Resultat: På vilken nomineringsgrupp i Trossamfundet Svenska kyrkan på nationell nivå kommer du
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
3,26%
16 röster
Camelotpartiet
0%
0 röster
Centerpartiet
0,20%
1 röster
Elävä seurakunta -- Levande församling
0,20%
1 röster
FRIMODIG KYRKA
6,72%
33 röster
Folkpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
GABRIEL
0,20%
1 röster
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
0,61%
3 röster
Kyrklig samverkan i Visby stift
0%
0 röster
Miljöpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
Moderata Samlingspartiet
1,22%
6 röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
2,24%
11 röster
Personvalslistan Kyrkligt(KyS)Samarbete
0%
0 röster
SPI Seniorpartiet
0%
0 röster
Skanör Falsterbo Kyrkans Väl
0,20%
1 röster
Sverigedemokraterna
29,74%
146 röster
kyrkan Ung i Kyrkan
0%
0 röster
kyrkan Vänstern i Svenska Kyrkan
0,81%
4 röster
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla
0,61%
3 röster
Jag är en soffliggare
6,52%
32 röster
Jag är inte medlem i Trossamfundet Svenska kyrkan
22,20%
109 röster
Jag är inte 16 år gammal, så jag är inte röstberättigad
1,22%
6 röster
Jag bojkottar valet
16,29%
80 röster
Jag kommer att rösta, men inte på nationell nivå
0,20%
1 röster
?????
5,50%
27 röster
2009-09-21, 18:11
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Förmodligen vill de åt de all mark och gårdar etc. som kyrkan äger. De hoppas på att ta över kyrkan och tilldela sig själv en fin gård precis som deras idol Päran Görsson.

Tyvärr finns det ingenting, jag repeterar INGENTING som skulle kunna få gamla pensionerade gråsossar att rösta på något annat än (S). Mona Muslim skulle kunna propagera för att alla spädbarn ska brännas på bål, och sossarna hade ändå inkasserat sina röster från valboskapen.
Måste väl tillstå att det är ganska imponerande ändå, hur effektiv deras propaganda har varit. För inte är väl svenskar mer lättlurade än andra folk?

Det bästa vore ju naturligtvis att hålla partipolitiken utanför kyrkan överhuvudtaget.
Citera
2009-09-21, 18:12
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Vad bryr sig sossarna om kyrkan egentligen, bortsett från att vilja förstöra den alltså? Ändå får de så vansinnigt många röster i kyrkovalet. Jag ger f-n på att många av dessa fortsätter vara medlemmar i Svenska Kyrkan bara för att kunna rösta sönder den bit för bit vart fjärde år.

Jag tror inte man skall underskatta kyrkans potensiella makt. Hade sossarna inte haft kvar kontrollen över kyrkan, och låtit konservativa krafter få makt över den samma, då hade de plösligt haft en potensiell fiende i moral och väderingsfrågor. Många gånger ser man sossarna som någon form av ideologilöst snällparti, men jag tro att det är att underskatta dem. Att bryta korset, tronen och svärdets makt har alltid och är fortfarande prio 1, för SAP.
Citera
2009-09-21, 18:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Om man...

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Man har gjort det förr så varför skulle man inte kunna göra det igen? T.ex. blev inte Jesus officiellt Gud fören efter en omröstning för 1 700 år sedan.

...har gjort fel tidigare, blir det naturligtvis inte ett skäl att göra fel igen. Men i det av Dig anförda fallet, förmodar jag att det var teologiskt lärde som röstade och inte teologiska obildade som jag.
Citera
2009-09-21, 18:19
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Jag tror inte man skall underskatta kyrkans potensiella makt. Hade sossarna inte haft kvar kontrollen över kyrkan, och låtit konservativa krafter få makt över den samma, då hade de plösligt haft en potensiell fiende i moral och väderingsfrågor. Många gånger ser man sossarna som någon form av ideologilöst snällparti, men jag tro att det är att underskatta dem. Att bryta korset, tronen och svärdets makt har alltid och är fortfarande prio 1, för SAP.
Det har du nog väldigt rätt i. Ser man dessutom till hur den allmänna utvecklingen ser ut i västvärlden - där traditionella konservativa värderingar åsidosätts till fördel för mer "liberala" och egalitära sådana, så kan vi nog heller inte utesluta ett mer globalt tryck för att så även skall ske i Sverige. Inte ens moderaterna är numera en konservativ röst att räkna med. Knappt ens kristdemokraterna. En rejäl förskjutning har skett över hela det politiska spektrat alltså.
Citera
2009-09-21, 18:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja...

Citat:
Vad bryr sig sossarna om kyrkan egentligen, bortsett från att vilja förstöra den alltså? Ändå får de så vansinnigt många röster i kyrkovalet. Jag ger f-n på att många av dessa fortsätter vara medlemmar i Svenska Kyrkan bara för att kunna rösta sönder den bit för bit vart fjärde år.

...det är nog därför de lever så länge också.

Socialdemokraterna vill helst förgöra Kyrkan, men intill det händer så vill man dominera den, så att den inte kan utgöra en verksam kraft mot Rörelsen. Minns att sossarna en gång i världen ville "hänga den siste kungen i den siste prästens tarmar". Det är dessa som får runt 40% av rösterna i kyrkovalet.
Citera
2009-09-21, 18:24
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Det har du nog väldigt rätt i. Ser man dessutom till hur den allmänna utvecklingen ser ut i västvärlden - där traditionella konservativa värderingar åsidosätts till fördel för mer "liberala" och egalitära sådana, så kan vi nog heller inte utesluta ett mer globalt tryck för att så även skall ske i Sverige. Inte ens moderaterna är numera en konservativ röst att räkna med. Knappt ens kristdemokraterna. En rejäl förskjutning har skett över hela det politiska spektrat alltså.

Det är sant, men jag menar ju bestämt att urspungslandet, är Svea Rike. Ser man på USA som så att säga ligger "i en värld för sig" så har inte den här utvecklingen varit lika tydlig som i Europa. Jag tror att Sverige och SAP, i form av förebilder, har spelat en stor roll för sekuläriseringen av västvärlden och den nihilismen som följer i dess spår.

http://margaux.grandvinum.se/SebTest/wvs/articles/folder_published/article_base_54/images/0valuemap.gif
Citera
2009-09-21, 18:24
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Socialdemokraterna vill helst förgöra Kyrkan, men intill det händer så vill man dominera den, så att den inte kan utgöra en verksam kraft mot Rörelsen. Minns att sossarna en gång i världen ville "hänga den siste kungen i den siste prästens tarmar". Det är dessa som får runt 40% av rösterna i kyrkovalet.
haha.. det är egentligen väldigt ironiskt. De stackars gamla trotjänarna som hänger över sina rullatorer med S-sedeln i högsta hugg är ju de som faktiskt går i kyrkan i någon nämvärd utsträckning. En röst på sossarna gynnar definitivt inte deras intressen. Likväl röstar de på dem. Det är inte utan att jag tycker lite synd om dem faktiskt.
Citera
2009-09-21, 18:28
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Det är sant, men jag menar ju bestämt att urspungslandet, är Svea Rike. Ser man på USA som så att säga ligger "i en värld för sig" så har inte den här utvecklingen varit lika tydlig som i Europa. Jag tror att Sverige och SAP, i form av förebilder, har spelat en stor roll för sekuläriseringen av västvärlden och den nihilismen som följer i dess spår.

http://margaux.grandvinum.se/SebTest/wvs/articles/folder_published/article_base_54/images/0valuemap.gif
Det där var förbaskat intressant! Måste titta närmare på det...
Citera
2009-09-21, 18:40
Medlem
Grishams avatar
Inte för att jag är religiös för fem öre. Men då jag gick på en mässa med en nybakad prästjänta som talade barnspråk och försökte "modernisera" kyrkans kommunikation med mässobesökarna drabbades jag av akuta spykänslor. Nej, när jag går till kyrkan ska det vara lite hårda bud. Inte några mjukisprellar som snackar om bögeriets fröjder. Vad är det för jävla tjaffs? Fram med lite apokalyptiska visioner och snack om helvetets evigt brinnande eldar istället. Det måste bli slut på fjolleriet. Min röst gick till Frimodig Kyrka. Tyvärr verkar också de vara väl mjuka. Nästa val vill jag rösta på "Präster som icke drar sig för att tala om helvetets evigt brinnande eldar". Personligen vill jag att prästerna ska vara oklanderliga i sitt beteende och ryta vett i församlingen. Menigheten ska sitta som på nålar när prellen går igång och ryter till. Vem bryr sig om mesprellar som inte står för någonting? Inte jag. De kan starta någon New Age-sammanslutning och meditera med en haschpipa i truten istället tycker jag...
Senast redigerad av Grisham 2009-09-21 kl. 18:48.
Citera
2009-09-21, 19:08
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Det var ordföranden för det amerikanska kommunistpartiet som sa att han ville hänga den siste kongressladamoten i den siste predikantens tarmar.
Citera
2009-09-21, 19:16
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Det är faktiskt mindre anmärkningsvärt än vad man kan tro, då det var väldigt få röstare i Göteborg (minst i hela landet). Vad det innebär kan man också undra, jag gissar på att det innebär att de få göteborgare som gick och röstade inte tyckte om att staten blandar sig in i kyrkan och att dessa få göteborgare troligtvis är kristna (som inte röstar på kyrkovalet för att "hindra" något annat parti från framgång)

Frimodig Kyrka fick 10 % i Göteborgs stifts valkrets. Göteborgs stift omfattar förövrigt hela västskusten. Det är inte särskilt konstigt då Frimodig kyrka har sitt ursprung i Göteborgs stift och det är dessutom ett stift där folk är mer religiösa än i andra stift. Valdeltagandet var 10,5 % inte särskilt lågt.

I valet till Göteborgs kyrkliga samfällighet fick Frimodig kyrka 9 %.
Citera
2009-09-21, 20:05
Medlem
Citat:
haha.. det är egentligen väldigt ironiskt. De stackars gamla trotjänarna som hänger över sina rullatorer med S-sedeln i högsta hugg är ju de som faktiskt går i kyrkan i någon nämvärd utsträckning. En röst på sossarna gynnar definitivt inte deras intressen. Likväl röstar de på dem. Det är inte utan att jag tycker lite synd om dem faktiskt.

Hahah exakt så är det. Både min mormor och morfar är socialdemokrater därför att dom växte upp under tider då den vanliga Svensson inte hade det så lätt med 6 dagars arbetsvecka som sedan socialdemokraterna ändrade på...
Och när jag snackar med min morfar och mormor så märker jag att tex SD eller KD skulle passa honom/henne bättre men ändå så blir det S på valsedeln varje gång...
Det är verkligen ironiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in