2012-05-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atarn
Mitt Windows 7 beter sig märkligt. Ibland när jag startar datorn så ser man windowsloggan, sen plötsligt bootar datorn och kommer det upp ett meddelande att "Windows startades inte normalt" (eller vad det nu står) osv. Grejen är bara att om man försöker reparera hittar den inga fel, sen startar den upp som vanligt. Struntar man i att reparera utan tar startar windows ändå så startar det som vanligt.

Datorn fungerar fint, hittar inga andra fel förutom att detta kommer upp ibland när jag startar den. Har till och med återställt Windows från en tidigare backup och även formaterat hårddisken och installerat om det, samma sak kommer efter några dagar igen. Då och då - samma fel.

Vad kan det vara?! Har googlat ihjäl mig men hittar inget logiskt.

det var ett svårt problem några gissningar
en är att strömmen försvinner ett par sekunder så att det blir någon form av reset
kan bero på att nätdelen ev strular eller en dålig kondensator på moderkortet

är det en stationär dator och hur gammal

mvh
t
Citera
2012-05-23, 19:11
Medlem
Pee-ka-boos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atarn
Mitt Windows 7 beter sig märkligt. Ibland när jag startar datorn så ser man windowsloggan, sen plötsligt bootar datorn och kommer det upp ett meddelande att "Windows startades inte normalt" (eller vad det nu står) osv. Grejen är bara att om man försöker reparera hittar den inga fel, sen startar den upp som vanligt. Struntar man i att reparera utan tar startar windows ändå så startar det som vanligt.

Datorn fungerar fint, hittar inga andra fel förutom att detta kommer upp ibland när jag startar den. Har till och med återställt Windows från en tidigare backup och även formaterat hårddisken och installerat om det, samma sak kommer efter några dagar igen. Då och då - samma fel.

Vad kan det vara?! Har googlat ihjäl mig men hittar inget logiskt.

Kolla Administrationsverktyg->loggboken, det borde synas nåt där.
Citera
2012-05-24, 01:06
Medlem
DuranDurans avatar
Jag har redan avast antivirus. Är det då nödvändigt att ha windows defender på?

och vilka program som körs här kan jag avsluta processen på? Känns som att det är för många.
http://oi45.tinypic.com/o9k8pv.jpg
Senast redigerad av DuranDuran 2012-05-24 kl. 01:21.
Citera
2012-05-24, 09:35
Medlem
Hej folket,
jag har stött på något irriterande problem som jag inte kan få rätt med. För en tid sedan hade jag strul med dator och lyckades få något trevligt virus, jag valde att återställa datorn och ta bort programmen som hade lagts till i autstartmenyn så att jag kom åt allting. Därefter körde jag ett par antivirusprogram bland annat mwb. Datorn strulade fortsatt och allting gick väldigt långsamt så jag tänkte att jag skulle formatera datorn.

Datorn saknar cd-läsare så tog jag en usb, formaterande minnet och lade sedan in windows 7 på detta för att kunna boota från den. Jag gick in i biosen, valde att lägga usb högst upp så den skulle starta därifrån och sedan körde jag igång. Datorn startade om och allting gick som det skulle, jag valde avancerat och kom till steget "Uppdateringar installeras..." och därefter startade datorn om som den skulle, MEN nu till problemet. Varje gång den startar om på nytt så påbörjar den booten på nytt också, istället för att avsluta den pågående. Så den påbörjades på nytt och jag fick på nytt välja avancerad mm.

Är det någon som vet hur jag borde gå tillväga för att komma igenom hela installationen? Jag försökte rycka ut usb:n inför omstarten men då fastnade den istället på för att "installationen slutförs". Jag har verkligen försökt söka på problemet och har inte hittat något liknande problem, kanske p.g.a. brist på googlekunskap, därför valde jag att skriva här. Att jag över huvud taget gav mig på försöket att fixa detta med USB kanske var ett riskabelt val från början med tanke på min mindre tekniska läggning, men som man säger "friskt vågat hälften vunnit", dessvärre vanns det inget alls här!

Hoppas att beskrivningen är tydlig nog för att bli införstådd i problematiken!
Tack på förhand
Med vänliga hälsningar
f1sk0lja
Citera
2012-05-24, 10:43
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F1sk0lja
Hej folket,
jag har stött på något irriterande problem som jag inte kan få rätt med. För en tid sedan hade jag strul med dator och lyckades få något trevligt virus, jag valde att återställa datorn och ta bort programmen som hade lagts till i autstartmenyn så att jag kom åt allting. Därefter körde jag ett par antivirusprogram bland annat mwb. Datorn strulade fortsatt och allting gick väldigt långsamt så jag tänkte att jag skulle formatera datorn.

Datorn saknar cd-läsare så tog jag en usb, formaterande minnet och lade sedan in windows 7 på detta för att kunna boota från den. Jag gick in i biosen, valde att lägga usb högst upp så den skulle starta därifrån och sedan körde jag igång. Datorn startade om och allting gick som det skulle, jag valde avancerat och kom till steget "Uppdateringar installeras..." och därefter startade datorn om som den skulle, MEN nu till problemet. Varje gång den startar om på nytt så påbörjar den booten på nytt också, istället för att avsluta den pågående. Så den påbörjades på nytt och jag fick på nytt välja avancerad mm.

Är det någon som vet hur jag borde gå tillväga för att komma igenom hela installationen? Jag försökte rycka ut usb:n inför omstarten men då fastnade den istället på för att "installationen slutförs". Jag har verkligen försökt söka på problemet och har inte hittat något liknande problem, kanske p.g.a. brist på googlekunskap, därför valde jag att skriva här. Att jag över huvud taget gav mig på försöket att fixa detta med USB kanske var ett riskabelt val från början med tanke på min mindre tekniska läggning, men som man säger "friskt vågat hälften vunnit", dessvärre vanns det inget alls här!

Hoppas att beskrivningen är tydlig nog för att bli införstådd i problematiken!
Tack på förhand
Med vänliga hälsningar
f1sk0lja

Enkelt!
Det enklaste är att du går in i BIOS igen och ändrar tillbaka så datorn startar mot hårddisken och sedan vid uppstarten noterar ev. tangent att trycka på (typ: F8 etc) för att TILLFÄLLIGT (för den starten endast) ändra bootenhet till usb-pinnen!

Hittar du inte ett sådant val, Starta installationen från USB-pinnen och när installationen kommit så långt att datorn startas om, var snabb och gå in i BIOS och ändra tillbaka så att datorn startar mot hårddisken igen! Spara inställningen och låt uppstarten gå som den skall!
Citera
2012-05-24, 11:34
Medlem
Underbart, får fixas så fort jag kommer hem, tänkte att det borde vara något sådant. Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2012-05-24, 15:28
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F1sk0lja
Hej folket,
jag har stött på något irriterande problem...
Men du har väl en dold fabriksåterställningspartition på datorn? Läst manualen?

Du kan ha USB som första boot satt i BIOS, men då måste du vara på hugget vid första omstarten och rycka ut USB-pinnen, annars startar en andra instalation. Att den startar på USBn igen beror på att när det ligger på USB så frågar inte "skivan" om du vill starta från den utan den startar alltid, typ silent.

När du installerar igen så se till att du formaterar C:, annars behåller du delar av strulet.

Lycka té
Citera
2012-05-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
det var ett svårt problem några gissningar
en är att strömmen försvinner ett par sekunder så att det blir någon form av reset
kan bero på att nätdelen ev strular eller en dålig kondensator på moderkortet

är det en stationär dator och hur gammal

mvh
t

Stationär, nyköpt från CDON. En sk "Thor Veor"-dator. Har ringt deras support och de tyckte jag skulle installera om windows, vilket jag gjorde. Felet kom tillbaka. Jag kan skicka in den om jag vill säger dom men det känns helt onödigt för jag bara ser framför mig hur de starta den (och då funkar det så klart), installerar om windows eller något sen säger "det är inga fel". Datorn fungerar som sagt prima när den väl startar upp. Så jag avvakar lite och ser om det går att lösa (och om det är windows eller hårdvaran det är fel på).

Citat:
Ursprungligen postat av Pee-ka-boo
Kolla Administrationsverktyg->loggboken, det borde synas nåt där.

Jag startade den och det finns 1 kritiskt fel senaste 7 dagarna, samt en hel den "varningar". Vet ej vad detta betyder...
Det kritiska felet heter "kernel power", klickar man där står det "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts."

Kanske är något som glappar då? :/ För som sagt jag stänger av den som vanligt. Sen ibland när jag starta den bootar den liksom mitt i när windows laddar och så kommer felet. Men efter det funkar den som den ska.

Svar till er båda: Jag hade ett usb-trådlöst nätverkskort i den och jag har noterat att windows enhetshanterare tror att jag har två tangentbord ikopplade. Jag drog ur det usb-kortet och kör med sladd nu istället, sedan dess har det fungerat (fast det var igår så det kan mycket väl återkomma). Och windows säger att jag bara har ett tangentbord nu (det som är ikopplat). Kan detta vara en logisk förklaring eller är det bara sammanträffande?
Citera
2012-05-24, 18:50
Medlem
borttappade recoveryskivor, acer aspire.

Hej!

Min broders dator har strulat ganska mycket senaste tiden, så nu är det dags att formatera om den och installera på nytt.

Dock har han inte lyssnat på mig om hur viktigt det var att inte tappa bort dem, så nu är de försvunna.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att hitta dessa skivor för nedladdning på nätet för att bränna ut nya?

datorn är en:
Acer Aspire 5738ZG-444G50Mn.
model: MS2264.

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp med detta.

MVH
TharaThas/Rickard

PS.
kontakta mig gärna via internpost, eller via mail, tharathas@hotmail.com.
DS.
Senast redigerad av tharathas 2012-05-24 kl. 18:56.
Citera
2012-05-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tharathas
Hej!

Min broders dator har strulat ganska mycket senaste tiden, så nu är det dags att formatera om den och installera på nytt.

datorn är en:
Acer Aspire 5738ZG-444G50Mn.
model: MS2264.
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp med detta.

MVH
TharaThas/Rickard

har du kollat sidan 45 i manualen?

I want to restore my computer to its original settings without
recovery CDs.
Note: If your system is the multilingual version, the operating
system and language you choose when you first turn on the
system will be the only option for future recovery operations.
This recovery process helps you restore the C: drive with the original software
content that is installed when you purchase your notebook. Follow the steps
below to rebuild your C: drive. (Your C: drive will be reformatted and all data
will be erased.) It is important to back up all data files before using this option.
Before performing a restore operation, please check the BIOS settings.
1 Check to see if Acer disk-to-disk recovery is enabled or not.
2 Make sure the D2D Recovery setting in Main is Enabled.
3 Exit the BIOS utility and save changes. The system will reboot.
Note: To activate the BIOS utility, press <F2> during POST.
To start the recovery process:
1 Restart the system.
2 While the Acer logo is showing, press <Alt> + <F10> at the same time to
enter the recovery process.
3 Refer to the onscreen instructions to perform system recovery.
Important! This feature occupies 15 GB in a hidden partition on
your hard disk

mvh
t
Citera
2012-05-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
har du kollat sidan 45 i manualen?

I want to restore my computer to its original settings without
recovery CDs.
Note: If your system is the multilingual version, the operating
system and language you choose when you first turn on the
system will be the only option for future recovery operations.
This recovery process helps you restore the C: drive with the original software
content that is installed when you purchase your notebook. Follow the steps
below to rebuild your C: drive. (Your C: drive will be reformatted and all data
will be erased.) It is important to back up all data files before using this option.
Before performing a restore operation, please check the BIOS settings.
1 Check to see if Acer disk-to-disk recovery is enabled or not.
2 Make sure the D2D Recovery setting in Main is Enabled.
3 Exit the BIOS utility and save changes. The system will reboot.
Note: To activate the BIOS utility, press <F2> during POST.
To start the recovery process:
1 Restart the system.
2 While the Acer logo is showing, press <Alt> + <F10> at the same time to
enter the recovery process.
3 Refer to the onscreen instructions to perform system recovery.
Important! This feature occupies 15 GB in a hidden partition on
your hard disk

mvh
t

Då det inte är min dator vet jag inte om jag vågar chansa på den där varianten ifall det skulle gå fel, så jag fortsätter nog leta efter någon passande skiva på nätet ett tag till..

Tack för svaret dock
Citera
2012-05-25, 07:22
Medlem
Mystiskt läge här....
Jag har en HTPC med Windows 7 64 bit som i princip står på 100%.
I morse betedde den sig mystiskt, och jag startade om den.

Nu accepterar den inte lösenordet på den användare jag normalt loggar in med.
Men, jag har en gäst-användare utan lösen, och det går förstås bra.
Om jag sedan gör något med denna användare som kräver admin-rättigheter så efterfrågas jag om lösenordet med admin-rättigheter, och då godtas det.
Och, detta är samma lösen som inte accepteras enligt ovan!!

Jag testade att köra Microsofts Malware-letar-program, och det signalerar inget...

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in