2019-07-01, 23:18
Medlem
Efter att ha annonserat ut en skjorta på Tradera så fick jag ett mail som luktar bedrägeriförsök lång väg.

Användaren är nu avstängd från Tradera. Jag fick ett mail där någon utgav sig för att vilja köpa skjortan och att den skulle skickas till vederbörandes bror Nigeria (!). Fraktpriset är typ halva priset av vad varan kostar vilket gör det hela ännu konstigare. Alla mail är översatta till svenska med Google translate.

Personen har nu bett om mitt kontonummer och clearingnummer.

Allt talar för att denna person kommer försöka lura mig på ett eller annat sätt. Men hur? Funderar på att ge mitt kontonummer bara för att testa
Citera
2019-07-01, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Är det här pengatvätt eller är det nåt jag missar?

https://www.tradera.com/item/301210/350105552/castlevania-symphony-of-the-night-pal-

Varför är ett ps1 spel värd så mycket pengar?
PAL versionen av SotN är dyr. Särskilt om du ska ha den i oöppnat skick eller mint condition. Samlar själv på PS1 spel, dyraste spelet jag har i min samling kostade nästan 4000kr. Så ja, de kan kosta en rejäl slant.
Citera
2019-07-24, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn
https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Rekommenderar verkligen detta till alla, så länge ni har all bevis hos er!
Driv det till tingsrätten, de kommer bajsa på sig!
Någon som testat detta? Resultat?
Citera
2019-08-20, 22:18
Bannlyst
Har sett folk som säljer tradera konton för 10kr styck, Tror dessa bedragare köper dessa konton och bedrar folk.
Citera
2019-09-06, 14:18
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Hej, jag väljer att adressera ditt sista stycke.
Tradera har ingen moral, ingen etik. Tradera är här för att tjäna pengar. Tradera bryr sig inte ett smack om dig, tro inget annat. Så länge bedrägeri kan göras på Tradera så är det okej. ( Läs sälja en annons, få pengar och lägga ut den igen ) här tjänar Tradera annonsintäkter, där är var skon klämmer.

Steve Jobs sade att det viktigaste var att apple gjorde "great products" så att apples kunder blev nöjda med produkten.

Tradera i motsats till Steve Jobs företagsstrategi verkar skita helt i om de tillhandahåller en bra tjänst eller inte.

Exakt detta. Kunde inte vara mer rätt. Tradera SKITER i sina användare. Så länge pengarna kommer in. Problemet i Sverige är konkurrens. Det existerar inte. Så fort det hade kommit en billigare och säkrare plattform för köpa sälja, så tror jag att tradera hade gått på dekis. MEN tills dess får svennarna hålla till godo med traderas SKITtjänster.
Citera
2019-10-04, 12:41
Medlem
anre24s avatar
Vill rikta uppmärksamhet till er som köper på Blocket.
En man vid namn Jonas Rivero kontaktar folk som lägger ut köpesannonser och vill sälja det du vill köpa. Givetvis så blåser han dig.
Tydligen dömd flera gånger varav senast domen blev 9 månaders fängelse för att ha lurat 45 st.
Han fortsätter luras direkt efter avtjänat fängelsestraff. Helt sjukt.
Senast redigerad av anre24 2019-10-04 kl. 12:44.
Citera
2019-10-04, 13:43
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundmaten
Efter att ha annonserat ut en skjorta på Tradera så fick jag ett mail som luktar bedrägeriförsök lång väg.

Användaren är nu avstängd från Tradera. Jag fick ett mail där någon utgav sig för att vilja köpa skjortan och att den skulle skickas till vederbörandes bror Nigeria (!). Fraktpriset är typ halva priset av vad varan kostar vilket gör det hela ännu konstigare. Alla mail är översatta till svenska med Google translate.

Personen har nu bett om mitt kontonummer och clearingnummer.

Allt talar för att denna person kommer försöka lura mig på ett eller annat sätt. Men hur? Funderar på att ge mitt kontonummer bara för att testa

ja det är bluff, du kommer inte få några pengar o ge inte ut kontonr oavsett.. ett gammalt trick som uppenbarligen fortfarande fungerar...

tror dom luras genom att skicka en printscreen på att dom ställt in att det ska överföras till ditt konto eller nåt, bara att datumet är väl lite fel så efter du säg har skickat varan så kan dom bara avbryta överföringen o vips är dina pengar borta o din vara...

även i sverige blir ju folk lurade på exakt samma sätt, dom kan komma hem till dig o framför dina ögon göra en "överföring" bara att dom ställer fram datumet en dag eller nåt så kan dom sen hemma bara avbryta den.. ett rätt så smart trick som nog tyvärr många faller på.... inga pengar på kontot= skicka eller ge aldrig ut din vara oavsett vad dom säger.....
Senast redigerad av swebarb 2019-10-04 kl. 13:46.
Citera
2019-10-04, 14:35
Medlem
(FB) Varning för pistol-scam! Kapade flashbackkonton används!

(FB) Varning stor pistol-scam med kapade flashbackkonton pågår just nu på fb.

En alldeles egen scam via flashback...
Citera
2019-11-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blurad
Hade en dator ute på blocket. Ringer en kille som presenterade sig som "Sune" och ville köpa den direkt. Han ville ses i Rissne utanför Coop vilket jag gick med på då det ändå var på väg från jobbet. Vi träffades 16/4 kl1330 och han kom tillsammans med en tjej och presenterade sig då som "Paddo" eller liknande. De skulle köpa datorn till sin son som fyllde år. Hade precis suttit och uppdaterat veckans kalender och var förvirrad vilken dag det var och helt inställd på att det var den 17e och han gjorde en SEB banköverföring som jag tog bild på och såg att beloppet stämde. Tyvärr reagerade jag inte på att han satte betaldatum 17e när det i själva verket var den 16e den dagen. När det hela var över gick dom därifrån, gångvägen upp från Coop mot stationen så tänkte jag att fan! han kommer ju avbryta betalningsuppdraget när han kommer hem.

Mycket riktigt gjorde han ju det och försökte ringa + sms. Han svarade en gång på telefon men la på. SMS besvarades inte alls. I Blocketappen har jag sett att personen som besvarade annonsen har varit aktiv och även bytt namn till saab95amg, Janne, Stew och Tonne vilket syns i Blocketannonsen som jag har sparat i mobilen.

Hur som helst... polisanmält och anmält till Blocket men ingen kan göra något.
Kameraövervakningen på Coop gav inget och på stationen i Rissne sparades det bara 3 dagar vilket nu är för sent.
Datum spelar ingen roll, gav du honom datorn utan att få betalt före? och inte fick hans adress?
Citera
2019-11-08, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blurad
Hade en dator ute på blocket. Ringer en kille som presenterade sig som "Sune" och ville köpa den direkt. Han ville ses i Rissne utanför Coop vilket jag gick med på då det ändå var på väg från jobbet. Vi träffades 16/4 kl1330 och han kom tillsammans med en tjej och presenterade sig då som "Paddo" eller liknande. De skulle köpa datorn till sin son som fyllde år. Hade precis suttit och uppdaterat veckans kalender och var förvirrad vilken dag det var och helt inställd på att det var den 17e och han gjorde en SEB banköverföring som jag tog bild på och såg att beloppet stämde. Tyvärr reagerade jag inte på att han satte betaldatum 17e när det i själva verket var den 16e den dagen. När det hela var över gick dom därifrån, gångvägen upp från Coop mot stationen så tänkte jag att fan! han kommer ju avbryta betalningsuppdraget när han kommer hem.

Mycket riktigt gjorde han ju det och försökte ringa + sms. Han svarade en gång på telefon men la på. SMS besvarades inte alls. I Blocketappen har jag sett att personen som besvarade annonsen har varit aktiv och även bytt namn till saab95amg, Janne, Stew och Tonne vilket syns i Blocketannonsen som jag har sparat i mobilen.

Hur som helst... polisanmält och anmält till Blocket men ingen kan göra något.
Kameraövervakningen på Coop gav inget och på stationen i Rissne sparades det bara 3 dagar vilket nu är för sent.

Varför accepterade banköverföring? Pengarna överförs ju inte direkt. Jag vet inte hur stor summan var, men swish har en maxgräns (hos mig åtminstone) på 5000 per tillfälle. Det går således att swisha samma person flera gånger ifall summan överstiger 5000.
Citera
2020-01-15, 21:22
Medlem
Vill bara varna för denna säljare; https://www.tradera.com/profile/items/2464402/maaaartina
Jag köpte en mobil, men den funkade inte, försökte få tag i henne, men gick inte, hon "nekade" alla samtal, svarade aldrig på SMS, tillslut fick jag tag i henne, hon kom bara med bortförklaringar, hittade på att tidigare var en annan köpare med om samma sak han hade köpt mobil, men när han fick den så funkade den inte och han gick till Comviq och fick en ny direkt, det är lögn. Sen ringde jag igen, och igen, igen, men svarade aldrig, efter nån timmes ringande så svarade hon och kom bara med bortförklaringar... Till slut så lovade hon att hon ska fixa pengar tills 15/1, och självklart ska jag få tillbaka dem. Hörde av mig idag 15/1, fick såklart inge svar, sen efter ett tag fick jag svar att hon var i Västerås på möte (men hon har inge jobb? lever på bidrag) och sen på SMS skicka hon bara att jag ljuger, är en lögnare, jag är dum, skam etc. jaja, hon fick snacka på, jag bara skratta åt det. Sen vid 21 så hörde jag av mig till henne igen (hon kunde träffas då för då var hon tillbaka till sthlm) men nej inge svar, varken samtal eller SMS.

Tidigare hade hon bara positiva omdömen (enstaka negativa), men sen nu senaste så var det negativa, ett var tom. av en som hade köpt exakt samma mobil, där han skrev att han aldrig fick den.

Jag har polisanmält, Comviq har anmält, anmälde till Tradera, och kollar man hennes konto så står det - "Kontot har avaktiverats av Tradera. Vad innebär detta?" och läser man så står det att hon har lurat folk, jag är en av dem.
samt när man vill skicka mejl till henne så står det;
- "Användaren är avstängd från Tradera men kan fortfarande skicka och ta emot meddelanden."

Så varnar för en säljare vid namnet
M*rtina Åst*öm från Järna.
Senast redigerad av aalx 2020-01-15 kl. 21:53. Anledning: La till extra ang. avstängning av säljaren.
Citera
2020-01-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aalx
Vill bara varna för denna säljare; https://www.tradera.com/profile/items/2464402/maaaartina
Jag köpte en mobil, men den funkade inte, försökte få tag i henne, men gick inte, hon "nekade" alla samtal, svarade aldrig på SMS, tillslut fick jag tag i henne, hon kom bara med bortförklaringar, hittade på att tidigare var en annan köpare med om samma sak han hade köpt mobil, men när han fick den så funkade den inte och han gick till Comviq och fick en ny direkt, det är lögn. Sen ringde jag igen, och igen, igen, men svarade aldrig, efter nån timmes ringande så svarade hon och kom bara med bortförklaringar... Till slut så lovade hon att hon ska fixa pengar tills 15/1, och självklart ska jag få tillbaka dem. Hörde av mig idag 15/1, fick såklart inge svar, sen efter ett tag fick jag svar att hon var i Västerås på möte (men hon har inge jobb? lever på bidrag) och sen på SMS skicka hon bara att jag ljuger, är en lögnare, jag är dum, skam etc. jaja, hon fick snacka på, jag bara skratta åt det. Sen vid 21 så hörde jag av mig till henne igen (hon kunde träffas då för då var hon tillbaka till sthlm) men nej inge svar, varken samtal eller SMS.

Tidigare hade hon bara positiva omdömen (enstaka negativa), men sen nu senaste så var det negativa, ett var tom. av en som hade köpt exakt samma mobil, där han skrev att han aldrig fick den.

Jag har polisanmält, Comviq har anmält, anmälde till Tradera, och kollar man hennes konto så står det "Kontot har avaktiverats av Tradera. Vad innebär detta?" och läser man så står det att hon har lurat folk, jag är en av dem.

Så varnar för en säljare vid namnet
M*rtina Åst*öm från Järna.

Har du något telefonnummer till denna kvinna så vi kan skicka mms som innehåller bild på våra halvmeter långa flashback-dasar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in