2012-09-10, 18:18
  #8197
Medlem
Trycker ta bort partition och sen på ny.
Citera
2012-09-11, 22:32
  #8198
Avslutad
Om man byter hårddisk hur återställer man då datorn?

Har köpt en Lenovo X220 som jag tänkte uppgradera till max ram och en SSD istället för den mekaniska hårddisken.

Men när jag har gjort detta hur kan jag då installera den medföljande licensen av W7 på den nya hårddisken? Om jag gör recovery skivor kan jag då använda dem?
Citera
2012-09-11, 22:49
  #8199
Medlem
RUNeKAMrERs avatar
Ja det finns ju massa sätt att göra det på.
antingen så skapar du en utökad partiton på den nya disken som du lägger en img av den gamla disken på med ex acronis eller norton ghost eller nått annat lämpligt clone prog. sen är det ju bara att lägga in den på den primära partitionen på den nya disken, fler förslag?
Citera
2012-09-12, 10:03
  #8200
Medlem
Jiiiberishs avatar
Hello!

Jag har en fråga, Jag tänkte installera windows 7 "lite" på min dator. Men det är några saker jag skulle vilja ha kvar. Som Wow-mappen eftersom den är för stor och jag orkar inte ladda ner det igen.
Visst kan man på nåt sätt göra en till hårddisk och spara över saker till?

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Jiiiberish 2012-09-12 kl. 10:05.
Citera
2012-09-12, 10:08
  #8201
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiiberish
Hello!

Jag har en fråga, Jag tänkte installera windows 7 lite på min dator. Men det är några saker jag skulle vilja ha kvar. Som Wow-mappen eftersom den är för stor och jag orkar inte ladda ner det igen.
Visst kan man på nåt sätt göra en till hårddisk och spara över saker till?

Tack på förhand!
Förutsatt att du har tillräckligt med utrymme skulle du kunna krympa din nuvarande partition och sen skapa en ny.
Detta kan du göra i Control Panel\All Control Panel Items\Administrative Tools\Computer Management.ink
Klistra in urlen i utforskaren så startas programmet.

Har du skaffat någon "specialversion" av Windows 7? Du skrev "Windows 7 lite", det finns ingen sådan officiell utgåva.
Citera
2012-09-12, 10:24
  #8202
Medlem
Jiiiberishs avatar
Tack för hjälpen, Jag ska prova det!

Det var en polare som nämnde att han trodde det fanns.
Men Xp lite finns väl? Är det något du rekommenderar?
Citera
2012-09-12, 10:27
  #8203
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Har köpt en Lenovo X220 som jag tänkte uppgradera till max ram och en SSD istället för den mekaniska hårddisken.

Men när jag har gjort detta hur kan jag då installera den medföljande licensen av W7 på den nya hårddisken? Om jag gör recovery skivor kan jag då använda dem?
Som RUNeKAMrER säger, dessutom så kan man:

Det bör även funka med recoveryskivorna. Eftersom du har ska ersätta orginaldisken så kan du testa en massa metoder, annat hade det varit om orginaldisken hade dött.

Vill du behålla recovery-partitionen från orginalhårddisken så klonar du hela disken. Enklast görs detta genom att du plockar ur källdisken och sätter i annan dator.

Annars nyinstallerar (samma Win7-version du har licens för) och anger licensnyckeln du har klistrad under datorn. Då får du en ren installation utan förinstallerad onödigt crapware och ett snabbare system/Windows. Du får då ladda hem och installera alla drivers manuellt, tar tid och arbete, men när det är klart så ta en backup på systemet så slipper du göra om arbetet i framtiden.
Citera
2012-09-12, 11:15
  #8204
Medlem
Installering av windows 7 problem "Load Drivers"

Ok så problemet är när jag försöker installera om Windows 7 med Sp1 via usb så dyker detta problem upp.

"Load Driver. A required CD/DVD drive device driver is missing. If you have a driver floppy disk, CD, DVD, or USB flash drive, please insert it now. Note: If the Windows installation media is in de CD/DVD drive, you can safely remove it for this step."

Jag har följt flera "fix" som dök upp via google och har laddat ner windows USB tool men även den versionen fungerar inte, "jag fixade problemet med att ladda ner powerISO och klicka i UDF format så Windows USB tool tillät det. Fortfarande samma problem.

Så min fråga är har några av er stött på samma problem och isf hur löste ni det? Eller vet ni hur man löser problemet? Jag har Asus G75V om det är viktigt.

//
Citera
2012-09-12, 20:39
  #8205
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns det nån version av w7 som funkar på en desktop från 2006 med 1024MB minne?
Citera
2012-09-12, 20:45
  #8206
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns det nån version av w7 som funkar på en desktop från 2006 med 1024MB minne?

Windows 7 Home Premium = http://www.intowindows.com/download-vlite-for-windows-7/

Det fungerar fint då jag själv gjorde detta på polarens maskin för en tid tillbaka.
Citera
2012-09-13, 15:03
  #8207
Medlem
Blue Screen när jag ska installera XP

Hej.

Jag försöker installera om XP på min gamla laptop. Men när den startar om för att börja igen får jag en blue screen. Felmeddelandet är: 0x0000007b (0Xf7a21524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000).

Nån som har någon aning om hur jag fixar detta? Burken är en Compaq Nx7400

Tack!
Citera
2012-09-13, 15:42
  #8208
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Austrian
Hej.

Jag försöker installera om XP på min gamla laptop. Men när den startar om för att börja igen får jag en blue screen. Felmeddelandet är: 0x0000007b (0Xf7a21524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000).

Nån som har någon aning om hur jag fixar detta? Burken är en Compaq Nx7400

Tack!
Du ska nog ge drivers för hårddisk i installationens början (F6). Har med AHCI/IDE-läge i BIOS att göra gissar jag på, prova att ställa om till IDE-läge.
Här finns mer info: http://bit.ly/ROlmZj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in