Resultat: På vilken nomineringsgrupp i Trossamfundet Svenska kyrkan på nationell nivå kommer du
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
3,26%
16 röster
Camelotpartiet
0%
0 röster
Centerpartiet
0,20%
1 röster
Elävä seurakunta -- Levande församling
0,20%
1 röster
FRIMODIG KYRKA
6,72%
33 röster
Folkpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
GABRIEL
0,20%
1 röster
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
0,61%
3 röster
Kyrklig samverkan i Visby stift
0%
0 röster
Miljöpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
Moderata Samlingspartiet
1,22%
6 röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
2,24%
11 röster
Personvalslistan Kyrkligt(KyS)Samarbete
0%
0 röster
SPI Seniorpartiet
0%
0 röster
Skanör Falsterbo Kyrkans Väl
0,20%
1 röster
Sverigedemokraterna
29,74%
146 röster
kyrkan Ung i Kyrkan
0%
0 röster
kyrkan Vänstern i Svenska Kyrkan
0,81%
4 röster
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla
0,61%
3 röster
Jag är en soffliggare
6,52%
32 röster
Jag är inte medlem i Trossamfundet Svenska kyrkan
22,20%
109 röster
Jag är inte 16 år gammal, så jag är inte röstberättigad
1,22%
6 röster
Jag bojkottar valet
16,29%
80 röster
Jag kommer att rösta, men inte på nationell nivå
0,20%
1 röster
?????
5,50%
27 röster
2009-09-21, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Docent_Obiwan
Uppenbarligen så är det så!

Dock så är det helt logiskt.
Typiske väljaren är som sagt en lågutbildade/obildade män mellan 18-24år.

Möjligt, men då bevisar det bara att det är lågutbildade/obildade män mellan 18-24 år som har störst koll på vad som händer med samhället just nu.
Senast redigerad av Flutterklubben 2009-09-21 kl. 16:57.
Citera
2009-09-21, 17:17
Medlem
Arbetarbroders avatar
Media är ganska sjuka, både på TV4 Nyhetsmorgon och en del tidningar utmålar de Sverigedemokraterna och FRIMODIG KYRKA som valets stora segrare och när man kollar resultaten så fick SD 2.84% av rösterna och FRIMODIG KYRKA 5.09%

Socialdemokraterna är stora vinnare och de gick till val väldigt hårt på homoäktenskap inom kyrkan om man kollar deras valsida där tillochmed partiblomman gjorts queer inför Kyrkovalet: http://www.socialdemokraterna.se/svenskakyrkan

Homoäktenskap inom kyrkan är nu ett demokratiskt faktum.

Men att FRIMODIG KYRKA fick hela 10% i Göteborg är faktiskt anmärkningsvärt. Kan det vara mer än vad de fick i Bibelstaden Jönköping tillochmed?
Citera
2009-09-21, 17:42
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Media är ganska sjuka, både på TV4 Nyhetsmorgon och en del tidningar utmålar de Sverigedemokraterna och FRIMODIG KYRKA som valets stora segrare och när man kollar resultaten så fick SD 2.84% av rösterna och FRIMODIG KYRKA 5.09%

Socialdemokraterna är stora vinnare och de gick till val väldigt hårt på homoäktenskap inom kyrkan om man kollar deras valsida där tillochmed partiblomman gjorts queer inför Kyrkovalet: http://www.socialdemokraterna.se/svenskakyrkan

Men att FRIMODIG KYRKA fick hela 10% i Göteborg är faktiskt anmärkningsvärt. Kan det vara mer än vad de fick i Bibelstaden Jönköping tillochmed?
I viss mån håller jag med dig, Varken SD eller FK uppnår ju några höga siffror, men de är likväl de enda (i sällskap med MP) som ökat i någon egentlig utsträckning.

Är inte en stor andel av de som röstar på S i kyrkovalet gamla notoriska sosse-väljare med partiboken fastsydd i kalsongerna, som kommer rösta S i varje val tills de dör (i regel inte allt för långt borta)?

Jag håller med om att det är imponerande att S lyckas upprätthålla sina siffror trots sin massiva tonvikt på homoäktenskap (även om de flesta partier är ense så känns det som att S lagt mest vikt på det). Är det något som skulle kunna få gamla stöniga sosse-pensionärer att ens överväga att rösta på något annat så är det väl homoäktenskapen.
Citera
2009-09-21, 17:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Emedan...

Citat:

...äktenskapet i grunden är en religiös handling så skall den naturligtvis inte vara föremål för demokratisk beslut utan teologiska. Man kan naturligtvis inte rösta om Guds ord!
Citera
2009-09-21, 17:50
Medlem
Poeten-Skes avatar
Citat:
"Men att FRIMODIG KYRKA fick hela 10% i Göteborg är faktiskt anmärkningsvärt. Kan det vara mer än vad de"

Det är faktiskt mindre anmärkningsvärt än vad man kan tro, då det var väldigt få röstare i Göteborg (minst i hela landet). Vad det innebär kan man också undra, jag gissar på att det innebär att de få göteborgare som gick och röstade inte tyckte om att staten blandar sig in i kyrkan och att dessa få göteborgare troligtvis är kristna (som inte röstar på kyrkovalet för att "hindra" något annat parti från framgång)
Citera
2009-09-21, 17:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
I viss mån håller jag med dig, Varken SD eller FK uppnår ju några höga siffror, men de är likväl de enda (i sällskap med MP) som ökat i någon egentlig utsträckning.

Är inte en stor andel av de som röstar på S i kyrkovalet gamla notoriska sosse-väljare med partiboken fastsydd i kalsongerna, som kommer rösta S i varje val tills de dör (i regel inte allt för långt borta)?

Jag håller med om att det är imponerande att S lyckas upprätthålla sina siffror trots sin massiva tonvikt på homoäktenskap (även om de flesta partier är ense så känns det som att S lagt mest vikt på det). Är det något som skulle kunna få gamla stöniga sosse-pensionärer att ens överväga att rösta på något annat så är det väl homoäktenskapen.

...mycket svårt att få gamla sossar att röst på något annat, oavsett om det är riksdagsval eller kyrkoval. Inte ens Måna, som saknar förtroende bland ca 50% av S-väljarna, lyckas ju avhålla från S-röstande.
Citera
2009-09-21, 17:52
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man kan naturligtvis inte rösta om Guds ord!

Man har gjort det förr så varför skulle man inte kunna göra det igen? T.ex. blev inte Jesus officiellt Gud fören efter en omröstning för 1 700 år sedan.
Citera
2009-09-21, 17:54
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:

Göteborg + västsverige (i det här fallet inkluerande Halland, Bohuslän, Vätergötland och Småland) är Sveriges mest religiösa och mest koservativa område, när det kommer till värdefrågor. Det beror på att området har haft den högsta, och mest seglivade koncentrationen av självägande bönder, och därmed den största koncentrationen av alla de ideal som bondestammen bär på. Det beror osckå på Schartauanism inflytande i regionen på 1800-talet:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schartauanism
Citera
2009-09-21, 17:56
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hossejn
Jag blir mörkrädd när sossarna får över 40% av rösterna, där jag kommer ifrån. Förstår inte vad dom har där att göra..

När jag skulle rösta så kom det busslaster med pensionärer rullator/rullstolar.
Sossarna verkar ha utrymt äldreboendena med folk.

En lång slingrade kö med kafferepstanter och jag i allt ihop.
Min röst lär ju drunkna i detta tsunamiberg av gamla tanter med sossevalsedlar i näven..

En kö för de födda innan 1952 och en efteråt enligt vallängden.
En kö för tanterna med rullstolar och rullatorer med nån enstaka älder herre som överlevt sin 65 årsdag.
Den andra kön var nästan obefintlig och där röstade jag.

Jag är inte förvånad över valresultatet. Inte ens i riksdagsvalen var det kö för att lägga ivalsedeln.
Citera
2009-09-21, 17:59
Medlem
Freedom Fighters avatar
Vad bryr sig sossarna om kyrkan egentligen, bortsett från att vilja förstöra den alltså? Ändå får de så vansinnigt många röster i kyrkovalet. Jag ger f-n på att många av dessa fortsätter vara medlemmar i Svenska Kyrkan bara för att kunna rösta sönder den bit för bit vart fjärde år.
Citera
2009-09-21, 18:05
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Vad bryr sig sossarna om kyrkan egentligen, bortsett från att vilja förstöra den alltså? Ändå får de så vansinnigt många röster i kyrkovalet. Jag ger f-n på att många av dessa fortsätter vara medlemmar i Svenska Kyrkan bara för att kunna rösta sönder den bit för bit vart fjärde år.

Förmodligen vill de åt de all mark och gårdar etc. som kyrkan äger. De hoppas på att ta över kyrkan och tilldela sig själv en fin gård precis som deras idol Päran Görsson.

Tyvärr finns det ingenting, jag repeterar INGENTING som skulle kunna få gamla pensionerade gråsossar att rösta på något annat än (S). Mona Muslim skulle kunna propagera för att alla spädbarn ska brännas på bål, och sossarna hade ändå inkasserat sina röster från valboskapen.
Citera
2009-09-21, 18:10
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Sverigedemokraterna fördubblade nästan sina antal mandat och ökade mest av alla partier i relativa tal, med undantag för mp. Hur fan kan ni se detta som ett misslyckande för sd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in