2015-07-10, 06:36
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Och då undrar jag i min tur var man kan läsa om det?

Förresten finns ju www.läkarstudent.se för statistik kring antagningen till LP i bl.a. Umeå.

Förstår inte riktigt vad du menar... Har inte läst det eftersom det är en vän till mig...

Men tack för länken, ser lovande ut för min del om jag tolkar statistiken korrekt
Citera
2015-07-10, 06:54
Medlem
entrapments avatar
Lätt att vara efterklokt, hade nog varit enklare med HP bakom sig men nu är jag i den här skiturvalsgruppen och får stå för det. Vad tror ni?

Trädgårdsingenjör: odling - kandidatprogram

Sökande med studieomdöme från folkhögskola(BF)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 5

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 2
Citera
2015-07-10, 10:11
Medlem
Dr_knass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacDel
Har hört nått om att man kan dyka upp på uppropet till HT15 på de skolor man har en reservplats och med massa tur få en plats på programmet fastän man inte står rätt i turordning.
Stämmer detta?

Tror detta gällde förr i tiden, nuförtiden kan man kontakta reserver mer rättvist via turordning på tele eller mail. Om det dock saknas så pass många att det inte ens finns fullt med ordinarie antagna eller reserver, då kanske det kan gå.
Citera
2015-07-10, 10:14
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helex
Ja men är de inte lätt att komma in på lärar linjen? många som inte vill gå de? med tanke på lärarnas låga löner i förhållande till hårda arbete och har hand om så mycket i skolan, inom vilka klasser sökte du? Sen är göteborgs högskola en jävligt bra skola vad jag har hört, så ja, vet inte, jag hoppas jävligt mycket att komma in, dock har lärarlinjen låg antagnings poäng (vet inte hur det är i just göteborg)

Jo det är nog ganska lätt. Men samtidigt, som du själv säger, så är Göteborgs universitet ganska eftertraktad, så det finns ändå en chans för dig.
Men jag hade nog inte räknat med att komma in. Ta för givet att du inte blir antagen, och se det som en glad överraskning om du blir det.
Citera
2015-07-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminering
Tyvärr så tillämpar KTH överintag, vilket innebär att inga reserver antas.

Jag mailade till KTH och frågade om det stämde att de inte skulle ta några reserver. Fick svaret att antalet reserver som antas efter urval 1 helt beror på hur många som tackar nej. I mina öron låter det som att det finns en chans. Eller är det bara något de säger?
Citera
2015-07-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Txakoli
Bump

Jag tror det är överintag på linjen vilket gör att det blir svårt att komma in som reserv. Jag blev antagen och tackade ja till platsen, hade 1.45 på hp.

Vad har du på hp? Sjukt att det ökade från 1,2 till 1,35! Tror inte någon annan linje på KTH ökade så mycket i hp-kvoten
Citera
2015-07-10, 11:18
Medlem
fisors avatar
En fråga.

Exempel: 34 personer blev antagna i urval 1 år 1, och 26 blev antagna i urval 2 samma år, betyder det att 26 nya blev antagna till programmet i urval 2 eller har jag missuppfattat grejen?
Citera
2015-07-10, 11:30
Medlem
beastlyys avatar
Reservplats 20 av 69, systemvetenskap Göteborg. Känns 50/50.
Citera
2015-07-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeri0001
Du kommer in i andra urvalet, pretty sure👍🏻

Tack, talar du av erfarenhet? Vissa menar ju på att ett överintag från början gör det nästintill omöjligt att komma in som reserv.
Citera
2015-07-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexagon6
Veterinärprogrammet Uppsala, HP-kvoten, reservplats 1.
Så gott som antagen?

Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Jag blev antagen och kommer tacka nej. Så ja, du är så gott som antagen.

Tillämpas inte överintag på Uppsala då?
Citera
2015-07-10, 11:38
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eft202020
Jag mailade till KTH och frågade om det stämde att de inte skulle ta några reserver. Fick svaret att antalet reserver som antas efter urval 1 helt beror på hur många som tackar nej. I mina öron låter det som att det finns en chans. Eller är det bara något de säger?
Alltså, det är inte så att de absolut inte tar in några reserver, utan det beror ju helt på hur många som faktiskt tackar nej. Men i och med att de tillämpar överintag (enligt vad jag har läst här, har ingen koll själv) så är sannolikheten mycket lägre.
Citera
2015-07-10, 11:39
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisor
En fråga.

Exempel: 34 personer blev antagna i urval 1 år 1, och 26 blev antagna i urval 2 samma år, betyder det att 26 nya blev antagna till programmet i urval 2 eller har jag missuppfattat grejen?
Du har missuppfattat, det var totalt 26 som till slut blev antagna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in