2014-05-08, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nu höftar jag lite då jag inte har någon större erfarenhet att bränna ner Windows på en Bluray. Men jag tror inte detta går. Någon får gärna rätta mig då jag är själv lite nyfiken på detta utförandet.

Jo, enligt ominstallationsguiden ska det gå. Jag tillfrågas nämligen där om jag vill bränna till Blu-ray eller vanlig skiva.

Men kanske kan man lika gärna bränna Windows till en separat hårddisk och sedan boota från den när man ska göra ominstallationen?
Citera
2014-05-08, 17:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Jo, enligt ominstallationsguiden ska det gå. Jag tillfrågas nämligen där om jag vill bränna till Blu-ray eller vanlig skiva.

Men kanske kan man lika gärna bränna Windows till en separat hårddisk och sedan boota från den när man ska göra ominstallationen?

Du har väl annars en partition som avser recovery?

Jag brukar oftast bränna ner en säkerhetskopia på DVD-skivor. Märk skivorna bara i ordning så du vet vilken du ska ta om du nu behöver denna åtgärd.
Citera
2014-05-08, 20:08
Medlem
Citat:
Du bör även ha en partition som heter Recovery. Den avser en fabriksåterställning och datorn återställs i det skick som du fick den första gången.

Man får drivrutiner, program installerad automatiskt under en Recovery. Det får man inte om man använder en installationsskiva. Där är man tvungen att leta upp drivrutiner till hårdvaran.

jag vill återställa datorn i det skick jag fick den första gången.
Då låter de som jag ska göra en recovery.
Hur gör jag en recovery?

För mig som är amatör, låter det mkt lättare att göra en recovery pga man får drivrutiner installerat automatiskt, har inte en susning om hur det kommer gå annars.

Vad är skillnaden på en recovery och använda installationsskiva?
Citera
2014-05-08, 20:14
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
jag vill återställa datorn i det skick jag fick den första gången.
Då låter de som jag ska göra en recovery.
Hur gör jag en recovery?

För mig som är amatör, låter det mkt lättare att göra en recovery pga man får drivrutiner installerat automatiskt, har inte en susning om hur det kommer gå annars.

Vad är skillnaden på en recovery och använda installationsskiva?

Recovery = fabriksåterställning och samma skick som du fick den för första gången. Drivrutiner, program är inbakat i detta. Man får sedan uppdaterar vissa mjukvaruprogram samt uppdaterar Windows.

Installationsskiva = då tas partitionen bort och det skapas en ny. Allt tas bort och man får bygga upp Windows från grunden med drivrutiner, med mera. Denna metod tar längre tid än recovery.

Du bör har en manual över datorn. Där bör det stå hur du utför en recovery. Du finner kanske en ledtråd om vilken kommando det gäller när du startar upp datorn. Te.x F2, F8
Citera
2014-05-08, 20:55
Medlem
Citat:
Recovery = fabriksåterställning och samma skick som du fick den för första gången. Drivrutiner, program är inbakat i detta. Man får sedan uppdaterar vissa mjukvaruprogram samt uppdaterar Windows.

Installationsskiva = då tas partitionen bort och det skapas en ny. Allt tas bort och man får bygga upp Windows från grunden med drivrutiner, med mera. Denna metod tar längre tid än recovery.

Du bör har en manual över datorn. Där bör det stå hur du utför en recovery. Du finner kanske en ledtråd om vilken kommando det gäller när du startar upp datorn. Te.x F2, F8

Hittar ingen manual över datorn.

Så då får jag omformatera med hjälp av skivan.

Fråga på steg 2:
"markera datorns DVD-enhet i listan" Finns 7 olika val att välja, vilket alternativ är DVD-enheten?

http://windowshjalp.se/?page_id=34

När jag slutfört omformateringen, då ska jag ju installera drivrutiner, har alla skivor, är detta lätt att installera?
Citera
2014-05-08, 21:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Hittar ingen manual över datorn.

Så då får jag omformatera med hjälp av skivan.

Fråga på steg 2:
"markera datorns DVD-enhet i listan" Finns 7 olika val att välja, vilket alternativ är DVD-enheten?

http://windowshjalp.se/?page_id=34

När jag slutfört omformateringen, då ska jag ju installera drivrutiner, har alla skivor, är detta lätt att installera?

Du ska välja CD/DVD som första alternativ.

Att installerar drivrutiner är inget märkvärdigt. Följ installationsprocessen och var lite uppmärksam bara så du inte får med onödiga underprogram som vissa tillverkare har med.

Drivrutin till grafikkortet bör du plocka hem från tillverkarens hemsida. Leta upp datorns modell och modellnummer och sedan in på tillverkarens hemsida och jämför versionen på drivrutinen som du har på din skiva och mot hemsidan. Du ska försöka får hem det allra senaste av versionen.
Citera
2014-05-08, 22:07
Medlem
Citat:
Du ska välja CD/DVD som första alternativ.

1. OK så första alternativet är: Onboard or USB Floppy Drive?
Det är = CD/DVD?

2. Har ju förstått att jag ska spara alla filer på en hårddisk. Vad är detta med säkerhetskopering, vart hamnar filerna då och vilka filer är det som säkerhetskopieras?
Räcker det med att bara säkerhetskopiera?

3. Jag är nöjd med min nuvarande diskkonfiguration för windows 7, då ska jag markera den partitionen, och vilken är de? Primär eller system?

4. När jag gör en sån här ren installation, då kommer datorn bli som den var från början, dvs alla program och gojs jag har på datorn kommer försvinna?

5. Du säger att jag får installera drivrutiner med mera, vad är det för flera saker du menar med: "med mera" ?
Citera
2014-05-09, 07:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
1. OK så första alternativet är: Onboard or USB Floppy Drive?
Det är = CD/DVD?

CD-skivan måste kunna startas under denna miljö och då måste man lägga CD/DVD som första bootval under Bios. Du bläddrar med te.x piltangent, se högerspalten om alternativen.

Citat:
2. Har ju förstått att jag ska spara alla filer på en hårddisk. Vad är detta med säkerhetskopering, vart hamnar filerna då och vilka filer är det som säkerhetskopieras?
Räcker det med att bara säkerhetskopiera?

Ska du utförar en ren installation så försvinner allt ifrån C:
Har du te.x filer, MP3, dokument, med mera så bör du flytta över detta på en annan HDD eller på ett USB-minne.

Citat:
3. Jag är nöjd med min nuvarande diskkonfiguration för windows 7, då ska jag markera den partitionen, och vilken är de? Primär eller system?

System då det handlar om datorns filsystemdisk.

Citat:
4. När jag gör en sån här ren installation, då kommer datorn bli som den var från början, dvs alla program och gojs jag har på datorn kommer försvinna?

Svar ja. Det är därför det är viktigt med en backup.

Citat:
5. Du säger att jag får installera drivrutiner med mera, vad är det för flera saker du menar med: "med mera" ?

Te.x ljudkortet om du nu har ett externt sådant, tangent/mus-enheten, nätverkskortet om du har ett externt sådant.
Citera
2014-05-10, 07:07
Medlem
Har funderat på att städa C disken helt men fick inte med någon skiva till datorn. Har bara koden som står på sidan.

Måst man ha skiva för att kunna blåsa rent C disken?
Citera
2014-05-10, 07:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Har funderat på att städa C disken helt men fick inte med någon skiva till datorn. Har bara koden som står på sidan.

Måst man ha skiva för att kunna blåsa rent C disken?

Antingen en installationsskiva och C: tas bort helt och allt försvinner från denna partition.

Eller datorns recovery som du kan finna under diskhanteringen. Datorn återställs med fabriksinställningar.
Drivrutiner, program medföljer i denna process.

Vilket operativsystem talar vi om här?
Citera
2014-05-10, 07:32
Medlem
missade att skriva det de är Windows 7 jag har .

Läste om Recovery på förra sidan, rör det bara c där själva windows ligger eller rör de alla hårddiskarna?
Citera
2014-05-10, 07:43
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
missade att skriva det de är Windows 7 jag har .

Läste om Recovery på förra sidan, rör det bara c där själva windows ligger eller rör de alla hårddiskarna?

Recovery påverkar endast C:

Ett tips om du har flera HDD i datorn är att du kopplar bort den/dessa. Stäng av datorn och bort med sidochassit. Drar ut strömkabeln och SATA-kabeln. Startar datorn och då bör du endast ha HDD där operativsystemet finns.

Då påverkar endast C: och då vet man att allt är sparat ligger i säkerhet.

Jag har i denna dator som detta skrivs nu 5 st HDD. Jag har märkt upp HDD så jag vet vilken som är C:
Behöver jag utförar en ominstallation så vet jag vilka kablar jag ska tar bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in