Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Anser mig vara politiskt intresserad men kyrkovalet är ju inget som lockar precis. Trots detta skall jag släpa mig till vallokalen i morgon - mycket tack vare Jan Helin på aftonbladet och lägga min röst på Sd. Det enda partiet som motsätter sig etnisk rensning av den egna befolkningen.
Min energi just nu är denna artikel ur dagens Dalademokraten (
http://www.dalademokraten.se/Templates/pages/news.aspx?id=87808&epslanguage=sv). SÅ löjligt av Expo, givetvis får han mitt kryss nu.
Citat:
”Jag var inte medlem”
SD-politiker anklagas för naziförflutet • Polisanmäler TV8
Sverigedemokraten Per-Erik Åkerström förnekar medlemsskap i nazistorganisation. Nu polishanmäler partiet tv 8.
FOTO: PRIVAT
2009-09-19 05:50
Enligt TV8-programmet Adaktusson har Sverigedemokraternas kandidat i kyrkovalet Per-Erik Åkerström, ett förflutet i nazistiska organisationen riksfronten.
- Jag beställde informationsmaterial när jag var 13 år, men var absolut inte medlem, säger Åkerström som nu ska polisanmäla TV8 för förtal.
TV8 har i två program den senaste veckan granskat sverigedemokraternas kandidater i kyrkovalet. Partiets ledning har tidigare sagt att ingen med ett nazistiskt förflutet ska få kandidera på partiets valsedlar.
Under veckan har Adaktusson pekat ut åtta valkandidater som på olika sätt haft ett nazistiskt förflutet.
En av dem är Per-Erik Åkerström från Borlänge som kandiderar till kyrkomötet på plats 45.
Fascistgrupp
Enligt programmet har Åkerström funnits i riksfrontens kontaktregister.
Riksfronten startades 1989 som Föreningen Sveriges framtid och leddes då av en tidigare ledare för Nordiska rikspartiet. Därefter omvandlades organisationen till riksfronten och profilerades sig med en fascistisk ideologi. Efter att växt snabbt i början på 1990-talet lades organisationen ner 1997.
Per-Erik Åkerström förnekar att han varit medlem i riksfronten.
- Jag var 13 år och gick i sjuan. Då beställde jag en tidning och informationsblad för att se vad det var. Men jag var inte medlem. Jag var faktiskt medlem i Sverigedemokraterna 1993. Sen lämnade jag dem och gick med i Ny demokrati, säger Åkerström, som i dag sitter på ett av sverigedemokraternas mandat i kommunfullmäktige i Borlänge.
Nu går han vidare med uppgifterna i Adaktusson.
- Vi ska polisanmäla TV8 för förtal, säger Åkerström.
PER EKLUND
Fast jag hade ju röstat SD och kryssat Per-Erik ändå, han var med redan då vi drog igång den första SDU-gruppen i Daslarna kring 93/94.