2012-04-03, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jajamensan http://www.mydigitallife.info/disable-aero-snap-auto-maximize-and-arrange-window-in-windows-7/

tack!
Citera
2012-04-03, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Formatera c: och installera rätt version, tror inte det går att konvertera då de är så fundamentalt olika.

Okej ger mig själv några feta för att jag råkade fixa 32 bitars
Citera
2012-04-03, 07:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oggeee
Hej, har ett litet problem

håller på att fixa min tjejs dator.

hon hade windows vista förut men nu tänkte jag installera 7:ans.

kan tillägga med att säga att detta är en piratkopia jag håller på att installerar
jag har kommit till där man skall välja vilken partition jag skall installera på.
det jag funderar över är om jag skall formatera recovery partitionen? eller ta bort den helt?
kan inte installera windows på den partitionen men det verkade inte funka när jag skulle installera
på hennes andra där allt utrymme ligger. säger bara att det är "corrupt files"

har denna recovery partitionen något med detta att göra?

tacksam för snabba svar =)

Om jag minns rätt så blir det en versionkrock. Partitionen som avser Vista krockar med Windows 7. Du måste således tar bort recovery-partitionen för att kunna läsa in Windows 7. Däremot så kan du lägga in Vista eller XP på en partition som du har skapat med hjälp av skivan eller med ett 3-partsprogram. I detta fall så blir det en dualboot där du kan välja operativsystem vid datorns uppstart. Du kan göra en systemavbildning på recoveryn innan du påbörjar din Win 7-installation. Då har du en backup/recovery om du nu vill återställa datorn till fabriksåterställning.
Citera
2012-04-04, 10:14
Medlem
Hej!
Har fått låna en Windows 7 skiva av en polare som funkar fläckfritt för honom. Däremot för mig när jag stoppa in skivan i datan så kommer jag fram till där det står att man ska trycka på valfri knapp för att starta skivan, vilket jag gjorde. Sen börjar den ladda lite, som den ska göra ( har ominstallerat innan, dock inte med samma skiva ) Men då efter ett ca 15 sek så kommer det upp ett meddelande där det står följande:

Windows has encountered problem communicating with device connecting to your computer.
Status: 0xc00000e9
Info: An unexpected I/O error has occurred.

Då kopplade jag ut allt ur datorn förutom tangentbordet, men samma meddelande dök upp igen och igen, hur många gånger jag än försökte! Då körde jag en system repair, funkade fortfarande inte! Körde med USB istället för CD, funkade inte heller! Men den funkar perfekt på min polares dator, så det är ju något som är knas..
Hur kan jag fixa detta? Vill verkligen blåsa om datorn!
Men datorn funkar om jag väljer att inte starta skivan, så det är inte datorn som är helt kaputt...
Väldigt tacksam för svar!
Citera
2012-04-04, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Faostik
Hej!
Har fått låna en Windows 7 skiva av en polare som funkar fläckfritt för honom. Däremot för mig när jag stoppa in skivan i datan så kommer jag fram till där det står att man ska trycka på valfri knapp för att starta skivan, vilket jag gjorde. Sen börjar den ladda lite, som den ska göra ( har ominstallerat innan, dock inte med samma skiva ) Men då efter ett ca 15 sek så kommer det upp ett meddelande där det står följande:

Windows has encountered problem communicating with device connecting to your computer.
Status: 0xc00000e9
Info: An unexpected I/O error has occurred.

Då kopplade jag ut allt ur datorn förutom tangentbordet, men samma meddelande dök upp igen och igen, hur många gånger jag än försökte! Då körde jag en system repair, funkade fortfarande inte! Körde med USB istället för CD, funkade inte heller! Men den funkar perfekt på min polares dator, så det är ju något som är knas..
Hur kan jag fixa detta? Vill verkligen blåsa om datorn!
Men datorn funkar om jag väljer att inte starta skivan, så det är inte datorn som är helt kaputt...
Väldigt tacksam för svar!

SNÄLLA!!! Sluta säga "datan" om en dator! Det räcker med att 11-12 åriga småflickor säger fel!

Det kan inte vara så att det är en 64-bits version och du har en äldre dator som är 32-bitars?
Citera
2012-04-04, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
SNÄLLA!!! Sluta säga "datan" om en dator! Det räcker med att 11-12 åriga småflickor säger fel!

Det kan inte vara så att det är en 64-bits version och du har en äldre dator som är 32-bitars?

haha, shit... Nej, Datorn är just nu Windows 7 Ultimate 64 bit och skivan är Windows 7 Ultimate 64 bit. så det äre tyvärr inte...
Citera
2012-04-04, 12:26
Medlem
problem löst! Idiot som jag är så visste jag inte att man kunde vara inne i windows och köra in skivan och installera, istället för att boota skivan direkt!
Citera
2012-04-05, 17:30
Medlem
farmenSebastians avatar
frågor gällande windows 7 home premium..... system/säkerhet etc

aktiva anslutningar
i netstat finns en tvivelaktig ip-address under ipv4 protokollet.
Några stycken går till min Telia Gateway vad jag kan se,men som sagt en okänd.

hur ska man hantera detta? alla tips och trix välkomnas. Är absolut ingen kunnig person på
cmd-kommandon. vet uppenbarligen inte ens hur man stänger av specifika.
"release all" har jag hört men inget som är vidare aktuellt nu.

allmän systemkoll

befarar det värsta,något har hamnat i datorn. (trojan eller liknande)
Hur övervakar man systemet manuellt?....typ kollar vart det skrivs data på disken,aktuella processer utan att behöva ladda ner ytterligare skit.
Citera
2012-04-05, 18:14
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundernisse
Undrar hur jag convertar windows 32bit till 64. Snabb hjälp uppskattas!

Edit: Undrar också hur jag får bort mapparna windows old. Står att jag behöver administratörsrättigheter vilket jag har. Sitter bara på en ssd i nuläget så skiten tar upp mycket space.

Mvh
Du kan inte konvertera, du får installera om Windows helt.

Windows.old-mappen är ett resultat av att du inte formaterade disken sist du installerade om Windows. Passa på att göra det nu när du installerar om med x64.

Vill du ha bort den så får du nog se till att ge ditt användarkonto fulla NTFS-rättigheter på mappen, eventuellt måste du även sätta dig själv som ägare av mappen först. Bägge görs under Properties på mappen -> fliken Security och där under.. Men som sagt, du blir ju av med skiten (och allt annat på disken också, tänk på det) när du formaterar partitionen i samband med att du installerar om.
Citera
2012-04-05, 18:36
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
aktiva anslutningar
i netstat finns en tvivelaktig ip-address under ipv4 protokollet.
Några stycken går till min Telia Gateway vad jag kan se,men som sagt en okänd.

hur ska man hantera detta? alla tips och trix välkomnas. Är absolut ingen kunnig person på
cmd-kommandon. vet uppenbarligen inte ens hur man stänger av specifika.
"release all" har jag hört men inget som är vidare aktuellt nu.
Kör netstat -ano och kolla vilken PID (högra kolumnen) som äger anslutningen. Under fliken Processes i task manager kan du sedan se vilken process den PIDen tillhör, kanske ger dig lite bättre koll på vad det handlar om. Se till att visa kolumnen PID i task manager via View > Select Columns, och glöm inte knappen Show processes from all users under samma flik.

Citat:
allmän systemkoll

befarar det värsta,något har hamnat i datorn. (trojan eller liknande)
Hur övervakar man systemet manuellt?....typ kollar vart det skrivs data på disken,aktuella processer utan att behöva ladda ner ytterligare skit.
Under fliken Performance i task manager har du en knapp Resource Monitor som ger dig viss inblick i vad som händer. Annars kan du ladda ner Process Explorer från Microsoft, ett litet gratisverktyg som inte kräver installation och som ger dig samma information som i Resource Monitor och lite till. Tryck Ctrl-L när du startat för att se mer info om processerna.
Citera
2012-04-05, 21:18
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Kör netstat -ano och kolla vilken PID (högra kolumnen)
Grymt.
Tack. tror jag fick en bra överblick.... utgick från externa fjärraddresser och sedan vilken PID.

Hur många "established" är det naturligt att firefox skall ha enligt cmd? en enda flik alltså.
räknar det till 9 stycken med ett antal olika fjärraddresser. och dessutom är inte .245 (=gateway?)

processer:

värdprocess för windows-tjänster
finns det risk att något gömmer sig där i? alltså trojaner,malware whatever.

PROVADE ATT TRYCKA CTRL-L med processexplorer.
Då markeras direkt

TWebCameraSrv.exe [TOSHIBA]

Är den suspekt? det skulle inte förundra mig om någon använder min cam i laptopen. hur ska man kolla mer? Den verkar inte använda CPU ... dessutom tillhör den ju datorn eftersom det är toshiba.

men fan, vid detaljer finns bla
File
NamedPipe\_fships_hook_server__
NamedPipe\__fships_injector__

det låter som VNP,eller en kontakt utåt om jag inte är ute och cyklar?
Senast redigerad av farmenSebastian 2012-04-05 kl. 21:24.
Citera
2012-04-05, 21:39
Medlem
farmenSebastians avatar
ju mer jag granskar processen TWebCameraSrv.exe
desto mer uppfylls mina värsta farhågor.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in