Citat:
Ursprungligen postat av Plastbanan
Tjabba!
Installerade idag nytt moderkort och CPU i5 3570k och ett z77 chipset moderkort om det nu spelar någon roll. Innan jag installerade detta fungerade datorn felfritt, dvs windows 7. Jag har Linux på dualboot och de fungerar helt utmärkt (linux ligger på samma hårddisk som windows gör). Jag kan välja mellan att starta windows normalt eller med systemrepair, startar jag windows normalt kommer "flaggan" fram, fryser och datorn startar om. Jag gör en Systemrepair men efter att den gjort färdigt reparationen får jag upp en ruta där det står "Startup Repair cannot repair this computer automatically". Jag klickar på "Don't send" och datorn startas om.
Detta händer alltså inte om jag bootar i Linux så jag tror då inte att det är något fel på hårddisken.
Har ni något tips (mer än att installera om Windows 7)?
Ni får ursäkta om det låter flummigt, får skylla på att klockan är natten

Byte av moderkort är samma sak som att du bytt dator (för windows alltså), som att du flyttat över hårddisken till en annan dator. Det du måste göra är att installera om Windows, och du mister då allt innehåll (när det görs på rätt sätt). Men om du kan komma åt Windows-partitionen från Linux så kan du ju kopiera de filer du vill ha kvar till USB-hårddisk eller annat.
Annars, plocka ur hårddisken och sätt den i en annan Win-dator och kopiera över de filer du vill ha kvar. Hur du än gör så gäller förstås att du inte satt lösenord på användarkontot i Win7. Om du har gjort det så är enda sättet att rädda filer att du återställer datorn till det gamla moderkortet och sen kopierar filerna.
Hur det blir med DualBoot'en med Linux när du ominstallerar vet jag inte. Personligen så skulle jag göra om hela datorn, och då börja med att:
Radera alla partitioner, skapa 2 st nya, och installera Win7 till den första.
Sen när du installerar Linux så kan du krympa Win7-partitionen så du får/skapar utrymme att installera Linux på/till.