2012-03-03, 16:01
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasJR
Hej!
Jag hittar ingenting om det här problemet i tråden, kanske jag använder lite fel sökord, så om ni vet att det finns svar så länka gärna dit men här är mitt problem:

Jag håller på att installera Windows 7 från ett USB på min HP Mini 5101 och har ett fett problem....
Jag bootar från USB och den laddar in alla filer. Sen copierar den och expanderar filerna ssom den ska, men när instalationen ska starta om datorn så startar den om och börjar om från början... Vet inte riktigt hur jag ska göra här, har testat att formatera både hårddisken och USB i både NTFS och FAT32 och dessutom testat att dra ut USB när datorn startas om.
Någon som har tips?
Om du i BIOS ställt in datorn på att starta från USBn, så gör den ju det. Sätt HDDn som första bootenhet och tryck för Bootmeny när du börjar, sen när Win-installationen startar om datorn så startar den ju från HDDn. Det borde funka.

Jag har själv lagt in Win7 på den modellen för ett knappt år sen, minns dock inte om det var via USB-DVD, USB-pinne eller om jag återställde med Ghost fr annan dator (det funkar faktiskt ibland, väldigt ofta om det är samma tillverkare och liknande modell). Jag minns iaf att BIOSen hade skumt utseende och funktion.

Du har givit specifika SATA-drivers manuellt i början av installationen?

Edit:
Vad är det för Win i den modellen fr början?
Senast redigerad av Skadat gods 2012-03-03 kl. 16:07.
Citera
2012-03-03, 18:02
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooOld
Jag har börjat få återkommande bluescreen och jag har ingen aning vad det är som spökar. (windows7)....
Det låter som det är hårdvarurelaterat. Har du bytt/lagt till delar i systemet strax innan det började strula?

Har du installerat nåt strax innan det började strula? Mobiltelefonprogramvaror eller vad som helst kan strula till det, speciellt om du har 64-bits W7.

Plocka bort all ansluten kringutrustning och se om det blir nån skillnad.

Plocka bort alla RAM-minnen förutom ett och testa. Flytta det och testa igen.

Prova att köra en fabrikssystemåterställning om du har en sådan. Om du har en extra hårddisk liggandes eller kan låna en så prova om det blir bättre/någon skillnad med en helt fräsch nyinstallation (givetvis med alla drivers installerade).
Senast redigerad av Skadat gods 2012-03-03 kl. 18:04.
Citera
2012-03-03, 18:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Plocka bort alla RAM-minnen förutom ett och testa. Flytta det och testa igen.
Kör memtest istället så syns det direkt om något minne inte är med, finns en version för bootbar usb-minne som är vansinnigt bekäm.
Citera
2012-03-03, 18:11
Medlem
JonasJRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Om du i BIOS ställt in datorn på att starta från USBn, så gör den ju det. Sätt HDDn som första bootenhet och tryck för Bootmeny när du börjar, sen när Win-installationen startar om datorn så startar den ju från HDDn. Det borde funka.

Jag har själv lagt in Win7 på den modellen för ett knappt år sen, minns dock inte om det var via USB-DVD, USB-pinne eller om jag återställde med Ghost fr annan dator (det funkar faktiskt ibland, väldigt ofta om det är samma tillverkare och liknande modell). Jag minns iaf att BIOSen hade skumt utseende och funktion.

Du har givit specifika SATA-drivers manuellt i början av installationen?

Edit:
Vad är det för Win i den modellen fr början?

Jag har testat det, men det gick inte att starta från HDDn. Jag testade även lite naivt att köra "reperationen" från instalations UDB men det gick inte att reparera windows verisonen.
Det är ju windows 7 satrer från börja, men jag har installerat en hel del andra OS på datorn, bland annat XP, Ubuntu, Jolicloud, Chromium och har faktiskt redan haft windows 7 ultimate på den, men detta har aldrig hänt förut. Jag börjar fundera på om installations ISOn är korrupt så jag ska ta och testa en annan
Citera
2012-03-03, 19:37
Medlem
TooOlds avatar
Jo det var med memtest jag felsökte dom. Jag har inte lagt till eller bytt ut någonting. Datorn har fungerat galant i ca 4 år tills för några veckor sen.

Det jag har funderat på är om det är min webkamera som fuckar någonting, jag har för mig att problemen började efter att jag installerade den. Kameran är en microsoft lifecam hd 5000.
Citera
2012-03-04, 10:19
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Hej!
Jag vet inte om jag är i rätt tråd men jag försöker ändå.
Jag skulle sätta i mitt minneskort som krånglar väldigt i datorn då det alltid dyker upp frågan om jag vill söka igenom det eftersom det är något problem i det. Detta kommer alltid trots att jag raderar alla filer och börjar om.
Denna gång var första gången jag klickade på "Sök igenom" eftersom jag inte kunde öppna mappen. På några sekunder var hundratals stora bildfiler borta! Det stod att genomsökningen var klar och att det som eventuellt kan ha flyttas finns i mappen "Found". Denna mapp hittar jag inte. Bilderna finns ingenstans på datorn och med Recuva hittar jag enbart bilderna jag raderat innan detta hände.
När jag är inne i mappen "Datorn" så ser jag att minneskortet (trots att det verkar tomt) har nästan fullt i utrymme. I själva mappen ser det ut så här: http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...51409077_n.jpg

Som ni ser när jag markerar filen "100Canon" så ser man i ikonen i vänstra hörnet att den verkar innehålla bilder. Jag förstår inte hur jag ska kunna öppna filen eller hur jag ska få tillbaka bilderna.
Jag är desperat, har bilder där i som kommer från en fotografering av en gravid tjej som jag gjort och jag måste få tillbaka dessa bilder.
Snälla, kan någon vänlig själ hjälpa mig?
Citera
2012-03-04, 10:45
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
Hej!
Jag vet inte om jag är i rätt tråd men jag försöker ändå.
Jag skulle sätta i mitt minneskort som krånglar väldigt i datorn då det alltid dyker upp frågan om jag vill söka igenom det eftersom det är något problem i det. Detta kommer alltid trots att jag raderar alla filer och börjar om.
Denna gång var första gången jag klickade på "Sök igenom" eftersom jag inte kunde öppna mappen. På några sekunder var hundratals stora bildfiler borta! Det stod att genomsökningen var klar och att det som eventuellt kan ha flyttas finns i mappen "Found". Denna mapp hittar jag inte. Bilderna finns ingenstans på datorn och med Recuva hittar jag enbart bilderna jag raderat innan detta hände.
När jag är inne i mappen "Datorn" så ser jag att minneskortet (trots att det verkar tomt) har nästan fullt i utrymme. I själva mappen ser det ut så här: http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...51409077_n.jpg

Som ni ser när jag markerar filen "100Canon" så ser man i ikonen i vänstra hörnet att den verkar innehålla bilder. Jag förstår inte hur jag ska kunna öppna filen eller hur jag ska få tillbaka bilderna.
Jag är desperat, har bilder där i som kommer från en fotografering av en gravid tjej som jag gjort och jag måste få tillbaka dessa bilder.
Snälla, kan någon vänlig själ hjälpa mig?
Ordna -> Mappalternativ -> Visning -> Bocka för "Visa dolda filer, mappar och enheter" och bocka ur "Dölj skyddade operativsystemfiler"
Citera
2012-03-04, 11:25
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Tack så mycket!
Men nu kommer det upp så här: http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...12607234_n.jpg
Hur gör man så filerna blir vanliga, nu går de inte ens att öppna?
Senast redigerad av LorenaSanchez 2012-03-04 kl. 11:43.
Citera
2012-03-04, 11:42
Medlem
eros1295s avatar
Citat:
Tack så mycket men det verkar inte fungera... Det står fortfarande "Välj program i listan att öppna filen med" och det går inte att öppna den med något

vad är det för fil efternamn
Citera
2012-03-04, 11:48
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Tack så mycket!
Men nu kommer det upp så här: http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...12607234_n.jpg
Hur gör man så filerna blir vanliga, nu går de inte ens att öppna?
Byt filtyp till jpg eller vad det nu var för filtyp innan du valde att reparera sdkortet.
Citera
2012-03-04, 12:11
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kör memtest istället så syns det direkt om något minne inte är med, finns en version för bootbar usb-minne som är vansinnigt bekäm.
Jo men visst Ska tanka hem den.
Hur lång tid tar det att köra memtest (jag har aldrig kört det) på ex.vis en stationär med 4Gb?
Citera
2012-03-04, 12:27
Medlem
Formatera OS-disken utan att radera os:et?

Hejsan! Jag använder mig av en OCZ Agility 3 SSD som bootdisk, alltså har jag mitt Windows 7 där.
Men nu är det så att jag vill formatera den disken, UTAN att ta bort operativsystemet, och att avinstallera varje program för sig, är inget jag är intresserad av.

Så jag undrar, går det att radera ett stort antal filer på en gång, med någon bra mjukvara?

EDIT: Har kikat runt lite och hittade ett program kallat "Eraser", någon som har erfarenhet av detta program?
Senast redigerad av Hummelmannen 2012-03-04 kl. 12:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in