2014-06-26, 00:04
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
namnet kommer du få ut om anmälan går vidare.

men varken polis eller banken kommer lämna ut uppgifter innan allt är "klart"

Bara för att förtydliga; går vidare till åtal. Annars hamnar allt under förundersökningssekretessen. Vilket kan ställa till det om man själv vill åka och hämta tillbaka sina pengar.
Citera
2014-06-26, 10:51
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenbombs
Borde jag anmäla detta?

Köpte en sak på tradera i februari, för ett vrakpris kan man säga. Hade efter det sms-kontakt med säljaren och märkte då att min adress på tradera var min gamla adress. Var då tydlig och sa det till honom så att han inte skulle skicka fel. Sedan gick det typ 2 veckor utan att jag fått något paket, så då frågade jag om han hade skickat det. Då svarade han att det hade han gjort. Några dagar senare säger han att ICA hade lämnat tillbaka paketet eftersom det inte hade gått att lämna ut det. Sedan dröjer ca 2 veckor till och jag frågar om han har skickat det, men han skjuter hela tiden på det av olika anledningar. När det gått typ 2 månader ringer jag och frågar vad han håller på med, och han säger då att han har skickat det till min nya adress.

Nu har det gått 4 månader och han skyller på att någon "filur på posten har norpat paketet" och att "idioterna på ICA har läst fel" osv. Trots det har han ändå fått bra omdömen från tidigare sålda objekt.
Det du beskriver är säljarens sätt att undvika negativa omdömen, att dra ut på tiden så att omdöme inte kan lämnas (60 dagar, ej 2 månader), helt klart. Säljaren kanske inte alltid gör så här, ganska omständig metod vill jag bestämt hävda, men då och då kanske.

Anmäla, till Tradera eller Polisen? Svårt att avgöra iom att du inte nämner vad slutpris blev.

Vad heter säljaren på Tradera?
Citera
2014-06-26, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Det du beskriver är säljarens sätt att undvika negativa omdömen, att dra ut på tiden så att omdöme inte kan lämnas (60 dagar, ej 2 månader), helt klart. Säljaren kanske inte alltid gör så här, ganska omständig metod vill jag bestämt hävda, men då och då kanske.

Anmäla, till Tradera eller Polisen? Svårt att avgöra iom att du inte nämner vad slutpris blev.

Vad heter säljaren på Tradera?
. Aha, va fult. 400kr gick kalaset på. Min tanke är att han inte var nöjd med slutpriset eftersom plagget jag köpte kostar 2500 i affär.
Citera
2014-06-26, 23:22
Medlem
hermosas avatar
Är det någon som vet om era anmälningar har gått igenom? Har polisen tagit fast nån? har ni fått någon ersättning? Någon som tagit lagen i egna händer?

Höll på att bli lurad en gång hon skulle skicka ett paket men dröjde ut på tiden som fan så till slut skickade jag ett inte så snällt mejl och sen kom paketet någon dag efter ..
Hur löser ni det om inte polisen gör det ?
Citera
2014-06-28, 15:11
Medlem
filurenss avatar
Blocket bedrägeri

Hej!

Igårkväll gjorde jag något jag antagligen kommer gräma mig över i många år fram över. Jag var så otroligt godtrogen när jag överförde en summa om xxxx kr för en mobiltelefon på blocket, till en väldigt trevlig kille från Kalix.

Han hävdar att pengarna inte kommit till honom trots att vi både har S.E.B banken - denna internetöverföring borde därmed ske direkt. Han säger dock att pengarna xxxx kr ej kommit till det angivna kontot - vilket han även har styrkt då han skickat en skärmdump på sitt konto till mig.

Kort därefter skickade han ett sms om att betalning står som inkommande den 30.06.2014 (han ska skicka en skärmdump på detta), där beloppet är den överenskomna summan. Banken hävdar dock att pengarna redan är insatta på kontot jag angivit.

Kan det möjligtvis blivit något tekniskt fel? Eller har han lurat mig? Jag finner det hela väldigt märkligt då personen i fråga fortfarande svarar på mina samtal, jag har hans uppgifter, telefonnummer, hemadress osv.

Kan polisen lösa ett ärende som detta och en anmälan/gripande upprättas (få mina pengar tillbaka)? Det ser mörkt ut vad jag sett i andra trådar - men jag ganska mycket bevis och information. Jag har alla konversationer loggade på datorn som styrker mina betalningar till kontot, våra konversationer både mail och via telefon (inspelade) och hans personliga uppgifter.
Citera
2014-06-28, 15:13
Bannlyst
Jag längtar tills den dagen folk som du börjar lista foton eller varför inte talande beskrivningar på deras cyklar som blivit stulna i den här forumdelen.
Citera
2014-06-28, 15:14
Moderator
Schlesiens avatar
Vill delforum BoB ha denna?

Tipsar om denna f ö --> (FB) Den officiella tråden - undvika bedrägeri/scam på Blocket/Internetgirot/Internet

Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning

/Moderator
Citera
2014-06-28, 15:16
Medlem
Sniperesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filurens
Hej!

Igårkväll gjorde jag något jag antagligen kommer gräma mig över i många år fram över. Jag var så otroligt godtrogen när jag överförde en summa om xxxx kr för en mobiltelefon på blocket, till en väldigt trevlig kille från Kalix.

Han hävdar att pengarna inte kommit till honom trots att vi både har S.E.B banken - denna internetöverföring borde därmed ske direkt. Han säger dock att pengarna xxxx kr ej kommit till det angivna kontot - vilket han även har styrkt då han skickat en skärmdump på sitt konto till mig.

Kort därefter skickade han ett sms om att betalning står som inkommande den 30.06.2014 (han ska skicka en skärmdump på detta), där beloppet är den överenskomna summan. Banken hävdar dock att pengarna redan är insatta på kontot jag angivit.

Kan det möjligtvis blivit något tekniskt fel? Eller har han lurat mig? Jag finner det hela väldigt märkligt då personen i fråga fortfarande svarar på mina samtal, jag har hans uppgifter, telefonnummer, hemadress osv.

Kan polisen lösa ett ärende som detta och en anmälan/gripande upprättas (få mina pengar tillbaka)? Det ser mörkt ut vad jag sett i andra trådar - men jag ganska mycket bevis och information. Jag har alla konversationer loggade på datorn som styrker mina betalningar till kontot, våra konversationer både mail och via telefon (inspelade) och hans personliga uppgifter.
Gör en polisanmälan om bedrägeri, säger banken att de kommit till hans konto gäller detta som bevis för polisen.
Citera
2014-06-28, 15:43
Medlem
filurenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sniperess
Gör en polisanmälan om bedrägeri, säger banken att de kommit till hans konto gäller detta som bevis för polisen.

Men finns det någon chans att det är en reko kille mån tro? Att pengarna möjligtvis når honom på måndag? Jag finner det väldigt märkligt att personen fortfarande svarar på mina samtal och säger att där står att de kommer på angivet datum (30.06.2014). Han är även villig att skicka tillbaka pengarna när de isåfall når honom.

Samtidigt är det ju väldigt märkligt att banken hävdar annat - men tekniska problem kan ju ske men det känns som att banken tyvärr har rätt..

Jag griper efter varenda litet halmstrå nu känns det som, jag kan absolut inte förlora dessa pengar till intet. Snälla hjälp mig FB
Citera
2014-06-28, 23:55
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hermosa
Är det någon som vet om era anmälningar har gått igenom? Har polisen tagit fast nån? har ni fått någon ersättning? Någon som tagit lagen i egna händer?

Höll på att bli lurad en gång hon skulle skicka ett paket men dröjde ut på tiden som fan så till slut skickade jag ett inte så snällt mejl och sen kom paketet någon dag efter ..
Hur löser ni det om inte polisen gör det ?

Min anmälning gick igenom så långt att jag fick hem ett brev från Polisen att dom mottagit anmälan. Sen väntade jag. Sen väntade jag lite till. Sen väntade jag ytterligare.. Sen ringde jag.. sen hade någon slutat.. sen var det nån som inte visste.. sen fick jag reda på att det var nerlagt.. sen försökte jag få ut handlingarna.. sen var det nån som glömt.. sen sen sen sen sen sen.. fick jag tag i åklagarens sekreterare som var väldigt hjälpfull och skickade kopior på saker som nog borde ligga under sekretessen (lite osäker där faktiskt). Vi pratar 1,5 år..

Sammanfattningsvis; Polisen och åklagarna är några jävla fittor när det gäller bedrägeri medels internet (Tradera). Jag vill inte säga hur det hela gick till för då ger jag säkert någon annan idéer, men att blåsa mig på 4000:- (och säkert en hel del fler) är ofarligt (när det gäller rättsväsendet). Men hade jag haft knark för 4000 i fickan hade jag fått skaka galler!
Citera
2014-06-29, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filurens
Men finns det någon chans att det är en reko kille mån tro? Att pengarna möjligtvis når honom på måndag? Jag finner det väldigt märkligt att personen fortfarande svarar på mina samtal och säger att där står att de kommer på angivet datum (30.06.2014). Han är även villig att skicka tillbaka pengarna när de isåfall når honom.

Samtidigt är det ju väldigt märkligt att banken hävdar annat - men tekniska problem kan ju ske men det känns som att banken tyvärr har rätt..

Jag griper efter varenda litet halmstrå nu känns det som, jag kan absolut inte förlora dessa pengar till intet. Snälla hjälp mig FB

Har du letat efter fel på din sida av gärdet.
Tex datum för utbetalning.
För lite pengar på ditt konto.
För många bokade framtida utbetalningar.
Framtida insättning på ditt konto är med i saldot på ditt konto.
Citera
2014-06-29, 17:01
Medlem
Blivit blåst på 1600 för en amd processor.
Långt innan dess blev jag blåst på en del av beloppet för en vara jag sålde via postförskott.

Man lär sig alltid av sina misstag, det tråkiga är att jag handlar nästan inte längre från Tradera, blir mest Ebay och då från personer som har haft flera hundratals affärer.

Lyckades faktiskt leta upp traderasnubben som jag trodde var mannen bakom traderakontot efter lite detektivarbete, det visade sig att det var en "målvakt" vars personnummer hade stulits.

Gjorde polisanmälan och det tog stop vid förfrågan från banken om kontonumret givetvis.

My little story =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in