2012-10-20, 22:43
Medlem
Red-Pandas avatar
Jag har en några år gammal Toshiba Satellite som jag skulle formatera om.

Jag tänkte dra in Windows 7 istället för Vista som låg på den tidigare och installationen fungerade bra, fick inga felmedellanden eller något.

Men sedan när installationen var slutförd och jag startar om datorn så är skärmen helt svart och den bara piper.

Testat att starta en ny installation med DVD och USB men samma sak händer.Sskärmen är helt svart och den piper.

Bootar jag in i felsäkert läge så står det att jag måste installera klart windows först.
Citera
2012-10-20, 22:53
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RozenRot
Har försökt, tro mig.
Det enda som kunde vara fel av dessa alternativ är skivan, då datorn funkade alldeles perfekt innan jag tryckte in den där jäveln.
Har du några fler tips?
Kolla hårddisken för säkerhets skull.
Citera
2012-10-21, 19:21
Medlem
Ska göra ommina data helt. har sparat allt jag behöver på en externa hårddisk.
Tänkte köra nåt program som gör en grundlig rensning. Vad skall man använda då?
Ska man köra det innan man gör nåt annat eller?
Sen har jag 4 st skivor som jag gjorde när jag installerade datan första gången. är det bra att köra in en av dessa?
Citera
2012-10-22, 02:06
Medlem
Installera windows x64 utan usb eller cd/dvd på en x86 dator

Hej

Ärligt talat har jag inte kollat allt för mycket här på flashback om hur man gör då jag suttit på google sen klockan 15:00 idag och försökt hittat hur f*n man får burkj*veln att få i sig 64 bits windows för att kunna annvända mina 6 gbs ram minnen fullt ut.

Kan gå igenom det jag gjort.

Först så tänkte jag köra en istallation ifrån cdn på datorn som man gör med x64 windows till x64 windows. NEJ det ska f*n inte gå mellan x86 till x64 utan du måste boota upp datorn och köra en ren installation därifrån... Okej tänkte jag. Har gjort detta 10000 gånger förut så jag bootar upp datorn och ska köra direkt på skivan. Går in i bios och fixar så cd/dvd är första prioritet i bootning, sparar och exitar. Datorn laddar upp som vanligt... Jag gör om det 5 gånger till för att vara säker på att jag inte missade meddelandet där det brukar stå att du får trycka på en knapp för att starta installationen. Vad händer? Datorn startas upp som vanligt alla gångerna. 7de gången trycker jag på alla knappar som finns för att få den och göra något. Datorn startas upp som vanligt.

Okej tänker jag. Jag sätter in en annan skiva för att kanske få detta och fungera. Går in i datorn kopplar i denna sata dvdspelare och kör igång på den. Och för att vara riktigt säker så lånar jag även en kompis skiva för att det inte ska vara fel på skivan. Kör igång datorn med skivan i fixar prioriteten i bios, sparar exitar och... Datorn startas upp som vanling utan någon J*VLA text!!!
Blir fly förbannad, fixar in allt på ett usb för att bota ifrån den, fixar allt i bios och startar upp. Och som vanligt så startas datorn upp som vanligt. Läser ännu lite till på olika sidor om att ändra prioriteter i bios och fixa och dona men helt utan resultat.

Så snälla finns det någon som kan hjälpa mig med detta. Blir så sjukt less på att inte kunna annvända datorn till sin fulla kapacitet. Alla seriösa råd är välkommna.
Citera
2012-10-23, 18:02
Medlem
majjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natarion
Hej

Ärligt talat har jag inte kollat allt för mycket här på flashback om hur man gör då jag suttit på google sen klockan 15:00 idag och försökt hittat hur f*n man får burkj*veln att få i sig 64 bits windows för att kunna annvända mina 6 gbs ram minnen fullt ut.

Kan gå igenom det jag gjort.

Först så tänkte jag köra en istallation ifrån cdn på datorn som man gör med x64 windows till x64 windows. NEJ det ska f*n inte gå mellan x86 till x64 utan du måste boota upp datorn och köra en ren installation därifrån... Okej tänkte jag. Har gjort detta 10000 gånger förut så jag bootar upp datorn och ska köra direkt på skivan. Går in i bios och fixar så cd/dvd är första prioritet i bootning, sparar och exitar. Datorn laddar upp som vanligt... Jag gör om det 5 gånger till för att vara säker på att jag inte missade meddelandet där det brukar stå att du får trycka på en knapp för att starta installationen. Vad händer? Datorn startas upp som vanligt alla gångerna. 7de gången trycker jag på alla knappar som finns för att få den och göra något. Datorn startas upp som vanligt.

Okej tänker jag. Jag sätter in en annan skiva för att kanske få detta och fungera. Går in i datorn kopplar i denna sata dvdspelare och kör igång på den. Och för att vara riktigt säker så lånar jag även en kompis skiva för att det inte ska vara fel på skivan. Kör igång datorn med skivan i fixar prioriteten i bios, sparar exitar och... Datorn startas upp som vanling utan någon J*VLA text!!!
Blir fly förbannad, fixar in allt på ett usb för att bota ifrån den, fixar allt i bios och startar upp. Och som vanligt så startas datorn upp som vanligt. Läser ännu lite till på olika sidor om att ändra prioriteter i bios och fixa och dona men helt utan resultat.

Så snälla finns det någon som kan hjälpa mig med detta. Blir så sjukt less på att inte kunna annvända datorn till sin fulla kapacitet. Alla seriösa råd är välkommna.
Är det en stationär dator? Minns inte exakt hur det fungerar riktigt för var bra många år sedan jag gick över till laptop men kan det vara så att den är inställd som "slav". Dvs via hårdvaran, den där lilla pluppen som sitter på hårddiskar och dyl.
Nu får gärna någon rätta mig om jag har fel men har för mig att detta kan ställa till problem!
Citera
2012-10-23, 20:48
Medlem
Windows-installation via USB?

Hej jag har flera gånger förut installerat Windows och Linux via USB och vad jag kan minnas är det väl bara att ränsa usbminnet och använda "unetbootin" för att lägga in sin OS-fil på usbminnet, så är det sen klart att starta om och välja usbminnet som boot?
Nu har jag gjort det med både Windows 7 och Windows 8 men när jag väljer mitt usbminne i BIOS som boot så får jag inte upp några alternativ att starta (som om inget finns på minnet).

Vad kan problemet vara?
Senast redigerad av FeedHurley 2012-10-23 kl. 20:51.
Citera
2012-10-24, 17:23
Medlem
Ta bort säkerhetskopia?

Köpte en ny laptop för någon månad sedan och den var inställd på att säkerhetskopiera sig själv varje söndag. Det funkade ett tag, tills hela D: blev full. Alltså, av 244GB återstår nu 6,7MB. Jag vill tro att datorn har blivit konstig på grund av detta (när jag lyssnar på musik brukar låtarna väldigt ofta "lagga", vissa ord och toner dras ut på ett obehagligt sätt). Det jag funderar på är att gå in i D: och ta bort de säkerhetskopior som finns för att sedan köra igenom datorn på nytt. Tilläggas kan att jag även har fyllt ett 10-pack med DVD-skivor med någon form av kopior.

Vad tror ni, är detta smart eller är det något som kommer förstöra datorn?
Citera
2012-10-24, 17:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aggeabo
Ta bort säkerhetskopia?

Köpte en ny laptop för någon månad sedan och den var inställd på att säkerhetskopiera sig själv varje söndag. Det funkade ett tag, tills hela D: blev full. Alltså, av 244GB återstår nu 6,7MB. Jag vill tro att datorn har blivit konstig på grund av detta (när jag lyssnar på musik brukar låtarna väldigt ofta "lagga", vissa ord och toner dras ut på ett obehagligt sätt). Det jag funderar på är att gå in i D: och ta bort de säkerhetskopior som finns för att sedan köra igenom datorn på nytt. Tilläggas kan att jag även har fyllt ett 10-pack med DVD-skivor med någon form av kopior.

Vad tror ni, är detta smart eller är det något som kommer förstöra datorn?

Gör istället en systemavbildning med hjälp av Windows egna verktyg eller med ett 3-partsprogram.

Om du nu behöver göra en systemåterställning så använder du denna avbildning. Dessa kopior som du har kan du sedan kasta. Det tar bara massa onödig plats.
Citera
2012-10-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Gör istället en systemavbildning med hjälp av Windows egna verktyg eller med ett 3-partsprogram.

Om du nu behöver göra en systemåterställning så använder du denna avbildning. Dessa kopior som du har kan du sedan kasta. Det tar bara massa onödig plats.

Vilket program syftar du på? Det som automatiskt försöker säkerhetskopiera datorn varje söndag? (som du kanske märker är jag inte överdrivet hajj på mer avancerade saker när det gäller datorer )
Citera
2012-10-24, 18:59
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du finner mer information under -> Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhetskopiering och återställning.

Du har även Hjälpfunktionen som är inbyggd under Windows.
Citera
2012-10-24, 19:15
Medlem
Ja okej, då är jag med. Tack. Men som sagt, är det en smart idé att bara gå in i D: och helt sonika ta bort det som tar upp mestadelen av de från början 244 lediga GB:n?
Citera
2012-10-24, 19:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aggeabo
Ja okej, då är jag med. Tack. Men som sagt, är det en smart idé att bara gå in i D: och helt sonika ta bort det som tar upp mestadelen av de från början 244 lediga GB:n?

Bränn ner på en DVD-skiva en systemreparationsskiva. Då har du som sagt en skugga av ditt nuvarande operativsystem, eller som det egentligen heter en Recovery. Denna återställer datorn till fabriksstandard om nu något går fel under din användning av dator.

Det ligger säkert en funktion om detta under startmenyn/program. Har du väl gjort denna recoveryn så kan du slänga allt du har i D:

Det ligger säkert i daturmordning så man ska veta vilken som passar in bäst. Men då kan du använda dig av skivan som du har gjort.

Läs mer här -> http://windowshjalp.se/?p=255
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in