2011-11-29, 09:05
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberkrigare
Heeej! Har ett roligt problem:

Det är så att en kompis har en dator med windows Vista som laggar fast fullständigt så fort han öppnar "Dokument" eller någon liknande användarmapp. Jag antar att detta beror på antingen ett virus, eller något fel i systemfilerna. Tänkte då att jag kunde uppgradera(inte formatera) med en win7 skiva och sedan överföra de saker han vill ha kvar till ett USB-minne och sen formatera om alltihop. Anledningen till att jag inte formaterar direkt är att han har viktiga filer på datorn.

Vad tror ni om detta? Kommer det funka?

Kan du/ni inte exporterar dessa filer under felsäkert läge? Provar att går in under felsäkert läge och där trigga in ett USB-minne. Se om enheten hittas, dock inte säkert pga felsäkert läge. Lägg över filerna där och startar om med skivan i. Påbörjar sedan en ominstallation. I annat fall så kör på ditt förslag som du nämner i inledningen.
Citera
2011-11-30, 00:23
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odesolerf
De andra har stoppat i skivorna och installerat det, inte varit några konstigheter så jag har väldigt svårt somsagt att tro att det är skivorna. Har seriöst ingen annan haft detta problem innan?

Hehe så värdelös är jag inte att jag inte kan formatera en dator, jag bootar ifrån CDn vid start efter att ha satt i den innan och sedan startat om. F12>Boot from CD-Drive. Eller är det något mer man behöver tänka på innan? Man behöver väl inte rensa partitionerna eller liknande INNAN installen utan det sköts väl auto? Och sedan så behöver jag inte välja C:\ som jag har XP på idag utan kan välja någon med mer plats på då jag inte har nog med plats på C:\?

Mvh
En del datorer är struliga/kinkiga med detta, andra inte. Har du provat att installera Win7 från USB-pinne?

Ett tips kan vara att plocka bort allt som du inte absolut måste ha anslutet när du installerar, ss RAM-minnen (räcker med 1Gb för att installera), extra hårddiskar, CD/DVDs, USB-grejer, grafikkortet (om du även har ett moderkortsbaserat grafikkort).

Ta backup på allt du har på C: innan, sen väljer du att formatera C: i installationen (du får klicka på Avancerat för att kunna göra det). Då får du ett fräsch system utan massa gammalt som kan strula.
Citera
2011-11-30, 00:31
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberkrigare
Heeej! Har ett roligt problem:

Det är så att en kompis har en dator med windows Vista som laggar fast fullständigt så fort han öppnar "Dokument" eller någon liknande användarmapp. Jag antar att detta beror på antingen ett virus, eller något fel i systemfilerna. Tänkte då att jag kunde uppgradera(inte formatera) med en win7 skiva och sedan överföra de saker han vill ha kvar till ett USB-minne och sen formatera om alltihop. Anledningen till att jag inte formaterar direkt är att han har viktiga filer på datorn.

Vad tror ni om detta? Kommer det funka?
Plocka ur hårddisken och sätt den i annan dator och kopiera de filer ni vill behålla. Detta kräver att han inte har lösenord satt på sin användare i Vista't och att han inte skyddat sina filer.

Annars så kan man prova med en Live-CD av valfri Linux-smak, starta OS:et som finns på CDn och kopiera över filerna.
Citera
2011-11-30, 01:13
Medlem
Odesolerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
En del datorer är struliga/kinkiga med detta, andra inte. Har du provat att installera Win7 från USB-pinne?

Ett tips kan vara att plocka bort allt som du inte absolut måste ha anslutet när du installerar, ss RAM-minnen (räcker med 1Gb för att installera), extra hårddiskar, CD/DVDs, USB-grejer, grafikkortet (om du även har ett moderkortsbaserat grafikkort).

Ta backup på allt du har på C: innan, sen väljer du att formatera C: i installationen (du får klicka på Avancerat för att kunna göra det). Då får du ett fräsch system utan massa gammalt som kan strula.

Tack för att du svarade och det hade säkert ordnat sig på detta vis ifall jag hade frågat någon kunnig närstående. Dock så har det skett ett mirakel och det som hände var att jag på morgonen startade datorn och bootade med CDn bara för att pröva ett desperat försök till och då funkade det, hade innan detta endas kommit till installen en gång tidigare men då dog det likt det brukade. Gemensamma nämnare för dessa två gånger är att det var när datorn hade stått av under natten. Fattar noll, men vad mer behöver jag förstå när det fungerar

Nu är dock fallet detta att allt som jag hade på datorn förut sparades och det ville jag haft bort, jag trodde att det raderades automatiskt när Win 7 installerades. Betyder detta att jag även har 2 operativsystem? Hur får jag bort gammal skit utan att påverka det nya?
Citera
2011-11-30, 15:05
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odesolerf
Tack för att du svarade och det hade säkert ordnat sig på detta vis ifall jag hade frågat någon kunnig närstående. Dock så har det skett ett mirakel och det som hände var att jag på morgonen startade datorn och bootade med CDn bara för att pröva ett desperat försök till och då funkade det, hade innan detta endas kommit till installen en gång tidigare men då dog det likt det brukade. Gemensamma nämnare för dessa två gånger är att det var när datorn hade stått av under natten. Fattar noll, men vad mer behöver jag förstå när det fungerar

Nu är dock fallet detta att allt som jag hade på datorn förut sparades och det ville jag haft bort, jag trodde att det raderades automatiskt när Win 7 installerades. Betyder detta att jag även har 2 operativsystem? Hur får jag bort gammal skit utan att påverka det nya?
Jag svarar genom att citera mig själv
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Mao, gör om, gör rätt
Citera
2011-12-03, 16:22
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Har dubbla skärmar men när jag väljer "Spegla skärmar" så slår min primära av och går inte att väcka igen. Är det nån inställning jag har missat?

Bumpar mig själv, ingen som har någon idé? Datorn är drygt fem år gammal och ev. går ena skärmen analogt och den andra digitalt (tror jag) om det kan ha någon betydelse. Har stängt av alla energisparfunktioner men det hjälpte inte.
Citera
2011-12-03, 16:39
Medlem
MRs avatar
Min pappas dator har krashat på något vis och han vill nu ominstallera Windows 7.
Han har stoppat in en Windows 7 CD-skiva i datorn därefter han trycker F12 för att boota CD. Sedan kommer han till meny där han kan välja att installera Windows 7, när han trycker på forsätt så står det någonting, datorn går ner i varv och den kommer inte längre än så. Det är som att den laddar någonting för evigt.

Försöker kolla på google efter vad problemet är, men inte hittat någonting ännu.
Någon som vet hur man löser detta?
Citera
2011-12-04, 12:36
Medlem
empe3rs avatar
Jag har tankat ner Windows XP SP3, brännt ner det på en skiva och har fixat allt för att börja installera. Tråkigt nog kommer jag inte längre än så. När jag startar om datorn med windows-skivan i så händer inget. Jag har provat med olika läshastigheter på skivorna (x1,x16,x48) och med två olika typer av skivor.
Är det någon som ser mitt problem? och hur ska jag lösa det?
Citera
2011-12-04, 13:27
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empe3r
Jag har tankat ner Windows XP SP3, brännt ner det på en skiva och har fixat allt för att börja installera. Tråkigt nog kommer jag inte längre än så. När jag startar om datorn med windows-skivan i så händer inget. Jag har provat med olika läshastigheter på skivorna (x1,x16,x48) och med två olika typer av skivor.
Är det någon som ser mitt problem? och hur ska jag lösa det?
Har du kollat i BIOS så att den är inställd på att boota från en CD?

Varför XP och inte 7?
Citera
2011-12-04, 16:30
Medlem
Hejsan. Formaterade om min Vaio VPCF13Z1E. Det var det dummaste som jag någonsin gjort. Jag har formaterat om datorer många gånger. Men aldrig en vaio.
Är jag dum i huvudet eller har dom glömt att lägga upp drivrutinerna till den här datorn på Vaio's hemsida?

För jag har ingen lust med att ladda ner 999999999999999999999 filer för att uppdatera drivrutinerna, när Vaio istället kunde ha, som alla andra datortillverkare, en enda fil som kollar igenom och installerar drivrutiner.

Jävlar vad jag är sur just nu.
Citera
2011-12-05, 00:08
Medlem
Har en några år gammal bärbar dator med win 7 på, men har nu köpt en mac och skulle behöva köra windows via bootcamp på den. Finns det någon möjlighet att ta den licensen från gamla dattan till bootcampinstallationen? Och så skrotar jag bara den gamla datorn. Har inga skivor eller något.
Citera
2011-12-05, 19:04
Medlem
Återställa Windows 7 med återställningsskiva från Komplett.

Hallå Flashback!
Jag köpte en komplett dator för några månader sedan, jag formaterade om den med en illegal Windows 7 kopia från Thepiratebay. När jag formaterade om den fanns det inga drivrutiner på den och jag orkade inte leta upp vilka drivrutiner min dator behövde så jag installerade Linux på den - Enkelt och snabbt.

Nu har jag dock fått Återställningsskiva från Komplett, och mina två frågor är:
Om jag installerar en exakt kopia (Windows 7 Ultimate) från Thepiratebay eller någon annan hemsida, kommer återställningsskivan fungera?
Kommer drivrutinerna med skivan? Kommer alla drivrutiner installeras automatiskt när jag återställer den med denna skiva?

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in