2009-07-22, 16:37
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är förstås den liberala inställningen. Värt att notera är att den borgerliga regeringen, vars politik Lars Ohly och Ulla Andersson kritiserar, inte har något emot inkomstklyftor som sådana, så länge de inte är könsbaserade. Då tycker även regeringen Reinfeldt att löneskillnader är förkastliga och bör motarbetas av samhället och staten . En något inkonsekvent syn på saken kan tyckas.

Minst sagt inkonsekvent. Antar att det är en, tråkig, eftergift för att lyckas med att få regeringsmakten. Förhoppningsvis ändras det någon gång i framtiden.
Citera
2009-07-22, 16:37
Bannlyst
En tanke. Industriarbetarna får kicken. Typiska mansjobb. Kvinnoryrkena blir kvar. Kvar blir högkompetensjobb för män. Låtkompentensjobb för kvinnor. Klart att männen tjänar mer. Män borde dock tjäna mindre totalt sätt då större andel män är arbetslösa. Statistik går att manipulera hur man vill. Jag tror knappast alla män på ICA fick 1000 kronor mer i lönepåslag än sina kvinnliga motsvarigheter....
Citera
2009-07-22, 16:38
Medlem
Strawliess avatar
Den hälsosamme ekonomen anser att klyftorna minskat, och att Vänstern räknat fel. Jag skrattar åt alla.

http://ekonomismen.blogspot.com/2009/07/skattesankningarna-har-minskat.html
Citera
2009-07-22, 16:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
1 Ja, det är nog sant. Notera dock att det är skillnad i inkomst det är frågan om. Det handlar alltså inte om löneskillnader i form av olika lön för samma arbete.
2 Det är inte bra. Men eftersom grundförutsättningarna redan finns - jämställdhet och samma lön för samma arbete, lika rättigheter - är det inte ett allvarligt fel. Det är snarare frågan om en kulturell och historisk tröghet, och samhället förändras inte över en dag.
3 Ingenting bör göras åt saken. Låt människor leva sina liv som de vill.

1 Nej, några större löneskillnader mellan män och kvinnor som har likadant arbete har knappast existerat på länge. Inom yrken där det inte finns individuell lönesättning, utan lönen reglerats av kollektivavtal, existerar inte några skillnader och har inte gjort det på länge.

2 Jag delar inte din åsikt, löneskillnader generellt är ofta önskvärt och löneskillnader mellan grupper är naturliga.

3 Då antar jag att du inte tänker lägga din röst på Vänsterpartiet.
Citera
2009-07-22, 17:53
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Så det är är alltså "inte bra" om jag får en löneförhöjning. Det är enligt dig: "fel".

Jag inbillar mig inte att du är emot att jag får lön av personliga skäl, det är för att jag är svensk och man som du är emot att jag för högre lön, och därmed ytterligare spär på "löneskillnaderna".

Du har en del att förklara nu. Det här är inte något politiskt parti där man kan trampa i klaveret hur som helst... vad har du att säga till ditt försvar?

Du resonerar konstigt. Det som jag uttryckte som 'inte bra' är att Inkomstklyftor mellan könen ökar, inte någonting alls om en löneförhöjning för din personliga del.

Nå, för att förklara så ska jag svara på varför stora skillnader mellan könen vad gäller förmögenhet och inkomst inte är bra. Vi lever i ett samhälle där den ekonomiska makten är mycket väsentlig. Det finns i stort sett lika många människor av vardera könet. Om det är stora skillnader ur dessa ekonomiska aspekter är det alltså en sned maktfördelning i samhället vad gäller ekonomisk makt, med allt vad denna innebär i frågan om inflytande på samhällets inriktning och utveckling.
Citera
2009-07-22, 17:55
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Den hälsosamme ekonomen anser att klyftorna minskat, och att Vänstern räknat fel. Jag skrattar åt alla.

http://ekonomismen.blogspot.com/2009/07/skattesankningarna-har-minskat.html
Briljant artikel, och mycket förödande från vänstern om han har rätt.
Citera
2009-07-22, 18:10
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Du resonerar konstigt. Det som jag uttryckte som 'inte bra' är att Inkomstklyftor mellan könen ökar, inte någonting alls om en löneförhöjning för din personliga del.

Nå, för att förklara så ska jag svara på varför stora skillnader mellan könen vad gäller förmögenhet och inkomst inte är bra. Vi lever i ett samhälle där den ekonomiska makten är mycket väsentlig. Det finns i stort sett lika många människor av vardera könet. Om det är stora skillnader ur dessa ekonomiska aspekter är det alltså en sned maktfördelning i samhället vad gäller ekonomisk makt, med allt vad denna innebär i frågan om inflytande på samhällets inriktning och utveckling.

Fast det där tycker jag är en felaktig utgångspunkt. För att det resonemanget skulle stämma så måste det alltså finnas ett könsintresse som är specifikt för alla som hör till en viss grupp. Jag är av den åsikten att det inte finns något sådant, återigen tycker jag att det är marx som spökar i det där resonemanget.
Citera
2009-07-22, 23:10
Medlem
Citat:

En lönehöjning för min personliga del innebär att inkomstklyftorna ökar - något du kommit ut med att tycka är "fel". "Inte bra" läste jag också. Inte bra att jag får mer pengar för ett väl utfört arbete. Tack.

Citat:

Detta allt - vad är det? Kom inte med "nyare bil" eller "häftigare prylar" nu.

Jag skulle säga att vi lever i ett samhälle där den politiska makten är mycket väsentlig. Du är väldigt radikal om du inte håller med om det.
Citera
2009-07-22, 23:46
Medlem
freyas avatar
Jag tror att feminismen gjort kvinnor en björntjänst här. Många kvinnor idag tror att de ska bli serverade framgång och förmåner som någon slags kompensation för att de tillhör det "förtryckta könet", istället för att fokusera på den personliga prestationen och det yrkesval man faktiskt gjort. Återigen offerrollen som spökar mao.
Citera
2009-07-23, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Enligt en ny undersökning ökar inkomstklyftorna mellan könen.

1 Är detta sant?
2 Om detta är sant; Är detta bra eller dåligt?
3 Om det är dåligt; Vad bör då göras åt saken?

V: Inkomstklyftor mellan könen ökar

Inkomstklyftorna mellan män och kvin-
nor ökar. Sedan 2006 har den genom-
snittliga skillnaden ökat med 12.800
kr per år, drygt 1.000 per månad.

Det hävdas i en ny analys som riks-
dagens utredningstjänst (RUT) gjort
på uppdrag av Vänsterpartiet.

Analysen visar också att de senaste
årens skattesänkningar har gynnat män
i högre grad än kvinnor, skriver
vänsterpartisterna Lars Ohly och Ulla
Andersson på DN Debatt.

57 procent av skattesänkningarna går
till män och 43 procent till kvinnor.

http://svt.se/svttext/web/pages/112.html

1. Det är väldigt svårt att dra några säkra slutsatser av en analys, när man inte vet mer än vad som står där. Jag har inte en aning om ifall det är sant.

2. Om det vore sant så skulle det vara dåligt. Inkomstklyftor som inte har någon annan förklaring än att de beror på kön, är alltid dåliga.

3. Det finns alltid en viss lönepott som skall fördelas mellan de anställda. Det är inte svårt att avsätta särskilda låglönepotter till dem som har lägre lön, enbart på grund av kön. Lika lätt att göra, som att säga.
Citera
2009-07-23, 00:19
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun-avSkyman
1. Det är väldigt svårt att dra några säkra slutsatser av en analys, när man inte vet mer än vad som står där. Jag har inte en aning om ifall det är sant.

2. Om det vore sant så skulle det vara dåligt. Inkomstklyftor som inte har någon annan förklaring än att de beror på kön, är alltid dåliga.

3. Det finns alltid en viss lönepott som skall fördelas mellan de anställda. Det är inte svårt att avsätta särskilda låglönepotter till dem som har lägre lön, enbart på grund av kön. Lika lätt att göra, som att säga.

Ja, men kan man konstatera att det är könstillhörigheten som är det grundläggande orsaken till detta och inte vissa yrkeskategorier, varvid främst kvinnor drabbas indirekt? Hur är det med männen inom sådana yrken? Hade det sett annorlunda ut om t ex den offentliga sektorn i huvudsak bestod av manliga yrkesverksamma?
Citera
2009-07-23, 00:23
Medlem
Nedomanskys avatar
Det som är bra är ju att någon (männen) får bra betalt för sitt utförda arbete, tänk om både män o kvinnor hade lika dåligt betalt! Naturligtvis är det önsvärt att män o kvinnor har lika lön för lika arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in