2012-04-06, 11:52
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
ju mer jag granskar processen TWebCameraSrv.exe
desto mer uppfylls mina värsta farhågor.

... ...
jag vill fan kunna sitta vid datorn utan att nojja över att någon får tillgång till webcamen. den är övertejpad nu men jag vill ta kontroll över den totalt. i djupaste system vill jag se att ingen kan starta den utan min tillåtelse, går det? alarm? ska jag ta dump på den?
Lite panik nu eller. Kan riktigt se dig med tejprullen i högsta hugg och datorn duktigt inkapslad Om du inte vill bli filmad så fattar jag fan inte varför du var med i Farmen öht

OnT: Har du kört Malwarebytes' Anti-Malware? Tanka hem, uppdatera och kör en fullständig skanning! Strular det så kör det i felsäkert läge.

Radera filjäveln.
Citat:
Ursprungligen postat av pcsafedoctor.com
Important note: Normally, the TWebCameraSrv.exe file should be in the C:\Windows\System32 folder. If it is found anywhere else, then the TWebCameraSrv.exe could be a virus, Trojan, worm, or spyware!
Källa
Eller installera om datorn inkl formatering av HDD, eller kör recovery/fabriksåterställning.
Senast redigerad av Skadat gods 2012-04-06 kl. 11:59.
Citera
2012-04-06, 13:26
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Lite panik nu eller. Kan riktigt se dig med tejprullen i högsta hugg och datorn duktigt inkapslad Om du inte vill bli filmad så fattar jag fan inte varför du var med i Farmen öht
OnT: Har du kört Malwarebytes' Anti-Malware? Tanka hem, uppdatera och kör en fullständig skanning! Strular det så kör det i felsäkert läge.

hahahaha
nämen ärligt. det är ju vanligt förekommande att laptops broadcastar ut en intet ont anande surfare.
Vet flera som har tejp på sina,jag har det på sista tiden eftersom jag fått blåskärm & en del konstigheter.....

Förstått lite mer nu ang processexplorer,man kan se var processer körs. Hur de packas upp (image) och lära sig en hel del på egen hand. Risken att malware gömmer sig "camoflauge" är liten,då är sökvägen ofta felaktig. Varför ladda ner program till allting? bättre använda dessa grundverktyg och ett antivirusprogram. AVG hittade en jävligt suspekt grej för mig en gång, det var en process
som la si i /%appdata /TEMP

den överlevde reboot,gömde sig för windows,innehöll web och nätklient mm mm.
Togs bort innan jag visste ordet av eftersom antivirusprogrammet var alert.
Citera
2012-04-06, 16:39
Medlem
Jag skaffade en SSD disk tidigare i veckan och igår slängde jag in W7 på den. SSDn är på 90 GB (i W7 83.x GB)
När jag kollar på disken står det att jag använder 46 GB (83 - 37). Jag har endast installerat W7 och div mindre program.
Om jag öppnar C:, visar dolda filer/mappar och kollar hur stor plats det tar visar det mappstorleken (W7+Program+etc) på ungefär 18 GB. Var har övriga 28 GB (46 - 18) tagit vägen?

Är ny på det här med SSD diskar så upplys mig gärna om jag missat någon fundamental del, eller har något tips på vart dessa övriga 28 GB tagit vägen
Citera
2012-04-06, 17:05
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KexxeT
Jag skaffade en SSD disk tidigare i veckan och igår slängde jag in W7 på den. SSDn är på 90 GB (i W7 83.x GB)
När jag kollar på disken står det att jag använder 46 GB (83 - 37). Jag har endast installerat W7 och div mindre program.
Om jag öppnar C:, visar dolda filer/mappar och kollar hur stor plats det tar visar det mappstorleken (W7+Program+etc) på ungefär 18 GB. Var har övriga 28 GB (46 - 18) tagit vägen?

Är ny på det här med SSD diskar så upplys mig gärna om jag missat någon fundamental del, eller har något tips på vart dessa övriga 28 GB tagit vägen
Är du säker på att det inte finns oallokerad/oanvänd diskyta (diskyta som inte är partitionerad/formaterad och därigenom ej synlig i Win)?
Partition Wizard bootable kan du använda och starta datorn med för att ändra, Partition Wizard Portable kan du i Win kolla hur det ligger till men ej ändra iom att ditt Win ligger där och är startat.
Citera
2012-04-06, 18:14
Bannlyst
Hej

Håller på att hjälpa en polare att formatera om sin compaq presario sr2119sc. Problemet är att cd-spelaren är ur funktion och de enda sättet att formatera denna vid är USB. Kollade bios och de finns ingen alternativ om hur man bootar upp skiten med hjälp av USB. Någon som har koll på vad man ska göra istället?
Citera
2012-04-06, 18:44
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Hej

Håller på att hjälpa en polare att formatera om sin compaq presario sr2119sc. Problemet är att cd-spelaren är ur funktion och de enda sättet att formatera denna vid är USB. Kollade bios och de finns ingen alternativ om hur man bootar upp skiten med hjälp av USB. Någon som har koll på vad man ska göra istället?
Använda en CD-spelare, extern eller intern.
Citera
2012-04-07, 15:02
Medlem
Hej, ska omformatera en packard bell laptop, har recoveryskivor så är inga problem så, men programmet säger att man ska ta bort alla filer från hårddisken innan man gör en fullständig återställning av datorn, min fråga är hur jag gör detta?, har alltid använt OEM skivor innan så är lite osäker, är det bara att högerklicka formatera hdd:n i menyn (lokal disk) eller ska man gå genom dos?, cmd och sen format c:?

Tacksam för svar
Citera
2012-04-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlinus
Hej, ska omformatera en packard bell laptop, har recoveryskivor så är inga problem så, men programmet säger att man ska ta bort alla filer från hårddisken innan man gör en fullständig återställning av datorn, min fråga är hur jag gör detta?, har alltid använt OEM skivor innan så är lite osäker, är det bara att högerklicka formatera hdd:n i menyn (lokal disk) eller ska man gå genom dos?, cmd och sen format c:?

Tacksam för svar

är du säker på att du läst rätt? man skall inte behöva formatera innan man kör recovery.
sen kan man inte formatera systemdisken inne ifrån windows

kolla lite i manualen

mvh
t
Citera
2012-04-07, 15:27
Medlem
Tror det, så här gör jag:

inne i win7 startar jag PB recovery management program, väljer återställ > återställ operativsystemet till fabriksinställningarna. Datorn startar om då och jag kommer till själva recovery delen där man får välja återställningstyp, a) återställ operativsystemet till fabriksinställningarna, b) återställ operativsystemet men spara användardata och c) fullständig återställning av datorn till fabriksinställningarna. Det sista alternativet säger att man ska radera hårddisken först innan man startar, räcker kanske med det första alternativet?, har ett virus på datorn som jag vill vara helt säker på att det försvinner.
Citera
2012-04-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlinus
Tror det, så här gör jag:

inne i win7 startar jag PB recovery management program, väljer återställ > återställ operativsystemet till fabriksinställningarna. Datorn startar om då och jag kommer till själva recovery delen där man får välja återställningstyp, a) återställ operativsystemet till fabriksinställningarna, b) återställ operativsystemet men spara användardata och c) fullständig återställning av datorn till fabriksinställningarna. Det sista alternativet säger att man ska radera hårddisken först innan man startar, räcker kanske med det första alternativet?, har ett virus på datorn som jag vill vara helt säker på att det försvinner.

om du har recovery skivor testa stoppa i skiva nr 1 i dvd läsaren och sen starta om datorn ev står det att du skall trycka på valfri tangent för att skivan skall starta.

annars testa alternativ a ( borde fixa viruset)

mvh
t
Citera
2012-04-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
om du har recovery skivor testa stoppa i skiva nr 1 i dvd läsaren och sen starta om datorn ev står det att du skall trycka på valfri tangent för att skivan skall starta.

annars testa alternativ a ( borde fixa viruset)

mvh
t

från en pb manual

återställa från hårddisken

Recovering from the hard drive during startup
To reinstall Windows and all pre-installed software and drivers:
1. Turn on your computer, then press Alt+F10 during startup. Packard Bell Recovery Management opens.
2. Click on Restore system from factory default.
Caution: Continuing the process will erase all files on your hard drive.
3. Click on Next. Your hard drive’s original, factory-loaded contents are recovered. This process will take several minutes

mvh
t
Citera
2012-04-08, 13:00
Medlem
spuuunits avatar
I BIOS på mitt moderkort så finns det en inställning som heter Chassis fan speed low limit, med valen 100 RPM till 600 RPM. Vad innebär detta egentligen? Sänker de hastigheten till exempelvis 100 RPM när datorn inte belastas så värst då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in