.915845
Citera
2009-07-22, 16:18
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:

Din inledande fråga är i princip obegripligt mot bakgrund av att du sedan hävdar att du är liberal. Förhållandet är sådant att vi lever i en marknadsekonomi(nåja men nästan iaf) och en sådan belönar ett visst beteende hos individer i syfte att uppnå en hög lön oavsett könet på individen ifråga. Frågeställningar likt den du ställer har det inneboende i sig att det finns någon form av konfliktperspektiv och att det skulle vara "rättvist" om alla hade lika hög lön på gruppnivå om man endast ser till kön. Det finns inte ett uns av liberalism i det synsättet och är kontraproduktivt. är man av den åsikten att alla ska ha lika hög lön får man flytta till nordkorea

Sedan, i ljus av ovanstående, passar även jag på att ställa en fråga till dig. Är det så att tjänstemän gör ett bättre jobb än arbetare eftersom de i regel tjänar mer än de sistnämnda? Det vore ju i så fall fruktansvärt orättvis.

Personligen hoppas jag att alla löneklyftor ökar så att de individer som producerar och bidrar mest till samhället genom att utbilda sig, starta företag etc. belönas för detta rikligt.
Citera
2009-07-22, 16:26
Medlem
Citat:

Du verkar fiska i riktigt grumliga vatten nu. Vad får dig att ställa en sådan fråga?

Känner du personligen någon svensk kvinna som tycker att det vore "tråkigt" för henne om jag får mer i lön? Jag vill se ett svar på det här.
Citera
2009-07-22, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
2 Det är inte bra. Men eftersom grundförutsättningarna redan finns - jämställdhet och samma lön för samma arbete, lika rättigheter - är det inte ett allvarligt fel. Det är snarare frågan om en kulturell och historisk tröghet, och samhället förändras inte över en dag.

Så det är är alltså "inte bra" om jag får en löneförhöjning. Det är enligt dig: "fel".

Jag inbillar mig inte att du är emot att jag får lön av personliga skäl, det är för att jag är svensk och man som du är emot att jag för högre lön, och därmed ytterligare spär på "löneskillnaderna".

Du har en del att förklara nu. Det här är inte något politiskt parti där man kan trampa i klaveret hur som helst... vad har du att säga till ditt försvar?
Citera
2009-07-22, 16:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
...
Personligen hoppas jag att alla löneklyftor ökar så att de individer som producerar och bidrar mest till samhället genom att utbilda sig, starta företag etc. belönas för detta rikligt.

Det är förstås den liberala inställningen. Värt att notera är att den borgerliga regeringen, vars politik Lars Ohly och Ulla Andersson kritiserar, inte har något emot inkomstklyftor som sådana, så länge de inte är könsbaserade. Då tycker även regeringen Reinfeldt att löneskillnader är förkastliga och bör motarbetas av samhället och staten . En något inkonsekvent syn på saken kan tyckas.
Citera
2009-07-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Din inledande fråga är i princip obegripligt mot bakgrund av att du sedan hävdar att du är liberal. Förhållandet är sådant att vi lever i en marknadsekonomi(nåja men nästan iaf) och en sådan belönar ett visst beteende hos individer i syfte att uppnå en hög lön oavsett könet på individen ifråga. Frågeställningar likt den du ställer har det inneboende i sig att det finns någon form av konfliktperspektiv och att det skulle vara "rättvist" om alla hade lika hög lön på gruppnivå om man endast ser till kön. Det finns inte ett uns av liberalism i det synsättet och är kontraproduktivt. är man av den åsikten att alla ska ha lika hög lön får man flytta till nordkorea

Sedan, i ljus av ovanstående, passar även jag på att ställa en fråga till dig. Är det så att tjänstemän gör ett bättre jobb än arbetare eftersom de i regel tjänar mer än de sistnämnda? Det vore ju i så fall fruktansvärt orättvis.

Jag ställer frågan för att jag har inte blivit presenterad några data.
Är det så att män gör ett bättre jobb eller inte stannat hemma med barnen så att de "hinner längre fram" med sin lönehöjning?

Är så fallet så är det ju inte mycket att göra åt.

Är det däremot så att (V) har anpassat sin undersökning och jämfört likameriterade arbetare så måste man konstatera att det är en orättvis lönerfördelning

OM så är fallet har ju facket misslyckats med att representera 50% av sina medlemma (eller hur många arbetande kvinnor det är som är anslutna).

Jag anser att vi inte lever i en marknadsekonomi utan en ekonomi där ett statligt fack dominerat förhandlingarna om lönenivåerna.

Det enda jag poängterat är att om folk (nu talar vi om kvinnor som grupp) känner sig dåligt representerade så kan man bilda ett eget fack som kanske representerar den demografin specifikt bättre.

Sedan om det kommer leda till en faktiskt ändring, eller om löneskillnaden beror på andra faktorer (som att män inte tar ut föräldraledighet, eller att män generellt satsar mer på arbetet) är en annan sak.

Då får feministerna ta den diskussionen och underlätta för kvinnor som vill satsa på sin karriär att bli socialt accepterade i de läger där de kanske inte är det.

BaalZeBub konstaterade att det gällde generella löneskillnader alltså inte löneskillnader för samma arbete och då är det ju lite svårare att kunne reglera med lönehöjningar för kvinnor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in