2009-07-23, 13:51
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Jo, det finns en direkt återspegling. När min lön höjs så innebär det att män, som ett makrobegrepp, tjänar mer. Det är enligt dig "fel".
Jag ser inte mycket hopp om att du ändra dig. Men tro mig, vad som händer med din lön är inte en händelse för 'alla män'.

Citat:

Nu har både du och jag ställt frågan. Nu börjar det bli dags för dig att svara tycker jag.

Svenska kvinnor - sjukligt pengakåta? Det är ditt ordval.

Ekonomin är betydelsefull - om... man ska köpa en lyxvilla: ja. Men du pratar om andra, odefinierade saker. Vilka?
Du vill att jag ska förklara vad ekonomisk makt är, varför ekonomi är betydelsefull m.m. Men jag behöver inte göra det för denna diskussion. Om du inte tycker att ekonomin är betydelsefull så har vi ett väsentligt problem i diskussionen, långt bortom ramarna för denna del av forumet.
Citera
2009-07-23, 14:37
Medlem
ayanamiis avatar
Inkomstskillnaderna mellan ingenjörer och städare ökar. Är det bra eller dåligt? Det är en ungefär lika viktig fråga. Man får alltid den lön någon tycker ens arbete är värt, oavsett vad man har för andra attribut. Den arbetsgivare som ger 10% högre lön till en man eller en med glasögon bara just därför kommer snart bli utkonkurrerad av mer effektiva organisationer.
Citera
2009-07-23, 14:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Det finns ingen studie gjord som visar att kvinnor och män på samma position med samma erfarenhet har några löneskillnader. De som har gjorts pekar på att lönerna är väldigt rättvisa.

Att sen kvinnor väljer att jobba mindre och på sämre betalda jobb än män ser jag inte som något problem. Det som däremot är ett problem är att de traditionellt kvinnliga jobben ligger inom offentlig sektor och där hålls lönerna nere. Alltså privatisera den offentliga sektorn tjänsterna kan fortfarande skattefinansieras bara utföras av privata näringsidkare.

Jag håller med om allt.

Men Vänsterpartiet ser det att kvinnor väljer att jobba mindre och med sämre betalda jobb som ett problem som måste lösas på politisk väg. Vidare vill de istället för att privatisera offentlig sektor höja skatten, så att man kan öka lönerna den vägen (vilket aldrig kommer att lyckas i någon högre utsträckning).

Jag vet inte vad Feministiskt Iniativ har sagt om frågan, men jag antar på goda grunder att de tycker likadant som Vänsterpartiet. Det är inte för inte som ledaren för det svenska feministiska partiet är den gamla kommunistledaren Gudrun Schyman. Och FI måste ändå ses som att de representerar den politiska huvudfåran inom feminismen.

Men detta är politiska partier, vars inflytande vi ändå kan påverka i politiska val. Det är värre när det gäller utbildningsväsendet i Sverige. Att detta skall utsättas för den typ av politisk styrning som syftar till samma sakpolitik som Vänsterpartiet och FI är beklagansvärt och fel.
Citera
2009-07-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag ser inte mycket hopp om att du ändra dig. Men tro mig, vad som händer med din lön är inte en händelse för 'alla män'.

Nej, men för "makrobegreppet" - och det är ju det som vi pratar om. Eller hur?

Citat:
Du vill att jag ska förklara vad ekonomisk makt är, varför ekonomi är betydelsefull m.m. Men jag behöver inte göra det för denna diskussion. Om du inte tycker att ekonomin är betydelsefull så har vi ett väsentligt problem i diskussionen, långt bortom ramarna för denna del av forumet.

Jo, jag vet att ekonomisk makt ger möjlighet att köpa prylar och resa om man så vill. Men du pratar om andra saker. Nämn en enda så är jag nöjd. Bara en.

Jag har hakat upp mig på att du säger att "det här samhället", alltså Sverige, är extremt pengafokuserat. Detta säger du när vi har barnbidrag, socialbidrag, a-kassa, gratis sjukvård, barnförvaring, äldreförvaring ... listan kan göras lång. Det här genomsyrar samhället. Du menar att detta är ett tecken på hur extremt pengastyrt Sverige är?

För mig är det precis tvärtom. Det är ett tecken på hur extremt Sverige är i den andra riktningen. Vilka är dina kriterier? Vad jämför du med?
Citera
2009-07-23, 19:16
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Jag har hakat upp mig på att du säger att "det här samhället", alltså Sverige, är extremt pengafokuserat. Detta säger du när vi har barnbidrag, socialbidrag, a-kassa, gratis sjukvård, barnförvaring, äldreförvaring ... listan kan göras lång. Det här genomsyrar samhället. Du menar att detta är ett tecken på hur extremt pengastyrt Sverige är?

Nja, jag talar om ett samhälle som "är i det närmast sjukligt fixerat vid ekonomi", och det sträcker sig längre än till Sverige. Det rör hela det moderna samhället. Det är så självklart för oss att ekonomi - i meningen hushållning, och i regel dessutom underförstått hushållning inom ramarna för en penningekonomi - har en central roll i de flesta verksamheter. Det har inte varit så i andra tider och i andra samhällen.
Citera
2009-07-23, 19:49
Medlem
Citat:
Nja, jag talar om ett samhälle som "är i det närmast sjukligt fixerat vid ekonomi", och det sträcker sig längre än till Sverige. Det rör hela det moderna samhället. Det är så självklart för oss att ekonomi - i meningen hushållning, och i regel dessutom underförstått hushållning inom ramarna för en penningekonomi - har en central roll i de flesta verksamheter. Det har inte varit så i andra tider och i andra samhällen.

Sovjet hade inte denna sjuka...? Diverse djungelstammar som inte varit i kontakt med civilisationen?

Jag raljerar inte nu. Jag försöker förstå vad du menar. Jag vet ett samhälle som inte hade denna sjuka ekonomi och det var samhället som bestod av Adam och Eva. De hade inte brist på någonting.

Forfarande en öronbedövande tystnad när det gäller det här med den ekonomiska makten... kom igen nu. Bjud på någonting
Citera
2009-07-23, 20:59
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Det som däremot är ett problem är att de traditionellt kvinnliga jobben ligger inom offentlig sektor och där hålls lönerna nere.

Så är det förstås inte. Dessutom så blir det sämre arbetsrättsvilkor för arbetstagaren (oftast kvinna) när offentlig sektor privatiseras.
Citera
2009-07-23, 21:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Så är det förstås inte. Dessutom så blir det sämre arbetsrättsvilkor för arbetstagaren (oftast kvinna) när offentlig sektor privatiseras.

Du skulle inte kunna utveckla och precisera din invändning lite?
Citera
2009-07-23, 21:50
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

Där konkurrens saknas hålls alltid lönerna effektivt nere. Visst det strejkas ibland men de anställda kan ju inte gå till någon annan arbetsgivare om de inte är nöjda.

Du har rätt i att villkoren försämras på en del punkter. Inom offentlig sektor är du mer eller mindre livstidsanställd om du har lyckats hålla dig kvar några år. Det är du aldrig hos en privat arbetsgivare så det är tryggare med en offentlig arbetsgivare men med mycket sämre löner och andra förmåner.
Citera
2009-07-23, 22:23
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Sovjet hade inte denna sjuka...? Diverse djungelstammar som inte varit i kontakt med civilisationen?

Jag raljerar inte nu. Jag försöker förstå vad du menar. Jag vet ett samhälle som inte hade denna sjuka ekonomi och det var samhället som bestod av Adam och Eva. De hade inte brist på någonting.

Det är en händelse som ser ut som en tanke att ekonomi som vetenskap växte fram först när marknadsekonomin slog igenom. Du hittar inte samma fixering vid hushållning i feodala, antika m.m samhällen.
Citera
2009-07-24, 08:14
Medlem
Citat:
Det är en händelse som ser ut som en tanke att ekonomi som vetenskap växte fram först när marknadsekonomin slog igenom. Du hittar inte samma fixering vid hushållning i feodala, antika m.m samhällen.

När feodalherrar eller partibossar äger allting och alla andra bara är slavar så är det klart att feodelherrarna inte är så ekonomifixerade - de har ju redan allting.

Jag hoppas att du inte ser det här som ett realistiskt alternativ?
Citera
2009-07-24, 10:17
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Där konkurrens saknas hålls alltid lönerna effektivt nere. Visst det strejkas ibland men de anställda kan ju inte gå till någon annan arbetsgivare om de inte är nöjda.

Du har rätt i att villkoren försämras på en del punkter. Inom offentlig sektor är du mer eller mindre livstidsanställd om du har lyckats hålla dig kvar några år. Det är du aldrig hos en privat arbetsgivare så det är tryggare med en offentlig arbetsgivare men med mycket sämre löner och andra förmåner.

Alltså, en privatisering av offentliga sektorn bekostas också helt av allmänna medel. De största utgifterna för privata företag, liksom för de kommunala eller statliga, är löner. Då man har lika mycket pengar att röra sig med så kan löneskillnaderna omöjligen vara så stora. Visst, privata företag är säkert mer effektiv i administrationen, men den lilla vinst som man gör där ska ju gå till företagsägarna.

Det positiva med privatiseringen är att valmöjligheten för kunden, brukaren, patienten, skoleleven etc har ökat. Fast det är inte i den omfattning som man ljuger om och jag vet nog vilka djävla fasoner många privata företag har för sig. Skrapar man lite på den fina fasaden så framträder cynism och förakt för dem man säger sig vilja serva och hjälpa.

Ja, offentlig sektor är i regel ett låglöneträsk. Men saken är att här regerar kvinnor. Låt oss ta en undersköterska eller en assistent. De är nästan alltid kvinnor så kvinnofrågor ventileras garanterat ofta. Kvinnans chef är en kvinna och dennes chef är också ... just det, en kvinna. Om kvinnan vill ha barnledigt så möter hon sällan problem eftersom chefen säkert också suttit i samma sits vilket chefens chef också gjort. Om ni undrar varför det finns så väldans många vikariat inom offentlig sektor så beror det nästan alltid på att de som har tjänsterna är barnlediga eller studerar. Kommer de tillbaks så kan de kräva tillbaks tjänsten. Den innehas naturligtvis av en kvinna. Om nu offentlig sektor privatiseras så försvinner alla dessa fördelar. Din anställningstrygghet är låg, ja nästan alltid obefintlig. Man kan få sluta på stört bara för att man hade ... typ fel färg på tröjan. Nej, jag hittar inte på utan detta är vardag för tusentals med kvinnor som vissa anser ska vara stolta över att de nu jobbar inom privata sektorn. Jag är dock som ni förstår inte lika naiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in