2012-06-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boy
Snäll hjälp mig...
jag försöker installera en gammal version av windows xp på min dator men dator låter mig
inte installera det gamla versionen...har kollat på engliska sidor där dom råder att man bootar från cd och kör hela installationen men så fort jag har den cdn som innehåller den gamla verionen och klickar inter för att installera windows så kommer det upp att det är något fel på hårddisken....

men sätter jag på cdn med nyare version av xp så funkar det hur bra som helst alltså att installera windows på nytt!??

Vad ska jag göra ?

tack för seriösa svar!

har du sata hårddisk?
så är det troligen så att där inte finns några sata drivrutiner på din gamle xp skiva
om du har en xp med sp2 på så borde där finnas sata drivrutiner på den

sen förstår jag inte riktigt varför du vill installera en gammal xp version

mvh
t
Senast redigerad av tergo 2012-06-04 kl. 21:02.
Citera
2012-06-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KooTz
Hej!

Jag har en MSI CX620 laptop. Jag har haft den ett tag och jag tänkte ta och ominstallera den för det var mycket skit på den. Jag tog ur hårddisken och satte in den i min stationära dator och tömde hela hårddisken.

Det Windows 7 jag har är nerladdat för TPB. Jag använde det senast igår så det funkar utan tvekan.

Men iaf. Jag la sedan in filerna på hårddisken för att sen sätta in den i den bärbara och installera det, men det funkade inte. Jag testade även men att göra det med en skiva. Det funkade inte heller.

Det enda som kommer upp är texten "Reboot and select a proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key" och "Realtek PCI Express Gigabit Ethernet Controller Series v2.25 (090106) PXE-E61: Media test failure, check cable PXE-M0F: Exiting PXE ROM."

Jag har kopplat ur och i det lilla batteriet som är kopplat till moderkortet utan resultat.

Jag har också märkt att jag inte kan komma in i BIOS...

Jag har ingen aning om vad om kan vara problemet. Hjälp uppskattas!

Mvh.

datorn hittar inget att starta ifrån,du får in i bios och rätta till startordningen.

sen förstår jag inte varför du plockar ur hdd för att rensa den,det är bara till att starta från w7-skiva välja avancerat ta bort partion och skapa ny partion så är allt borta sen installera

mvh
t
Citera
2012-06-04, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
har du sata hårddisk?
så är det troligen så att där inte finns några sata drivrutiner på din gamle xp skiva
om du har en xp med sp2 på så borde där finnas sata drivrutiner på den

sen förstår jag inte riktigt varför du vill installera en gammal xp version

mvh
t

hur kan man se om man har sata eller ej?
Citera
2012-06-04, 21:15
Medlem
har del 9150 stationär.
vad ska jag göra om nu har sata hårddisk hur kan jag installera min gamla windows xp?

MVH
Citera
2012-06-04, 21:20
Medlem
Citat:
har del 9150 stationär.
vad ska jag göra om nu har sata hårddisk hur kan jag installera min gamla windows xp?

MVH

understa bilden är en sata
http://morechristlike.com/blog/wp-content/uploads/2011/03/sata-ide.jpg

du får ladda hem sata drivrutiner från hdd tilverkaren tex ,och lägga de på en cd eller ev usb sticka sen har jag för att man skall trycka på någon a f-knappar (ev f6) tidigt under installationen

mvh
t
Citera
2012-06-04, 21:21
Medlem
Citat:
datorn hittar inget att starta ifrån,du får in i bios och rätta till startordningen.

sen förstår jag inte varför du plockar ur hdd för att rensa den,det är bara till att starta från w7-skiva välja avancerat ta bort partion och skapa ny partion så är allt borta sen installera

mvh
t

Kommer inte in i BIOS...
Citera
2012-06-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KooTz
Kommer inte in i BIOS...

finns där inte någon recovery partion på den,kolla manualen

mvh
t
Citera
2012-06-04, 21:28
Medlem
Citat:
understa bilden är en sata
http://morechristlike.com/blog/wp-content/uploads/2011/03/sata-ide.jpg

du får ladda hem sata drivrutiner från hdd tilverkaren tex ,och lägga de på en cd eller ev usb sticka sen har jag för att man skall trycka på någon a f-knappar (ev f6) tidigt under installationen

mvh
t

tack för ditt svar... kan du bara var snäll att förklara lättare..
var ska jag hämta drivrutiner och ska jag bara installera dem ....?

MVH
Citera
2012-06-04, 21:36
Medlem
Citat:
tack för ditt svar... kan du bara var snäll att förklara lättare..
var ska jag hämta drivrutiner och ska jag bara installera dem ....?

MVH

det finns troligen även att hämta hos dell
http://www.dell.com/support/drivers/se/sv/sedhs1/DriversHome/NeedProductSelection

installation
http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=installera+sata+drivrutiner&oq=installera+sat a+&aq=3K&aqi=g2g-K2&aql=&gs_l=hp.1.3.0l2j0i30l2.18330.18330.1.22120 .1.1.0.0.0.0.70.70.1.1.0...0.0.OFDM0cnd7yU&pbx=1&b av=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=e579b45cc94e7 0b6&biw=1680&bih=879

mvh
t
Citera
2012-06-04, 21:37
Medlem
Citat:
finns där inte någon recovery partion på den,kolla manualen

mvh
t

Hårddisken är ju tom..
Citera
2012-06-04, 21:41
Medlem
Citat:
det finns troligen även att hämta hos dell
http://www.dell.com/support/drivers/se/sv/sedhs1/DriversHome/NeedProductSelection

installation
http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=installera+sata+drivrutiner&oq=installera+sat a+&aq=3K&aqi=g2g-K2&aql=&gs_l=hp.1.3.0l2j0i30l2.18330.18330.1.22120 .1.1.0.0.0.0.70.70.1.1.0...0.0.OFDM0cnd7yU&pbx=1&b av=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=e579b45cc94e7 0b6&biw=1680&bih=879

mvh
t

jag får väl installera dom på usb, har inte tillgång till cd-skiva nu.....
men sedan när jag installerat dom på cd kan jag installera windows igen ?

uppskattar din hjälp.
Citera
2012-06-04, 23:25
Medlem
Hjälp! Kan inte installera Windows 7

Hej, köpte idag en dator som kom utan OS fast med 30 dagars tillfällig licens Windows 7. Problemet är att när jag startar datorn kommer det fram att Windows startar, för att sedan gå över i en ruta där det står, ungefär "Datorn har oväntat startats om eller så har ett oväntat fel uppstått. Det går inte att fortsätta installera Windows. Om du vill installera Windows ska du starta om datorn genom att klicka på OK, och därefter starta om installationen". Jag trycker OK, varav skärmen blir svart för att sedan upprepa samma procedur om och om igen!
Vad är problemet och hur fixar jag det?
Senast redigerad av Natsu 2012-06-04 kl. 23:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in