Resultat: På vilken nomineringsgrupp i Trossamfundet Svenska kyrkan på nationell nivå kommer du
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
3,26%
16 röster
Camelotpartiet
0%
0 röster
Centerpartiet
0,20%
1 röster
Elävä seurakunta -- Levande församling
0,20%
1 röster
FRIMODIG KYRKA
6,72%
33 röster
Folkpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
GABRIEL
0,20%
1 röster
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
0,61%
3 röster
Kyrklig samverkan i Visby stift
0%
0 röster
Miljöpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
Moderata Samlingspartiet
1,22%
6 röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
2,24%
11 röster
Personvalslistan Kyrkligt(KyS)Samarbete
0%
0 röster
SPI Seniorpartiet
0%
0 röster
Skanör Falsterbo Kyrkans Väl
0,20%
1 röster
Sverigedemokraterna
29,74%
146 röster
kyrkan Ung i Kyrkan
0%
0 röster
kyrkan Vänstern i Svenska Kyrkan
0,81%
4 röster
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla
0,61%
3 röster
Jag är en soffliggare
6,52%
32 röster
Jag är inte medlem i Trossamfundet Svenska kyrkan
22,20%
109 röster
Jag är inte 16 år gammal, så jag är inte röstberättigad
1,22%
6 röster
Jag bojkottar valet
16,29%
80 röster
Jag kommer att rösta, men inte på nationell nivå
0,20%
1 röster
?????
5,50%
27 röster
2009-09-16, 11:25
Medlem
tigertompas avatar
Orkar bryr sig?

SD till kyrkan kan vara en intressant kombination, bara för att kartlägga vad som händer i vårt samhälle idag.

Det enda valet jag kan tänka mig att vara soffliggare och de tänker jag vara. Men gå ut ur kyrkan tänker jag inte heller göra.
Citera
2009-09-16, 15:55
Medlem
Freedom Fighters avatar
Ja, nu på söndag är det ju dags att rösta. Jag vet inte riktigt vilka jag ska lägga min röst på eftersom jag inte riktigt har koll på vad de olika partierna har för planer med kyrkan.

Vad bör man rösta på om man vill att mer pengar ska gå till upprustning och bevarande av kyrkobyggnader runtom i landet, och mindre pengar till flummiga sekulära projekt?
Citera
2009-09-16, 16:13
Medlem
PureRuperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Ja, nu på söndag är det ju dags att rösta. Jag vet inte riktigt vilka jag ska lägga min röst på eftersom jag inte riktigt har koll på vad de olika partierna har för planer med kyrkan.

Vad bör man rösta på om man vill att mer pengar ska gå till upprustning och bevarande av kyrkobyggnader runtom i landet, och mindre pengar till flummiga sekulära projekt?

Jag kommer välja Sverigedemokraternas präst Axel W Karlsson. Det är i stort sett bara SD och Frimodig Kyrka som vägrar vara politiskt korrekta. Som det ser ut nu sitter ju bara kyrkofolket och äter tårta och gömmer illegala invandrare... (ok, kanske lite mer än så ).
Här kan du höra en radiodebatt med honom http://www.fadernaskyrka.se/index.php?action=fullnews&id=86 . Tycker han verkar vettig.

Eftersom tråden om Adaktussons program blev ihopslaget med denna, på nåt vänster, kan jag bara skriva att det är glädjande att läsa kommentarerna på programmets sida:
http://www.tv8.se/adaktusson/adaktusson-granskar-sd-infoer-kyrkovalet#comment-1468
Citera
2009-09-16, 16:24
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PureRupert
Jag kommer välja Sverigedemokraternas präst Axel W Karlsson. Det är i stort sett bara SD och Frimodig Kyrka som vägrar vara politiskt korrekta. Som det ser ut nu sitter ju bara kyrkofolket och äter tårta och gömmer illegala invandrare... (ok, kanske lite mer än så ).
Här kan du höra en radiodebatt med honom http://www.fadernaskyrka.se/index.php?action=fullnews&id=86 . Tycker han verkar vettig.

Eftersom tråden om Adaktussons program blev ihopslaget med denna, på nåt vänster, kan jag bara skriva att det är glädjande att läsa kommentarerna på programmets sida:
http://www.tv8.se/adaktusson/adaktusson-granskar-sd-infoer-kyrkovalet#comment-1468
Sitter och lyssnar på radiodebatten nu och det är precis den konservativa synen på kyrkan som jag efterfrågar. Går det rösta på prästen även om man bor i södra Norrland?
Citera
2009-09-16, 17:07
Medlem
Foorgs avatar
Jag ser inga skäl att rösta alls eftersom jag inte är religiös.
Jag tänker även gå ur svenska kyrkan snarast.

Kan någon komma med argument varför det är viktigt att rösta anyhow?
Inget vinklat struntprat tack.
Citera
2009-09-16, 22:13
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foorg
Jag ser inga skäl att rösta alls eftersom jag inte är religiös.
Jag tänker även gå ur svenska kyrkan snarast.

Kan någon komma med argument varför det är viktigt att rösta anyhow?
Inget vinklat struntprat tack.

Nej, typ inte.

FRIMODIG KYRKA skulle kanske vara ett alternativ om du gillar sekuläritet (total uppdelning mellan stat och kyrka, d.v.s. inget politiskt inflytande över kyrkan), då detta är ett krav de driver.
Citera
2009-09-16, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Är du medlem, Herr Norrland?

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=38102

Fredagsmässa i Rinkeby (2008-03-25)
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=96946

Kan man gå med i Svenska kyrkan bara för att jävlas och rösta på Sverigedemokraterna för att sedan gå ur, tro? Om man är döpt, vill säga.

För det första, jävlas, med vem? Som du ser i pollen kommer de få mycket röster. Hade nog själv inte brytt mig särskilt mycket annars- kyrka som kyrka.
Men jag gillar inte samhället som börjar komma upp, vill inte att mina barn ska leva i det som just nu frodas..

Snälla, säg att du inte tänkte "Jävlas" med kyrkan?
Bara pinsamt isf.

För övrigt;
Jag är inte 16 år gammal, så jag är inte röstberättigad 5 1,82%.
Hoppas inte det var seriöst :-/
Citera
2009-09-16, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonno41
Skulle nog röstat på dem också om jag inte gått ur SK. (pga homovänlighet, pk-ism och kvinnliga präster). Har funderat på katolicismen då min fru är katolik men det känns lite för mumbo jumbo och så gillar jag inte påven...

Några frågor bara?

Din fru är katolik, men du gillar inte påven?
och du har även gått ur SK?
Tar för givet att du är med i nåt annat kristet samfund isånnafall?
Skulle dock inte förvåna om du inte var- motsatser sägs ju dras till varann!
Citera
2009-09-16, 23:02
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Sitter och lyssnar på radiodebatten nu och det är precis den konservativa synen på kyrkan som jag efterfrågar. Går det rösta på prästen även om man bor i södra Norrland?
Jag tror inte att du kan personkryssa, men du underlättar nog chanserna för honom om du röstar på fädernas kyrka.

Läste igenom partiprogrammet för SD's kyrkopolitik. Jag gillade det mesta i den. Det kändes som om flumhumanismen inte var lika påtaglig som i många andra politiska nomineringsgrupper.
Citera
2009-09-17, 00:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Blåser tidningarna upp det? Eller är det en anka? Har det någon betydelse?

Patrik Ehn var medlem i dessa partier för 24 år sedan. Och under 90-talet var han istället en Centerpartist.

Det här var verkligen löjligt. Snacka om billig smutskastningstaktik. Eller som han själv säger:

Citat:
– Det här var 24 år sedan, det är en lång tid. Jag tycker inte att det här ska behöva hemsöka mig, på samma sätt som att jag inte tycker att det ska behöva hemsöka Marita Ulvskog att hon var med i marxist-leninistiska föreningar.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3532597.svd

24 år sedan är ju en ofantlig lång tid sen. Oavsett vilka åsikter man hade då så kan man ju ändra sig. Jag trodde först att det rörde sig om några få år sedan, men nu när man läser verkligheten så inser man att det enbart var ett oseriöst smutskastningsförsök.
Citera
2009-09-17, 09:04
Medlem
JemyMs avatar
Jag gick ur svenska kyrkan 2004 och hållt mig ganska apatisk till kyrkovalet. Det angår mig lika lite som ny ordförande i t.ex. Ericsson eller omorganiation i Greenpeace.

Folk som har hängt med kanske har hört uttrycket American Taliban förrut, och jag kunde inte undgå att lägga märke till att vi nu har en Svensk taliban.

När jag läst om Sverigedemokraterna's åsikter så känns det som de hämtat inspiration från Halal-TV i sin retorik och sina resonemang. Jag noterade t.ex. uttryck som "moralisk dekadens" på deras hemsida, tillsammans med andra omyndigförklarande uttalanden om Svenska folket.
Citera
2009-09-17, 12:09
Medlem
Apspektakels avatar
Bryr mig inte ett smack om religion så därför väljer jag att inte rösta i kyrkovalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in