2011-11-17, 19:58
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolutionX
Sen har jag en SSD på 1000 gig
SSD på 1000GB?

Jag tror nog att du får kolla upp specifikationerna igen, innan du går vidare med frågor och svar.
Citera
2011-11-17, 22:39
Medlem
RevolutionXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nyfiken fråga, men ska du inte dela denna SSD och därefter använda den partionerade biten som filsystemdisk? Eller ska denna SSD endast vara som lagringsdisk?

Om du nu väljer att har SSD som en lagringsdisk så tar du bara bort C: och därefter göra en formatering på denna HDD. Du väljer därefter C: som filsystemdisk och troligtvis så landar SSD som D:

Och nej, det är inte skadligt att utföra en ominstallation.
Givetvis är det SSDn som ligger på 90 GB och själva hårddisken som ligger på 1 TB. Det betyder väl att operativsystemet är installerat på SSDn? Hur ska jag bära mig åt då? Har typ inte lagrat någonting på 1TB-disken så den lär ju inte ta lång tid att formatera. Jag vill ha det som det var från början, alltså om operativsystemet ligger på SSDn vill jag att den ska göra det efter formateringen igen.

Skulle du kunna visa exakt vilka knappar jag ska trycka på på denna sida(bilden vid partitionen)

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html

Om jag vill ha det såhär som jag skrev:

SSD: Operativsystemet
Hårddisk: Lagring(tom från början)

Problemet var att jag sparade allt på SSDn(spel osv jag installerade). Kan det sega ner SSD-disken eller paja något?
Senast redigerad av RevolutionX 2011-11-17 kl. 22:42.
Citera
2011-11-17, 23:12
Medlem
Cantonaas avatar
Jag skulle precis byta från Vista till Windows 7 och samtidigt formatera datorn. Jag bootade från Windows 7-skivan och valde advanced, valde hårddisken jag hade Vista installerat på och körde. Det verkar räcka för att formatera och samtidigt installera Windows 7.

Efter denna process är dock min hårddisk lika full som innan. Skillnaden är att inga program är installerade, utan programmen verkar ha bytts ut mot installationsfiler. Alltså, går jag in och ska ta bort program genom kontrollpanelen står det "Inga program finns installerade", men det är trots detta 130 gb utnyttjat på hårddisken.

Ska det vara så eller har jag gjort fel? Ska jag formatera C igen, och i så fall hur?

Tacksam för svar!
Citera
2011-11-18, 00:07
Medlem
Cantonaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantonaa
Jag skulle precis byta från Vista till Windows 7 och samtidigt formatera datorn. Jag bootade från Windows 7-skivan och valde advanced, valde hårddisken jag hade Vista installerat på och körde. Det verkar räcka för att formatera och samtidigt installera Windows 7.

Efter denna process är dock min hårddisk lika full som innan. Skillnaden är att inga program är installerade, utan programmen verkar ha bytts ut mot installationsfiler. Alltså, går jag in och ska ta bort program genom kontrollpanelen står det "Inga program finns installerade", men det är trots detta 130 gb utnyttjat på hårddisken.

Ska det vara så eller har jag gjort fel? Ska jag formatera C igen, och i så fall hur?

Tacksam för svar!

Det ordnade sig!
Citera
2011-11-18, 08:16
Medlem
cdxz11s avatar
bytte till windows 7(64) under förra veckan och allt har funkar fint utom lite strul med ljudet, installerades någon driver som funkar men vill helst få tag på orginaldrivern till mitt moderkort då man även får med programvara med diverse bra funktioner för ljudinställningar på datorn, problemet är dock att ingen driver verkar ha släppts för windows 7, däremot finns det versioner för vista resp xp i 64-bits utförande, dock verkar datorn inte vilja använda dessa, när jag försöker kommer det upp en ruta med texten "does not support this operating system:WNT_:1P_MCE" Moderkortet jag kör är ett asus m2n sli deluxe: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2/M2NSLI_Deluxe

Finns det något jag kan göra för att komma runt detta och få programvaran installerad på min dator?
Citera
2011-11-18, 10:01
Medlem
Egyeds avatar
Hejsan!

Har just installerat Windows Xp på en gammal dator! När jag skall uppdatera till sp1 får jag följande problem, Servern svarar inte. Det går alltså inte att ladda ner innehållet från just den platsen. Därför vill jag hitta "hela" paketet och inte bara startfilerna. Min fråga lyder därför som så vart kan jag hitta de? har sökt på Microsofts alla hemsidor nu tror jag XD

Hjälp uppskattas!
Tack på förhand.
Citera
2011-11-18, 11:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egyed
Hejsan!

Har just installerat Windows Xp på en gammal dator! När jag skall uppdatera till sp1 får jag följande problem, Servern svarar inte. Det går alltså inte att ladda ner innehållet från just den platsen. Därför vill jag hitta "hela" paketet och inte bara startfilerna. Min fråga lyder därför som så vart kan jag hitta de? har sökt på Microsofts alla hemsidor nu tror jag XD

Hjälp uppskattas!
Tack på förhand.

http://windows.microsoft.com/en-US/windows/downloads/service-packs
Citera
2011-11-18, 11:13
Medlem
Egyeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
http://windows.microsoft.com/en-US/windows/downloads/service-packs

Nej tyvärr fungerar inte det den vanliga vägen. Jag har försökt köra den filen man laddar ner därigenom (1,9 Mb). Men där ingår bara start upp filerna. När jag då skall ladda ner resterande av paketet får jag ett felmeddelande att datorn inte kunde kontakta servern. Det är alltså så att servern ligger nere. Det har varit så i flera dagar.
Söker därför att ladda ner hela paketet flera mb, ca 200-400 mb? Service pack 1 är det de gäller.

Tack ändå!
Citera
2011-11-18, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
bytte till windows 7(64) under förra veckan och allt har funkar fint utom lite strul med ljudet, installerades någon driver som funkar men vill helst få tag på orginaldrivern till mitt moderkort då man även får med programvara med diverse bra funktioner för ljudinställningar på datorn, problemet är dock att ingen driver verkar ha släppts för windows 7, däremot finns det versioner för vista resp xp i 64-bits utförande, dock verkar datorn inte vilja använda dessa, när jag försöker kommer det upp en ruta med texten "does not support this operating system:WNT_:1P_MCE" Moderkortet jag kör är ett asus m2n sli deluxe: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2/M2NSLI_Deluxe

Finns det något jag kan göra för att komma runt detta och få programvaran installerad på min dator?

En tekniker på Inet sa till mig att alla Vista-drivare ska principiellt fungera på win7. Men min flickväns gamla HP-dator som har ett integrerat grafikkort (intel), så var det omöjligt att få Vista-drivarna att fungera. Fick samma felmeddelande som dig.
Citera
2011-11-18, 12:02
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egyed
Nej tyvärr fungerar inte det den vanliga vägen. Jag har försökt köra den filen man laddar ner därigenom (1,9 Mb). Men där ingår bara start upp filerna. När jag då skall ladda ner resterande av paketet får jag ett felmeddelande att datorn inte kunde kontakta servern. Det är alltså så att servern ligger nere. Det har varit så i flera dagar.
Söker därför att ladda ner hela paketet flera mb, ca 200-400 mb? Service pack 1 är det de gäller.

Tack ändå!
Så länge du kör engelsk version funkar alltid den här sidan: http://www.softwarepatch.com/

Och just det: varför ska du bara installera SP1?
De flesta problem som hade varit blev ju fixade i SP3 så installera den istället.
Citera
2011-11-18, 12:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Jag misstänker att SP1 är kanske inaktuell. Men provar annars här på denna sida -> http://www.softwarepatch.com/windows/winxpsp1.html

Markerar du nerladdningen så får du ett svar om SP1 och du blir hänvisad till SP2.

I annat fall så får du integrerar ett servicepaket i din XP. Eller rent hämta hem Windows XP SP3 som integrerat sådant.

Om jag minns rätt så måste man följa stegen som avser ett servicepaket. Det vill säga att man måste har SP1 för att kunna går vidare med SP2 osv osv.
Citera
2011-11-18, 12:10
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11

Jag kollade upp vad chipet hette - ADI 1988B - och hittade drivrutiner iaf: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mis...X6585_Win7.zip
Vilket inte finns enligt Asus hemsida, vilket borde lära dig att aldrig mer köpa en pryl av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in