2019-04-14, 22:01
Medlem
Mr.Mxyztplks avatar
Detta konto är just nu kapat
https://www.tradera.com/profile/items/2042488/ano-7*
*=3
Citera
2019-04-14, 22:22
Medlem
Mr.Mxyztplks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyztplk
Detta konto är just nu kapat
https://www.tradera.com/profile/items/2042488/ano-7*
*=3

Denna kapare ändrar eposten till *****@scryptmail.com
och telnr till: 0000

När någon kommer på honom och neggar klickar han på en massa köp nu på butiker som har autoomdömme för att döja negget.

Han är lätt att genomskåda. Bilderna har inte samma bakgrund och han starar om samma annonser hela tiden, det är köp nu till lågt, men rimligt pris. Han liksom de flesta kapare fejkreggare lägger upp sin annonser med "köp nu" på Lördag och Söndag kväll när Tradera support har stängt.

Är man osäker, så vänta någon dag med betalningen. Tradera stänger alltid ner hans kapade konton och meddelar köparna nästa morgon.

Så han är ganska ofarlig om man inte är kåt på att betala snabbt
Senast redigerad av Mr.Mxyztplk 2019-04-14 kl. 22:32.
Citera
2019-05-06, 21:42
Medlem
Måste göra min plikt mot övriga medmänniskor och varna för en speciell man som verkar viga sitt liv åt att lura folk. Den här varningen skriver jag också därför att jag själv inte blev varnad när jag kom i kontakt med honom - jag är själv en av dem som har blivit utsatt. Så det är dags att det kommer ut vem denna person är och vad han sysslar med. Jag hoppas att en googling på hans namn kan leda till den här posten nu så att folk blir varnade.

Han heter Sven Carl Ol*f Pettersson med personnummer 540301-603*.

En gammal man som har blivit dömd ett antal gånger för bland annat grovt bedrägeri och urkundsförfalskning. Det finns domstolshandlingar om man söker. Han har ingen synlig folkbokföringsadress, endast en särskild adress - vilket är en postbox.

Han har det senaste halvåret varit aktiv på bland annat Blocket där han har hyrt lägenheter i Stockholm, och sedan "hyrt" ut dom igen till de som söker bostad. På det här sättet har han försökt fått in förskottsbetalningar på lägenheter - och på de lägenheterna har han till och med kunnat anordna en visning på. Men om det är någon som kommer i kontakt med denna Sven, så håll er undan. Han har inte tillstånd att hyra ut lägenheten och han kommer inte ge er tillgång till lägenheten efter att han har fått förskottsbetalningen.

Den här varningen gäller inte bara de som kommer i kontakt med honom då ni söker lägenhet. Han har hållt på med bedrägerier sedan åtminstone 90-talet. Ett beteende han faller tillbaka till trots flera domar. Så vem som helst som kommer i kontakt med honom, var försiktiga. Kontakta polisen. Den här gamla mannen på 65 år har suttit i fängelse för inte så väldigt länge sedan, och nu är han ute och har inte ändrat på sig alls. Det här visar ju på att han inte borde få gå fri.

Han huserar enligt information vanligtvis i Halmstad och i Stockholm. Han kan få sig själv att låta trovärdig, men det är också hans jobb som bedragare.

Är det någon som har information om denna man, vänligen kontakta polisen!
Senast redigerad av anothercity 2019-05-06 kl. 22:10.
Citera
2019-05-12, 10:55
Medlem
RFTs avatar
Är det någon som känner till något om Elvis Nistor i Mörarp?
Han verkade trovärdig och jag betalade in pengar i förskott. Ingen köpt vara kom. Han upprätthöll sms-kontakt ett tag med div ursäkter. Nu får jag inga svar.
Citera
2019-05-15, 21:52
Medlem
sxephils avatar
Jag blev idag blåst av Honken-61 på tradera, men de använde paypal med en kommunal e-post för att scamma folk.

Tradera auktionen är fortfarande aktiv och de scammar säkert budgivare fortfarande. Jag har rapporterat allt till tradera som inte gav något svar. Jag har även kontakt Östra Göinge kommun och alla skolor där, som skall återkomma till mig imorgon, de gillar inte direkt att deras kommunala domän används för att lura folk på tradera.

https://www.tradera.com/item/350540146

Jag betalade i förskott via paypal, innan annonsen tog slut. Allt skedde via traderas chatt.

Många misstag av mig.

d*n.holmquist@utb.ostragoinge.se (paypalen som de skickade till mig via tradera chatten)

Jag började googla hej vilt och hittade till slut dessa low lives, facebook, linkedin och alla de kände, allt offentligt utlagt på fejjan. Efternamnet Holmquist är ett väldigt unikt efternamn i Kristianstad och Östra Göinge, så de var lätta att hitta.

Via Facebook fick jag kontakt med Dan Holmquist's enäggstvillingbror, som hade sagt upp kontakten med sin enäggstvilling Dan. Dan och hans son verkar inte vara några bra typer enligt honom. Enligt tvillingbrorsan är det troligtvis Dan's son Johannes Holmquist som lurar folk på nätet.

Ett citat från samtalet "Det enda vi har gemensamt är hur vi ser ut". Dan's tvillingbror tyckte jag skulle polisanmäla.

Jag fick Dans telefonnummer av hans tvillingbror men där svarade ingen.

Dan's Facebook
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008269201654

Dan's LinkedIn
https://www.linkedin.com/in/dan-holmquist-3a4622158/

Johannes Facebook
https://www.facebook.com/JohannesBengHolmquisth

Efter att jag jagat dom hela dagen, försökt få pengarna tillbaka via paypal, så säger plötsligt Johannes/Dan via Tradera chatt att de ska skicka varan, vilket de också säger sig göra, med bifogat kollinr.

Problemet är bara att kollinumret är till något helt annat paket och helt fel adress, samt verkar vara tagit från en postnord mall från nätet.

PostNord mall:

http://postnord-mock.bontouch.com/test?section=Notifications&scenario=MultipleGeofen ceNotifications.md&contextId=andr

Bilden på kolli skickat via tradera chatten från säljaren:
https://imgur.com/a/TRU9KO9

Ser väldigt Photoshopat ut. Dan/Johannes står fast att ICA gav honom detta kolliid och att jag skulle kontakta Postnord(?)

Senare i tradera chatten frågar Dan/Johannes om min adress igen, vilket de borde veta om de hade skickat paketet?

De har sedan slutat svara i tradera chatten.

Jag var väldigt lättlurad, men dessa människor är verkligen skräp.

Det jag vill nu är att Tradera verkligen stoppar auktionen och stänger av användaren så de inte hinner med att lura fler budgivare.

Jag ska också försöka få mina pengar tillbaka via paypal, vilket krånglar, så jag får ringa dem imorgon.
Senast redigerad av sxephil 2019-05-15 kl. 21:58.
Citera
2019-05-15, 22:51
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Jag blev idag blåst av Honken-61 på tradera, men de använde paypal med en kommunal e-post för att scamma folk.
/../
Jag betalade i förskott via paypal, innan annonsen tog slut. Allt skedde via traderas chatt.
/../

Fattar jag rätt att du "köpte" skärmen innan auktionen ens var avslutad? Då fick du kanske inte ens den paypal-adress som säljaren har i sina tradera-kontaktuppgifter? För det är väl bara vinnaren som vid avslutad auktion kan göra betalningen direkt via Traderas betalfunktion eftersom det ju bara är han som ser säljarens kontaktuppgifter, och betalning en kopplas bara formellt till den auktionen om man har vunnit den. Så du lär väl få svårt att gentemot Tradera bevisa att du betalat för just det objektet. Vad tänkte du kommer hända med den riktige vinnaren av auktionen?

Sen lär väl Tradera surna till för att säljaren och du gjort en deal vid sidan av den pågående auktionen, vilket är emot deras regler. Risken är väl att de stänger av dig (också)?
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-05-15 kl. 22:53.
Citera
2019-05-15, 23:07
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Fattar jag rätt att du "köpte" skärmen innan auktionen ens var avslutad? Då fick du kanske inte ens den paypal-adress som säljaren har i sina tradera-kontaktuppgifter? För det är väl bara vinnaren som vid avslutad auktion kan göra betalningen direkt via Traderas betalfunktion eftersom det ju bara är han som ser säljarens kontaktuppgifter, och betalning en kopplas bara formellt till den auktionen om man har vunnit den. Så du lär väl få svårt att gentemot Tradera bevisa att du betalat för just det objektet. Vad tänkte du kommer hända med den riktige vinnaren av auktionen?

Sen lär väl Tradera surna till för att säljaren och du gjort en deal vid sidan av den pågående auktionen, vilket är emot deras regler. Risken är väl att de stänger av dig (också)?

Helt rätt, vet inte varför jag gjorde detta, hjärnsläpp?

Jag bryr mig faktiskt inte om jag stängs av om bara dessa skräpmänniskor stängs av och får lida lite IRL.

Troligtvis har säljaren gjort likadant med flera budgivare, och vinnaren lär också bli lurad.

Paypalen jag fick är den som är inskriven hos användaren på Tradera, kan inte säga hur jag vet detta. Säljaren är bekräftad av anhöriga, fick även skickat det falska kollinr till mig från telefonnumret jag fick av Dan's tvillingbror.

Är det inte nästan skandalöst att en kommunal e-post används för att scamma folk? Med namn och allt, som faktiskt stämde. Ser inte bra ut för kommunen.
Senast redigerad av sxephil 2019-05-15 kl. 23:17.
Citera
2019-05-17, 00:09
Medlem
https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Rekommenderar verkligen detta till alla, så länge ni har all bevis hos er!
Driv det till tingsrätten, de kommer bajsa på sig!
Citera
2019-05-17, 23:00
Medlem
DuranDurans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flixen
Hej!

Jag har blivit lurad på pengar vid försäljning min dator. Hade en annons uppe på blocket för en iMac. En man ringer mig på eftermiddagen i förrgår (6 dec) och säger att han vill köpa datorn till sin son.

När jag formaterat datorn och förberett allting så kommer han förbi. Han frågar innan vilken bank jag har. I och med summan är för hög att swisha eller ta ut på en gång i en bankomat så säger han att han kan göra en banköverföring på plats. Jag har Swedbank, han hade SEB. Han står i min lägenhet ett tag och snackar lite om allt möjligt. Vi packar ihop datorn i kartongen och han gör banköverföringen framför ögonen på mig. Han dubbelkollar kontonummer flera gånger och jag ser hur han gör överföringen och att skriver in sitt bank id. Allt verkar helt OK.

Jag ber sedan om hans personuppgifter. Han ger mig ett namn
(Tony Karlsson),
ett personnummer (750203-0040)
och en mail: Tony_karlsson123@outlook.com.
Telefonnummer är: 076 076 36 79

Känner ju mig sjukt dum nu i efterhand som inte bad om att få se hans legitimation men det är lätt att vara efterklok.

Pengar från en annan bank borde vara framme dagen efter men pengarna kommer aldrig. Ringer honom sedan på eftermiddagen. Inget svar. Skickar sms, inget svar.

Ringer honom sedan på morgonen idag utan svar. Provar därefter att ringa från en kompis telefon. Då svarar killen. Han ursäktar sig att det blivit något fel och säger att han kommer över med kontanter istället. Självklart kommer han inte och han har därefter inte svarat på varken sms eller när jag har ringt. Han har ju uppenbart blåst mig. Har nu gjort en polisanmälan men jag tvivlar på att det kommer leda till något.

Finns det egentligen något man kan göra?

Telefonnumret (076 076 36 79) ger ju inga träffar med namn.

Uppskattar alla råd och hjälp jag kan få. Tack!

Hej,

Jag läste ditt inlägg och det är så mycket som stämmer med det som hände mig att jag är övertygad om att det är samma person.
Samma år och månad, killen sade sig heta Tony, jag sålde en Macbook och han betalade med SEB framför mig med bank-ID som jag tog kort på. En tid senare märke jag att han ställt in överföringsdatumet dagen efter, på så sätt så kunde han avbryta överföringen senare.
Han hade om jag minns rätt en mörk Saab.
Komiskt nog så var han lik Anders Adali.

Jag tänker mig nu eftersom han gjorde en överföring som senare avbröts så måste det ändå finnas digitala spår att gå på, särskilt om man vet vilken bank det är med exakt datum och tid, eller har jag fel?

Har du något mer info om den här personen?
Vore otroligt tacksam!
Citera
2019-05-21, 03:40
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Är det här pengatvätt eller är det nåt jag missar?

https://www.tradera.com/item/301210/350105552/castlevania-symphony-of-the-night-pal-

Varför är ett ps1 spel värd så mycket pengar?
Senast redigerad av keyboardwarri0r 2019-05-21 kl. 03:45.
Citera
2019-05-21, 05:46
Medlem
Zigarettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Är det här pengatvätt eller är det nåt jag missar?

https://www.tradera.com/item/301210/350105552/castlevania-symphony-of-the-night-pal-

Varför är ett ps1 spel värd så mycket pengar?

Det verkar vara någon raritet.

https://www.ebay.com/itm/Castlevania-Symphony-Of-the-Night-Sony-PlayStation-PSX-GH-BRAND-NEW-SEALED/113751715543?hash=item1a7c216ed7:g:4VcAAOSwOKFc3Uu i

https://www.amazon.com/Castlevania-Symphony-Night-Pc/dp/B00001OWYW
Citera
2019-06-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuranDuran
Hej,

Jag läste ditt inlägg och det är så mycket som stämmer med det som hände mig att jag är övertygad om att det är samma person.
Samma år och månad, killen sade sig heta Tony, jag sålde en Macbook och han betalade med SEB framför mig med bank-ID som jag tog kort på. En tid senare märke jag att han ställt in överföringsdatumet dagen efter, på så sätt så kunde han avbryta överföringen senare.
Han hade om jag minns rätt en mörk Saab.
Komiskt nog så var han lik Anders Adali.

Jag tänker mig nu eftersom han gjorde en överföring som senare avbröts så måste det ändå finnas digitala spår att gå på, särskilt om man vet vilken bank det är med exakt datum och tid, eller har jag fel?

Har du något mer info om den här personen?
Vore otroligt tacksam!

Hade en dator ute på blocket. Ringer en kille som presenterade sig som "Sune" och ville köpa den direkt. Han ville ses i Rissne utanför Coop vilket jag gick med på då det ändå var på väg från jobbet. Vi träffades 16/4 kl1330 och han kom tillsammans med en tjej och presenterade sig då som "Paddo" eller liknande. De skulle köpa datorn till sin son som fyllde år. Hade precis suttit och uppdaterat veckans kalender och var förvirrad vilken dag det var och helt inställd på att det var den 17e och han gjorde en SEB banköverföring som jag tog bild på och såg att beloppet stämde. Tyvärr reagerade jag inte på att han satte betaldatum 17e när det i själva verket var den 16e den dagen. När det hela var över gick dom därifrån, gångvägen upp från Coop mot stationen så tänkte jag att fan! han kommer ju avbryta betalningsuppdraget när han kommer hem.

Mycket riktigt gjorde han ju det och försökte ringa + sms. Han svarade en gång på telefon men la på. SMS besvarades inte alls. I Blocketappen har jag sett att personen som besvarade annonsen har varit aktiv och även bytt namn till saab95amg, Janne, Stew och Tonne vilket syns i Blocketannonsen som jag har sparat i mobilen.

Hur som helst... polisanmält och anmält till Blocket men ingen kan göra något.
Kameraövervakningen på Coop gav inget och på stationen i Rissne sparades det bara 3 dagar vilket nu är för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in