Resultat: På vilken nomineringsgrupp i Trossamfundet Svenska kyrkan på nationell nivå kommer du
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
3,26%
16 röster
Camelotpartiet
0%
0 röster
Centerpartiet
0,20%
1 röster
Elävä seurakunta -- Levande församling
0,20%
1 röster
FRIMODIG KYRKA
6,72%
33 röster
Folkpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
GABRIEL
0,20%
1 röster
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
0,61%
3 röster
Kyrklig samverkan i Visby stift
0%
0 röster
Miljöpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
Moderata Samlingspartiet
1,22%
6 röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
2,24%
11 röster
Personvalslistan Kyrkligt(KyS)Samarbete
0%
0 röster
SPI Seniorpartiet
0%
0 röster
Skanör Falsterbo Kyrkans Väl
0,20%
1 röster
Sverigedemokraterna
29,74%
146 röster
kyrkan Ung i Kyrkan
0%
0 röster
kyrkan Vänstern i Svenska Kyrkan
0,81%
4 röster
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla
0,61%
3 röster
Jag är en soffliggare
6,52%
32 röster
Jag är inte medlem i Trossamfundet Svenska kyrkan
22,20%
109 röster
Jag är inte 16 år gammal, så jag är inte röstberättigad
1,22%
6 röster
Jag bojkottar valet
16,29%
80 röster
Jag kommer att rösta, men inte på nationell nivå
0,20%
1 röster
?????
5,50%
27 röster
2009-09-10, 21:06
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorer123
Kommer att rösta SD 20 september.
Någon som vet några mer partier/grupper som ställer upp i Kyrko valet som är emot samkönade äktenskap?
Tycker att den fråga är den viktigaste för tillfället i Svenska kyrkan så därför lägger jag min röst på ett parti som är emot sådana förnyelser av Svenska kyrkan.
Frimodig Kyrka är också emot samkönade äktenskap.
http://www.frimodigkyrka.se/content/view/243/1/
Citera
2009-09-10, 21:11
Medlem
Julistajas avatar
Jag röstar på Gud. Vilket lag tillhör jag då?
Citera
2009-09-10, 21:13
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc

Skall du byta till ett annat samfund? I så fall, får man fråga vilket?
Jag kommer troligtvis lämna kyrkan helt.
Citat:
Ursprungligen postat av BengtHa
Men nu är det inte så, Svenska kyrkan kan om de vill vägra viga samkönade par, precis som muslimska och judiska församlingar kommer att göra.
Att ett samfund har vigselrätt innebär inte att de har vigselskyldighet.

http://sydsvenskan.se/sverige/article546491/Fa-samfund-ar-villiga-att-viga-samkonade-par.html
Där ser man, jag är förvånad att så många samfund hade vigselrätt. Jag misstänker dock att det endast är en tidsfråga innan vigsel av samkönade blir ett krav för att få ha vigselrätt.
Citat:
Borgerliga får inte neka viga samkönade par
Sedan den 1 maj i år kan par av samma kön ingå äktenskap. De kan antingen gifta sig borgerligt eller vända sig till Svenska kyrkan eller något av de andra trossamfund som har vigselrätt.
De flesta trossamfund säger dock än så länge nej till samkönade par. Staten ger dem möjlighet att vägra.
Borgerliga vigselförrättare har däremot vigselplikt och får inte neka något par, oavsett kön.
37 samfund har vigselrätt

Citera
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Då tillhör du nog Frimodig Kyrka
Citera
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Sinnessvaga idioter som får världen att två steg bakåt.
Nå, det är skönt att se att de två högsta staplarna är SD och inte medlem i trossamfundet Svenska Lögner AB.

Förhoppningsvis blir det ett katastrofval med lågt deltagande.
Citera
2009-09-10, 21:15
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Jag kommer troligtvis lämna kyrkan helt.

Där ser man, jag är förvånad att så många samfund hade vigselrätt. Jag misstänker dock att det endast är en tidsfråga innan vigsel av samkönade blir ett krav för att få ha vigselrätt.

Verkar som de flesta har vigselrätt, dock inte Livets Ord, någon som vet varför?
Citera
2009-09-10, 21:18
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Sinnessvaga idioter som får världen att två steg bakåt.
Nå, det är skönt att se att de två högsta staplarna är SD och inte medlem i trossamfundet Svenska Lögner AB.

Förhoppningsvis blir det ett katastrofval med lågt deltagande.
Förmodligen blir det många rösta på FK och SD. Förmodligen röstar många kyrkligt aktiva på FK och SD-sympatisörerna tar sig till valurnorna och hjälper SD till ett bra val. Det blir intressant och se hur det blir, snälla, inga röstar till vänstern.
Citera
2009-09-10, 21:53
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
Då tillhör du nog Frimodig Kyrka
Nää.. jag tillhör Gud!
Citera
2009-09-10, 22:01
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Nää.. jag tillhör Gud!
Citera
2009-09-10, 23:12
Medlem
Sebaots avatar
Har gått ur...
... undrar vilka som är 16 här
Citera
2009-09-10, 23:52
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Kyrkovalet 2009

Korkovalet 2009 blir förhoppningsvis sista gången religion och politik kopplas samman, hela konstruktionen är ett skämt. Varför i all världen skall politiska partier överhuvud taget styra och ställa i en religiös förening, det är som om Kalle Anka skulle styras av politiker, helt vansinnigt. I princp kan ju Djurgården ställa upp i kyrkovalet och driva frågan att kyrkan skall anlägga fotbollsplaner, vansinnigt.

Det finns andra problem med svenska kryckan som sällan kommer upp till ytan, tex att nästan ingen av dess medlemmar har läst de fundamntalt víktiga skrifterna som utgör basen för verksamheten, tex bibeln (både GT och NT eftersom de envisas med att hänvisa till GT), Augsburgska bekännelsen (som bitvis är vidrig, fördömmer allt som inte är luthersk), Uppsala möte år 1593 (riktigt fördömmande text, tex mot turkar, frimicklare, etc). I skrift är svenska kyrkan en militant luthersk kyrka.

Huvudfiguren, Gud, är en narcissistisk massmördare, varför skall jag rösta i en sådant val, jag gillar inte massmördare av princip. Sen alla lögnerna....

Låt svenska kyrkan själv skicka ut inbetalningsavier till sina medlemmar, avgiften är ca 2500 kronor per år och medlem, så försvinner nog ca 90% av medlemmarna på ett år, så är saken biff.

Nee... Jag tänker verkligen inte nedlåta mig till att rösta, mest för att jag med stolthet lämnat svk.
Citera
2009-09-11, 00:28
Medlem
Marckuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Låt svenska kyrkan själv skicka ut inbetalningsavier till sina medlemmar, avgiften är ca 2500 kronor per år och medlem, så försvinner nog ca 90% av medlemmarna på ett år, så är saken biff.
Gött. Lite onyanserat inlägg, men bitvis informativt och intressant. Frid vare med dig.

Jag måste bara påpeka att det finns betydligt värre medlemsförordningar i svenska staten, men som nästan ingen klagar på av någon anledning. Jag skall ta ett väldigt konkret exempel: Radiotjänst.

Radiotjänst är något i stil med svenska kyrkan rent medlemsmässigt, det är bara det att du inte kan gå ur radiotjänst på något sätt, om det råkar vara så att du har lite elektronik hemma. Låt vara att du (kanske) anser att svt och SR producerar enbart dynga och att de gör sitt bästa för att indoktrinera dig. Deras chef är ju förresten nästan direkt politiskt tillsatt. Men nej, du kan inte gå ur denna destruktiva sekt. Du måste betala för privilegiet att bli hjärntvättad och tråkad med en massa saker som pappa staten tycker är viktiga, för att dagligen matas med repotage om hur galet det är i alla andra länder, om vilka företag som går bra för tillfället (eller som kommer att gå bra därför att statens television gör reklam för dem; det är sak samma). Betydligt värre än SvKs medlemsvillkor, som ju ändå är rättså sjysta. Det är lätt att gå ur, och i och med att de inte har hand om folkbokföringen längre så är det bara under en övergångsperiod som det kommer att finnas kvar folk som en gång skrevs in automatiskt. Visst finns det ett system för ganska onödiga statliga bidrag till religiösa samfund (dvs inte bara för SvK), men de bidragen är nog inte så feta, och de som jag känner som jobbar i SvK har inte direkt ont om arbetsuppgifter, så de gör nog skäl för sina löner. Svenska staten är rabiat sekularistisk så det är inte så stor risk för att några skattepengar råkar hamna i kyrkan av misstag, medan du kan hoppa upp och sätta dig på att svinnet till andra delar av statsorganisationen är betydande och okontrollerat (ofta i form av fusk).

Innehållsmässigt kan man kritisera SvK för ganska mycket, man kan också kritisera protestantismen som sådan, och kanske rentav företa en kritik också av katolska kyrkan, som ju framstår som något slags protestantism jämförd med ortodox teologi, vidare håller jag med om att det är helt absurt detta att SvK har demokrati, men allt med svenska kyrkan är inte dumt.

Själv kommer jag nog att rösta på frimodig kyrka, framförallt för att de vill avskaffa demokratin. Det blir nog sista gången jag är röstberättigad, förresten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in