2012-05-23, 06:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ten6
Vet ej om jag lagt detta på rätt ämne (snälla flytta om jag har fel MOD).

Iaf, nu är det så att jag har lite problem med mitt Windows.
Det är så att det gick ut för ett tag sen men jag brydde mig inte om det eftersom det inte påverkade mig så mycket. Dagarna gick och jag gjorde inget åt det (den varnade för det varje timme och vid varje start av datorn).
Jag bytte lösenord till administratör kontot kanske 4-5 månader när det hade gått ut, då när jag skulle logga in igen så funkade det inte (jag vet att jag skrev in rätt lösenord när jag bytte för det var det simplaste jag har kommit på) som sagt så funkade det inte och jag visste inte vad felet var först men sen kom jag på att windows hade gått ut, så jag installerade det igen... så nu har jag två windows på datorn vilket stör mig då det tar mycket plats och är allmänt jobbigt då man måste välja vilket windows man ska gå in på vid varje start av datorn.
Så nu vänder jag mig till er här på FB. Hur gör jag för att ta bort de?(har inte så stor kunskap av just detta inom IT).
Jag låter som en jubelamatör men förstår inte hur jag ska få bort det och om det är några viktiga saker som jag råkar ta bort om jag försöker på egen hand.
Mycket tacksam för svar!
ten6

Du nämner endast Windows, men inget om versionen. Har du Windows 7 så kan man tar bort den ena Windows via kommandot " msconfig " med utan ".
Citera
2012-05-23, 06:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Förstår inte hur du lyckas installera två Windows; när du formaterar datorn ersätts den gamla versionen med den nya. Är de installerade på två olika hårddiskar?

Dock inte så säkert. Har du inte tagit bort/formaterar den ursprungliga partitionen under installationen så kan detta hända.
Citera
2012-05-23, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarens
Tjena har ett problem med min Dell Latitude E5410 med Windows 7 64 bitars.

Det är så att när jag installerat om datorn och efter det har jag gått in i den, laddar hem drivrutiner och installerar och sedan startar om den så blir skärmen helt blank efter laddat Windows. Det konstiga är att man hör att den startas upp och jag försökte faktiskt att skriva in mitt lösen och OK, det gick att logga in men ingen bild. Väldigt skumt. Blev lite arg och startade om och försökte gå in i felsäkert läge och kolla i windows loggarna men det fanns inte mycket där som kunde koppla till felet. Jag har en dockningsstation hemma och det fungerar att använda Windows på båda de skärmarna helt felfritt. Kanske är ett hårdvaru fel? Men det är väldigt skumt eftersom jag testade innan att köra med Ubuntu Desktop och det fungerade felfritt dock att man behövde lite drivrutiner men inget fel med skärmen...

Skulle vara fruktansvärt tacksamt om ni kunde finna något svar på denna gåta.

Hej

Jeg hedder Karina, og arbejder hos Dell.

Jeg er ked af at høre, at du har problemer med skærmen på din Latitude. Du kan evt. forsøge at finde fejlen med denne guide, som kan løse de mest alm. windows problemer:
http://support.euro.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kcs/document?c=se&cs=sedhs1&docid=266262&l=sv&s=dhs

Afhjælper dette ikke problemet, er du meget velkommen til at sende mig en privat besked med dit servicetag, så vil jeg meget gerne se nærmere på, om jeg evt. kan hjælpe. I så fald må du meget gerne præcisere hvad det præcis er der sker? Blå skærm, sort skærm eller andet?

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar & @Delllytter
Citera
2012-05-23, 11:26
Bannlyst
Citat:
Vet ej om jag lagt detta på rätt ämne (snälla flytta om jag har fel MOD).

Iaf, nu är det så att jag har lite problem med mitt Windows.
Det är så att det gick ut för ett tag sen men jag brydde mig inte om det eftersom det inte påverkade mig så mycket. Dagarna gick och jag gjorde inget åt det (den varnade för det varje timme och vid varje start av datorn).
Jag bytte lösenord till administratör kontot kanske 4-5 månader när det hade gått ut, då när jag skulle logga in igen så funkade det inte (jag vet att jag skrev in rätt lösenord när jag bytte för det var det simplaste jag har kommit på) som sagt så funkade det inte och jag visste inte vad felet var först men sen kom jag på att windows hade gått ut, så jag installerade det igen... så nu har jag två windows på datorn vilket stör mig då det tar mycket plats och är allmänt jobbigt då man måste välja vilket windows man ska gå in på vid varje start av datorn.
Så nu vänder jag mig till er här på FB. Hur gör jag för att ta bort de?(har inte så stor kunskap av just detta inom IT).
Jag låter som en jubelamatör men förstår inte hur jag ska få bort det och om det är några viktiga saker som jag råkar ta bort om jag försöker på egen hand.
Mycket tacksam för svar!
ten6
Gått ut?
Varken lösenordet eller windows i sej är tidsbegränsat....
Citera
2012-05-23, 14:03
Medlem
Albert.Ns avatar
Min dator har crashat och jag har inga cd skivor som jag kan formatera om datorn med. Så jag tänkte tanka något från piratebay och använda produkt keyn som står på datorn. Problemet är att jag inte vet vad jag ska tanka för något. Det står "Windows Vista Home Premium OEMAct(FujitsuSimensComputers)" på skalet, Vet någon vad jag ska söka påför att få rätt windows?
Citera
2012-05-23, 14:07
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.N
Min dator har crashat och jag har inga cd skivor som jag kan formatera om datorn med. Så jag tänkte tanka något från piratebay och använda produkt keyn som står på datorn. Problemet är att jag inte vet vad jag ska tanka för något. Det står "Windows Vista Home Premium OEMAct(FujitsuSimensComputers)" på skalet, Vet någon vad jag ska söka påför att få rätt windows?
Något sånt här kanske: http://thepiratebay.se/search/vista%20home%20premium%20oem/0/7/0
Citera
2012-05-23, 14:31
Medlem
Mitt Windows 7 beter sig märkligt. Ibland när jag startar datorn så ser man windowsloggan, sen plötsligt bootar datorn och kommer det upp ett meddelande att "Windows startades inte normalt" (eller vad det nu står) osv. Grejen är bara att om man försöker reparera hittar den inga fel, sen startar den upp som vanligt. Struntar man i att reparera utan tar startar windows ändå så startar det som vanligt.

Datorn fungerar fint, hittar inga andra fel förutom att detta kommer upp ibland när jag startar den. Har till och med återställt Windows från en tidigare backup och även formaterat hårddisken och installerat om det, samma sak kommer efter några dagar igen. Då och då - samma fel.

Vad kan det vara?! Har googlat ihjäl mig men hittar inget logiskt.
Citera
2012-05-23, 16:11
Medlem
HaxarnHiaHias avatar
Hej,
När jag försöker ominstallera w7 på min laptop så hittar DVD-läsaren inte den brända skivan.
Jag har en Fujitsu laptop med original w7 installerat, men jag har slarvat bort skivan och nu vill jag formatera/ominstallera.

Jag brände ut en w7 ultimate x64 version, men läsaren hittar inte skivan! Den börjar snurra igång men lägger av efter 5 sekunder. Bootar jag med skivan i händer ingenting även fast jag ställt in BIOS att boota från CD.
Den läser andra skivor utan problem.

Jag testade att mounta .iso-filen med Deamon Tools för att se så inte min nuvarande w7 Home Premium blockerade andra versioner eller liknande. Men det fungerade och jag kunde starta setup.

DVD-läsaren jag har heter HL-DT-ST BDDVDRW CT10N (enligt enhetshanteraren).

Finns det några andra alternativ till att formatera sin laptop? Har hört att man på vissa laptops kan reseta den helt och hållet på bara ett knapptryck.

Måste verkligen få den formaterad då jag inte gjort det sen jag köpte den för ca 2 år sen.

All hjälp uppskattas, tack på förhand!
Citera
2012-05-23, 16:37
Medlem
Yttros avatar
Hej, jag har ett problem här med min laptop med Windows Vista, när jag sätter på den så hänger sig datorn vid den första skärm bilden där datorn startas upp, alltså där det låter ett sådant litet ljud som visar att den sätts på och Asus loggan kommer fram. Men längre kommer den inte. Jag kan inte ett dugg om datorer, men tänkte iallafall att lättaste skulle vara att testa att installera om den, men jag har filer på den som jag inte vill ska raderas. Så läste jag något kort om Windows Old? Har jag det redan installerat på min dator eller hur funkar det? Sparar det alla mina gamla filer någonstans när jag installerar om datorn? Kommer ju inte åt någonting på datorn såhär. Tacksam för svar, hade gott.
Citera
2012-05-23, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Förstår inte hur du lyckas installera två Windows; när du formaterar datorn ersätts den gamla versionen med den nya. Är de installerade på två olika hårddiskar?
Jag vet fakriskt inte...

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du nämner endast Windows, men inget om versionen. Har du Windows 7 så kan man tar bort den ena Windows via kommandot " msconfig " med utan ".
Aha, men om jag gör de, kommer det andra Windows bara försvinna "wiips" ?:/
Kommer jag inte förlora någon viktig data på något sätt?
Citera
2012-05-23, 18:02
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Aha, men om jag gör de, kommer det andra Windows bara försvinna "wiips" ?:/
Kommer jag inte förlora någon viktig data på något sätt?
Inte om du gör rätt. Risken är dock om du inte är kunnig och helt säker på vad du gör att du tar bort något från fel Win. Själv skulle jag tagit backup/kopierat det jag vill ha kvar och installerat om allt fr början (eller fabriksåterställa/recovery om du har det, läs i manualen hur detta görs på just din dator).
Citera
2012-05-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaxarnHiaHia
Hej,
När jag försöker ominstallera w7 på min laptop så hittar DVD-läsaren inte den brända skivan.
Jag har en Fujitsu laptop med original w7 installerat, men jag har slarvat bort skivan och nu vill jag formatera/ominstallera.

Jag brände ut en w7 ultimate x64 version, men läsaren hittar inte skivan! Den börjar snurra igång men lägger av efter 5 sekunder. Bootar jag med skivan i händer ingenting även fast jag ställt in BIOS att boota från CD.
Den läser andra skivor utan problem.

Jag testade att mounta .iso-filen med Deamon Tools för att se så inte min nuvarande w7 Home Premium blockerade andra versioner eller liknande. Men det fungerade och jag kunde starta setup.

DVD-läsaren jag har heter HL-DT-ST BDDVDRW CT10N (enligt enhetshanteraren).

Finns det några andra alternativ till att formatera sin laptop? Har hört att man på vissa laptops kan reseta den helt och hållet på bara ett knapptryck.

Måste verkligen få den formaterad då jag inte gjort det sen jag köpte den för ca 2 år sen.

All hjälp uppskattas, tack på förhand!

är du säker på att din brännda dvd-skiva är bootbar?
din w7 home nyckel funkar inte till ultimat (men det vet du kanske)

du kan oxså använda detta behövs ingen w7 skiva

Fördelen med Windows Anytime Upgrade är att du kan uppgradera till en högre utgåva utan att behöva köpa en helt ny Windows 7-licens och utan att behöva installera om hela datorn – allt som behövs är en uppgraderingsnyckel som låser upp fler funktioner.

det kan vara att där finns en recovery partion,ladda hem manualen och kolla http://support.ts.fujitsu.com/manuals/index.asp?lng=SE&Level1=&LNID=5379

mvh
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in