Resultat: På vilken nomineringsgrupp i Trossamfundet Svenska kyrkan på nationell nivå kommer du
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
3,26%
16 röster
Camelotpartiet
0%
0 röster
Centerpartiet
0,20%
1 röster
Elävä seurakunta -- Levande församling
0,20%
1 röster
FRIMODIG KYRKA
6,72%
33 röster
Folkpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
GABRIEL
0,20%
1 röster
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
0,61%
3 röster
Kyrklig samverkan i Visby stift
0%
0 röster
Miljöpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
Moderata Samlingspartiet
1,22%
6 röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
2,24%
11 röster
Personvalslistan Kyrkligt(KyS)Samarbete
0%
0 röster
SPI Seniorpartiet
0%
0 röster
Skanör Falsterbo Kyrkans Väl
0,20%
1 röster
Sverigedemokraterna
29,74%
146 röster
kyrkan Ung i Kyrkan
0%
0 röster
kyrkan Vänstern i Svenska Kyrkan
0,81%
4 röster
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla
0,61%
3 röster
Jag är en soffliggare
6,52%
32 röster
Jag är inte medlem i Trossamfundet Svenska kyrkan
22,20%
109 röster
Jag är inte 16 år gammal, så jag är inte röstberättigad
1,22%
6 röster
Jag bojkottar valet
16,29%
80 röster
Jag kommer att rösta, men inte på nationell nivå
0,20%
1 röster
?????
5,50%
27 röster
2009-07-23, 23:36
Medlem
TIMESHIFTs avatar
Antingen röstar jag på Frimodig Kyrka eller på KD.
Citera
2009-07-24, 00:19
Medlem
Marckuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Som Sverigedemokrat så röstar jag givetvis på SD i valet då jag anser att kyrkans självbestämmande ska komma i första hand, inte vad Socialdemokraterna vill.

Kyrkan skall skyddas från staten i så stor utsträckning som är möjlig.
Märkligt att du tänker rösta på sverigesossarna då. Inget i deras valfläsk innebär kyrkans självbestämmande. De är lika förtjusta i den politiserade kyrkan som sossarna själva är.
Citera
2009-07-24, 00:23
Medlem
har ingen rösträtt

och hade jag det hade jag självklart inte gjort det
Citera
2009-07-24, 01:50
Medlem
bombaccis avatar
Jag tycker inte politiker har så mycket i kyrkan att göra. Kommer nog inte att rösta. Hoppas nästa att SD gör bra ifrån sig i det här valet, för får de något att säga till om så kommer människor att börja klaga över att det sitter SD personer i kyrkans ledning, något som gör att fler kan börja säga ifrån mot traditionen av att ha politiker som bestämmer i kyrkan.

Sen att jag inte tycker SD politik har det minsta att göra med kristen tro är en annan femma, men skulle jag gå och rösta på sap eller V så legitimierar jag bara att politikerna sitter där.

en präst kandiderar tydligen för SD

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=174153

känns ungefär som om det skulle sitta politiker i tensta basketklubb och där olika riksdagspartier sitter med och får någon hundralapp för att säga lite självklara saker " vi ska satsa på tensta basketklubb, det är basketen som ska vara i fokus..." osv, det o dricka basketkaffe.

Sen att ledarna eller de utbildade tränarna skulle kunna sköta det där bättre själva är det ingen som tar notis om. Fast vill man försöka påverka kyrkan ska man kanske försöka komma in där.
Citera
2009-07-24, 08:28
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag tycker inte politiker har så mycket i kyrkan att göra. Kommer nog inte att rösta. Hoppas nästa att SD gör bra ifrån sig i det här valet, för får de något att säga till om så kommer människor att börja klaga över att det sitter SD personer i kyrkans ledning, något som gör att fler kan börja säga ifrån mot traditionen av att ha politiker som bestämmer i kyrkan.

Sen att jag inte tycker SD politik har det minsta att göra med kristen tro är en annan femma, men skulle jag gå och rösta på sap eller V så legitimierar jag bara att politikerna sitter där.

en präst kandiderar tydligen för SD

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=174153

känns ungefär som om det skulle sitta politiker i tensta basketklubb och där olika riksdagspartier sitter med och får någon hundralapp för att säga lite självklara saker " vi ska satsa på tensta basketklubb, det är basketen som ska vara i fokus..." osv, det o dricka basketkaffe.

Sen att ledarna eller de utbildade tränarna skulle kunna sköta det där bättre själva är det ingen som tar notis om. Fast vill man försöka påverka kyrkan ska man kanske försöka komma in där.
Som jag skrev tidigare i tråden så ska du rösta på Frimodig Kyrka om du inte vill att politiker ska styra kyrkan. FK är bibeltrogna och tummar inte på tron för att få röster till skillnad från de politiker som idag är med och bestämmer. FK består till stor del av lekmän och präster/diakoner vilket enligt mig är det bäst lämpade att styra kyrkan.
Citera
2009-07-26, 01:55
Medlem
Förstagångsväljare till kyrkoval här.

Någon som vet om det går att poströsta som i andra val?
Och om det i sånt fall kommer att gå att beställa hem valsedlar ifrån SD och Frimodig Kyrka?
Citera
2009-07-26, 01:58
Medlem
Jag har inte läst hela tråden men finns det någon som kan förklara skillnaden mellan POSK och Frimodig Kyrka?
Citera
2009-07-29, 01:02
Medlem
Herr Norrlands avatar
Kyrkovalet 2009 - Vilket parti skall du rösta på?

Kyrkovalet närmar sig med stormsteg. Den 20 september i år är det dags.

Vilket parti kommer ni rösta på? (Lägg märke till att åldersgränsen för att rösta är 16 år)

Berätta gärna varför ni skall rösta på just det partiet och hur ni tror att det kommer se ut när alla rösterna är räknade.

Om ni inte vet så mycket om nomineringsgrupperna får ni gärna läsa på lite innan ni röstar här i tråden. Man måste även vara medlem i svenska kyrkan för att få rösta.

En moderator får gärna lägga till en omröstning till den här tråden.

Här är nomineringsgrupperna som ställer upp i kyrkovalet.
  • Arbetarepartiet – Socialdemokraterna
  • Centerpartiet
  • Elävä seurakunta – Levande församling
  • Frimodig Kyrka
  • Folkpartister i Svenska kyrkan
  • Gabriel
  • Kristdemokrater i Svenska kyrkan
  • Kyrklig samverkan i Visby stift
  • Miljöpartister i Svenska kyrkan
  • Moderata Samlingspartiet
  • Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
  • SPI Seniorpartiet
  • Sverigedemokraterna
  • Vänstern i Svenska Kyrkan
  • Öppen Kyrka – en kyrka för alla
Citera
2009-07-29, 01:05
Medlem
HerrSeriöss avatar
Vad står Gabriel för?
Citera
2009-07-29, 01:09
Medlem
Herr Norrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSeriös
Vad står Gabriel för?

Ärligt talat har jag inte en aning. Står inget om de på Wikipedia.

Hittade det här på en blogg dock:

Gabriel är inför valet i höst en del av gruppen Partipolitiskt obundna i kyrkan (posk). Men vad jag vet har det Gabriel varit en homovänlig nomineringsgrupp när de gjorde program inför förra kyrkovalet.
Citera
2009-07-29, 01:12
Medlem
rotten_88s avatar
Är det jag som är totalt dum i huvudet eller finns det inte redan en tråd?
Jag får i alla fall inte rösta, vilket jag knappast hade gjort om jag varit med i SK heller..
Citera
2009-07-29, 01:15
Medlem
Herr Norrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotten_88
Är det jag som är totalt dum i huvudet eller finns det inte redan en tråd?
Jag får i alla fall inte rösta, vilket jag knappast hade gjort om jag varit med i SK heller..

Jag letade efter en tråd med samma frågeställning som jag har i denna men det hittade jag inte. Jag gjorde en liknande tråd för ungefär ett år sedan, men då var det lite allmänt snack om kyrkovalet jag var ute efter. Nu vill jag att det skall vara lite mer svart på vitt vilket parti folk kommer rösta på. Det är därför jag vill ha en omröstning i denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in