Skönt att höra att jag inte verkar helt lost i alla fall.
Angående kvalitetsskillnader så var det visserligen inte det jag syftade på, men det är klart att det påverkar. Det är ju samma sak med alla andra liknande grejer - färdig juice, korv, pasta osv. Allt får ju bättre kvalité om man gör det själv...
I det fallet blir ju krossade och passerade lika illa.
Hemgjord blir ju alltid bra, och man får ju fördelen att man själv bestämmer vad som är i.
Dolmios pastasåser har jag för mig är hyggliga alternativ, även om de inte kan ersätta allt.
Citat:
Skålla ett gäng tomater och dra av skinnet. Häll en god olivolja i en kastrull och släng i lite fint skivad vitlök. I med hackad gul lök och fräs lite. I med de hackade tomaterna, en klick tomatpure, lite vatten och en buljongtärning (egentligen skall det vara märgben, men hur lätt är det att få tag på?). Låt detta sjuda tills tomaterna kokat sönder. Salta och peppra, tillsätt oregano och/eller basilika.
Detta är samma metod jag brukar köra med om jag gör egen, men då brukar jag mixa grejen slät sen.
"Praoade" på en pizzeria för ett antal år sedan, och deras (och alla andras naturligtvis) tomatsås var det inga klumpar i. Det var väl lite det som fick mig att ändra mig...
Appropå ingenting (jävla rörigt inlägg det här

): Nån som har ett bra tips på hur man kan göra egen tomatpuré.