2009-12-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weirdude
Fan va gott för dig! Hoppas du får tillbaka dina pengar! Dock så har väl dessa personer ofta ett beroende i bakgrunden, spel, alkohol, knark m.m så ofta finns väl inga pengar kvar tyvärr...

Edit: Ledsen för dubbelpost, slant på tangentbordet!

Nope det är ju så tyvärr... men ja e rätt glad bara att han åkte dit. pengarna blir en bonus bara om ja får tillbaka.
Citera
2009-12-14, 19:31
Bannlyst
Motorcykel som funkade.....ibland. 45000:-
Numera avyttrad på ett betydligt ärligare sätt.
Citera
2009-12-14, 20:26
Medlem
Har nu hittat lite mer info om bedragaren...

Har:
Kontonummer
Personnummer
10 telefonnummer
3 adresser
Facebook
En likn "comunity"
En sexkontaktannons-sida där vederbörande är medlem
En blogg
Fått fram uppgifter ang familjeförhållanden, vänner, släkt, husdjur
Kreditupplysning på vederbörande
Vederbörandes olika "nick" på diverse hemsidor
Flertalet bilder på personen ifråga
Namn på två föreningar/klubbar vederbörande är medlem i
Uppgifter om ett bolagsengagemang där personen är delägare
(Svaga) bevis på urkundsförfalskning

Har även tagit kontakt med tre andra personer som skall ha blivit utsatta för bedrägeri utav samma person. Någon som är insatt, om vi är tre personer som gemensamt polisanmäler personen för bedrägeri, och kan styrka ovan uppgifter. Hur stora uppskattar ni våra chanser till att få personen fälld? Om en ev utredning skulle läggas ner, så ser i alla fall jag ett dussintals möjligheter till nån form utav "hämnd", även om jag givetvis föredrar den formella laglydiga vägen genom farbror blå...
Citera
2009-12-14, 20:38
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Har nu hittat lite mer info om bedragaren...

Har:
Kontonummer
Personnummer
10 telefonnummer
3 adresser
Facebook
En likn "comunity"
En sexkontaktannons-sida där vederbörande är medlem
En blogg
Fått fram uppgifter ang familjeförhållanden, vänner, släkt, husdjur
Kreditupplysning på vederbörande
Vederbörandes olika "nick" på diverse hemsidor
Flertalet bilder på personen ifråga
Namn på två föreningar/klubbar vederbörande är medlem i
Uppgifter om ett bolagsengagemang där personen är delägare
(Svaga) bevis på urkundsförfalskning

Har även tagit kontakt med tre andra personer som skall ha blivit utsatta för bedrägeri utav samma person. Någon som är insatt, om vi är tre personer som gemensamt polisanmäler personen för bedrägeri, och kan styrka ovan uppgifter. Hur stora uppskattar ni våra chanser till att få personen fälld? Om en ev utredning skulle läggas ner, så ser i alla fall jag ett dussintals möjligheter till nån form utav "hämnd", även om jag givetvis föredrar den formella laglydiga vägen genom farbror blå...

blocket? pratade ni i telefon med varandra också från hans nummer?
Citera
2009-12-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
blocket? pratade ni i telefon med varandra också från hans nummer?

Tradera, enbart mailkontakt. Men då jag sökte på personen på hitta.se och liknande så hittade jag 10 mobilnummer, inget hemnummer. Lite suspekt att en person har 10 mobilnummer visserligen men då ja insåg de vart de försent...
Citera
2009-12-14, 21:31
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Tradera, enbart mailkontakt. Men då jag sökte på personen på hitta.se och liknande så hittade jag 10 mobilnummer, inget hemnummer. Lite suspekt att en person har 10 mobilnummer visserligen men då ja insåg de vart de försent...

Vad har han för traderanick?
Senast redigerad av anre24 2009-12-14 kl. 21:33.
Citera
2009-12-14, 21:38
Medlem
Citat:
Vad har han för traderanick?

leifostlund
Citera
2009-12-14, 21:39
Medlem
anre24s avatar
Citat:
leifostlund

Okej,

Men känns lite lustigt. Mannen öppnade konto igår och idag har det poppat upp 3 negativa. Säker på att det är scam?
Citera
2009-12-14, 21:47
Medlem
Citat:
Okej,

Men känns lite lustigt. Mannen öppnade konto igår och idag har det poppat upp 3 negativa. Säker på att det är scam?

Nej, inte till 100% ännu, därför jag väntar tills jag hör av honom. Anledningen till att jag misstänker det är pga meddelandet jag fick från Tradera (begärt att få kontaktuppgifter till de tre som lämnad negativt omdöme). Dessutom så har jag kollat upp allt han berättat i mailen och ertappat honom med flertalet lögner. Han var riktigt snabb på att svara tills jag skickade pengarna, därefter har jag inte hört något.

Svarar han inte imorgon heller så skall jag ringa på samtliga telefonnummer, facebook etc. Därefter sammanställer jag all info (samt ev komplettering utav de tre andra) och lämnar in till polisen. Men självklart gör jag inget förhastat!

Anledningen till att han hade 3 negativa redan samma dag var då de låg som "köp nu", därför auktionerna redan var avslutade...
Citera
2009-12-14, 21:48
Medlem
anre24s avatar
Citat:
leifostlund

Har han sålt mer än 3 auktioner? Verkar som du är den enda som överfört pengar till honom?
Citera
2009-12-14, 21:50
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Nej, inte till 100% ännu, därför jag väntar tills jag hör av honom. Anledningen till att jag misstänker det är pga meddelandet jag fick från Tradera (begärt att få kontaktuppgifter till de tre som lämnad negativt omdöme). Dessutom så har jag kollat upp allt han berättat i mailen och ertappat honom med flertalet lögner. Han var riktigt snabb på att svara tills jag skickade pengarna, därefter har jag inte hört något.

Svarar han inte imorgon heller så skall jag ringa på samtliga telefonnummer, facebook etc. Därefter sammanställer jag all info (samt ev komplettering utav de tre andra) och lämnar in till polisen. Men självklart gör jag inget förhastat!

Anledningen till att han hade 3 negativa redan samma dag var då de låg som "köp nu", därför auktionerna redan var avslutade...

Har du kvar hans e-mail? Du kan få fram ett IP-nummer som han skickat e-mailen ifrån.
Citera
2009-12-14, 21:54
Medlem
Citat:
Har han sålt mer än 3 auktioner? Verkar som du är den enda som överfört pengar till honom?

Vet ej om de andra har överfört ngra pengar, har kontaktat Traderas kundtjänst ang kontaktuppgifter till de tre användarna. Har även frågat vad som krävs för att en person skall bli avstängd, vad för typ av "bevis" dom kräver för en sådan åtgärd. Bör ju vara mer än tre negativa omdömen. Såg för övrigt att personen även svarat på det första negativa "Ta reda på mer fakta innan du anklagar folk", men ingen information om vad denna fakta skulle vara. Spännande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in