2014-06-17, 10:58
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToreDenStore
Hej!

Min brors dator har blivit väldigt seg så jag tänkte hjälpa honom genom att fixa en clean installation av windows 8.1. Jag installerade windows från ett usb minne och allting rullade på bra tills själva installationen. Datorn måste starta om sig under installationen och varje gång den gör det börjar allt om på nytt. Jag får inga felmeddelanden eller någonting, efter varje omstart kommer jag till språkvalsmenyn occh sedan börjas allt om. Jag kan se att win har installerats eftersom hårddisken har mindre minne. Tacksam för svar!

se: http://www.winguider.se/gratis/WG_GW8.zip
Citera
2014-06-19, 18:24
Medlem
Kan ej hitta gamla filer efter formatering

Hej

Formaterade min dator men jag tror att mycket av det gamla fortfarande ligger någonstans och skräpar.... Har nämligen nästintill ingen plats kvar på disken.

Inga program/spel finns att ta bort i kontrollpanelen...

All hjälp uppskattas
Citera
2014-06-19, 18:36
Medlem
.Chloes avatar
C:\windows.old brukar filer från en gammal installation ligga. Använd programmet CCLeaner för att ta bort sådan data. Skulle inte detta hjälpa så rekommenderar jag DiskView ifrån SysInternals som låter dig få en grafisk översikt av din hårddisks innehåll och förenklar letandet av stora filer.
Citera
2014-06-19, 18:39
Medlem
Funkar det att bara deleta windows.old?
Citera
2014-06-19, 18:42
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galenjavel
Funkar det att bara deleta windows.old?
Ja, men inte manuellt då dessa filer är skyddade. Du ska därför använda ett rensningprogram så som CCLeaner eller Windows inbyggda rensare(cleanmgr.exe). Det är safe att ta bort dessa filer så länge du inte behöver dem(ditt operativsystem behöver dem inte om du inte ska återställa allting).
Citera
2014-06-19, 18:52
Medlem
knepigt ccleaner.. haha
Citera
2014-06-19, 18:54
Medlem
Om jag har iklickat t.ex. "senast använda dokument" tar den då bort alla dokument?
Citera
2014-06-19, 18:57
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
knepigt ccleaner.. haha
Ja, CCLeaner ger mycket valfrihet så det är därför det framstår som knepigt. Jag rekommenderar att du istället använder cleanmgr.exe.

Tryck på Windows-knappen(brevid CTRL och Alt) + R för att få fram "Kör"-rutan Skriv sedan cleanmgr.exe i den och tryck enter.

Citat:
Om jag har iklickat t.ex. "senast använda dokument" tar den då bort alla dokument?
Nej, CCLeaner tar inte bort filer, utan metadata. Senaste använda dokument är den listan man får upp i Word t.ex där man kan välja sina senaste dokument. Windows har även detta om du högerklickar nere i startfältet på en ikon.
Citera
2014-06-19, 18:58
Medlem
med cleanmgr.exe kan jag ju endast rensa hela C-disken? tar den inte bort allting då?
Citera
2014-06-19, 19:01
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
med cleanmgr.exe kan jag ju endast rensa hela C-disken? tar den inte bort allting då?

Nej, som jag sade innan så tar den bort skräpdata, sådan som du inte använder. När du skannat med cleanmgr.exe så står det ju även vad den kommer ta bort, t.ex saker i papperskorgen, Internet-cache och logfiler(även Windows.old om du nu har den kvar).
Citera
2014-06-19, 19:04
Medlem
Är det någon på hårdisken du behöver? annars han du formatera om hela skiten igen, men denna gången ta bort partitionen (all data på disken ska då försvinna). sedan väljer du ny partition (formatera denna partition. och det är bara att köra
Citera
2014-06-19, 19:04
Medlem
Kunde ta bort 1.62GB... lite konstigt då windows.old ligger på 14GB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här