2011-10-24, 16:30
Medlem
ballings avatar
Okej, nu har jag ett väldigt irriterande problem. Har bestämt mig för att formatera om datorn. Jag sätter i min windows-skiva, och startar om datorn. Väljer i BIOS att boota från CD-ROM. Så långt allt ok. Sedan när "tryck ner valfri tangent för att fortsätta" kommer upp, och jag gör det, så händer INGENTING. Datorn startas sen upp normalt istället.

Vadfan kan problemet vara? Finns det några andra sätt att formatera datorn på?

Edit: testade nu med ett helt annat tangentbord, och då fungerade det... Suck.
Senast redigerad av balling 2011-10-24 kl. 16:41.
Citera
2011-10-25, 12:13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Okej, nu har jag ett väldigt irriterande problem. Har bestämt mig för att formatera om datorn. Jag sätter i min windows-skiva, och startar om datorn. Väljer i BIOS att boota från CD-ROM. Så långt allt ok. Sedan när "tryck ner valfri tangent för att fortsätta" kommer upp, och jag gör det, så händer INGENTING. Datorn startas sen upp normalt istället.

Vadfan kan problemet vara? Finns det några andra sätt att formatera datorn på?

Edit: testade nu med ett helt annat tangentbord, och då fungerade det... Suck.

Isåfall var nog det 1:a tangentbordet anslutet med USB och det andra med PS2-kontakt?

Om så.. Gå in i BIOS och leta upp inställningen för "Legacy USB" och aktivera denna. Spara sedan..

Om inte "LegacyUSB" är aktiverat så känner inte BIOS igen USB-tangentbord!
Citera
2011-10-25, 14:15
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajkenMajken
Hitta och installera Windows - kan vi ta det från grunden?

Jag har fått en gammal bärbar dator som egentligen tillhör ett större företag. Det eventuella omoraliska i detta är inte denna tråds ämne. Jag kan använda den med en anställds inloggningsuppgifter, men jag tänker att det skulle vara mycket bekvämare att ha en helt ren dator jag kan använda utan det strulet.

Jag tänker att jag i stället omformaterar datorn och börjar om från början. Då bör jag väl ha ett Windows att lägga in. Finns det några problem så långt?

Hittar jag lämpligt Windows på exv Piratebay? Och vilket Windows skulle just du rekommendera? Behövs verifieringskoder? Eller kan man köpa Windows för en vettig kostnad, helst på USB-minne (se nedan).

Kan jag ta hem detta Windows och lägga det på ett USB-minne och sen installera från det?

Jag antar att ni tänker att jag är mer än lovligt okunnig, men var snälla och förklara för mig som vore jag sex år gammal.
Hej lilla vännen. Jo, idag ska vi alltså lära oss installera ett operativssystem...

Allvarligt talat: så länge datorn inte är låst i bios så ja, då kan du installera om den.
Ja, du kan ladda ner en version från t ex Piratebay, men beroende på hur gammal datorn är kanske du inte kan använda Windows 7, vilket kanske inte är någon kris men lite synd, eftersom det är så mycket bättre på allt än XP.
Ja, du kan installera från USB med detta lilla verktyg från MS: http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool
Allt detta kan kanske verka övermäktigt men är man normalintelligent och kan läsa instruktioner så brukar det lösa sig.
Citera
2011-10-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albostyle
Tjena, jag har bara ett x antal dagar kvar på mig att aktivera min Windows 7 kopia, men då den är nedladdad så har jag såklart ingen nyckel. Kan någon hjälpa mig med hur jag ska gå till väga?

Finns det time-stoppers som funkar fortfarande? Googlat en del men inte hittat något som riktigt löst mitt problem...

Tack på förhand iallafall!

läs lite bland dessa inlägg https://www.flashback.org/t1026161

mvh
t
Citera
2011-10-25, 20:09
Medlem
Adobes avatar
Installerade gamla MSN idag, och jag skulle vilja ha MSN längst åt höger sida, är det möjligt? Hur gör man?
http://piclair.com/iqysi
Så ser det ut. Jag vill ha den där mellan ^ pilen och trådlösa nätet (trappstegen typ).
Citera
2011-10-25, 22:55
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Hej lilla vännen. Jo, idag ska vi alltså lära oss installera ett operativssystem...

Allvarligt talat: så länge datorn inte är låst i bios så ja, då kan du installera om den.
Ja, du kan ladda ner en version från t ex Piratebay, men beroende på hur gammal datorn är kanske du inte kan använda Windows 7, vilket kanske inte är någon kris men lite synd, eftersom det är så mycket bättre på allt än XP.
Ja, du kan installera från USB med detta lilla verktyg från MS: http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool
Allt detta kan kanske verka övermäktigt men är man normalintelligent och kan läsa instruktioner så brukar det lösa sig.

Tack tack! Fast någon mysko alltialloverkstad i förorten fick lösa det hela. Jag har svårt för them instruktioner
Citera
2011-10-26, 10:30
Medlem
Pisse.Muggs avatar
Tänkte bara tipsa om denna guiden som jag hittade, funkade skitbra när jag skulle rensa en väns dator från all crapware som den kom med.

http://www.davescomputertips.com/2011/08/how-to-do-a-clean-install-of-windows-7-without-activation-on-your-oem-computer/

I artikeln finns även en länk till officiella oem avbilder att ladda ner till olika språk.
Citera
2011-10-26, 10:37
Medlem
Varför funkar det inte?
Startat dator med XP skiva i läsaren.
Först kommer jag till alternativet F1 eller F2, Kör F2, går in under Boot inställningar, Lägger CD-rom överst, startar om kommer tillbaka till F1 eller F2.

Kommer aldrig vidare från det steget. Lämna in burken snart...?
Citera
2011-10-26, 12:20
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Varför funkar det inte?
Startat dator med XP skiva i läsaren.
Först kommer jag till alternativet F1 eller F2, Kör F2, går in under Boot inställningar, Lägger CD-rom överst, startar om kommer tillbaka till F1 eller F2.

Kommer aldrig vidare från det steget. Lämna in burken snart...?

Att du kommer tillbaka till F1 eller F2-valet innebär att du har något problem någonstans i maskinen!

1: Har du använt datorn tidigare eller är det en ny/uppgraderad som du installerar för 1:a gången?

2: Har du i BIOS kontrollerat att BIOS identifierat såväl hårddisken som CD-läsaren korrekt?

3: Är det en SATA-ansluten CD-läsare? Sitter den då i 1:a till 4:e Sata-kontakten på moderkortet?

4: Om ny/ombyggd dator? Sitter Hårddisken i moderkortets hårddiskuttag med LÄGST nr. ?

Börja där! ta manualen till hjälp om du inte hittar så bra ibland BIOS-inställningarna!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2011-10-26 kl. 12:28.
Citera
2011-10-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Att du kommer tillbaka till F1 eller F2-valet innebär att du har något problem någonstans i maskinen!

1: Har du använt datorn tidigare eller är det en ny/uppgraderad som du installerar för 1:a gången?

2: Har du i BIOS kontrollerat att BIOS identifierat såväl hårddisken som CD-läsaren korrekt?

3: Är det en SATA-ansluten CD-läsare? Sitter den då i 1:a till 4:e Sata-kontakten på moderkortet?

4: Om ny/ombyggd dator? Sitter Hårddisken i moderkortets hårddiskuttag med LÄGST nr. ?

Börja där! ta manualen till hjälp om du inte hittar så bra ibland BIOS-inställningarna!

1. Dator har använts i 5 år, och skulle formateras om för att bli "SOM NY"
2. Jag har två hårdiskar som jobbar som en (standard inställning från nyköpt) CD-läsaren ska sitta rätt.
3. Jag hittar ingen markering på moderkortet om vilken Sata-kontakt som är vilken.

Det enda jag gjort med innehållet är dammat av allt och kopplat ur CD-läsaren för att sladden var för kort för att kunna öppna datorlådan. Sen satta jag den tillbaka på samma ställe.
Citera
2011-10-26, 17:23
Medlem
Blaze.s avatar
Hur formaterar jag om min dator helt och hållet? Kör med falskt windows 7 och när jag sätter i skivan kan jag bara installera det, inte formatera om datorn... Snälla hjälp!
Citera
2011-10-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Hur formaterar jag om min dator helt och hållet? Kör med falskt windows 7 och när jag sätter i skivan kan jag bara installera det, inte formatera om datorn... Snälla hjälp!

har du cd/dvd först i startordningen i bios?

mvh
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in