2012-02-07, 14:12
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
Hej.

Har en dator vid namn "Acer Aspire T620" som är inköpt 2005.

Nu vill jag göra få den återställt men det bara fuckar...
Jag har köpt återstälnings skivor(2006) å jag har använd dom iallafall 5 gg under den tid jag ägt datorn. Nu till problemet...

JAg gör exakt som man skall göra... jag stoppar i skivan och statar om datorn allt flyter som vanligt. Den läser in drivrutinerna som vanligt för att sdan säga åt mej att stoppa in den andra skivan... för att starta om och läsa in drivrutinerna.. (ursäkta luddigt skrivande)

Men när denna starat om börjar även prossesen om.. har säkert gjort detta 10 gg nu men det händer alltid samma sak. Återstälningen börjar om från ruta ett..

Jag gjorde som så att jag tog bort mitt antuvirus program(avast) men detta hjälpte inte...

så hur gör jag nu? någon som har tips?

Eller kan det vara så. Jag har ägt datorn ett jävla tag och har även bytt ut massor som t.ex

1. Den ena läsaren.
2. grafik kortet.
3. även fått moderkortet utbytt.
4. ljudkortet
vad jag komemr på nu

eller kan det vara som så att skivorna som jag har till att rebota datorn kan vara gammla?

Behöver hjälp, börjar få damp på skiten!!

mvh // c9
Har du bytt moderkort så har du också bytt identitet på maskinen. Alltså, återställningsskivorna tror att du försöker återställa till en annan dator. Och det får man inte göra för Microsoft.

Det kan även bero på att läsaren inte funkar ihop med skivorna, det händer då och då.

Jag skulle lösa det genom att istället installera Win7 32-bitars. De flesta drivers finns med i 7:an till din dator.
Citera
2012-02-08, 16:10
Medlem
malas avatar
Jag sitter med samma problem, bara det att jag kan inte välja "formatera" i installationsmenyn. (Går alltså inte att trycka på formatera, knappen är grå.) Har två partitoner. Kan jag formatera dom till NTFS i Ubuntu på något vis?
Citera
2012-02-09, 01:32
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mala
Jag sitter med samma problem, bara det att jag kan inte välja "formatera" i installationsmenyn. (Går alltså inte att trycka på formatera, knappen är grå.) Har två partitoner. Kan jag formatera dom till NTFS i Ubuntu på något vis?
https://www.flashback.org/sp35435114
Citera
2012-02-09, 08:44
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Tryck "Ta bort" istället för "Formatera".
Citera
2012-02-09, 12:42
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Precis som sagts tidigare...
Du måste TA BORT partitionerna först (OBS! Ta alltid bort den NEDRE, först!, Sedan den som nu är längst ner!) Därefter skapar du en (1) Ny partition, som inte alls behöver ta upp all hårddiskyta!
Installera Windows till denna nya partition, Använd sedan diskhanteraren för att skapa en ev. 2:a partition...

Citera
2012-02-11, 12:07
Medlem
Fabriksåterställa acer

Hej, vill fabriksåterställa min acer laptop. Men jag minns inte vilket kommando jag ska trycka in vid uppstart. Det är inte alt+f10, utan alt-gr plus något mer.

Supertacksam för hjälp!
Citera
2012-02-11, 12:11
Medlem
"To begin the restoration, press Alt + F10 (PC Tower) or F10 (laptop) to boot the PC when the ACER logo appears"

http://en.kioskea.net/faq/2040-acer-pc-restore-to-factory-settings
Citera
2012-02-11, 12:13
Medlem
eros1295s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2wea3ry
Hej, vill fabriksåterställa min acer laptop. Men jag minns inte vilket kommando jag ska trycka in vid uppstart. Det är inte alt+f10, utan alt-gr plus något mer.

Supertacksam för hjälp!

Enkelt,in i bios direkt i start med F2 tror jag det var, sen ändra till boot från DVD och spara, stoppa i din recovery-skiva 1 och boota om
Citera
2012-02-11, 12:15
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2wea3ry

Supertacksam för hjälp!
Det står i manualen.
Citera
2012-02-11, 12:41
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Har du bytt moderkort så har du också bytt identitet på maskinen. Alltså, återställningsskivorna tror att du försöker återställa till en annan dator. Och det får man inte göra för Microsoft.

Det kan även bero på att läsaren inte funkar ihop med skivorna, det händer då och då.

Jag skulle lösa det genom att istället installera Win7 32-bitars. De flesta drivers finns med i 7:an till din dator.

Hej och tack för svar...

Jag är 99.9 % säker att jag använt dessa skivor efter jag byttmoderkort.. jag fick det på garantin så det var affären som jag köpte den av som bytte moderkort (onoff)

Försökte att bränna om dessa återstälningsskivor skivor men det gick inte?
Att byta till win 7 känns som att det sträcker sej över mina kunskaper med dette om datorer.
Plus att jag känner att jag vill ha XP

så någon som har tips hur man skall göra nu?

kan man sno ett nytt XP eller kan man få bort allt manuelt gennom att radera det messta. Känns som man kommer ta bort saker datorn behöver...

hjälp!

jätte tack mvh // c9
Citera
2012-02-11, 14:50
Medlem
Martin Rävs avatar
Hej bullen.
Sitter och förbereder en formatering på min laptop, jag vill gå från Vista till Win7. Det är en HP så återställningen görs genom att boota från en partition av hårddisken = ingen återställningsskiva. Datorn i fråga är en HP Dv6, 34-bit, från 08.

1. Finns det nån risk att Win7 inte funkar ihop med den här datorn?
2. Hur blir det med drivrutiner mm. efter formateringen med Win7? Har hört talats om att det kan bli jobbigt med laptop och OS-byte. Har ingen lust att ha Vista parallellt med Win7 eftersom jag är så förbannat less på skiten.
3. Bör jag göra en säkerhetskopia av återställningspartitionen? (kopierar till extern HDD, for future use?)
4. Hur mycket utrymme tar Win7 i anspråk och hur mycket extra utrymme behövs för att rulla på bra? Tänkte gör en särskild partition för OS samt några lite tyngre verktyg.

Trevlig lördag!
Citera
2012-02-11, 15:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Räv
Hej bullen.
Sitter och förbereder en formatering på min laptop, jag vill gå från Vista till Win7. Det är en HP så återställningen görs genom att boota från en partition av hårddisken = ingen återställningsskiva. Datorn i fråga är en HP Dv6, 34-bit, från 08.

1. Finns det nån risk att Win7 inte funkar ihop med den här datorn?
2. Hur blir det med drivrutiner mm. efter formateringen med Win7? Har hört talats om att det kan bli jobbigt med laptop och OS-byte. Har ingen lust att ha Vista parallellt med Win7 eftersom jag är så förbannat less på skiten.
3. Bör jag göra en säkerhetskopia av återställningspartitionen? (kopierar till extern HDD, for future use?)
4. Hur mycket utrymme tar Win7 i anspråk och hur mycket extra utrymme behövs för att rulla på bra? Tänkte gör en särskild partition för OS samt några lite tyngre verktyg.

Trevlig lördag!

1: Kontrollerar på Microsofts hemsida om datorn klarar av Win 7. Du finner ett verktyg där för detta ändamål.

2: Kontrollerar först depån med drivrutiner innan du börjar din installation. Samlar ner alla drivers på ett USB-minne.

3: Det kan du göra sedan och när datorn är till 100% färdig. Det finns många bra program för detta.

4: Windows 7 är ett stort OS. Jag själv brukar har ca 60GB ledigt. Tänk efter att du ska ha lite bra program, te.x Office, Adobe-serie, med mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in