Resultat: På vilken nomineringsgrupp i Trossamfundet Svenska kyrkan på nationell nivå kommer du
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
3,26%
16 röster
Camelotpartiet
0%
0 röster
Centerpartiet
0,20%
1 röster
Elävä seurakunta -- Levande församling
0,20%
1 röster
FRIMODIG KYRKA
6,72%
33 röster
Folkpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
GABRIEL
0,20%
1 röster
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
0,61%
3 röster
Kyrklig samverkan i Visby stift
0%
0 röster
Miljöpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
Moderata Samlingspartiet
1,22%
6 röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
2,24%
11 röster
Personvalslistan Kyrkligt(KyS)Samarbete
0%
0 röster
SPI Seniorpartiet
0%
0 röster
Skanör Falsterbo Kyrkans Väl
0,20%
1 röster
Sverigedemokraterna
29,74%
146 röster
kyrkan Ung i Kyrkan
0%
0 röster
kyrkan Vänstern i Svenska Kyrkan
0,81%
4 röster
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla
0,61%
3 röster
Jag är en soffliggare
6,52%
32 röster
Jag är inte medlem i Trossamfundet Svenska kyrkan
22,20%
109 röster
Jag är inte 16 år gammal, så jag är inte röstberättigad
1,22%
6 röster
Jag bojkottar valet
16,29%
80 röster
Jag kommer att rösta, men inte på nationell nivå
0,20%
1 röster
?????
5,50%
27 röster
2009-09-11, 01:25
Bannlyst
Haha!
Sverigedemokraterna!
Är de ens kristna?

Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Jag kommer troligtvis lämna kyrkan helt.

Där ser man, jag är förvånad att så många samfund hade vigselrätt. Jag misstänker dock att det endast är en tidsfråga innan vigsel av samkönade blir ett krav för att få ha vigselrätt.

Vänsterpartiet vill att det ska vara krav för att ha kvar vigselrätt. Socialdemokraterna kanske ställer sig bakom det sen enligt Mona Sahlin.

Intressant om de vågar bli osams med muslimerna?
Citera
2009-09-11, 02:03
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
Då tillhör du Gud

Nja alltså jag hittade ett skriftställe som fick mig att fundera. Seriöst. Ska man lita på mänskliga regeringar?
Citera
2009-09-11, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marckus
Jag måste bara påpeka att det finns betydligt värre medlemsförordningar i svenska staten, men som nästan ingen klagar på av någon anledning. Jag skall ta ett väldigt konkret exempel: Radiotjänst.

Skitsnack, TV-licensen är en skatt på TV-apparatinnehav, ingen medlemsavgift.

Men jag håller med det är helt orimligt att medlemsavgift till enskild förening drivs in med skatten. Jag tror ändå många vet att man kan går ur kyrkan som vilken förening som helst och de förlorar ju ständigt medlemmar i en rask ström. Förhoppningsvis når vi snart ett läge där de har så få medlemmar att deras självbild som låtsasmyndighet blir absurd och vi kan riva ner de sista sakerna som kyrkogårdsmonopolet och ägandet av våra kyrkobyggnader.
Citera
2009-09-11, 08:13
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albanien
Haha!
Sverigedemokraterna!
Är de ens kristna?

Vänsterpartiet vill att det ska vara krav för att ha kvar vigselrätt. Socialdemokraterna kanske ställer sig bakom det sen enligt Mona Sahlin.

Intressant om de vågar bli osams med muslimerna?
SD har säkert väljare som är kristna. SDs toppkandidat till kyrkomötet är uttalat kristen och verkar ha bra koll på Bibeln. De har ju för övrigt också en präst som ställer upp i valet.
Senast redigerad av qapmoc 2009-09-11 kl. 08:16.
Citera
2009-09-11, 08:29
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albanien
Haha!
Sverigedemokraterna!
Är de ens kristna?

De slår vakt om traditionella kristna (protestantiska) värderingar. Vill du ha kristendomshatare är det någon form av vänster du ska gå till.
Citera
2009-09-11, 09:03
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
De slår vakt om traditionella kristna (protestantiska) värderingar. Vill du ha kristendomshatare är det någon form av vänster du ska gå till.
Det är det om är så jävla tragiskt, att vänstern sitter och smular sönder allt vad kristendom heter. Jag blir lika arg varje gång jag tänker på detta, att folk accepterar detta. Den enda jag hört gått ut i media och kritserat detta är ju Dag Sandahl som förövrigt representerar FK.
Citera
2009-09-11, 09:12
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marckus
Jag måste bara påpeka att det finns betydligt värre medlemsförordningar i svenska staten, men som nästan ingen klagar på av någon anledning. Jag skall ta ett väldigt konkret exempel: Radiotjänst.

Det var nog det dummaste jag läst på länge, Radiotjänst tar betalt för en tjänst, vill du inte använda tjänsten, så är det helt upp till dig, och då behöver du inte betala.

Svk är nog den enda förening som sluter avtal med spädbarn, det är horribelt. Dessa stackars barn är inte kapabla att förstå att de ingått ett avtal om medlemsskap, och detta helt utan några skriftliga papper på att medlemsskap har ingått, jag tror att många föräldrar knappt begriper vad de gör när de döper sina barn.

Hade tex Telia, Comhem, Socialdemokraterna eller Djurgården gjort på samma sätt hade de blivit stämda hela vägen tillbaks till medeltiden.
Citera
2009-09-11, 09:36
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Det var nog det dummaste jag läst på länge, Radiotjänst tar betalt för en tjänst, vill du inte använda tjänsten, så är det helt upp till dig, och då behöver du inte betala.

Svk är nog den enda förening som sluter avtal med spädbarn, det är horribelt. Dessa stackars barn är inte kapabla att förstå att de ingått ett avtal om medlemsskap, och detta helt utan några skriftliga papper på att medlemsskap har ingått, jag tror att många föräldrar knappt begriper vad de gör när de döper sina barn.

Hade tex Telia, Comhem, Socialdemokraterna eller Djurgården gjort på samma sätt hade de blivit stämda hela vägen tillbaks till medeltiden.
Det är föräldrarna som låter sina barn bli medlemmar i kyrkan i samband med dopet. Det är inget krav.

Jag känner en som lät sitt barn bli medlem i Djurgården samma dag han föddes. Utan att fråga barnet!
Citera
2009-09-11, 15:41
Medlem
Varför satsar Svenska Kyrkan så mycket resurser på att marknadsföra sitt "val" och försöka få upp valdeltagandet?

Är det någon som vet hur bra valdeltagande de brukar ha i jämförelse med andra föreningar?

Edit: Valdeltagandet i min fackförenings medlemsval var 14,5 % senast.
Senast redigerad av BengtHa 2009-09-11 kl. 15:58.
Citera
2009-09-11, 16:30
Medlem
Marckuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtHa
Varför satsar Svenska Kyrkan så mycket resurser på att marknadsföra sitt "val" och försöka få upp valdeltagandet?
(En rättså hyfsad gissning: )

De flesta har ingen aning om vad de har att välja på och går sannolikt och röstar på bögdyrkande partier som moderaterna och sossarna.
Citera
2009-09-11, 16:30
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtHa

För de vill få fler att engagera sig, och således hoppas de på fler medlemmar.
Citera
2009-09-11, 17:56
Medlem
MonkeyPlas avatar
Tror inte att de förväntar sig fler medlemmar iom valet.
De vill väl som alla valförättare ha ett högt valdeltagande då detta anses legitimera valsystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in