2012-04-13, 17:54
Medlem
Skywallkers avatar
löste det själv...

gjorde ett till adminkonto och tog bort lösenordet på det gamla med hjälp av det... windows asså ....
Citera
2012-04-13, 18:29
Medlem
Getings avatar
har precis köpt en ny dator för första gången, och jag har precis återhämtat mig från chocken av hur mycket skit det redan var installerat.

Jag gillar heller inte hur diskarna är partionerade, riskerar jag att ta bort återställningspartitionen om jag formaterar om diskarna efter eget tycke, eller är den helt låst för mig?

mvh
Citera
2012-04-13, 20:05
Medlem
PojkeTolvs avatar
Snabb fråga om windows 7 installation

Vilka drivrutiner är det jag behöver ha?

Min dators modell är Acer Aspire 5536G!!

Bild på när problemet uppstår: http://desmond.imageshack.us/Himg714/scaled.php?server=714&filename=photomov.jpg&res=la nding

Tack för hjälp och ja jag är dum i huve på datorer
Citera
2012-04-13, 20:08
Medlem
sommarlovs avatar
Du har alltså en dator med Windows på en skiva, och drivisarna på en annan.
Och nu saknar du tvåan?

Om den saknas, tryck avbryt och hämta de drivisar som behövs från Acers hemsida...
Citera
2012-04-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geting
har precis köpt en ny dator för första gången, och jag har precis återhämtat mig från chocken av hur mycket skit det redan var installerat.

Jag gillar heller inte hur diskarna är partionerade, riskerar jag att ta bort återställningspartitionen om jag formaterar om diskarna efter eget tycke, eller är den helt låst för mig?

mvh

ev kan du testa för att ändra stoleken på partionerna utan installera om op med
http://gparted.sourceforge.net/

här är till att ta bort oönskade förinstallerade program
http://www.pcdecrapifier.com/download

(själv har jag ingen större erfarenhet av dessa program)

mvh
t
Citera
2012-04-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Hej,
Jag har två datorer. Båda kör Windows 7 64bit. Kan man verkligen inte på något enkelt sätt ordna så att mappar i hemgruppen hålls lika på båda datorerna? Offline folders är väl bara till för när du kopplar ur dig från nätverket?

Mjo du kan väl köra redirected folders på dem till en gemensam nätverksshare?
Citera
2012-04-13, 21:44
Medlem
PojkeTolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du har alltså en dator med Windows på en skiva, och drivisarna på en annan.
Och nu saknar du tvåan?

Om den saknas, tryck avbryt och hämta de drivisar som behövs från Acers hemsida...
Mm, men vet inte vilka driver som saknas....
Citera
2012-04-13, 21:55
Medlem
galen_indies avatar
Behöver lite rådgivning, flickvännen pluggar webbutveckling och verkar ha installerat någonting igenom utbildningen som spelar datorn ett spratt. Ha detta i åtanke när jag beskriver problemet.

Det är en laptop, en intern hårddisk med två partitioner.
Primärt är det Windows 7 (på C:\), men på något vis har hon lyckats få in Windows Server 2008 (på D:\) som nu bootar primärt.

Problemet är att Windows Server 2008 inte funkar alls, och hon har ingen aning om hur det kommit dit ( .. ), och målet är att kunna boota Win7 och därigenom använda datorn helt enkelt. :P

Man kommer inte in i WS08, utan man möts direkt av Recovery-skärmen. Tre alternativ, Recovery via image, minneskontroll eller kommandotolken.

Som det verkar går cmd i recovery ur något bootläge, korrekt?
Går det därigenom att eventuellt sätta Windows Server 2008 ur spel, och låta datorn istället boota Win7? Eller hur ska man bära sig åt?

Är väldigt tacksam för all hjälp!

Mvh galen_indie
Citera
2012-04-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Jodå. Vissa datorer finns det en programvara för att skapa återställningspartitioner faktiskt.
Då följer inte allt meck med utan det är bara operativsystem och drivrutiner (oftast tillverkarens skitprogram också) på 2-3 DVD-skivor.

Men som han skrev, ge oss tillverkare och modell alternativt kolla i Start --> Program --> Tillverkarens namn --> Återställning/recovery.

Jag kollade upp det du sa, "Start --> Program --> Tillverkarens namn -->..." Jag får då två alternativ, ASUS "Web storage" samt "Ap Bank" Är det något "bra" ?

Modellen är Asus Notebook K52Jc Series,
Tillverkare: ASUSTek Computer Ink.
Citera
2012-04-13, 22:29
Medlem
Tjaa, när jag startar windows update så får jag error koden 80246008, jag kollade upp det på nätet och det berodde på att BITS i tjänster inte var startad.
När jag försöker starta BITS får jag error koden 1079 och detta meddelandet : Windows could not start BITS ( Backround Intelligent Transfer Services ) on a local computer, error 1079 the account specified for this service is different from the account specified for other running services in the same process.
Jag tror att felet är att BITS har ''Log on'' som administrator medans alla andra tjänster har Local System eller Local Service, borde jag ändra alla andra till Administrator för att när jag ändra BITS till Local service elelr system så kom en annan Error kod upp.
Hjälp snälla
Citera
2012-04-14, 07:19
Medlem
Getings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
ev kan du testa för att ändra stoleken på partionerna utan installera om op med
http://gparted.sourceforge.net/

här är till att ta bort oönskade förinstallerade program
http://www.pcdecrapifier.com/download

(själv har jag ingen större erfarenhet av dessa program)

mvh
t

tack för svaret, men det är tyvärr inte ett problem längre
Efter att jag provat syndcate i kanske en halvtimme tänkte jag intstallera starcraft2, vilket ledde till att tre procent in i installationen fick jag ett meddelande om att en fil inte kunde läsas.
Därefter började allt gå otroligt segt, vilket ledde till att jag provade att starta om datorn. bluescreen när windows avslutas, en av hårddiskarna ger ett error när man startar om, men inget skäl till varför samt att återställnigspartitionen inte kan nås.

Till slut lyckades jag få igång något minnesdiagnosprogram som inte hittade några fel alls.

Ställde om så att diskarna inte längre var i raid0, vilket tog bort errorstatusen. Satte åny upp dom som raid0, inga errors, men heller ingen återställning.

att ändra raid0 skulle enligt programmet inte påverka återställningspartitionen.

Provade att stoppa i en Debian skiva, och den hittar diskarna, samt ett utrymme på ca 500 mb som är oanvändbart, vilket jag antar måste vara återställningen.

Planen nu är att bränna mig en skiva med win7, och installera, kommer detta fungera eller kommer jag krävas på nycklar och skit?
Citera
2012-04-14, 11:04
Medlem
Skadat godss avatar
Det där låter som hårdvarufel (antagligen hårddisk). Lämna in på garantireparation.

Återställningspartitionen är icke på endast 500Mb. Den är snarare på 10-20Gb och är som regel dold. HP har den ibland synlig, den brukar då heta RECOVERY.

Ang. att partitionera diskarna så rekommenderar jag Partition Wizard bootable image. Jag har aldrig pillat på recoverypartitionen, så det vill jag inte råda dig till att göra, men de andra kan du ändra storlek på utan problem. Läs dock på om diskpartitionering osv så att du vet vad du håller på med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in