2014-05-04, 00:45
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Utöver grafikkortsdrivrutiner, har du även installerat övriga drivrutiner för chipset, etc?
Citera
2014-05-04, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Utöver grafikkortsdrivrutiner, har du även installerat övriga drivrutiner för chipset, etc?
Nej, inte utöver det som kom med Windows update, men jag har kört hela Windows update helt utan problem.

Problemet märkte jag efter att jag installerat ett proofing tools till Micrososft Office 2010. Det var då jag upptäckte problemet men jag vet inte om de sakerna har koppling. Jag har svårt att se hur en proofing tool kan sabba hela uppsarten. Jag har för övrigt kört systemåterställning sedan dess så något sådan åverkan torde väl rimligtvis ha blivit åtgärdad genom det? Trots detta så tar det likförbaskat lika lång tid att starta upp, oavsett vad jag än gör!
Citera
2014-05-06, 10:51
Medlem
Tagelbergs avatar
Hur är det?

Om jag nu har en "fulversion" av windows7 och vill ha en legal kopia...funkar det med en sån här?

http://www.netonnet.se/art/dator/programvara/operativsystem/uppgradering/microsoft-windows8proswedish/178585.5410/
Citera
2014-05-06, 13:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Hur är det?

Om jag nu har en "fulversion" av windows7 och vill ha en legal kopia...funkar det med en sån här?

http://www.netonnet.se/art/dator/programvara/operativsystem/uppgradering/microsoft-windows8proswedish/178585.5410/

Ja, du tar bort partitionen som finns idag. Du skapar en ny och läser in Windows 8 där. Du uppger licensen under installationsprocessen och när detta är klart så är Windows 8 aktiverad.
Citera
2014-05-06, 15:27
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ja, du tar bort partitionen som finns idag. Du skapar en ny och läser in Windows 8 där. Du uppger licensen under installationsprocessen och när detta är klart så är Windows 8 aktiverad.

Tack för svar men jag hänger inte med. Det är ju en uppgradering - måste det inte finnas ett installerat operativ för att det ska uppgradera?
Citera
2014-05-06, 16:59
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Tack för svar men jag hänger inte med. Det är ju en uppgradering - måste det inte finnas ett installerat operativ för att det ska uppgradera?

Mjo, men då måste du nog avinstallerar bort cracket på Windows 7. Därefter uppgraderar Windows och där använda den giltiga licensen.
Citera
2014-05-08, 03:29
Medlem
"Om Windows 7 istället var förinstallerat på din dator när du köpte datorn så rekommenderas du att följa datortillverkarens rekommendationer för återställning av datorn till ursprungsskicket."

Jag köpte min färdiga dator från komplett.se

Windows 7 var såklart installerat.
Tror jag har windows 7 skivan, antar dem skickade med den.
Men det som jag har citerat, ska jag strunta i det och ominstallera datorn med hjälp av windows 7 skivan?

Sedan undrar jag: ifall jag omformaterar, om något går snett i nån inställning så hela datorn blir felinställd, kan jag då alltid börja om, omformateringen?
Citera
2014-05-08, 08:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
"Om Windows 7 istället var förinstallerat på din dator när du köpte datorn så rekommenderas du att följa datortillverkarens rekommendationer för återställning av datorn till ursprungsskicket."

Jag köpte min färdiga dator från komplett.se

Windows 7 var såklart installerat.
Tror jag har windows 7 skivan, antar dem skickade med den.
Men det som jag har citerat, ska jag strunta i det och ominstallera datorn med hjälp av windows 7 skivan?

Sedan undrar jag: ifall jag omformaterar, om något går snett i nån inställning så hela datorn blir felinställd, kan jag då alltid börja om, omformateringen?

Ja, du kan formaterar om. Fick du med en Windowsskiva ifrån Komplett så är detta en "ren" installationsskiva där du även har din licens. Det är en OEM-licens som du endast kan använda på en dator. Läs mer om OEM-licens på forumet.

Du bör även ha en partition som heter Recovery. Den avser en fabriksåterställning och datorn återställs i det skick som du fick den första gången.

Man får drivrutiner, program installerad automatiskt under en Recovery. Det får man inte om man använder en installationsskiva. Där är man tvungen att leta upp drivrutiner till hårdvaran.
Citera
2014-05-08, 16:28
Avslutad
Jag tänkte bränna mitt Windows till en Blu ray-skiva ("BD-RE Rewritable"), men när jag ska formatera den så står det "disken är skrivskyddad".

Hur löser jag detta problem?
Citera
2014-05-08, 16:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Jag tänkte bränna mitt Windows till en Blu ray-skiva ("BD-RE Rewritable"), men när jag ska formatera den så står det "disken är skrivskyddad".

Hur löser jag detta problem?

Nyfiken fråga, men varför använder du inte en DVD-skiva?
Citera
2014-05-08, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nyfiken fråga, men varför använder du inte en DVD-skiva?

För att det då enligt backup-instruktionerna skulle behövas 5-6 skivor i stället för bara en. Har du något tips på hur jag löser det här med skrivskyddet på Blu ray-skivan?
Citera
2014-05-08, 17:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
För att det då enligt backup-instruktionerna skulle behövas 5-6 skivor i stället för bara en. Har du något tips på hur jag löser det här med skrivskyddet på Blu ray-skivan?

Nu höftar jag lite då jag inte har någon större erfarenhet att bränna ner Windows på en Bluray. Men jag tror inte detta går. Någon får gärna rätta mig då jag är själv lite nyfiken på detta utförandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in