• 1
  • 2
2003-11-30, 13:21
Medlem
Anarkogossens avatar
Tänkte höra om någon annan har samma åsikter som jag i den här frågan. Vet att jag är ganska ensam. I t.ex. pizza-recept, köttfärssås-recept, osv. så står det nästan alltid "en burk krossade tomater".

Jag har sen ett antal år ogillat krossade tomater och alltid försökt använda passerade eller finkrossade tomater istället. Hatar de stora tjocka bitarna som har så sabla framträdande sur smak. Alltid om jag har gjort käk hos kompisar har jag försökt koka sönder krosset. Finns det någon annan som har samma inställning till krossade tomater som jag?
Citera
2003-11-30, 14:07
Bannlyst
Ska man göra en riktigt god köttfärssås så rekommenderar jag att man köpre hela tomater på burk. De krossade består till största delen av tomater som kasserats för att de av någon anledning inte kan säljas på annat sätt. De kan vara för små, för omogna eller skadade. De hela tomaterna vet man åtminstone att de är ok.

Annars är färska tomater + tomatpure oslagbart. Men vad man än väljer så skall man koka ihop tomater + kryddor och lök i en kastrull långt innan man börjar med köttfärsen. Mitt tips:

Skålla ett gäng tomater och dra av skinnet. Häll en god olivolja i en kastrull och släng i lite fint skivad vitlök. I med hackad gul lök och fräs lite. I med de hackade tomaterna, en klick tomatpure, lite vatten och en buljongtärning (egentligen skall det vara märgben, men hur lätt är det att få tag på?). Låt detta sjuda tills tomaterna kokat sönder. Salta och peppra, tillsätt oregano och/eller basilika. Nu har du en bra grund till vilken sås som helst. Med brynt köttfärs har du en (nästan) färdig köttfärssås; som den är passar den bra till pizza.
Citera
2003-11-30, 14:10
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Trodde jag var ensam om att tycka det. Krossad burktomat är skabbigt. Min mormor använder helt enkelt ketchup när hon gör köttfärssås, det blir mycket godare än när min mamma använder krossade tomater

Vad är det som gör krossad tomat så surt och äckligt? Intressant.

Själv så använder jag tomat så lite som möjligt när jag lagar mat. Jag använder creme fraiche och annat när jag ska göra köttfärssås. Pizza är nog det enda jag kan komma på som kräver tomat för att det ska bli gott.
Citera
2003-11-30, 15:34
Medlem
Håller med om att krossade tomater smakar fan
Citera
2003-11-30, 16:34
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Precis...Krossade tomater är alltid av typ 4:e sortering...Används icke i mitt kök...Jag tar fram mixern och gör en egen "puré" av färska tomater, färsk basilika, lök, vitlök, salt, peppar och en skvätt olja och tomatpuré...Så kör man det till en nästan slät smet i mixern...Sen är det bara att koka upp den, tillsätta vad man nu vill ha för kött eller använda den på pizzan...Molto Benne som italienaren säger...!
Citera
2003-12-01, 00:33
Medlem
StigAllans avatar
Självklart är fina färska tomater att föredra när man gör tomatsås.
Men krossade gå också bra, att de skulle vara av någon sämre kvalitet är försumbart när tomatsåsen som alltid fått koka minst 1 1/2 h, gärna mer.
Släng ner en nypa socker i såsen då försvinner beskan.
Själv använder jag rörsocker, tycker att det är godare.
Citera
2003-12-01, 12:14
Medlem
finkrossade eller passerade ska det vara!

Tycker om dom med röda förpackningar, finns även i smaker som chili och basilika, någon som vet vilka jag menar?
Citera
2003-12-01, 12:57
Medlem
Rubbermans avatar
Hehe, kalla mig vad ni vill men jag älskar krossade tomater ur burk. Mums att bara käka sådär med en sked. Tycker att det smakar helt okej och ett måste när jag svänger ihop en köttfärssås.
tilly, jo då, de krossade tomaterna smaksatta med basilika är också helt okej, men dock en ningens dyra. Blir billigare att fylla på med riktigt basilika istället.
Citera
2003-12-01, 13:06
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilly
finkrossade eller passerade ska det vara!

Tycker om dom med röda förpackningar, finns även i smaker som chili och basilika, någon som vet vilka jag menar?

ICA's "egna" produkter.
Citera
2003-12-01, 13:21
Medlem
Anarkogossens avatar
Skönt att höra att jag inte verkar helt lost i alla fall.
Angående kvalitetsskillnader så var det visserligen inte det jag syftade på, men det är klart att det påverkar. Det är ju samma sak med alla andra liknande grejer - färdig juice, korv, pasta osv. Allt får ju bättre kvalité om man gör det själv...

I det fallet blir ju krossade och passerade lika illa.

Hemgjord blir ju alltid bra, och man får ju fördelen att man själv bestämmer vad som är i.

Dolmios pastasåser har jag för mig är hyggliga alternativ, även om de inte kan ersätta allt.

Citat:
Skålla ett gäng tomater och dra av skinnet. Häll en god olivolja i en kastrull och släng i lite fint skivad vitlök. I med hackad gul lök och fräs lite. I med de hackade tomaterna, en klick tomatpure, lite vatten och en buljongtärning (egentligen skall det vara märgben, men hur lätt är det att få tag på?). Låt detta sjuda tills tomaterna kokat sönder. Salta och peppra, tillsätt oregano och/eller basilika.
Detta är samma metod jag brukar köra med om jag gör egen, men då brukar jag mixa grejen slät sen.
"Praoade" på en pizzeria för ett antal år sedan, och deras (och alla andras naturligtvis) tomatsås var det inga klumpar i. Det var väl lite det som fick mig att ändra mig...

Appropå ingenting (jävla rörigt inlägg det här ): Nån som har ett bra tips på hur man kan göra egen tomatpuré.
Citera
2003-12-03, 01:39
Medlem
StigAllans avatar
En av många tomatsåser men kanske den bästa.

Om den inte ska vara rent tomat så strimla ett baconpaket i bitar och fräs till gyllene.
Där har man då grunden till något väldigt smakligt.
Annars så tar man olivolja, hettar upp och häller ner så många burkar med krossade eller hela konserverade tomater som man önskar..
Om det är säsong för färska svenska till bra pris använd självklart dessa för bästa resultat, om såsen ska vara perfekt så skålla och skinnflå.
Därefter mosa och spill på vatten eller buljong, gärna så att det blir väl slaskig sås.
Släng ner en matsked tomatpure för var burk tomat.
Krydda med salt om inget bacon, gnutta socker och självklart peppar(olika sorter)efter vad man tål.
Koka sedan i ca 1 1/2 timme, med tillsats av mer vatten om behov
Därefter önskade örtkryddor ( basilika, oregano) behövs ej om bacon i grunden.
Låt puttra utan lock till feta bubblor sprättar sås över spisen.
Citera
2003-12-03, 04:17
Medlem
billgrens avatar
[quote=Rubberman]Hehe, kalla mig vad ni vill men jag älskar krossade tomater ur burk. Mums att bara käka sådär med en sked. QUOTE]

Brrrrr!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in