2012-12-18, 00:29
Medlem
Fooulzs avatar
Jag har ett problem som jag har försökt att lösa i Fler timmar nu.

Jag har en Dell dator, för några veckor sedan pajade båda hårddiskarnaoch jag blev tvungen att köpa en nyhhårddisk vilket blev en SSD .

Nu har datorn blivit seg och jag har tänkt att installera om operativsystemet på SSD'n (som jag haft det på innan)

Jag kommer så långt att jag får upp installationsrutan. Men när jag ska välja att installera operativsystemet på hårddisken står det "installationsprogrammet kunde inte skapa en ny systempartition eller hitta en befintlig systempartition." Det står även "det går inte att installera Windows på disk 0,partition 1>visa information > (det går inte att installera Windows på den här disken. Det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. Kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS-meny) MEN JAG FÖRSTÅR INTE HUR JAG SKA SE DET??

Jag har installerat Windows, samt haft det, på den här hårddisken några månader, och jag kommer ihåg att det här problemet inte kom upp innan.

*Jag försöker installera Windows 7 64bit på min Dell dator som är bärbar.

Snälla flashback, behöver verkligen hjälp nu!
Citera
2012-12-18, 00:30
Medlem
Fooulzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fooulz

Jag har en Dell dator, för några veckor sedan pajade båda hårddiskarnaoch jag blev tvungen att köpa en nyhhårddisk vilket blev en SSD .

Nu har datorn blivit seg och jag har tänkt att installera om operativsystemet på SSD'n (som jag haft det på innan)

Jag kommer så långt att jag får upp installationsrutan. Men när jag ska välja att installera operativsystemet på hårddisken står det "installationsprogrammet kunde inte skapa en ny systempartition eller hitta en befintlig systempartition." Det står även "det går inte att installera Windows på disk 0,partition 1>visa information > (det går inte att installera Windows på den här disken. Det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. Kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS-meny) MEN JAG FÖRSTÅR INTE HUR JAG SKA SE DET??

Jag har installerat Windows, samt haft det, på den här hårddisken några månader, och jag kommer ihåg att det här problemet inte kom upp innan.

Jag har klickat på formatera och alla knappar som jag sett.

Måste jag lämna in datorn eller vad??
Citera
2012-12-18, 03:03
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Jag har klickat på formatera och alla knappar som jag sett.

Måste jag lämna in datorn eller vad??
  1. Kolla så att SSDn är korrekt ansluten, montera ur och sätt tillbaka den.
  2. SSDn kan ha avlidit, prova med annan SSD/HDD.
Citera
2012-12-18, 06:40
Medlem
Fooulzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
  1. Kolla så att SSDn är korrekt ansluten, montera ur och sätt tillbaka den.
  2. SSDn kan ha avlidit, prova med annan SSD/HDD.

Varför skulle det vara något fel? Windows var installerat för några timmar sedan på hårddisken!
Citera
2012-12-18, 07:31
Medlem
Fooulzs avatar
Citat:

Det kan även komma upp en ruta under installationen där det står 'Det finns ingen disk i enheten. Sätt in en disk i enhet D' förstår ingenting!!
Citera
2012-12-18, 11:05
Medlem
Citat:
Det kan även komma upp en ruta under installationen där det står 'Det finns ingen disk i enheten. Sätt in en disk i enhet D' förstår ingenting!!

Hej

Dette kan skyldes UEFI settings i BIOS, og at SSD'en har en Guid Partition table, istedet for MBR. Prøv at send mig dit servicetag+hvilken SSD model du har i en privat besked, så kigger jeg gerne nærmere på det.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar
Citera
2012-12-18, 13:15
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Varför skulle det vara något fel? Windows var installerat för några timmar sedan på hårddisken!
Därför att ibland går saker sönder, det kan hända även dig, och det händer inte alltför sällan med SSDs. Den fungerade innan och nu inte längre, tänk lite?
Senast redigerad av Skadat gods 2012-12-18 kl. 13:26.
Citera
2012-12-18, 21:54
Medlem
Jag har köpt den här datorn. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757959 den har windows 7, men jag är lite smått sugen på att testa windows 8 för några hundralappar. OM jag uppgraderar den till windows 8 och sedan ångrar mig och vill ha tillbaka windows 7, går det? Kan man beställa återställningsskivor, eller följer det med? jag vill helst inte ha någon lerladdad version för det är alltid buggar och annat, vill att det ska vara äkta windows 7, precis som när jag köper den.
Citera
2012-12-18, 22:12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
Jag har köpt den här datorn. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757959 den har windows 7, men jag är lite smått sugen på att testa windows 8 för några hundralappar. OM jag uppgraderar den till windows 8 och sedan ångrar mig och vill ha tillbaka windows 7, går det? Kan man beställa återställningsskivor, eller följer det med? jag vill helst inte ha någon lerladdad version för det är alltid buggar och annat, vill att det ska vara äkta windows 7, precis som när jag köper den.

Kör en systemavbildning på ditt nuvarande operativsystem. Uppgraderar Win7 till Win8. Du kan läsa mer om detta på Microsofts hemsida.
Citera
2012-12-18, 22:28
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
Så länge du inte tar bort återställningspartition så kan du återställa den till fabriksinställningar.
Hur du gör det står i manualen.
Citera
2012-12-19, 19:26
Medlem
Operativsystem i Hårddisk

Hej, jag funderar på att bygga ny data efter julen, fast då har jag bestämt mig att jag kommer behålla mitt 1TB hårddisk från den här datorn, då undrar jag,

slipper jag köpa ett nytt operativsystem?

(det här kommer bli första gången jag bygger egen data(med lite hjälp från en kompis som gjort det förut))
Citera
2012-12-19, 19:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Aning luddig rubrik, men dock felplacerad -> Köpråd - PC: Tillbehör -> Hårdvara då frågeställningen är inom en befintlig HDD.

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in