Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Där konkurrens saknas hålls alltid lönerna effektivt nere. Visst det strejkas ibland men de anställda kan ju inte gå till någon annan arbetsgivare om de inte är nöjda.
Du har rätt i att villkoren försämras på en del punkter. Inom offentlig sektor är du mer eller mindre livstidsanställd om du har lyckats hålla dig kvar några år. Det är du aldrig hos en privat arbetsgivare så det är tryggare med en offentlig arbetsgivare men med mycket sämre löner och andra förmåner.
Alltså, en privatisering av offentliga sektorn bekostas också helt av allmänna medel. De största utgifterna för privata företag, liksom för de kommunala eller statliga, är löner. Då man har lika mycket pengar att röra sig med så kan löneskillnaderna omöjligen vara så stora. Visst, privata företag är säkert mer effektiv i administrationen, men den lilla vinst som man gör där ska ju gå till företagsägarna.
Det positiva med privatiseringen är att valmöjligheten för kunden, brukaren, patienten, skoleleven etc har ökat. Fast det är inte i den omfattning som man ljuger om och jag vet nog vilka djävla fasoner många privata företag har för sig. Skrapar man lite på den fina fasaden så framträder cynism och förakt för dem man säger sig vilja serva och hjälpa.
Ja, offentlig sektor är i regel ett låglöneträsk. Men saken är att här regerar kvinnor. Låt oss ta en undersköterska eller en assistent. De är nästan alltid kvinnor så kvinnofrågor ventileras garanterat ofta. Kvinnans chef är en kvinna och dennes chef är också ... just det, en kvinna. Om kvinnan vill ha barnledigt så möter hon sällan problem eftersom chefen säkert också suttit i samma sits vilket chefens chef också gjort. Om ni undrar varför det finns så väldans många vikariat inom offentlig sektor så beror det nästan alltid på att de som har tjänsterna är barnlediga eller studerar. Kommer de tillbaks så kan de kräva tillbaks tjänsten. Den innehas naturligtvis av en kvinna. Om nu offentlig sektor privatiseras så försvinner alla dessa fördelar. Din anställningstrygghet är låg, ja nästan alltid obefintlig. Man kan få sluta på stört bara för att man hade ... typ fel färg på tröjan. Nej, jag hittar inte på utan detta är vardag för tusentals med kvinnor som vissa anser ska vara stolta över att de nu jobbar inom privata sektorn. Jag är dock som ni förstår inte lika naiv.