2012-02-03, 01:31
  #5761
Medlem
Frabbes avatar
Tog bort partion - kommer ej till Windows!

Hej,

Jag har Ubuntu och Windows 7 på min dator.
Windows 7 har 300gb och Ubuntu 100gb.

Jag använder aldrig Ubuntu, så jag gick in i något program(Disk Manager tror jag) och tog bort partionen.
nu när jag startar datorn står det
"error: unknown filesystem
grub rescue>"

så kan jag skriva in något efter rescue.

Vad ska jag göra?
hjälp!

Edit:
Läste här.
http://www.askvg.com/how-to-remove-linux-boot-loader-from-startup-after-deleting-linux-partition-on-a-dual-boot-system/

Men jag kommer inte till loader, utan direkt till unknown filesystem. Men jag vill använda Windows 7, inte Ubuntu?

Samt så har jag ingen Windows skiva!
__________________
Senast redigerad av Frabbe 2012-02-03 kl. 01:46.
Citera
2012-02-03, 01:36
  #5762
Medlem
"Det går inte starta programmet pga att dess sida vid sida-konfiguration är felaktig"

Detta händer när jag försöker öppna vilket program som helst. Jag har ingen aning om vad problemet är eller hur jag löser det. Hjälp pls?
Citera
2012-02-03, 02:09
  #5763
Medlem
tantrs avatar
När du tog bort partitionen så har alla dessa "gb" valt att lägga sig som opartionerat, och har inget speciellt filsystem längre.



Låter som om Windows låg på den partionen du raderade.


Annars provar du att gå in i bios, och ser till att datorn startar med rätt hårdisk(boot options/boot menu).
__________________
Senast redigerad av tantr 2012-02-03 kl. 02:12.
Citera
2012-02-03, 02:10
  #5764
Medlem
Frabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
När du tog bort partitionen så har alla dessa "gb" valt att lägga sig som opartionerat, och du måste därför formatera och skapa en ny partion för att använda dessa gb. Allt som fanns på den partionen är alltså borta.


Låter som om Windows låg på den partionen du raderade.


Annars provar du att gå in i bios, och ser till att datorn startar med rätt hårdisk(boot options/boot menu).

Tog bort partionen med 100gb, inte 300gb.

Har endast en hårddisk, har lagt över Ubuntu på usb minne nu, ska testa att installera.

Edit:
Startar från USB; får upp "No DEFAULT or UI configuration directive found!".
Ska googla nu :8
__________________
Senast redigerad av Frabbe 2012-02-03 kl. 02:27.
Citera
2012-02-03, 02:11
  #5765
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puppiluppa
"Det går inte starta programmet pga att dess sida vid sida-konfiguration är felaktig"

Detta händer när jag försöker öppna vilket program som helst. Jag har ingen aning om vad problemet är eller hur jag löser det. Hjälp pls?
Nu har jag googlat åt dig Jag kopierade bara ditt felmeddelande rakt av här.
http://eforum.idg.se/topic/331303-sida-vid-sida-konfiguration-ar-felaktig/
Citera
2012-02-03, 02:15
  #5766
Medlem
Kan inte ens starta installationsprogrammet till det. Så atteeeh? Vad gör man? :P
Citera
2012-02-03, 02:19
  #5767
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puppiluppa
Kan inte ens starta installationsprogrammet till det. Så atteeeh? Vad gör man? :P
Prova att systemåterställa några dagar bortom då problemet började. Funkar inte det så backa några veckor bortom eller mer.
Citera
2012-02-03, 02:25
  #5768
Medlem
tantrs avatar
Jag trodde att du hade 2 hårddiskar. . .


Vet inte hur det fungerar när man tar bort en partion från samma hårddisk. Verkar som om filsystemet "drabbades" på den andra partionen med.

Hoppas det löser sig!

mvh
Citera
2012-02-03, 02:44
  #5769
Medlem
blackadder1s avatar
Du måste återställa MBR(Master Boot Record).
Instruktioner hittar du här.
Edit: Se till att ditt bios är inställt att boota från cd/dvd.
__________________
Senast redigerad av blackadder1 2012-02-03 kl. 02:48.
Citera
2012-02-03, 02:48
  #5770
Medlem
Frabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackadder1
Du måste återställa MBR(Master Boot Record).
Instruktioner hittar du här.

Har ingen Windows 7 skiva, eller någon skiva med utrymme för att ladda ner det.
Vad gör jag då? Finns det ingen annan lösning?
Har bara ett usb minne med 4gb.
Citera
2012-02-03, 04:16
  #5771
Medlem
Frabbes avatar
Kan inte ändra mitt tidigare inlägg.

Jag har en till dator, kan jag koppla in min andra dators hårddisk för att göra något?

Edit:
Googlat lite nu, verkar finnas olika sätt att fixa det om man nu kommer in i Windows, men det gör inte jag.

När datorn startas:
Bios kommer jag till "grub rescue>(skriva in kommando, fdisk /mbr fungerar inte)"
Försökte starta från USB med Ubuntu, gick inte det heller.

Kan jag på något sätt komma in i felsäkert läge?
__________________
Senast redigerad av Frabbe 2012-02-03 kl. 04:43.
Citera
2012-02-03, 05:15
  #5772
Medlem
blackadder1s avatar
Om du har windows 7 i den andra datorn så kan du bränna ner en system repair disk. Sen kan du följa stegen i länken jag postade tidigare.
Edit: Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhetskopiering och återställning
Skapa en systemreparationsskiva.
__________________
Senast redigerad av blackadder1 2012-02-03 kl. 05:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in