2012-06-05, 08:35
Medlem
Hallå. Jag har införskaffat en netbook som har Windows 7 64-bit. Jag har 4 GB RAM i datorn och det ska tydligen inte gå att uppdatera till mer. Nu har jag varit med om två st BSOD som orsakas av "cache manager", och då har jag inte ens haft datorn i en vecka.

Jag får en känsla av att man inte kan använda särskilt mycket av RAM-minnet, när jag kikar i aktivitetshanteraren på prestanda är det mycket som tas upp av cachespalten då jag i princip inte har några program igång. Finns det något man göra? Har försökt googla men finner inte mycket begripligt.
Citera
2012-06-05, 09:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irm
Hallå. Jag har införskaffat en netbook som har Windows 7 64-bit. Jag har 4 GB RAM i datorn och det ska tydligen inte gå att uppdatera till mer. Nu har jag varit med om två st BSOD som orsakas av "cache manager", och då har jag inte ens haft datorn i en vecka.

Jag får en känsla av att man inte kan använda särskilt mycket av RAM-minnet, när jag kikar i aktivitetshanteraren på prestanda är det mycket som tas upp av cachespalten då jag i princip inte har några program igång. Finns det något man göra? Har försökt googla men finner inte mycket begripligt.

Vad står det i eventloggen? Vad för felkod/meddelande får du?
Citera
2012-06-05, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KooTz
Hårddisken är ju tom..
Ja C: är väl det men knappast D: som recovery brukar ligga på.
Citera
2012-06-05, 11:29
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natsu
Hej, köpte idag en dator som kom utan OS fast med 30 dagars tillfällig licens Windows 7. Problemet är att när jag startar datorn kommer det fram att Windows startar, för att sedan gå över i en ruta där det står, ungefär "Datorn har oväntat startats om eller så har ett oväntat fel uppstått. Det går inte att fortsätta installera Windows. Om du vill installera Windows ska du starta om datorn genom att klicka på OK, och därefter starta om installationen". Jag trycker OK, varav skärmen blir svart för att sedan upprepa samma procedur om och om igen!
Vad är problemet och hur fixar jag det?
Installera om Windows 7.
Citera
2012-06-05, 14:37
Medlem
daslollipops avatar
"A disk read error occurred" (Windows 7)

När jag skulle starta upp min dator för några dagar sedan så fick jag felmeddelandet "A disc read error occurred press ctrl+alt+del to restart". När jag startar om den så får jag upp samma meddelande varje gång. Så jag beslutade mig för att ladda ner Windows 7 Recovery Disc. När jag startar upp datorn och försöker få igång recovery console genom cd:en så slutar den fungera efter jag kommer till att välja tangentbordsspråk-alternativet. Så mina frågor är, går det att lösa det här problemet om man kommer in i recovery console? Och i sådana fall, hur kommer man in i den? Jag har försökt med både Windows 7 Recovery Disc och Windows Vista Recovery Disc men båda stannar på samma ställe.

Datorn är en Acer Windows 7 Home Premium 64-bit.

Tacksam för svar!

//Daslollipop
Citera
2012-06-05, 15:34
Medlem
WinDbg säger "MODULE_NAME win32k.sys."

Loggboken anger "Händelse-ID 41" och "Kernel-Power" som källa.

Windows sa "BCCode: 3b"

och jag: *???*
Citera
2012-06-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vad står det i eventloggen? Vad för felkod/meddelande får du?

WinDbg säger "MODULE_NAME win32k.sys."

Loggboken anger "Händelse-ID 41" och "Kernel-Power" som källa.

Windows sa "BCCode: 3b"

och jag: *???*
Citera
2012-06-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daslollipop
När jag skulle starta upp min dator för några dagar sedan så fick jag felmeddelandet "A disc read error occurred press ctrl+alt+del to restart". När jag startar om den så får jag upp samma meddelande varje gång. Så jag beslutade mig för att ladda ner Windows 7 Recovery Disc. När jag startar upp datorn och försöker få igång recovery console genom cd:en så slutar den fungera efter jag kommer till att välja tangentbordsspråk-alternativet. Så mina frågor är, går det att lösa det här problemet om man kommer in i recovery console? Och i sådana fall, hur kommer man in i den? Jag har försökt med både Windows 7 Recovery Disc och Windows Vista Recovery Disc men båda stannar på samma ställe.

Datorn är en Acer Windows 7 Home Premium 64-bit.

Tacksam för svar!

//Daslollipop

har du testa recovery partionen som ligger på hdd (kolla manualen vilken f-knapp man startar med)

"A disc read error occurred press ctrl+alt+del to restart". har du otur så är hdd kass

kolla försäkerhets skull oxså startordningen i bios

mvh
t
Citera
2012-06-05, 19:02
Medlem
Peter77s avatar
Tjenar.

Har köpt en begagnad dator med amd64 cpu som jag får hem snart.

Har tänkt slänga in windows7 på den. Har inte testat det innan, men har kört vista tidigare och tyckte det var segt, onödigt flashigt och för mycket smarta funktioner hit och dit som mest var irriterande.
Har hört gott om win7 samt att det ska vara snabbt och bättre optimerat, så jag kör hellre på det.

Som XP-användare förväntar jag mig en del problem/saker man inte är van vid och så vidare, och vill veta lite vad jag kan vara beredd på.

I nuläget spelar vi inte särskilt mycket spel förutom att jag drar igång Quake3 lite då och då, samt att tjejen gärna spelar Sims3 och så.
Det vi använder den till mestadels är surf, musik (winamp) och film.

Vi har en annan dator i hemmet, en laptop som kör xp och jag har på känn att det kanske kan bli en del problem där, att få datorerna att prata med varandra.
Mellan dem finns det en router som man når internet genom.

Ska också tillägga att jag har 2 hårddiskar, båda IDE, med totalt 4 partitioner. Kommer givetvis blåsa c-partitionen, men kommer jag stöta på problem att komma åt den befintliga datan på de övriga partitionerna? Tänker på rättighets-strul och liknande.

Så ös på med tips och heads up som kan vara bra att känna till.
Kommer köra 64bits-varianten.

Mycket stort tack på förhand.
(och hoppas detta är rätt tråd).

Mvh
Senast redigerad av Peter77 2012-06-05 kl. 19:37.
Citera
2012-06-05, 20:14
Medlem
turkbygges avatar
har formaterat en gaaammal dator till windows 7 ultimate. När jag ska använda 7loader för att fixa cd-keyn så startar datorn om sig och efter det går det inte att starta då den stannar i "windows is starting". Vad ska man göra?
Citera
2012-06-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turkbygge
har formaterat en gaaammal dator till windows 7 ultimate. När jag ska använda 7loader för att fixa cd-keyn så startar datorn om sig och efter det går det inte att starta då den stannar i "windows is starting". Vad ska man göra?

ev testa stoppa i w7 skivan och göra en start reparation

tog du bort den gammle partionen och skapade en ny innan du formaterade?
använde du ett w7 som inte var crackat?

använde du daz loader?
http://forums.mydigitallife.info/threads/24901-Windows-Loader-Current-release-information

mvh
t
Citera
2012-06-05, 22:18
Medlem
turkbygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
ev testa stoppa i w7 skivan och göra en start reparation

tog du bort den gammle partionen och skapade en ny innan du formaterade?
använde du ett w7 som inte var crackat?

använde du daz loader?
http://forums.mydigitallife.info/threads/24901-Windows-Loader-Current-release-information

mvh
t
Använde inte Daz loader först men hittade den och den funkade bättre så nu har jag laptopen ståendes igång brevid mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in