2012-01-12, 16:28
Medlem
L0lAjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Provat med annan skiva? Om inte så bränn på en låg hastighet med hjälp av IMGBurn. Se om detta kan hjälpa dig.

Har en XP-skiva liggandes, eftersom jag inte har nå ny skiva o bränna på så körde jag med den. Formaterade, datorn startas om efter formatering och så får jag ett nytt fel:

"Ett diskläsfel uppstod
Tryck ned Ctrl+Alt+Del för omstart"

Det måste vara något fel med ssdn eller dvdn!? Kan jag ha kopplat fel?
Citera
2012-01-12, 16:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Jag fann lite information om felkoden -> http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-windows_install/windows-7-installation-error-0x80070017/48e83efd-187e-4974-b819-34bcebd2b107

Se om detta kan hjälpa dig vidare med installationen.
Citera
2012-01-12, 16:39
Medlem
L0lAjs avatar
Citat:
Jag fann lite information om felkoden -> http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-windows_install/windows-7-installation-error-0x80070017/48e83efd-187e-4974-b819-34bcebd2b107

Se om detta kan hjälpa dig vidare med installationen.

Dom skriver om att bränna ny skiva, vilket inte är mitt problem eftersom xp skivan har samma fel?

"Recent empirical evidence suggests that this particular error may be more likely attributable to a SATA-connected DVD issue"

Vad kan det vara för fel på dvdn?
Citera
2012-01-12, 16:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0lAj
Vad kan det vara för fel på dvdn?

Kan också vara en av anledningarna. Du kan om du har ork trigga in installationen med hjälp av ett USB-minne.
Citera
2012-01-12, 17:05
Medlem
L0lAjs avatar
Citat:
Kan också vara en av anledningarna. Du kan om du har ork trigga in installationen med hjälp av ett USB-minne.

Ska testa, återkommer!
Citera
2012-01-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filipout
Vill formatera min stationära dator som har Windows 7, hur gör jag? Ska sälja den så jag vill att allt ska vara borta så att den är som nyköpt. Har ej skiva.

Snabbt svar uppskattas!

om windows var förinstallerat när du köpte den så kan där finnas en återställningspartion,som du ev kan använda

mvh
t
Citera
2012-01-12, 18:40
Medlem
L0lAjs avatar
Samma problem, testar o köra memtest då någon påstod att det kan vara problem med minnena.
Några andra förslag?

EDIT: Memtestet var helt ok.
Senast redigerad av L0lAj 2012-01-12 kl. 19:14.
Citera
2012-01-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Du ska inte göra så där, basta!
  1. Gå till Kontrollpanelen, Användarkonton
  2. Skapa ett nytt konto (Du kan döpa kontot till vad du vill, minst två tecken brukar jag använda)
  3. Starta om datorn och logga in på det nya kontot
  4. Gå till Kontrollpanelen, Användarkonton
  5. Radera ditt gamla konto (man kan inte radera det användarkontot som man för stunden är inloggad på)

Säker på att ingenting raderas från mitt gamla konto då? När jag raderat den vad ska jag göra sen?
Citera
2012-01-13, 10:32
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filipout
Vill formatera min stationära dator som har Windows 7, hur gör jag? Ska sälja den så jag vill att allt ska vara borta så att den är som nyköpt. Har ej skiva.

Snabbt svar uppskattas!

I de flesta fall så finns din originalinstallation kvar på (nyare) märkesdatorer..
Sök på din datormodell på tillverkarens webbplats och under t.ex. Support.
Sök på "ominstallation av Windows", installera om Windows" etc.
Där anges OM det finns sådant stöd i din dator och hur du gör i såfall!

Annars får du Starta datorn mot skivan och när valet "Avancerat" visar, välja det och RADERA dina gamla partitioner, nedifrån och upp, Skapa en ny partition som du installerar Windows till!
Citera
2012-01-13, 11:51
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Nope, det tror jag inte man kan säga om Asus, de är väl inte kassa på att göra laptops. Nu har jag endast stött på det på en modell, googlade och lyckades hitta info om det. Knepigt fel/bugg, inget man kommer på i första taget att prova så det tog nog den som råkade ut för det första gången ett bra tag och mkt fipplande.

Det var en M51SE-AS120C med ATI-grafik HD3470 och 3Gb och strulet gällde Win7-installation, men jag tror det var samma skit med XP. Det "goa" är att den datorn såldes ny med 3Gb, alltså ett totalt medfött problem. Hittade av mig sparad info om burken fr 2010-07, den som spar, han har?

Edit: Minns inte vad det var för storlek på modulerna, men har ett svagt minne av att jag installerade Win med endast 1Gb, om jag satte i annat eller bara plockade bort ett är oklart.
Jaså, det var just en specifik...jag tolkade det nämligen som att det var ett aningen vanligare problem.
Nåja, det är idiotiskt ändå även om det bara är en som är påverkad.
Citera
2012-01-13, 17:02
Medlem
Big89Daddys avatar
Var halsade, sma barn.

Jag sitter har med amerikanskt keyboard och borjar bli less pa att inte ha AA AE och OE, if you catch my drift!
Jag har sokt efter nagat alternativ som skulle ge mig dessa magiska bokstaver och samtidigt lata mig ha kvar den layout som keyboardet normalt satt har. Hittade nagat som verkade helt perfekt:

http://jonasmartinsson.50webs.com/keyboard/index.htm

Problemet, mina kara gossar, ar att det inte verkar fungera. Ar det for att jag kor Windows 7? Och om sa ar fallet, har ni da alternativ att erbjuda?

mvh
Citera
2012-01-13, 17:34
Medlem
nilecitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big89Daddy
Var halsade, sma barn.

Jag sitter har med amerikanskt keyboard och borjar bli less pa att inte ha AA AE och OE, if you catch my drift!
Jag har sokt efter nagat alternativ som skulle ge mig dessa magiska bokstaver och samtidigt lata mig ha kvar den layout som keyboardet normalt satt har. Hittade nagat som verkade helt perfekt:

http://jonasmartinsson.50webs.com/keyboard/index.htm

Problemet, mina kara gossar, ar att det inte verkar fungera. Ar det for att jag kor Windows 7? Och om sa ar fallet, har ni da alternativ att erbjuda?

mvh

Ett alternativ ska tydligen vara att använda dessa kommandon,
Håll ner ALT och tryck 148 = ö
Håll ner ALT och tryck 132 = ä
Håll ner ALT och tryck 134 = å

Jag verkar dock inte få det att fungera, men det kanske funkar för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in