2012-05-11, 23:35
Medlem
jabbe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kånkel
Jag har ett problem. Hela mitt windows 7 är på engelska. Start, kontrollpanelen och ja, allt helt enkelt. Jag har valt svenska som språk men det hjälper inte. Måste jag ominstallera hela Windows 7 eller går det att lösa enklare?

Skulle nog säga att ominstallera är det enklaste. Tvärr.(
Citera
2012-05-11, 23:45
Medlem
Tjabba!

Installerade idag nytt moderkort och CPU i5 3570k och ett z77 chipset moderkort om det nu spelar någon roll. Innan jag installerade detta fungerade datorn felfritt, dvs windows 7. Jag har Linux på dualboot och de fungerar helt utmärkt (linux ligger på samma hårddisk som windows gör). Jag kan välja mellan att starta windows normalt eller med systemrepair, startar jag windows normalt kommer "flaggan" fram, fryser och datorn startar om. Jag gör en Systemrepair men efter att den gjort färdigt reparationen får jag upp en ruta där det står "Startup Repair cannot repair this computer automatically". Jag klickar på "Don't send" och datorn startas om.
Detta händer alltså inte om jag bootar i Linux så jag tror då inte att det är något fel på hårddisken.
Har ni något tips (mer än att installera om Windows 7)?
Ni får ursäkta om det låter flummigt, får skylla på att klockan är natten
Citera
2012-05-12, 00:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Gammal installation av windows? kan kuka ur när större ändringar i hårdvara görs.
Citera
2012-05-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Gammal installation av windows? kan kuka ur när större ändringar i hårdvara görs.

Kan man installera om windows utan att förlora en massa annan data på disken?
Senast redigerad av Plastbanan 2012-05-12 kl. 00:29.
Citera
2012-05-12, 00:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Aldrig kört reparationsinstallation så du får kolla det själv.
https://encrypted.google.com/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=windows+7+reparation&oq=windows+7+reparation& aq=f&aqi=g3&aql=&gs_l=hp.3..0l3.1259.4864.0.5375.2 0.10.0.9.9.0.129.754.7j3.10.0...0.0.sWuC4IqGlec&pb x=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=36082787 81bf1b37&biw=1229&bih=862
Citera
2012-05-12, 12:27
Medlem
De fungerade tyvärr inte, blir väll att installera om Windows ändå. Tack ändå!
Citera
2012-05-12, 13:40
Medlem
Donny_Braskos avatar
Använda Crossfire i Windows 7

Crossfire går enbart igång när jag lirar spel verkar det som. Finns det någon möjlighet att använda Crossfire i Windows?
Citera
2012-05-12, 13:48
Medlem
cammos avatar
Det finns ingen mening med det, därför går det inte.
Citera
2012-05-12, 15:40
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbanan
Tjabba!

Installerade idag nytt moderkort och CPU i5 3570k och ett z77 chipset moderkort om det nu spelar någon roll. Innan jag installerade detta fungerade datorn felfritt, dvs windows 7. Jag har Linux på dualboot och de fungerar helt utmärkt (linux ligger på samma hårddisk som windows gör). Jag kan välja mellan att starta windows normalt eller med systemrepair, startar jag windows normalt kommer "flaggan" fram, fryser och datorn startar om. Jag gör en Systemrepair men efter att den gjort färdigt reparationen får jag upp en ruta där det står "Startup Repair cannot repair this computer automatically". Jag klickar på "Don't send" och datorn startas om.
Detta händer alltså inte om jag bootar i Linux så jag tror då inte att det är något fel på hårddisken.
Har ni något tips (mer än att installera om Windows 7)?
Ni får ursäkta om det låter flummigt, får skylla på att klockan är natten
Byte av moderkort är samma sak som att du bytt dator (för windows alltså), som att du flyttat över hårddisken till en annan dator. Det du måste göra är att installera om Windows, och du mister då allt innehåll (när det görs på rätt sätt). Men om du kan komma åt Windows-partitionen från Linux så kan du ju kopiera de filer du vill ha kvar till USB-hårddisk eller annat.
Annars, plocka ur hårddisken och sätt den i en annan Win-dator och kopiera över de filer du vill ha kvar. Hur du än gör så gäller förstås att du inte satt lösenord på användarkontot i Win7. Om du har gjort det så är enda sättet att rädda filer att du återställer datorn till det gamla moderkortet och sen kopierar filerna.

Hur det blir med DualBoot'en med Linux när du ominstallerar vet jag inte. Personligen så skulle jag göra om hela datorn, och då börja med att:
Radera alla partitioner, skapa 2 st nya, och installera Win7 till den första.
Sen när du installerar Linux så kan du krympa Win7-partitionen så du får/skapar utrymme att installera Linux på/till.
Citera
2012-05-12, 18:37
Medlem
Hej! har köpt en SSD disk som är 240gb och min nuvarande är 320gb (100gb används) men
Norton Ghost tillåter ändå inte EN KLONING av min HDD till SSD (har provat defragmenter) = Hjälper inte...

Min fråga, vilka andra program finns det som tillåter en KLONING av min HDD fast min NYA SSD är mindre...

Några smarta förslag?
Citera
2012-05-12, 19:56
Medlem
spuuunits avatar
Om man installerar i AHCI, då ska den väl blåskärma om man väljer IDE sen i BIOS. Den ska Alltid blåskärma då, eller finns det undantag?

Sen en fråga till - Jag har valt AHCI, men mina diskar heter alla "[IDE]" före namnet. Ska det vara så? Bör där inte stå "[SATA]"? Eller klarar kanske inte moderkortet av det? Jag har kortet http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3/M4A89GTD_PROUSB3/.

Väldigt tacksam för svar.
Senast redigerad av spuuunit 2012-05-12 kl. 20:25.
Citera
2012-05-12, 20:04
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponti2011
Hej! har köpt en SSD disk som är 240gb och min nuvarande är 320gb (100gb används) men
Norton Ghost tillåter ändå inte EN KLONING av min HDD till SSD (har provat defragmenter) = Hjälper inte...

Min fråga, vilka andra program finns det som tillåter en KLONING av min HDD fast min NYA SSD är mindre...

Några smarta förslag?
Nu har jag aldrig försökt mig på just den operationen men ett som är i mina ögon betydligt bättre än Ghost är Acronis TrueImage: http://www.acronis.eu/homecomputing/products/trueimage/

Det som borde funka är iofs att skapa en partition på den gamla hårddisken på sådär 150 gb - mer lär du inte behöva till Windows och några av de viktigare programmen - och sen skapar en image av det hela så tror jag att TrueImage fixar det att återställa om du då skapar en 150gb-partition på även den nya.
Den kan iofs klara det rakt av, det är det klart bästa programmet för sånt här som jag hittat, så det är inte omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in