2013-07-14, 23:48
Medlem
InDrogoVeritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mynameistravis
Det är gällande en telefon, vi kom överens via telefon och jag förde över pengar till ett privat konto.
(Idiotiskt, jag vet)

Om du anmäler så lämnar banken ut vem som har kontot, såna här småbedragare använder sina personkonton då dom vet att straffen är patetiska och det krävs volym och framförallt tid innan det kommer till en rättssal.
Och han lär ju inte kunna betala dig ändå, men anmäl töm o glöm en läropeng kallas det.
Citera
2013-07-16, 13:56
Medlem
blocket sms scam? hjälp!

Hej. Fick ett sms från nr +14693315464

"Min fru är intresserad av din Blocket posten, maila henne på mariefromse@gmail.com med din adress och sista priset. Tack"

Dum som jag var såg jag inte att det inte var svenskt nr. så mailade och smsade till och med tillbaka.
Fick ngn konstigt autosvar tbx. (ja vet idiotist att inte kolla på nr först).

Nu e frågan vad ska man göra? Vad kan dom göra nu när jag mailat och smsat dom?
Citera
2013-07-16, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AbrownApple

"Min fru är intresserad av din Blocket posten, maila henne på mariefromse@gmail.com med din adress och sista priset. Tack"

Dum som jag var såg jag inte att det inte var svenskt nr. så mailade och smsade till och med tillbaka.

Ingenting.
Citera
2013-07-16, 14:01
Medlem
Aberaths avatar
Vad ska någon kunna göra med ett mail och SMS?
Jobbigt att se så många spöken i garderoben!

Men lite mer on topic: Denna person kommer säkert spela vidare på detta och vilja att du skickar varan och sedan betalar denne, vilket h*n såklart inte kommer göra. Glöm och gå vidare!
Citera
2013-07-16, 14:08
Medlem
jag är lite paranoid men även jag fattar att dom inte kan sno alla mina sparpengar för jag mejlade dom ^^
Men man har hört om scam där man ringer dyra betalsamtal tänkte om det var något liknande med sms då det stog ngt om send stob to unsubscribe :S
Citera
2013-07-16, 14:14
Medlem
Aberaths avatar
Citat:
jag är lite paranoid men även jag fattar att dom inte kan sno alla mina sparpengar för jag mejlade dom ^^
Men man har hört om scam där man ringer dyra betalsamtal tänkte om det var något liknande med sms då det stog ngt om send stob to unsubscribe :S
Du kan alltid prova att ringa till din operatör och kolla om dom ser något suspekt (Som att detta SMS har kostat dig en massa pengar).

Men jag har svårt att se att något skulle ha hänt.
Citera
2013-07-16, 15:58
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:

Fick också ett, för en timme sen. Bara att googla på mailadressen ju.
https://www.google.se/search?q=%22mariefromse%40gmail.com%22&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-USfficial&client=firefox-a
Citera
2013-07-18, 19:43
Medlem
Svensson94s avatar
Sitter i samma sits som ts. Tänkte lägga ut mina Beats by dr dre (vita) på blocket eller liknande. Men är osäker på lagarna. Jag fick dessa av min släkting och vet därför inte om de är fejk eller ej, har inte haft tillgång att jämföra med några som jag vet är original. Dock ser dem EXAKT likadana ut som vanliga. och ljudet är bättre än alla mina andra hörlurar.

Är det olagligt att sälja om dem visar sig vara fejk? Kommer man förbi lagen om man skriver i annonsen att man är osäker på varans äkthet?

Om någonting är piratkopierat får man alltså inte sälja det alls? Vad det än nu må vara? Utan endast användas för eget bruk / eventuellt ge bort dem lagligt?
Citera
2013-07-18, 20:37
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Saken är ju den att även om du skulle lägga ett par äkta på Tradera så skulle du få max 500-600:- för det.
För det första: Tradera har inte några besökare.
För det andra: Svenskar köper inte saker via Tradera.
För det tredje: 90% av allt som säljs på Tradera är kinesskrot och piratkopior. Folk vill helt enkelt inte betala för saker eftersom man vet att det mesta är bara bluff.
1. Rätt mycket men ändå inte så mycket att man blir lurad hela tiden
2. Svenskar köper väldigt mycket på tradera däremot inte invandrare som tur är.
3. Köper du kläder på tradera eller vad är det frågan om? Har bara fått äkta saker till bra priser på tradera och aldrig blivit lurad till skillnad från blocket där alla försöker hela tiden...
Citera
2013-07-25, 12:45
Moderator
Pentyls avatar
Hemelektronik, ljud och bild --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2013-07-26, 16:33
Medlem
Citat:

Det enda som hände mig är att du får ett mail enligt nedan:

Citat:
Kära användare,

I enlighet med våra användarvillkor samt med målet att förbättra kvalitén på de tjänster vi erbjuder våra användare, förbehåller Blocket.se sig rätten att regelbundet kontrollera giltigheten för de uppgifter som använts för transaktioner genomförda på Blocket.se. Vi har uppmärksammat att ditt kort, vid din senaste transaktion, debiterades med ett extra belopp på 40,0 SEK. För att få tillbaka detta belopp ber vi dig att klicka på följande länk och åter mata in de betalningsuppgifter som använts vid transaktionen på Blocket.se.

Klicka här för att bekräft dina uppgifter

Återbetalningen av det aktuella beloppet kommer att genomföras inom 24 timmar, efter att betalningsuppgifterna som använts vid den senaste transaktionen genomförd på Blocket.se har validerats av våra medarbetare.

---------------------------------------------------------------------
Blocket - Sveriges största köp & sälj marknad

Länken leder till:

http://blocke-se.com/#Blocket-konto
Citera
2013-07-26, 16:37
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Det enda som hände mig är att du får ett mail enligt nedan:

Länken leder till:

Det där är en bluff och syftet är att få tag på visa-/mastercard-kortsnummer så svara inte på det där mejlet och fyll inte i de uppgifter de efterfrågar, gör man det så får man räkna med att ens konto är länsat ganska snabbt.

Det är alltså inte blocket som står bakom den där sidan utan bedragare vars enda mål är att lura till sig kortuppgifter som de kan använda för att tömma folks konton.
Senast redigerad av v50 2013-07-26 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in