2012-01-30, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Fel! Win-installen skapar endast en liten partition om du ger den hela disken, opartitionerad eller med endast 1 st partition på den!
Varför ta bort recoverypartitionen? Där ligger ju ett genuint Win... FFS

Jaså är det så det ligger till, ja då lärde jag mig något nytt då.
Citera
2012-01-30, 20:53
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LocketPa
Jag är med på allt förutom en sak, hur försvinner de inte allokerade partitionerna? Jag tänkte installera om det nu men hur fan blir man av med det här?
Oallokerat utrymme är det utrymme på disken som inte är allokerat (inte finns i någon partition, en opartitionerad hårddisk har alltså ingen partition, den har endast oallokerat utrymme), så jag förstår inte vad du menar med frågan.
Senast redigerad av Skadat gods 2012-01-30 kl. 20:57.
Citera
2012-01-30, 20:55
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Men man ska väl inte förutsätta att man inte kan gå in på ett par hemsidor för att ladda ned ett par drivers?
Men jösses, varför tror du att alla datortillverkare använder sig av recoverypartitioner/återställningsskivor...
Citera
2012-01-30, 20:56
Medlem
LocketPas avatar
Märkligt att ingen kan svara på den frågan Ingen som varit i liknande situation? Känns meningslöst att göra en ominstallation om jag ändå inte kan göra mig av de två partitionerna som är inte allokerade, för de känns mer eller mindre onödiga att ha där.

Kom igen nu Flashback, någon måste väl kunna svara på hur man blir av med dem? Ikonen för "ta bort" eller "formatera" lyser inte när man väljer den, så det går inte att välja någon av dem. Det går bara att välja "ny", och då gör man en partition av dem, och när man väljer att ta bort den igen så blir den bara "inte allokerad" igen.
Citera
2012-01-30, 20:57
Medlem
LocketPas avatar
Citat:
Oallokerat utrymme är det utrymme på disken som inte är allokerat, så jag förstår inte vad du menar med frågan.
Så ser det ut idag när jag ska installera om Windows. Hur blir jag av med de två inte allokerade partitionerna?

Disk 0 Inte allokerat utrymme - 300 MB Sammanlagt - 300 MB Ledigt utrymme.

Disk 0 Partition 1 - 39,1 GB Sammanlagt - 13,3 GB Ledigt utrymme - System.

Disk 0 Partition 2 - 92,7 GB Sammanlagt - 69,9 GB Ledigt utrymme - Primär.

Disk 0 Partition 3 HP_Recovery - 15 GB Sammanlagt - 7,4 GB Ledigt utrymme - Primär.

Disk 0 Inte allokerat utrymme - 2,0 GB Sammanlagt - 2,0 GB Ledigt utrymme.

Är du med nu?
Citera
2012-01-30, 21:05
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Så ser det ut idag när jag ska installera om Windows. Hur blir jag av med de två inte allokerade partitionerna?

Disk 0 Inte allokerat utrymme - 300 MB Sammanlagt - 300 MB Ledigt utrymme.

Disk 0 Partition 1 - 39,1 GB Sammanlagt - 13,3 GB Ledigt utrymme - System.

Disk 0 Partition 2 - 92,7 GB Sammanlagt - 69,9 GB Ledigt utrymme - Primär.

Disk 0 Partition 3 HP_Recovery - 15 GB Sammanlagt - 7,4 GB Ledigt utrymme - Primär.

Disk 0 Inte allokerat utrymme - 2,0 GB Sammanlagt - 2,0 GB Ledigt utrymme.

Är du med nu?
"Inte allokerat utrymme" är det som ligger utanför partitionerna, i det utrymmet kan man skapa en partition i eller expandera en intilliggande partition till, så att du använder hela disken. För att göra det behöver du ett diskhanteringsprogram, ex.vis Partition Wizard, tanka hem en bootable image, bränn den på lägsta hastighet, starta datorn med den och hantera disken.
I det programmet kan du göra massa farliga oåterkalleliga saker med hårddiskar, men så länge du inte klickat på "Apply" så sker ingenting. Gör endast det du känner är nödvändigt, onödigt att labba runt med det om det inte är nödvändigt.
Senast redigerad av Skadat gods 2012-01-30 kl. 21:07.
Citera
2012-01-30, 21:20
Medlem
LocketPas avatar
Citat:
"Inte allokerat utrymme" är det som ligger utanför partitionerna, i det utrymmet kan man skapa en partition i eller expandera en intilliggande partition till, så att du använder hela disken. För att göra det behöver du ett diskhanteringsprogram, ex.vis Partition Wizard, tanka hem en bootable image, bränn den på lägsta hastighet, starta datorn med den och hantera disken.
I det programmet kan du göra massa farliga oåterkalleliga saker med hårddiskar, men så länge du inte klickat på "Apply" så sker ingenting. Gör endast det du känner är nödvändigt, onödigt att labba runt med det om det inte är nödvändigt.
Det som är i fet stil är jag med på, men sen blir det nog lite för komplicerat för mig.

Jag ska alltså ladda ner det där programmet och bränna det med lägsta hastighet. Det är jag med på. Men vad är "bootable image"?

Men det används på samma sätt som en vanlig skiva innehållande Windows? Man sätter alltså inte den och startar om datorn, där kan man sen trycka på en valfri tangent och vipps.. så är programmet igång. Är det så?

Denna blir bra eller?
http://thepiratebay.org/torrent/6747252/Mini_Tool_Partition_Wizard_Bootable_CD_ISO
Senast redigerad av LocketPa 2012-01-30 kl. 21:23.
Citera
2012-01-30, 21:39
Medlem
Kamnes avatar
Har låtit min dator förfalla i ett par år. Så har även min datorkompetens. Hur funkar det att göra en återställning? Fick licensen av min dåvarande skola och har ingenting av det kvar. Är för snål för att köpa och för feg och okunnig för att ladda ner.

Citera
2012-01-30, 21:41
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Men jösses, varför tror du att alla datortillverkare använder sig av recoverypartitioner/återställningsskivor...
För Sveriges befolkning är så datorinkompetenta?
Citera
2012-01-30, 23:12
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamne
Har låtit min dator förfalla i ett par år. Så har även min datorkompetens. Hur funkar det att göra en återställning? Fick licensen av min dåvarande skola och har ingenting av det kvar. Är för snål för att köpa och för feg och okunnig för att ladda ner.

Det finns säkert en återställnings/recovery-partition i datorn. Tanka hem manualen från din dators supportsidor, där står det hur du ska göra.
Citera
2012-01-30, 23:21
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Det som är i fet stil är jag med på, men sen blir det nog lite för komplicerat för mig.

Jag ska alltså ladda ner det där programmet och bränna det med lägsta hastighet. Det är jag med på. Men vad är "bootable image"?

Men det används på samma sätt som en vanlig skiva innehållande Windows? Man sätter alltså inte den och startar om datorn, där kan man sen trycka på en valfri tangent och vipps.. så är programmet igång. Är det så?

Denna blir bra eller?
http://thepiratebay.org/torrent/6747252/Mini_Tool_Partition_Wizard_Bootable_CD_ISO

bootable = startbar. image = skiv-avbild/ISO (CD-skiva på fil, som ska brännas).
http://www.google.se/search?q=bootable%20image%20Partition%20Wizard&ie= utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-USfficial&client=firefox-a&source=hp&channel=np

Japp, du startar datorn med den brända skivan, och får göra några val, sen startar programmet. Vet du inte vad du ska välja så välj det förvalda s.a.s. Funkar det inte så håll in datorns ON-knapp 5 sec så att datorn stängs av och försök igen.

Den på din länk funkar säkert.
Citera
2012-01-30, 23:42
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
För Sveriges befolkning är så datorinkompetenta?
För att du snabbt har en fullt fungerande dator igen;
  • Efter endast en enkel åtgärd som står i manualen
  • Efter mindre än 1 timmes återställning
  • Med rätt fungerande drivers
  • Utan fallerande enheter som inte fungerar med senaste drivers utan med rätt driverversion
Snabbt, smidigt och enkelt
Senast redigerad av Skadat gods 2012-01-30 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in