2013-07-10, 03:02
Medlem
Tycker synd om rackaren som äger passet, TS, du förstår väll att det inte är GM på passet?...
Citera
2013-07-10, 03:12
Medlem
henki420s avatar
Jag tror att det är GM på passet. Det är bara han som kan ta ut pengarna. Han räknar med att folk ska betala för att det är så litet belopp och att polisen ska strunta i det av samma anledning.

Sen kommer frågan om var brottet har begåtts. I vilket fall alldeles för svårutrett.
Citera
2013-07-10, 03:19
Medlem
StraightToHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Jag tror att det är GM på passet. Det är bara han som kan ta ut pengarna. Han räknar med att folk ska betala för att det är så litet belopp och att polisen ska strunta i det av samma anledning.

Sen kommer frågan om var brottet har begåtts. I vilket fall alldeles för svårutrett.

Ja. Han verkar vara en smart jävel!
Citera
2013-07-10, 04:43
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Hmm..bara en tanke, det kan inte vara så att någon stulit herr Schultz pass och tfn med lite mobil bilder i. Och ni outar en oskyldig? Säger inte att det är så...bara en tanke..
Detta är vanligt.

Men 700kr? Skit i det.. småmynt ju
Citera
2013-07-10, 04:59
Medlem
Blev blåst på 4000 kr for natt ar sen. Sa har i efterhand, tack for du lerde mig vikten av att doda alla jag ser.
Citera
2013-07-10, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Den bästa formen av bedrägeri, i princip har Svensk polis 2012 tagit 3 svenska bedragare av ca 2300. Du kommer inte hitta honom.
I princip? Vart kommer siffran 2300 ifrån?
Citera
2013-07-10, 08:35
Medlem
johanness avatar
trådar sammanfogade
/mod
Citera
2013-07-10, 11:01
Medlem
LittleRedCaps avatar
Mycket att läsa i denna tråden och jag orkar inte läsa allt. Kanske min fråga redan är avhandlad på annat ställe. Ber i så fall om ursäkt.

Jag hittade en annons på Tradera med ett vackert smycke i 24K guld. Säljaren hade inte fått några omdömen så jag blev lite misstänksam. Mina misstankar ökade när jag ställde en fråga till säljaren, svaret tydde på att det var något skumt.

Jag tog kontakt med Tradera och plötsligt var säljarens annonser borta.
So far, so good!

Nu undrar jag vad som händer. Polisanmäler Tradera? Det är ju inte bra för deras image och affärer om det kommer fram att de ger plats för många bedragare på sin sajt.

Jag har en hel del mejlkorrespondens som klart visar att säljaren försöker luras. Ska jag polisanmäla? Jag har ju namn, bild och personnummer på bluffmakaren. Kommer polisen att göra något? Har de tid att klämma åt en 20-årig gangsterwannabe?

Det finns ju en liten risk att personen i fråga fått hela sin identitet kapad men det verkar ju otroligt att någon annan tagit kontroll över mejl, bankkonto, ansiktsboken m.m.
Senast redigerad av LittleRedCap 2013-07-10 kl. 11:03. Anledning: Stavfel
Citera
2013-07-10, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRedCap
Mycket att läsa i denna tråden och jag orkar inte läsa allt. Kanske min fråga redan är avhandlad på annat ställe. Ber i så fall om ursäkt.

Jag hittade en annons på Tradera med ett vackert smycke i 24K guld. Säljaren hade inte fått några omdömen så jag blev lite misstänksam. Mina misstankar ökade när jag ställde en fråga till säljaren, svaret tydde på att det var något skumt.

Jag tog kontakt med Tradera och plötsligt var säljarens annonser borta.
So far, so good!

Nu undrar jag vad som händer. Polisanmäler Tradera? Det är ju inte bra för deras image och affärer om det kommer fram att de ger plats för många bedragare på sin sajt.

Jag har en hel del mejlkorrespondens som klart visar att säljaren försöker luras. Ska jag polisanmäla? Jag har ju namn, bild och personnummer på bluffmakaren. Kommer polisen att göra något? Har de tid att klämma åt en 20-årig gangsterwannabe?

Det finns ju en liten risk att personen i fråga fått hela sin identitet kapad men det verkar ju otroligt att någon annan tagit kontroll över mejl, bankkonto, ansiktsboken m.m.

Och du är tillräckligt dum att tro att han har angett sitt riktiga personnummer
Citera
2013-07-10, 12:37
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
50+ tekniskt obevandrade? Är du född i går eller? Självklart kan en 50-taggare göra sånt. Du skämmer ut dig själv.

Några kan säkert. Har haft min beskärda del av 50+ som är just väldigt oförstående och löser saker genom att grannar, kompisar, släktingar gör arbetet åt dem. Ingen organisation eller informationsinsamling kring hur saker på ett alternativt sätt kan göras. Vem hyr ut en lägenhet på Kungsholmen genom ett sådant märkligt förfarande? Samt att vice värden för bostadsrättsföreningen måste skriva på ett avtal personligen med den personen som ska hyra i andra hand för att det ska vara lagligt. Där hade vicevärden ändå sett att uthyrningen är falsk.

En person som hyr ut och är 50+ vet om detta. Annars hade uthyrningen varit "svart i andrahand": En person likt TS som ville hyra i andra hand gick att undanhålla den informationen för att lura honom.
Citera
2013-07-10, 12:39
Medlem
LittleRedCaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensoch
Och du är tillräckligt dum att tro att han har angett sitt riktiga personnummer

Jag anses faktiskt vara jävligt smart (i motsats till att vara dum). Men om jag vill kan jag vara "jävligt dum" i betydelsen vara elak mot någon som jag inte gillar Vill du testa?

Jag tror emellertid att han (bedragaren) är tillräckligt korkad för att lämna ut sitt riktiga personnummer i form av ett personkonto på Nordea. Av den mejlkorrespondens vi haft så framgår det klart att han inte är något raketforskarämne.

Sen verkar det minst sagt lite osmart att lura någon att sätta in pengar på ett konto som man inte själv har tillgång till. Men kontot kan ju vara kapat eller tillhöra en "målvakt".

Kanske du kan svara på min fråga: Ska jag polisanmäla bedragaren (målvakten). Vad tycker du?

Fick ett PM där jag uppmanades att ringa GM och pressa honom på lite stålar för att inte anmäla honom. Jag tackar för det tipset men jag sysslar inte med utpressning!
Senast redigerad av LittleRedCap 2013-07-10 kl. 12:45.
Citera
2013-07-10, 18:10
Medlem
För er son undrar så har jag nu fått en lapp från Posten att jag har ett rekomenderat brev att hämta ut. HUR sjukt och skumt är inte detta? Har fortfarande inte fått kontrollnumret han lovade mig. Jag har fan ingen lust att ens hämta ut, eller borde jag det? Polisen är ju ute ur bilden ändå.

Har spårat brevet, var det skickades ifrån och enligt posten så anlände brevet igår till Stockholm från utlandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in