2012-05-13, 02:04
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponti2011
Hej! har köpt en SSD disk som är 240gb och min nuvarande är 320gb (100gb används) men
Norton Ghost tillåter ändå inte EN KLONING av min HDD till SSD (har provat defragmenter) = Hjälper inte...

Min fråga, vilka andra program finns det som tillåter en KLONING av min HDD fast min NYA SSD är mindre...

Några smarta förslag?
Om bara all data får plats på SSDn så ska Ghost klara av det där, inga problem alls. Nu pratar jag Norton/Symantec Ghost version 11-11,5 DOS-version.
Vilken version kör du?
Kör du "Disk to disk" eller kör du "Disk to image" för att sedan köra "Disk from image"?

Googla "Ghost bootable image", tanka hem, bränn och prova. Det går även bra att göra en bootbar USB-pinne av ISOn.

Det kan även vara så att din SSD inte funkar ihop med ditt moderkort. För att utesluta detta så testa att göra en ny ren install av Win på den.
Senast redigerad av Skadat gods 2012-05-13 kl. 02:07.
Citera
2012-05-13, 02:17
Medlem
Provat Norton Ghost 15, provat att direkt köra Ghost till SSD (SSD:en var inkopplad via USB och kom till 99% när det kom error och jag kollade upp det så var det "För lite utrymme..")

SSD funkar.. Provat installera Windows 7 från Skiva och gick PERFEKT...
Citera
2012-05-13, 02:34
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Provat Norton Ghost 15, provat att direkt köra Ghost till SSD (SSD:en var inkopplad via USB och kom till 99% när det kom error och jag kollade upp det så var det "För lite utrymme..")

SSD funkar.. Provat installera Windows 7 från Skiva och gick PERFEKT...

Kör du Ghost i DOS eller i Win? Jag har ingen vana i Winbaserad Ghost, det var så begränsat när jag provade way back så jag skippade det Dock så kör jag 32-baserad DOS-version i Win ibland.

Nu vet jag inte om bärbar eller inte, USB-ansluten kan ha betydelse. Prova att koppla den på SATA på en stationär och utför igen?
Senast redigerad av Skadat gods 2012-05-13 kl. 02:36.
Citera
2012-05-13, 02:42
Bannlyst
Tjena!

Skulle spela Red Alert 3 med en polare.
Skulle köra på network.

Då får man som vanligt upp en windows ruta (red alert 3 försöker ansluta till internet)
Så kan man då välja tillåt åtkomst för hemnätverk osv, den kommer alltid upp när du startar något nytt internet lir.

Jag tryckte fan på "avbryt" och nu kommer ruthelvetet inte upp igen.
Så windows ligger å blockar anslutningen. Den ska komma upp igen, brukar bli som men gör inte de.
Hur fixar man detta manuellt?

Wtf
Citera
2012-05-13, 02:52
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daman23
Tjena!

Skulle spela Red Alert 3 med en polare.
Skulle köra på network.

Då får man som vanligt upp en windows ruta (red alert 3 försöker ansluta till internet)
Så kan man då välja tillåt åtkomst för hemnätverk osv, den kommer alltid upp när du startar något nytt internet lir.

Jag tryckte fan på "avbryt" och nu kommer ruthelvetet inte upp igen.
Så windows ligger å blockar anslutningen. Den ska komma upp igen, brukar bli som men gör inte de.
Hur fixar man detta manuellt?

Wtf
Starta om datorn och prova igen?
Annars kan du lägga till manuellt; Kontrollpanelen>>Windows-brandväggen
Citera
2012-05-13, 02:56
Medlem
Har hittills bara provat i Windows..
Hur gör man i DOS?
Citera
2012-05-13, 02:59
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Har hittills bara provat i Windows..
Hur gör man i DOS?
Googla "Ghost bootable image", tanka hem, bränn och prova. Det går även bra att göra en bootbar USB-pinne av ISOn.

Det finns även en 32-bitars (DOS) som kan köras direkt i Win, googla "Ghost32 11.5.1" eller liknande, men då får du inte ha startat det Win du ska jobba med. Tankas hem i .ZIP, bara att packa upp och köras, utan att installera den.

Hur du gör i programmet rent praktiskt står i manualen, att beskriva det här skulle bli som att skriva en ny manual
Prova så får du se, det ger sig nog när du är i gränssnittet (på engelska).
Senast redigerad av Skadat gods 2012-05-13 kl. 03:05.
Citera
2012-05-13, 04:34
Medlem
Problem med utforskaren i Windows 7

Som rubriken lyder så har jag problem med utforskaren i Windows 7, formaterade nyligen om disken och installerade om Windows 7. Och nu under några dagar så har utforskaren knasat en del. Ikoner försvinner, det ända som visas på västersidan i utforskaren är Favoriter, Bibliotek och Dator.
Senast idag så fick jag ett fel (ett RPC nådde inte fram och utfördes inte) startade om datorn och allt funkade igen.. Trodde jag, återigen så försvann ikoner och utforskaren laddar otroligt mycket!
Nu har den stått och tuggat i ca 2h sen jag klickade på Dator..
Någon som vet vad det kan vara? Och kan det ha något med RPC-felet som jag fick tidigare?
Och jag vet att det finns många ämnen om att utforskaren knasar, men jag har läst många av dom och ingen liknar min.. Tacksam för hjälp!

//kaivolin
Senast redigerad av kaivolin 2012-05-13 kl. 04:36.
Citera
2012-05-13, 10:45
Medlem
Vilka program har du installerat?
Citera
2012-05-13, 10:57
Medlem
Citat:
Hej! har köpt en SSD disk som är 240gb och min nuvarande är 320gb (100gb används) men
Norton Ghost tillåter ändå inte EN KLONING av min HDD till SSD (har provat defragmenter) = Hjälper inte...

Min fråga, vilka andra program finns det som tillåter en KLONING av min HDD fast min NYA SSD är mindre...

Några smarta förslag?
Hej, Ja det är tydligen så att man inte kan klona en HDD rakt av till en SSD. Nyare program / versioner klara det dock. Har du köpt en Intel SSD så kan du ladda hem deras gratis program http://www.techspot.com/news/40577-intel-offers-free-acronis-clone-utility-to-ssd-customers.html för att klona den gamla disken. Annars rekomenderar jag att köper http://www.paragon-software.com/tech...ate-OS-to-SSD/ eller Acronis http://www.acronis.com/homecomputing...s/migrateeasy/ Det är en ver av Acronis som Intels program bygger på. Personligen gillar jag Paragon bättre. Det är värt de futtiga hundralapparna för ett smidigt verktyg.
Citera
2012-05-13, 11:05
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Om man installerar i AHCI, då ska den väl blåskärma om man väljer IDE sen i BIOS. Den ska Alltid blåskärma då, eller finns det undantag?

Sen en fråga till - Jag har valt AHCI, men mina diskar heter alla "[IDE]" före namnet. Ska det vara så? Bör där inte stå "[SATA]"? Eller klarar kanske inte moderkortet av det? Jag har kortet http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3/M4A89GTD_PROUSB3/.

Väldigt tacksam för svar.
Njae, det hör mer till ovanligheten. Men däremot om du gör det omvända, då "blåskärmar" det alla dagar i veckan (såvida du inte har rätt drivers installerade förstås).

Är det en SSD-drive du har problem med? Vissa SSDs är dåligt kompatibla med vissa moderkort.

Fråga 2: Fungerar det bara, så varför bry sig? Läst manualen? Googla moderkortmodellen och se om fler undrat.
Citera
2012-05-13, 14:10
Medlem
MicrograMs avatar
Har haft min ASUS laptop X53S ett par månader nu (6gb ram, iCore5). Den har fungerat som en dröm.
Jag surfar bara på forum och diverse köpsajter, samt spelar grafikspel.

Jag är rätt kunnig med BIOS och hur det fungerar men har försökt fixa problemen på egen hand, men misslyckats, så här kommer dem presenterade:

1. Dator har blivit långsammare. Har sökt igenom med Kaspersky + TDSSKiller m.fl., Microsoft Essential Security, samt ett till antispywareprogram. Bara usla cokies som tas bort. Jag har rensat datorn på filmer, program och annat skräp samt rensat registret. Uppstarten skulle kunna vara snabbare tycker jag.
Har gjort Systemåterställning ca 3 gånger.

2. När jag stänger igen datorn och den hamnar i viloläge, och jag sedan öppnar den, har dator stängts av och får meddelandet i dos: "Starta windows normalt, Felsäkert läge" osv.
DEN SKULLE JU BARA VARA I VILOLÄGE?!
När jag loggar in i Windows igen säger det att datorn har återställts igen efter ett fel.

3. Drabbades av bluescreen för en kort sekund. Sen blir allt svart,och jag får starta datorn som vanligt igen. Felfritt men segt som vanligt (2-3 minuter, kanske mer).
Jag kom ihåg en natt när jag somnade med datorn i sängen, och den borde ha överhettats den gången så jag är rädd för hårdvarufel, men datorn fungerar ju som den ska ändå? (bortsett från de andra punkterna här ovanför).

4. Jag gjorde en maskinvarufelsökning och försökte installera om Lexmark X422, men det misslyckades.

Snälla datorkunniga, hjälp mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in