Citat:
Ursprungligen postat av
zeros123
"Om Windows 7 istället var förinstallerat på din dator när du köpte datorn så rekommenderas du att följa datortillverkarens rekommendationer för återställning av datorn till ursprungsskicket."
Jag köpte min färdiga dator från komplett.se
Windows 7 var såklart installerat.
Tror jag har windows 7 skivan, antar dem skickade med den.
Men det som jag har citerat, ska jag strunta i det och ominstallera datorn med hjälp av windows 7 skivan?
Sedan undrar jag: ifall jag omformaterar, om något går snett i nån inställning så hela datorn blir felinställd, kan jag då alltid börja om, omformateringen?
Ja, du kan formaterar om. Fick du med en Windowsskiva ifrån Komplett så är detta en "ren" installationsskiva där du även har din licens. Det är en OEM-licens som du endast kan använda på en dator. Läs mer om OEM-licens på forumet.
Du bör även ha en partition som heter Recovery. Den avser en fabriksåterställning och datorn återställs i det skick som du fick den första gången.
Man får drivrutiner, program installerad automatiskt under en Recovery. Det får man inte om man använder en installationsskiva. Där är man tvungen att leta upp drivrutiner till hårdvaran.