Jag gick ur svenska kyrkan så fort jag kunde (eller nåja, lite lat var jag, det dröjde tills jag var 20) och tycker fortfarande det är helt absurt att jag automatiskt blev medlem när jag föddes. Vilka jävla sektfasoner. Jag är varken döpt, konfirmerad eller kristen och kommer högst troligen aldrig bli något utav det.
Religion är ett sanslöst, tragiskt trams utan dess like, där man bildar sig en världsuppfattning på sjuka falsarier som vilken människa som helst med ett uns kvar av kritisk förmåga- och förhållningssätt skulle ställa enorma frågetecken kring. Och sedan har de mage att hävda att de minsann har
rätt, eller att man inte har rätt att ifrågasätta? Stackare som blivit hjärntvättade som barn, då man inte har förmågan att skilja på rätt/ fel och sant/ falskt. Tragiskt. Visst, tro på vilket sjukt trams du vill, men håll käften om det om du inte tror du kommer bli ifrågasatt. Jag sitter hellre och lyssnar på dagis från visdomen som kommer från 4-åringar än lyssnar på religiöst troende och deras vanföreställningar. Fyraåringarna vet åminstone om att de bara hittar på, medan de religiösa inte gör det. Åtminstone ska jag ha betalt för att lyssna till religiöst dravel i form av ledsagarlön/ vårdarlön.
Religion är en hjärndöd sekt som säger sig veta allt och ifrågasätter inget till ytterst lite, men vet lika lite som någon annan, ett sanslöst fenomen världen klarar sig utan, som genom historien gjort ohyggliga skador och stagnerat utvecklingen enormt. Lägg religion under grenen filosofi, stäng ner skiten, bevara kyrkorna och kulturbevara dom åt japaner i bussar med 14 kameror.
Religionens ursprungliga syfte, att bringa mening och förklaring åt fenomen man inte har en jäkla aning om och att kunna bringa kontroll åt samhällen där kontroll var svårt att få, har spelat ut sin roll för längesedan. Idag har vi forskning, vetenskap och samhällssystem. Vi har fortfarande jäkligt lite aning om saker och ting, men vi ljuger åtminstone inte om det och hävdar att vi gör det. Vet man inte hur något fungerar, så ska man åtminstone inte hitta på världens soppa och framställa det som världens enda sanning, det är ett som är säkert.
Idag vet vi att Tor inte smäller med hammaren då det är åska, eller att Jesus med allra största sannolikhet INTE var guds son, eller att jorden skapades på 7 dagar och är otroligt ung (jag vill inte ens lägga på minnet den löjeväckande siffran som kristna hävdar).
Det är snart 2010 och en betydande del av befolkningen är fortfarande i masspykos och tror på en gubbe uppe i himlen med skägg i olika variationer. Människosläktet är apor 2.0, inte så mkt mer än så. Fast visstja, evolutionen är ju totalt falsk enligt kristendomen, vi (männen) blev ju skapade av gubben i himlen och kvinnan av ett revben.

Sedan chillade vi i ett paradis, snackade med en talande orm och käkade äpple. Any more bedtime stories to share?
Frågan? Jajustja. Nej, jag har-, ska- och kommer aldrig rösta i ett goddamn kyrkoval, jag skulle aldrig förlåta mig själv för att stödja något så absurt som religion tror på. Kanske om The Church of the Flying Spagetti Monster ska ha religiöst val i Sverige att jag går och röstar. Då kanske jag t.o.m. kan bli "religiös". Kanske t.o.m. spagettipräst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster